Znaleziono w kategoriach:
Prostownik PROLINE 46830

Instrukcja obsługi Prostownik PROLINE 46830

Wróć
PL INSTRUKCJA OBSŁUGI 2
EN OPERATING MANUAL 6
RU ИНСТРУКЦИЯ ПО ОБСЛУЖИВАНИЮ 10
ІНСТРУКЦІЯ З ЕКСПЛУАТАЦІЇ 14
CZ VOD NA OBSLUHU 18
RO INSTRUCŢIUNI DE UTILIZARE 22
LV APKALPOŠANAS INSTRUKCIJA 26
46830
2
PL
PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO UŻYTKOWANIA NALEŻY
ZAPOZNAĆ SIĘ Z NINIEJSZĄ INSTRUKC. Podczas
czyszczenia przestrzegać ogólnych przepisów BHP. Zachowaj
instrukcję do ewentualnego przyszłego wykorzystania.
OSTRZEŻENIE! Należy przeczytać wszystkie ostrzeżenia
dotyczące bezpieczeństwa użytkowania oznaczone sym-
bolem i wszystkie wskazówki dotyczące bezpieczeństwa
użytkowania
Niniejsza instrukcja jest chroniona prawem autorskim. Kopiowanie / powielanie jej bez pisemnej zgody
rmy Prox Sp. z o.o. jest zabronione.
PL INSTRUKCJA OBSŁUGI
Instrukcja oryginalna
PROSTOWNIK – ŁADOWARKA DO AKUMULATORÓW 46830
INFORMACJE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA UŻYTKOWANIA
- Nie pozostawiać dzieci w pobliżu prostownika bez nadzoru!
- Dzieci nie potraą jeszcze ocenić ewentualnych zagrożeń w przypadku
kontaktu z urządzeniami elektrycznymi.
- Urządzenie może być użytkowane przez dzieci w wieku 8 lat i powyżej
oraz osoby z ograniczonymi zdolnościami zycznymi sensorycznymi lub
umysłowymi albo bez odpowiedniego doświadczenia i/lub wiedzy, jeżeli
znajdują się pod nadzorem osoby odpowiedzialnej lub otrzymały od niej
instrukcje dotyczące obsługi urządzenia w bezpieczny sposób i zrozumiały
zagrożenia wynikające z używania urządzenia.
- Dzieci nie powinny bawić się urządzeniem.
- Czyszczenie i konserwacja nie mogą być wykonywane przez dzieci bez
nadzoru.
- Przed użytkowaniem należy sprawdzić stan przewodu zasilającego. Nie
używać w przypadku uszkodzenia przewodu lub wtyczki.
- Jeśli przewód zasilający jest uszkodzony, musi on zostać wymieniony
przez producenta, jego przedstawiciela lub osobę upoważnioną, w celu
uniknięcia zagrożenia.
- Wtyczka musi pasować do gniazda. Nigdy w żaden sposób nie wolno
przerabiać wtyczki.
- Nie należy narażać urządzenia na działanie deszczu lub warunków
wilgotnych. W przypadku przedostania się wody do urządzenia wzrasta
ryzyko porażenia prądem elektrycznym.
- Nie należy nadwyrężać przewodów przyłączeniowych. Nigdy nie należy
używać przewodu przyłączeniowego do przenoszenia, ciągnięcia lub
wyciągania wtyczki z gniazda.
- Przewód przyłączeniowy należy trzymać z dala od źródeł ciepła, olejów,
ostrych krawędzi lub ruchomych części.
- W przypadku używania urządzenia na wolnym powietrzu, przewody
przyłączeniowe należy przedłużać przedłużaczami przeznaczonymi do
pracy na wolnym powietrzu.
- W przypadku, gdy użycie urządzenia w warunkach wilgotnych jest
nieuniknione, jako ochronę przed porażeniem prądem należy stosować
wyłącznik różnicowoprądowy (RCD)
- Nie wolno ładować akumulatorów nie przeznaczonych do ładowania.
- Podczas ładowania akumulator musi być umieszczony w dobrze
wentylowanym pomieszczeniu.
W przypadku ładowania akumulatora, który jest zainstalowany w samo-
chodzie i brak jest łatwego dostępu do ujemnego bieguna akumulatora
oznaczonego (-), można podłączyc prostownik w następujący sposób:
a) podłącz czerwony (oznaczony +) zacisk przyłączeniowy prostownika
do bieguna akumulatora oznaczonego (+)
b) podłącz czarny ( oznaczony - ) zacisk przyłączeniowy prostownika do
własciwego tzw. punktu masy pojazdu.
