Poradniki Eksperta

Jaki obiektyw do fotografii produktowej?


Fotografia produktowa jest obecnie jedną z najbardziej wymagających, a jednocześnie największych branż. Komercyjne zdjęcia produktowe są zwykle wykonywane w studiu na białym tle, ale odpowiednie umieszczenie obiektu wokół tematu może po prostu zwiększyć ogólną atrakcyjność. W tym celu trzeba znać oświetlenie i wiedzieć, jak prawidłowo go używać. Ważny jest też dobór optyki właściwej dla tego gatunku fotografii.


Jaki obiektyw do fotografii produktowej


Obiektyw do fotografii produktowej


W fotografii produktowej niektóre cechy obiektywów nie mają większego znaczenia. Na przykład, możesz mieć najwolniejszy na świecie obiektyw z ogniskowaniem i wszystko będzie w porządku. Dlaczego? Ponieważ Twój obiekt nigdzie się nie wybiera. Leży lub stoi i czeka, aż obiektyw będzie szukał ostrości lub gdy sam wykonasz ręczne ustawianie ostrości. Jednak niektóre funkcje mają kluczowe znaczenie dla robienia doskonałych zdjęć produktów.

Powinieneś wybrać taki obiektyw do fotografii produktowej, który zapewni ostre obrazy. Klienci komercyjni nie są zbyt wyrozumiali, jeśli chodzi o jakość obrazu, więc musisz mieć pewność, że Twoje zdjęcia są ostre jak brzytwa. Należy wziąć pod uwagę wiele czynników – takich jak rozmiar fotografowanego obiektu, ustawienie oświetlenia, przestrzeń studyjna i wymagana odległość od fotografowanego obiektu. Niemniej jednak w zasadzie potrzebne są tylko dwie rzeczy: ostrość i odpowiednia ogniskowa.


Obiektywy w naszej ofercie:



Jaki będzie najlepszy obiektyw do fotografii produktowej – Canon, Nikon czy Sony?


W fotografii produktowej wiele korzyści daje „normalny” obiektyw, który oferuje taki sam kąt widzenia, jak nasze własne oczy, czyli popularne 50. . To wszechstronny obiektyw stałoogniskowy, który jest idealny dla fotografów na wszystkich poziomach zaawansowania – nawet początkujących, dzięki przystępnej cenie.


W fotografii produktowej często chodzi o szczegóły, a obiektyw makro jest szczególnie przydatny do podkreślania szczegółów na zdjęciu. Obiektyw Sony o stałej ogniskowej 90 mm jest idealny zarówno dla początkujących, jak i profesjonalnych fotografów. Jego maksymalny otwór względny f/2,8 pozwala naprawdę wyróżnić szczegóły, rozmywając całą resztę. Obiektyw posiada również przycisk blokady ostrości, który pozwala zablokować ostrość i zaoszczędzić czas na uzyskiwaniu ostrych zdjęć.


Nikon 50 mm f/1,8 G NIKKOR jest odpowiednikiem obiektywu Canon 50 mm f/1,8 STM. Obiektyw jest mały, szybki i niedrogi, czyli jest to idealne rozwiązanie dla fotografa, który ma lustrzankę firmy Nikon. Obrazy są ostre jak brzytwa, zwłaszcza gdy przysłona jest nieco przymknięta w celu zwiększenia głębi ostrości. Choć obiektyw jest nieco plastyczny, obsługa jest dobra, będziesz w stanie wykonać dość precyzyjne ręczne ustawianie ostrości.


Pomimo nazwy, Canon 85 mm f/2 Macro nie jest prawdziwym obiektywem makro, ale jego ponadprzeciętne możliwości ustawiania ostrości, wyjątkowa jakość obrazu i wszechstronna ogniskowa sprawiają, że jest to świetny obiektyw do fotografii produktowej dla posiadaczy aparatów z mocowaniem RF. Obiektyw posiada ogniskowanie 1:2, idealne do wszystkich produktów oprócz najmniejszych.


Kolejny obiektyw makro, który z powodzeniem można wykorzystać w fotografii produktowej, to setka Canona. Canon EF 100 mm f/2,8L IS USM to obiektyw makro stworzony specjalnie do robienia wspaniałych zbliżeń. To jeden z najostrzejszych obiektywów Canona, a aberracja chromatyczna jest dobrze kontrolowana. Obsługa jest bardzo dobra – pierścień do ręcznego ustawiania ostrości jest duży i łatwy w użyciu. Jest idealny do fotografowania biżuterii i innych przedmiotów, które chciałbyś powiększyć i użyć bardzo małej głębi ostrości.


