Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa REBEL Wybuchowa Mieszanka Piąta ingrediencja

Instrukcja obsługi Gra planszowa REBEL Wybuchowa Mieszanka Piąta ingrediencja

Wróć
1
NOWE ZASADY
(Nowum Elementum Opisae)
Oprócz nowych płytek Eliksirów, których gracze mogą używać podczas
rozgrywki z płytkami Eliksirów z podstawowej wersji gry (zob. str. 4),
ten dodatek wprowadza nowe elementy mechaniki: żetony nagan
i żetony pochwał (zob. str. 2), dzięki którym gracze odkryją nowe
sposoby na otrzymanie albo utratę punktów; planszę Upiornego Kotła
z uniwersalnymi kulkami ingrediencji (zob. str. 2), które pozwolą
graczom na manipulowanie ułożeniem ingrediencji znajdujących się
na torach pochylni podajnika tak, aby doprowadzać do jeszcze bardziej
spektakularnych reakcji łańcuchowych i sporządzić jeszcze więcej eliksirów;
i żetony Profesorów (zob. str. 3–4), które zmodykują podstawowe zasady
gry, co z kolei wniesie jeszcze większą różnorodność do rozgrywki.
Drodzy uczniowie!
Mam ogromną przyjemność powitać Was na pierwszej z wielu Lekcji
Mistrzowskich, które od tej pory nasza Akademia będzie wprowadzać do swojego
programu nauczania!
Aby pomóc nam w tym przedsięwzięciu, najgenialniejsi spośród mistrzów
alchemii na całym świecie dołączyli do grona pedagogicznego Akademii Magii
i Szachrajstwa. Niektórzy z nich mogą na pierwszy rzut oka wydać się troszkę
zrzędliwi, jednak jestem przekonany, że stary dobry system nagan Wam nie
zaszkodzi… Co więcej, dowiecie się, jak pracują mistrzowie alchemii oraz jakich
metod używają do sporządzania swoich Eliksirów. Nauczycie się również sami
sporządzać nowe Eliksiry i zapoznacie się z tajnikami obchodzenia się z nowym
dla Was rodzajem ingrediencji, a mianowicie, upiornej Ektoplazmy z Zaświatów!
Powodzenia!
12 uniwersalnych
kulek ingrediencji
plansza
Upiornego Kotła
7 żetonów Profesorów
32 płytki Eliksirów
w 4 rodzajach (Eliksiry tego
samego rodzaju mają ta
samą ikonę Specjalnej Mocy
Magicznej)
5
4
4
5
15 żetow
pochwał
15 żetow
nagan
2
SYSTEM NAGAN I POCHW
(Równem żetonem dystrybunitae)
Dzięki planszy Upiornego Kotła (zob. poniżej), niektórym
żetonom Profesorów (zob. strony 3–4) i określonym płytkom
Eliksirów (zob. str. 4) gracze mogą otrzymać żetony pochwał
i żetony nagan. Należy je umieścić obok żetonów drobnej pomocy
(z podstawowej wersji gry).
Za każdy posiadany na koniec gry żeton pochwały gracz
otrzymuje 1 punkt, a za każdy żeton nagany traci 1 punkt.
Uwaga! Jeśli podczas rozgrywki zabraknie żetonów nagan lub
żetonów pochwał, gracze mogą śledzić przyznane pochwały
i nagany w wybrany przez siebie sposób (np. zapisując wszystko
na kartce).
PLANSZA UPIORNEGO KOTŁA
(A kyszus, a kyszae!)
Niektóre spośród żetonów Profesorów i płytek Eliksirów wymaga
użycia
planszy Upiornego Kotła
. Jeśli gracze zdecydują się na
wprowadzenie powyższych elementów do rozgrywki, muszą na
początku gry umieścić planszę Upiornego Kotła
przed podajnikiem
tak, aby była widoczna i łatwo dostępna dla wszystkich graczy.
Następnie w otworach na planszy Upiornego Kotła należy umieścić
wszystkie uniwersalne kulki ingrediencji.
