Współczesne obiektywy fotograficzne to zaawansowane konstrukcje, których zadaniem jest precyzyjne skupianie światła na matrycy aparatu, aby uzyskać jak najwyraźniejszy obraz. Może się wydawać, że wystarczy precyzyjne ułożenie kilku szklanych soczewek, by osiągnąć idealny rezultat. Niestety rzeczywistość bywa bardziej skomplikowana. Jakie optyczne wady obiektywu wyróżniamy?
Podstawą każdego obiektywu jest soczewka. To element wykonany najczęściej ze szkła optycznego lub specjalnego tworzywa sztucznego, który ma za zadanie ogniskowanie światła. W nowoczesnych obiektywach stosuje się układy wielu soczewek, których kształt, rozmieszczenie i zastosowane materiały są precyzyjnie obliczone. Celem jest uzyskanie jak najlepszego obrazu – ostrego, pozbawionego zniekształceń, równomiernie naświetlonego i bez barwnych obwódek.
Mimo zaawansowanych technologii żadna konstrukcja optyczna nie jest doskonała. Wada obiektywu może objawiać się na różne sposoby – od subtelnych przesunięć kolorów po wyraźne zniekształcenia geometryczne. Niedociągnięcia mogą występować w różnych formach, a ich nasilenie zależy m.in. od rodzaju obiektywu (stałoogniskowy czy zoom), ogniskowej, użytej przysłony oraz warunków oświetleniowych.
Wady optyczne można podzielić na trzy główne grupy: błędy osiowe (związane z osią optyczną obiektywu), pozaosiowe (dotyczące obszarów znajdujących się poza środkiem kadru) oraz zniekształcenia geometryczne (czyli dystorsje).
To jedne z najbardziej zauważalnych i uciążliwych wad optycznych obiektywów. Dystorsja powoduje zakrzywienie prostych linii w kadrze. Tego typu zniekształcenia można podzielić na trzy rodzaje.
Zobacz także: Ranking lustrzanek [TOP10]
Wada obiektywów, która też może wystąpić, dotyczy cieniowania narożników. W takim przypadku obraz robi się ciemniejszy w okolicach narożników. Efekt ten to winietowanie i jest wynikiem padania światła przechwyconego przez obiektyw w kierunku krawędzi okręgu obrazu. Jest to wynik blokowania światła peryferyjnego przez tubus oraz faktu, że fale światła peryferyjnego muszą przemieszczać się dalej niż te w środku obiektywu.
Winietowanie jest zwykle najbardziej zauważalne, kiedy używa się maksymalnej ogniskowej w zoomach lub dużych przysłon. W tym drugim przypadku można to poprawić, przymykając przysłonę obiektywu.
Nie da się całkowicie wyeliminować wad optycznych. Da się jednak ograniczyć je na wiele sposobów. Przede wszystkim liczy się wybór odpowiedniej ogniskowej. Te ze średniego zakresu zwykle oferują najlepszy kompromis między ostrością a zniekształceniami. Ponadto zamykanie przysłony pomaga ograniczyć efekty wielu wad, takich jak aberracja sferyczna czy winietowanie.
Dobrym pomysłem jest również dokonywanie korekty w postprodukcji. Programy do obróbki fotografii oferują gotowe rozwiązania dla tysięcy modeli obiektywów. Można w nich zredukować powstałe zniekształcenia i skorygować rezultaty wizualne. Ciekawą opcją jest też fotografowanie w formacie RAW. Dzięki niemu zachowujemy więcej informacji o obrazie, a to umożliwia bardziej precyzyjne i skuteczne poprawki w trakcie obróbki.
Choć mogłoby się wydawać, że wady obiektywu to coś, czego należy się obawiać, w rzeczywistości są one naturalną częścią fotografii. Znajomość typowych wad optycznych, takich jak aberracje, dystorsje czy winietowanie, pozwala fotografom pracować w sposób umożliwiający ich uniknięcie.