Inny obiektyw do fotografii produktowej – też makro – to Canon EF 180 mm f/3,5L Macro USM. Ten obiektyw jest ostry jak brzytwa, szeroko otwarty i zapewnia najlepszą jakość obrazu, jaką może zaoferować firma Canon, dzięki czemu nigdy nie będziesz musiał się martwić o problemy z ostrością. Dłuższa ogniskowa zapewnia lepszą odległość roboczą, dzięki czemu możesz fotografować pierścionki i naszyjniki bez obaw o niewygodną bliskość fotografowanego obiektu.

Sony 90 mm f/2.8 Macro G oferuje wszystko, czego można chcieć w fotografii produktowej, dzięki temu jest najlepszym obiektywem fotograficznym Sony dostępnym obecnie na rynku. Zakres od 85 mm do 105 mm jest idealny do fotografowania produktów; z jednej strony pozwoli Ci uchwycić piękne zdjęcia całego produktu, ale także pozwoli zbliżyć się, by uchwycić istotne szczegóły. Sony 90 mm, podobnie jak inne obiektywy makro, oferuje ustawianie ostrości 1:1, dzięki czemu możesz z łatwością podejść bliżej i zrobić zdjęcia pierścionków, naszyjników i kolczyków.


Podobnie jak Canon 100 mm Macro, Nikon AF-S 105 mm f/2,8G VR Micro ma doskonałą ogniskową do fotografii produktowej. Będziesz mógł wygodnie pracować ze swoim obiektem, ale nie poczujesz, że podchodzisz za blisko lub za daleko. Jedyną wadą tego obiektywu jest jego waga (jest trochę ciężki), ale nie ma to większego znaczenia w ustawieniach produktu. Możesz po prostu umieścić go na statywie i fotografować przez cały dzień.


Kiedy zastanawiasz się, jaki obiektyw do fotografii produktowej wybrać, superzoomy rzadko przychodzą na myśl – jednak Nikon Z 24-200 mm f/4-6,3 VR oferuje coś wyjątkowego dla fotografów dysponujących aparatem Nikon z mocowaniem Z.


To nie jest najostrzejszy obiektyw na rynku. Jednak klarowność jest zaskakująco dobra, a 24-200 mm robi zdjęcia, które powinny zadowolić nawet bardziej wymagających profesjonalistów. Tym, co naprawdę imponuje, jest jego wszechstronność. Podczas gdy wielu fotografów produktowych pracuje z jednym lub dwoma obiektywami stałoogniskowymi, taki obiektyw – który w kilka chwil może zmienić ogniskową z szerokiego do standardowego i teleobiektywu – zapewnia wiele możliwości. Możesz zacząć od zrobienia kilku szerszych ujęć produktu dla kontekstu, a następnie powiększyć je do standardowych zdjęć e-commerce. A potem możesz jeszcze bardziej przybliżyć, aby zrobić kilka wspaniałych, szczegółowych ujęć. Słabością 24-200 mm jest maksymalny otwór, który dla 24 mm jest przeciętny, a dla 200 mm słabszy. Jednak w przypadku studyjnej fotografii produktowej to ograniczenie – które wygasa przede wszystkim w przypadku fotografowania w słabym świetle – po prostu nie będzie miało znaczenia. Model 24-200 mm jest wyposażony w kompensację drgań, dzięki czemu nawet zdjęcia produktów z ręki w naturalnym świetle będą wyglądać ostro.


Jaki obiektyw do fotografii produktowej od producentów niezależnych


Wielu fotografów produktowych wybiera niedrogi obiektyw makro Tokina 100 mm f/2,8 AT-X M100 AF Pro D, który ma bardzo podobne specyfikacje z innymi obiektywami makro, takimi jak stała ogniskowa, maksymalna przysłona, minimalna odległość ogniskowania i listki przysłony. Jednak obiektyw ten jest lżejszy, bardziej kompaktowy i ma mniejszą cenę. Ma nawet ogranicznik ostrości, który może być bardzo przydatny, gdy musisz szybciej skupić się na obiektach.

Sigma 105 mm f/2,8 EX DG OS HSM Makro to prawdziwy obiektyw makro, który tworzy niesamowite, profesjonalnej jakości zdjęcia, które nie mają aberracji chromatycznej. Obsługa jest świetna; obiektyw posiada duży, łatwy do obracania pierścień do ustawiania ostrości.


Tamron 70-200 mm f/2,8 Di VC G2 doskonale nadaje się do fotografii produktowej. Obiektyw jest ostry na całej powierzchni, nawet przy dużym otworze przysłony f/2,8. Przy f/8 jest jeszcze ostrzejszy, co zresztą jest najczęściej spotykaną przysłoną w fotografii produktowej. Obsługa jest dobra – pierścień do ręcznego ustawiania ostrości jest przyzwoicie duży i nie powinien sprawić zbyt wielu problemów podczas ustawiania tego parametru. Największą jego wadą jest brak możliwości bliskiego ogniskowania; maksymalne powiększenie to 0,16x, co nie pozwala na fotografowanie wielu szczegółów.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756