Jeśli gracz musi dokonać
wymiany
kulki ingrediencji (wynikającej
z płytki Eliksiru lub żetonu Profesora), dobiera 1 uniwersalną kulkę
ingrediencji z
planszy Upiornego Kotła
(o ile jakaś jest dostępna)
i
zastępuje
wybraną kulką z ręki (zob. ilustracja poniżej). Jeśli na
planszy Upiornego Kotła nie ma dostępnych uniwersalnych kulek
ingrediencji, gracz dobiera dowolną kulkę ingrediencji z planszy
Upiornego Kotła.
Za każdą przeprowadzoną wymianę kulek ingrediencji, gracz
otrzymuje 1 żeton pochwały (zob. System nagan i pochwał
powyżej).
PIĄTA INGREDIENCJA
(Kolorus brakus, wybuchem ogromnitus)
Niniejszy dodatek wprowadza do rozgrywki nowy rodzaj
ingrediencji – Ektoplazmę z Zaświatów (białe, uniwersalne kulki
ingrediencji). Ta potworna substancja posiada specyczną zdolność
do absorbowania esencji pozostałych rodzajów ingrediencji,
z którymi wchodzi w kontakt. Mówiąc prościej: uniwersalne
kulki ingrediencji działają jak dżokery. Podczas rozgrywki
gracze mogą traktować uniwersalne kulki ingrediencji tak, jakby
były w wybranym kolorze. To również oznacza, że gracz, który
ma w ręce uniwersalne kulki ingrediencji, może je umieszczać
w dowolnych pustych otworach płytek Eliksirów, nie patrząc na ich
kolor. Po ukończeniu danego Eliksiru kulki ingrediencji z esencją
Ektoplazmy z Zaświatów odrzuca się do zbiornika podajnika jak
normalne kulki ingrediencji.
Przykład. Do ukończenia Eliksirów Michał potrzebuje 3 żółtych
i 3 niebieskich kulek ingrediencji. Michał dobiera czar
kulkę ingrediencji.
Biała, uniwersalna kulka zderza się z niebieską
kulką ingrediencji. Michał traktuje białą kulkę
jako niebieską i doprowadza do Eksplozji.
Michał mógłby potraktować drugą uniwersalną kulkę
jako niebieską i dobrać 2 kolejne kulki przy tej samej
Eksplozji (1 uniwersalna, 1 niebieska), ale nie
decyduje się na ten ruch, bo już nie potrzebuje
niebieskich kulek.
Nadal potrzebuje 3 żółtych kulek ingrediencji.
Postanawia więc zostawić drugą uniwersalną
kulkę na torze podajnika i kontynuować
reakcję łańcuchową zapoczątkowanej przez
siebie Eksplozji.
Gdy druga uniwersalna kulka ingrediencji zderza się
z żółtą kulką, Michał traktuje uniwersalną
kulkę jako żółtą kulkę i wywołuje kolejną
Eksplozję, dzięki której dobiera te 3 kulki.
Niebieska kulka dosięga dolnej krawędzi toru, a reakcja łańcuchowa dobiega
końca. Michał zdobył 1 czarną, 2 żółte, 2 niebieskie i 2 uniwersalne kulki
ingrediencji. Dzięki uniwersalnym kulkom ingrediencji Michał może
ukończyć Eliksiry.
3
ŻETONY PROFESORÓW
(Odrębnus zasadus przekrętis nauczycielum)
Przed rozpoczęciem rozgrywki gracze wybierają albo losują
jeden z żetonów Profesorów
, którego efekty będą rozpatrywane
w trakcie danej rozgrywki. Wybrany żeton Profesora należy
umieścić przed podajnikiem tak, aby był widoczny dla
wszystkich graczy.
Każdy z Profesorów ma swoje własne pojęcie o „tym jedynym
i właściwym” sposobie sporządzania Eliksirów, dlatego też każdy
z nich
lekko przekręca zasady
wedle własnego uznania.