Punkt masy powinien być oddalony od akumulatora oraz przewodów
paliwowych.
Następnie podłącz przewód zasilajacy prostownika do sieci zasilającej
220-240 V i rozpocznij ładowanie zgodnie ze wskazówkami opisanymi w
dalszej części instrukcji.
- Po zakończeniu ładowania odłącz prostownik od sieci zasilającej,
następnie zdejmij zacisk przyłączeniowy prostownika ( - ) podłaczony
do punktu masy pojazdu i następnie odłącz zacisk przyłączeniowy
prostownika ( + ) od akumulatora.
- Niebezpieczeństwo obrażeń ! Należy nosić okulary ochronne! Należy
nosić rękawice ochronne! W przypadku kontaktu oczu lub skóry z kwasem
akumulatorowym należy je natychmiast przepłukać strumieniem czystej
wody i bezzwłocznie zgłosić się do lekarza.
- W przypadku akumulatora zamocowanego na stałe w pojeździe, należy
upewnić się, czy pojazd nie jest uruchomiony! Wyłączyć zapłon i ustawić
pojazd w pozycji postojowej, zaciągając hamulec ręczny (np. samochód
osobowy) lub mocując linkę (np. łódź z napędem elektrycznym).
- Nie stosować prostownika do ładowania uszkodzonych lub
zamarzniętych akumulatorów!
- Przed podłączeniem do prądu należy upewnić się, czy parametry
prądu zasilającego zgadzają się z parametrami podanymi na tabliczce
znamionowej.
- Nie umieszczać prostownika w pobliżu ognia, lub długo utrzymującej się
wysokiej temperatury przekraczającej 50°C!
- Nigdy nie przykrywać prostownika podczas pracy!
- Zabezpieczyć bieguny (+) i (-) akumulatora przed zwarciem!
- Nie stawiać prostownika na akumulatorze lub bezpośrednio przy nim!
- Ustawić prostownik na tyle daleko od akumulatora, na ile pozwala kabel
do ładowania.
- Pod żadnym pozorem nie rozbierać prostownika. Nieprawidłowo złożony
prostownik może powodować śmiertelne niebezpieczeństwo na skutek
porażenia prądem.
- Przed montażem, konserwacją prostownika należy upewnić się że jest
odłączony od źródła zasilania.
-Zaciski przyłączeniowe biegunów (-) i (+) chwytać wyłącznie za izolacje!
- Nigdy nie chwytać obu zacisków przyłączeniowych jednocześnie, gdy
prostownik pracuje.
-W przypadku zauważenia jakichkolwiek zakłóceń podczas pracy lub
uszkodzeń należy natychmiast odłączyć prostownik od prądu!
- Naprawę prostownika należy zlecić wyłącznie wyspecjalizowanemu
personelowi !
- W przypadku nieużywania prostownika należy natychmiast odłączyć go
od prądu i akumulatora!
- Niebezpieczeństwo wybuchu! Należy zabezpieczyć się przed silnie
wybuchową reakcją gazu piorunującego!
Podczas ładowania z akumulatora może ulatniać się wodór w postaci
gazu (gaz piorunujący). Gaz piorunujący jest mieszaniną wybuchową
składającą się z wodoru i tlenu. Podczas kontaktu z otwartym ogniem
(płomienie, żar lub iskry) dochodzi do tak zwanej reakcji gazu
piorunującego !
3
Niniejsza instrukcja jest chroniona prawem autorskim. Kopiowanie / powielanie jej bez pisemnej zgody
rmy Prox Sp. z o.o.jest zabronione.
- Ładowanie powinno odbywać się w pomieszczeniu zabezpieczonym
przed wpływem warunków atmosferycznych z dobrą wentylacją.
- Podczas ładowania należy upewnić się, czy w pobliżu nie ma otwartego
ognia (płomienie, żar lub iskry)!
- Nie stosować prostownika do ładowania baterii ogniw suchych.
- Należy upewnić się, czy podczas używania prostownika nie dojdzie do
zapalenia substancji wybuchowych lub łatwopalnych np. benzyny lub
rozpuszczalników.
ZAWARTOŚĆ
Prostownik
• Złącza zaciskowe akumulatora
• Złącza oczkowe
• Instrukcja obsługi
Prostownik - ładowarka do akumulatorów 46830. Informacje
ogólne.
Inteligentny prostownik inwertorowy jest przeznaczony do ładowania
wszystkich typów akumulatorów 12V o pojemnościach od 2 do 60 AH,
kwasowo-ołowiowych, żelowych, MF-bezobsługowych, CA- wapniowych,
EFB, i AGM, których producenci dopuszczają możliwość ładowania.
MONT
Prostownik posiada 4 otwory montażowe pozwalające na montaż za
pomocą wkrętów do stołu lub innej płaskiej powierzchni montażowej.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Prąd wejścia 220-240V, 50-60Hz,0.5A
Sprawność około 85%
Moc Max 35 W
Napięcie ładowania: Zmienne
Prąd ładowania: 2A (12V), 1A (12V)
Wykrywanie niskiego napięcia
akumulatora >3V
Odpływ prądu powrotnego <5mA
Zakres temperatury otoczenia 0oC~+40oC
Ładowanie 8 kroków ładowania w cyklu,
Smart Charger
Rodzaje akumulatorów Kwasowo -ołowiowe, żelowe,
MF, CA , EFB, AGM
Pojemność akumulatorów 2-60Ah (12V)
Klasa izolacji IP54
Chłodzenie Naturalne konwekcyjne
Rozmiar (L×W×H) 15.5*7*4cm
Waga 400g
Tryby ładowania - po podłączeniu do akumulatora
Wybór trybu ładowania za pomocą przycisku TRYB. Ważne jest zrozu-
mienie różnic i celów każdego trybu ładowania. Nie używaj ładowarki do
momentu potwierdzenia odpowiedniego trybu ładowania baterii.
Tryb Opis
Tryb gotowości (ostatni
zapamiętany tryb) W trybie gotowości ładowarka
nie ładuje akumulatora. Pobór
mocy z gniazda zasilania jest
minimaly. Po podłączeniu
prostownika do akumula-
tora i podłączeniu go do sieci
zasilającej prostownik ustawia
się w ostatnim zapamiętanym
trybie. Zaświeci się odpowiednia
dioda.
12V, 2A
NORM Tryb standardowy ładowania.
Po wybraniu zielona dioda LED
zaświeci się.
12V, 2A
COLD/ AGM Tryb ładowania akumulatorów
12 V w niskich temperaturach
poniżej 10ºC (50ºF) lub aku-
mulatorów AGM. Po wybraniu
zielona dioda LED zaświeci się.
12V 1A
NORM Tryb ładowania akumula-
torów 12 V obniżonym do
1A natężeniem prądu (np do
ładowania akumulatorów o ni-
skiej pojemności). Po wybraniu,
zapali się niebieska dioda LED.
12V 1A
COLD/ AGM Tryb ładowania akumula-
torów 12 V obniżonym do
1A natężeniem prądu (np do
ładowania akumulatorów o
niskiej pojemności) w niskich
temperaturach poniżej 10ºC
(50ºF) lub akumulatorów AGM.
Po wybraniu, zapali się niebieska
dioda LED.
Podłączanie do akumulatora
Nie wolno podłączać wtyczki zasilania przed podłączeniem zacisków do
akumulatora. Określ prawidłową biegunowość akumulatora. Dodatni
biegun akumulatora jest zazwyczaj oznaczony symbolem (+) lub
literami (POS, P). Ujemny biegun akumulatora jest zazwyczaj oznaczony
symbolem (-) lub literami (NEG, N). Dla bezpieczeństwa wymontuj
akumulator z pojazdu.
1.) Podłącz czerwony (oznaczony ”+”) zacisk przyłączeniowy prostownika
do bieguna akumulatora oznaczonego (+), POS, P
2.) Podłącz czarny (oznaczony ”–”) zacisk przyłączeniowy prostownika do
bieguna akumulatora oznaczonego (-), NEG,N
3.) Podłącz prostownik do gniazda zasilania 220-240V.
4.) Podczas odłączania prostownika należy najpierw odłączyć wtyczkę
sieciową prostownika a następnie odłączyć zaciski od akumulatora.
Producent dostarcza w opakowaniu prostownika dodatkowe przewody
przyłączeniowe zakończone oczkowo, które można stosować w przypadku
podłączania akumulatorów, do których trudno jest podłączyć przewody
z zaciskami ( np. małe akumulatory motocyklowe) lub do podłączania
innych urządzeń korzystając z funkcji „zasilanie 13,6 V ( tylko prostownik
46832)
4
Niniejsza instrukcja jest chroniona prawem autorskim. Kopiowanie / powielanie jej bez pisemnej zgody rmy Prox Sp. z o.o.
jest zabronione.