Efekty, które zostają wprowadzone przez dany żeton Profesora,
obowiązują
podczas całej rozgrywki
. Niektóre efekty są
trwałe i
wpływają bezpośrednio na podstawowe zasady gry
,
natomiast inne efekty
wchodzą w życie tylko w określonych
okolicznościach
podczas gry.
Sugerujemy, aby podczas pierwszych rozgrywek z użyciem
dodatku gracze wybierali tylko
1 żeton Profesora
naraz. Gdy
gracze zaznajomią się z nowymi elementami mechaniki mogą
zdecydować się na rozgrywkę z udziałem
2 żetonów Profesora
naraz
i rozpatrywać wszystkie wynikające z nich efekty. Będzie
to
bardziej wymagające
, ale i pełne niepowtarzalnej
zabawy
doświadczenie z przyrządzaniem Eliksirów!
ALBŁĘDUS DUMBLENDOR
Gracz może odrzucić z ręki 2 kulki ingrediencji
tego samego koloru, aby odrzucić 1 swój żeton
drobnej pomocy.
Czuję się dzisiaj ogromniaście hojny, moi drodzy uczniowie! Ale nie
wykorzystacie swojego starego naiwnego dyrektora, prawda?
GWIDON SZTYWNIAKSTEIN
Gdy któraś z kulek ingrediencji gracza dotknie
stołu podczas rozgrywki, ten gracz otrzymuje
1 żeton nagany.
Nie ważcie się uronić ani jednej kropli Waszych dekoktów na moje
nieskazitelnie czyste stoły. Detergent wywabiający magiczne plamy
jest niesłychanie drogi…
ANTYKA PROVIDENTA
(wymaga użycia planszy Upiornego Kotła)
Jeśli na koniec tury gracza jego pula rezerwowa
ingrediencji jest pełna, ten gracz może dokonać
wymiany jednej z kulek ze swojej rezerwowej
puli na jedną z kulek ingrediencji z planszy Upiornego Kotła.
Mam dla Was mądrą radę, moi drodzy uczniowie: zawsze
trzymajcie coś na czarną godzinę. Pewnego dnia mi za to
podziękujecie.
WALERIJA WYBUCHOW
(wymaga użycia planszy Upiornego Kotła)
Jeśli gracz w trakcie swojej tury zbierze
(w ramach podstawowego ruchu dobierania
ingrediencji) 8 lub więcej kulek ingrediencji,
może dokonać wymiany jednej z dobranych kulek ingrediencji na
jedną z kulek ingrediencji z planszy Upiornego Kotła.
Nie ma czegoś takiego jak „wystarczająco dużo ingrediencji”, moi
kochani. Im więcej, tym lepiej! Nie obawiajcie się hałasu. Bum!
Bam! Bum!
GRAWITA McPEDANTALL
Podczas zapełniania płytek Eliksirów gracze muszą
rozpocząć od otworów na dole płytki Eliksiru,
a następnie dokładać kulki na wyższe poziomy
płytki. Jeśli gracz umieści kulkę ingrediencji na
płytce Eliksiru, na której otwory znajdujące się poniżej są puste,
to umieszcza na tej płytce żeton nagany. Na płytce Eliksiru może
znajdować się tylko 1 żeton nagany. Po ukończeniu Eliksiru gracz,
który go przygotowywał, otrzymuje żeton nagany z danej płytki.
Byłoby to naukowo, magicznie oraz etycznie niepoprawne, gdyby
dodawać do Eliksiru kolejne ingrediencje w niewłaściwej kolejności.
Powiedziałabym, że byłoby to wręcz nieprzyzwoite. Przede
wszystkim byłoby to wysoce irytujące – dla MNIE.
SHI ZAN SHUIMO
Za każdym razem, gdy gracz dobiera żeton
drobnej pomocy, może dobrać 1 kulkę ingrediencji
z podajnika (zgodnie z podstawowymi zasadami
gry) ALBO aktywować Specjalną Moc Magiczną wcześniej
użytego Eliksiru.