Ładowanie akumulatora
1.) Sprawdź parametry akumulatora (12V).
2.) Sprawdź prawidłowe podłączenie zacisków do akumulatora. Podłącz
wtyczkę do gniazda.
3.) Po podłączeniu prostownika do akumulatora i podłączeniu go do
sieci zasilającej prostownik ustawia się w ostatnim zapamiętanym
trybie. Zaświeci się odpowiednia dioda. W tym momencie należy wybrać
odpowiedni tryb ładowania dla danego typu akumulatora tak jak opisano
to w punkcie ”Tryby ładowania” Uwaga: na wykonanie tej czynności jest
około 5 sek, po tym czasie rozpocznie sie ładowanie.
4.) Naciśnij przycisk trybu, aby przełączyć się na odpowiedni tryb
ładowania (naciśnij podświetlając odpowiednią diodę trybu i poczekaj
przez trzy sekundy - po 3-5 sekundach ładowarka zaczyna pracę w
wybranym trybie ładowania).
5.) Dioda LED trybu wskaże wybrany tryb ładowania, a diody LED
poziomu naładowania będą świecić (w zależności od stanu baterii), co
wskazuje na proces ładowania.
6.) Po naładowaniu akumulatora odłącz wtyczkę zasilania i odłącz zaciski
prostownika od akumulatora.
Bezpiecznik
W prostowniku, na przewodzie przyłączeniowym czerwonym,
zakończonym zaciskiem oznaczonym (+) umiejscowiono bezpiecznik
topikowy w czarnej otwieranej kapsule ( otwarcie przez podważenie
kapturka kapsuły).
Bezpiecznik zapobiega powstaniu pożaru spowodowanego np. przy-
padkowym zwarciem przewodów przyłączeniowych na akumulatorze.
Bezpiecznik powinien też zadziałać na wypadek wewnętrzych uszkodzeń
akumulatora powodujacych zwarcie elektryczne.
Pamiętaj, aby uszkodzony bezpiecznik wymienić tylko na nowy, o
identycznej wartości amperowej jak zastosowany przez producenta pro-
stownika. Nigdy nie wolno stosować bezpieczników o wyższej wartości
– może to grozić pożarem !
Sygnalizacja poziomu ładowania
Diody LED ładowania - 25%, 50%, 75% i 100% wskazują stan
naładowania akumulatora.
LED Opis
25% Red LED
25% 50% 75% 100% Dioda naładowania 25% będzie
migała gdy akumulator jest
naładowany poniżej 25%. Gdy
akumulator jest naładowany w
25% dioda LED zaświeci na stałe.
50% Red LED
25% 50% 75% 100%
Dioda naładowania 50% będzie
migała gdy akumulator jest
naładowany poniżej 50%. Gdy
akumulator jest naładowany w
50% dioda LED zaświeci na stałe.
75% Red LED
25% 50% 75% 100% Dioda naładowania 75% będzie
migała gdy akumulator jest
naładowany poniżej 75%. Gdy
akumulator jest naładowany w
75% dioda LED zaświeci na stałe.
100% Green LED
25% 50% 75% 100% Dioda naładowania 100%
będzie migała gdy akumulator
jest naładowany poniżej 100%.
Gdy akumulator jest naładowany
w 100% dioda LED zaświeci na
stałe. UWAGA. Przy obnizonej
sprawności akumulatora przy
pełnym naładowaniu akumu-
latora dioda 100% może nadal
pulsować.
Diagnostyka błędu
Dioda błędu LED - Ostrzeżenie <!>
Migająca dioda błędu wskazuję na problem uniemożliwiający ładowanie
akumulatora. Ładowanie akumulatora może być kontynuowane dopiero
po wykryciu i usunięciu błędu. Może się zdarzyć, że uszkodzony akumula-
tor nie nadaje się do naprawy należy go wtedy zdać do utylizacji do
wyspecjalizowanego zakładu. Nie wolno wyrzucać akumulatora do śmieci
komunalnych!
Dioda błędu zmoże sygnalizować:
1.Akumulator nie jest podłączony właściwie w pojeździe ( brak dobrego
przewodzenia pomiędzy biegunami a klemami). Należy sprawdzic, oczyścić
klemy akumulatora, sprawdzić stan przewodów.
2. Napięcie akumulatora jest za niskie.
3. Błędne podłączenie przewodów. Sprawdzić czy przewód dodatni (czerwony)
prostownika podłączony jest do klemy dodatniej (+) akumulatora a ujemny
(czarny) do klemy ujemnej (-) akumulatora.
8 kroków ładowania w pełnym cyklu
Napięcie (V)
Kroki
Natężenie (A)
KROK 1: Diagnostyka - Sprawdza napięcie akumulatora i podłączenie
akumulatora.
KROK 2: Odsiarczanie - Jeśli napięcie akumulatora jest zbyt małe, program
automatycznie generuje prąd pulsacyjny w celu usunięcia zasiarczenia
płyt.
KROK 3: Analiza - Sprawdza, czy napięcie akumulatora osiągnie wartość
progową po odsiarczeniu. Jeśli napięcie akumulatora jest odpowiednie
rozpoczyna się proces ładowania.
KROK 4: Ładowanie wstępne - Ładowanie formatujące prądem stałym o
niskim natężeniu.
KROK 5: Ładowanie właściwe - Ładowanie z prądem stałym do momentu,
gdy napięcie akumulatora osiągnie wartość nominalną.
KROK 6: Absorbcja ładunków - Stopniowe obniżanie wartości natężenia
prądu dla maksymalnego skumulowania ładunków elektrycznych i
osiągnięcie maksymalnego napięcia akumulatora.
KROK 7: Analiza procesu ładowania – Sprawdzenie stabilności procesu
ładowania.
KROK 8: Stabilizacja – Prostownik dzięki inteligentnemu procesorowi
monitoruje stan akumulatora dostosowując prąd ładowania do zmian
napięcia w akumulatorze.
OSTRZEŻENIE: Jeśli po pełnym cyklu ładowania akumulator nie może
uruchomić pojazdu (wyłączając mechaniczne problemy pojazdu), oznacza
to, że pojemność akumulatora jest poniżej poziomu progowego i wymaga
wymiany.
Czasy ładowania.
Różna pojemność wewnętrzna baterii i napięcie resztowe może mieć
wpływ na czas ładowania. Poniższe dane mają charakter wyłącznie
orientacyjny.
POJEMNOŚĆ AKUMULATORA
(Ah) ORIENTACYJNY CZAS
ŁADOWANIA (h)
20 10
40 20
60 30
Niniejsza instrukcja jest chroniona prawem autorskim. Kopiowanie / powielanie jej bez pisemnej zgody rmy Prox Sp. z o.o.
jest zabronione.
www.prox.com.pl
PRODUCENT:
PROFIX SP. Z O.O.
ul. Marywilska 34
03-228 Warszawa
Symbole na tabliczce znamionowej prostownika:
PRZECZYTAJ ZALECENIA I
INFORMACJE DOTYCZĄCE
BEZPIECZEŃSTWA PRODUKTU
Produkt spełnia wymogi
dyrektyw UE
Do zastosowania wewnątrz
pomieszczeń
Symbol urządzenia II klasy
ochronności
Charakterystyka prądowo -
czasowa bezpiecznika
Ochrona przed pyłem oraz
ochrona przed bryzgami wody z
dowolnego kierunku
Zakaz umieszczania zużytego
sprzętu łącznie z innymi
odpadami.
Czyszczenie i konserwacja:
Urządzenie nie wymaga konserwacji
Do czyszczenia ( tylko po odłączeniu od prądu ) używać miękkiej
wilgotnej (nie mokrej) szmatki z dodatkiem delikatnego detergentu. Nie
używać kwasów, rozpuszczalników.
Transport i przechowywanie
Transportować i przechowywać w miejscach suchych z dala od dzieci.
Chronić przed zapyleniem, wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi.
Przedstawiony symbol oznacza zakaz umieszczania zużytego
sprzętu łącznie z innymi odpadami. Składniki niebezpieczne znajdujące
się w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wpływają negatywnie na
środowisko naturalne i zdrowie ludzi.
Gospodarstwo domowe powinno przyczyniać się do odzysku i ponow-
nego użycia (recyclingu) zużytego sprzętu. W Polsce i w Europie tworzony
jest lub już istnieje system zbierania zużytego sprzętu, w ramach którego
wszystkie punkty sprzedaży ww. sprzętu mają obowiązek przyjmować
zużyty sprzęt. Ponadto istnieją punkty zbiórki w/w. sprzętu.

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756