Opowiedz mi o swej przeszłości, a ja zdradzę Ci, jaka będzie Twa
przyszłość.
4
TRWOGOBALD O’TIKTAK
Każdy z graczy ma dokładnie 90 sekund na
rozegranie tury. Jeśli tura gracza będzie trwała
dłużej, gracz otrzyma żeton nagany, po czym
czas trzeba zacząć liczyć od nowa. Za każde
przekroczone 90 sekund gracz otrzymuje 1 żeton nagany.
Uwaga! Gracze muszą zadbać o czasomierz we własnym
zakresie. Aby doświadczyć jeszcze większego wyzwania, gracze
mogą dodatkowo ograniczyć limit trwania tury do 60 (albo
nawet 45) sekund!
Szybciej, szybciej, szybciej! Utrzymać tempo pracy! Podnieść!
Nalać! Uwarzyć! Wypić! Podnieść! Dodać! Uwarz… Słucham? Nie
ma czasu na pytania, później posprzątacie ławki. Pospieszcie się!
NOWE ELIKSIRY
(Opcjum dodanium)
Podczas trzeciego kroku przygotowania rozgrywki (zob. str.
6 instrukcji podstawowej wersji gry) gracze wybierają spośród
wszystkich 12 rodzajów Eliksirów (8 rodzajów z podstawowej
wersji gry i 4 rodzaje z dodatku). Eliksiry w 6 rodzajach mogą
zostać wylosowane albo wybrane przez graczy. Wszystkie
nieużywane podczas rozgrywki płytki należy odłożyć do
odpowiednich pudełek. Dalsza część przygotowania do gry
przebiega zgodnie z zasadami przedstawionymi w instrukcji do
podstawowej wersji gry.
WYWAR PIERZASTEGO DOTYKU
Gracz pobiera 2 kulki ingrediencji
(lub więcej) tego samego koloru,
które znajdują się bezpośrednio obok siebie
na 2 torach pochylni podajnika (kulki muszą
znajdować się w 1
rzędzie
, prostopadle do tow
pochylni podajnika). Z każdego toru podajnika
można pobrać maksymalnie 1 kulkę ingrediencji.
W wyniku dobrania kulek nie dochodzi do
żadnych Eksplozji.
Mądry niczym czarodziej, lekki niczym orzeł.
WERNIKS KAMELEONA
Gracz wybiera z ręki kulki
ingrediencji w 1 kolorze. Kulki
w wybranym kolorze są traktowane
jako kulki w innym wybranym kolorze (gracz nie
może „zmienić” koloru kulek na uniwersalny).
Niektórzy nazywają to oszukiwaniem. Ja nazywam
to kreatywnością.
DEKOKT UPIORNEJ INGERENCJI
(wymaga użycia planszy Upiornego Kotła)
Gracz może dokonać wymiany 1 kulki
ingrediencji z ręki na kulkę ingredi-
encji znajdującą się na planszy Upiornego Kotła.
Mniej koloru, większa moc!
DRACHMA POTU POLTERGEISTA
(wymaga użycia planszy Upiornego Kotła)
Ukradnij 1 kulkę ingrediencji
z puli rezerwowej innego gracza,
a następnie dokonaj wymiany skradzionej kulki
na kulkę ingrediencji znajdującą się na planszy
Upiornego Kotła.
Śmierdzący eliksir godny prawdziwego śmierdziela.
Projekt gry: Lorenzo Silva, Andrea Crespi, Stefano Castelli
Ilustraje: Giulia Ghihini | Oprawa graczna Heiko Günter
Kierownik graczny: Lorenzo Silva | Kierownik produkcji: Alessandro Pra
Kierownik projektu: Frederico Spada, Lorenzo Silva
Angielskie zasady: Alessandro Pra’ i William Niebling
Przekład: Michał Włóczko
Redakcja polskich zasad: Zespół REBEL
4
4
5
5
www.horrible-games.com
www.wydawnictwo.rebel.com, wydawnictwo@rebel.pl

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756