Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe? Obiektywy do fotografii biznesowej

 2023-09-19 

Co to jest zdjęcie biznesowe? W największym skrócie, to profesjonalne zdjęcie głowy lub portret jako półpostać, dzięki któremu budujesz osobistą markę osoby fotografowanej i które coraz częściej pojawia się w życiorysach informacyjnych (CV) i na stronach internetowych z ofertami pracy. Profesjonalne zdjęcia głowy zwykle skupiają się na górnej części ciała, jednak zdjęcie biznesowe to także popiersie – ukazana jest głowa modela z szyją i ramionami, półpostać – jak sama nazwa wskazuje, postać jest ukazana w połowie, od pasa w górę, czy też portret do kolan – czasami zwany ujęciem w trzech czwartych (rzadziej spotykana forma portretu, która jednak pozwala na ukazanie postaci niemal w całości).

Co składa się na profesjonalne zdjęcie biznesowe?

Jest kilka podstawowych warunków, które powinny być spełnione, by zdjęcie mogło być uznane za biznesowe. W innym przypadku będzie to zwykłe zdjęcie portretowe – mniej lub bardziej udane. Cechy dobrego zdjęcia biznesowego obejmują twarz modela, znajdującą się w jasnym oświetleniu, które nie rzuca ciężkich cieni, ubranie, fryzura oraz makijaż i biżuteria pokazujące profesjonalizm i nierozpraszające uwagi. Ponadto model powinien wyglądać na sympatycznego i doświadczonego, a zdjęcie powinno ukazywać jego osobowość.


Jak spełnić te warunki? Bycie zrelaksowanym i pewnym siebie jest kluczem do maksymalnego wykorzystania czasu przed obiektywem – oczywiście, ale o wiele łatwiej to powiedzieć, niż zrobić.

Jak przygotować się do zdjęć biznesowych?

Upewnij się, że ubranie Twojego modela jest pozbawione zmarszczek i odpowiednio ułożone (szczególnie kołnierzyki). Unikaj logo firm i odważnych wzorów. Tego typu bluzki rozpraszają uwagę. Aby zrobić dobre pierwsze wrażenie, postaraj się, by modele nie nosili zwykłego T-shirtu ani bluzy z kapturem. Koszula z kołnierzykiem, sweter lub marynarka, będą bardziej odpowiednie. Również wzory i cienkie paski nie sprawdzają się na ekranach aparatów i komputerów. Istnieje zjawisko zwane efektem mory, gdy cienkie paski blisko siebie tworzą wtórny wzór falujący. Jest to szczególnie widoczne, gdy obraz na ekranie jest mały. Również wzory, które wyglądają fajnie na ubraniach, mogą być po prostu szumem wizualnym w aparacie.


Robiąc zdjęcie biznesowe w domu, warto także wziąć pod uwagę tło. Staraj się, by strój kontrastował z tłem. Jasna koszula z ciemną marynarką to klasyczny, profesjonalny wygląd – a jeśli masz standardowe ściany w kolorze złamanej bieli, pomoże Ci się ono ładnie wyróżnić.


Upewnij się, że włosy modela lub modelki są ułożone dokładnie tak, jak powinny. Unikaj fryzur, które są nietypowe lub mogą wyglądać na bardziej niechlujne, niż zamierzałeś. Gdy będziesz fotografował kobiety, zalecamy prosty makijaż, który nałożyłaby ona na spotkanie biznesowe. Podobnie jak w przypadku makijażu, biżuteria powinna być prosta. Skomplikowana lub duża biżuteria może rozpraszać. Robiąc zdjęcia, staraj się unikać okularów, które powodują znaczne odblaski w obliczu jakiejkolwiek formy światła. Upewnij się więc, że soczewki są nieskazitelne, a jeśli na oprawkach znajdą się odciski palców lub tłuste plamy, wyczyść je.


Wiele portretów jest konwertowanych na zdjęcie czarno-białe. Kolejną rzeczą do rozważenia są odcienie, które będzie miał na sobie Twój model lub modelka. Różowy krawat w połączeniu z jasnoniebieską koszulą może wyglądać świetnie na żywo, ale gdy obraz zostanie przekonwertowany na czarno-biały, mogą mieć ten sam odcień i po prostu zlewać się ze sobą. Pomyśl więc o kontraście i odcieniach, a jeśli masz wątpliwości, zrób kilka zdjęć próbnych, przekonwertuj je na czarno-białe i zobacz, które wygląda dobrze.

Jak wybrać obiektyw do zdjęć biznesowych?

Można powiedzieć, że zdjęcie biznesowe to po prostu portret. W fotografii portretowej trudno przebić obiektyw o ogniskowej 85 mm. Chociaż długi obiektyw może uzyskać jeszcze bardziej pochlebny efekt, zwykle wprowadza element rozdźwięku między fotografowaną osobą, a widzem. Dzięki ogniskowej 85 mm uzyskujesz odpowiedni zasięg i efektowny, skompresowany wygląd fotografowanego obiektu, zachowując jednocześnie osobisty charakter szerszego obiektywu.

Ogniskowa 50 mm (odpowiednik 75 mm w aparatach formatu DX) z przysłoną f/1,8 pozwala rejestrować wspaniałe obrazy z małą głębią ostrości, dzięki czemu fotografowane elementy wyróżniają się na polu tła. Obiektyw z przysłoną f/1,8 oznacza również, że będziesz mógł robić zdjęcia przy słabszym oświetleniu niż jego u jego odpowiednika, który zwykle otrzymujesz przy zakupie nowego aparatu.


Jeśli nie przeszkadza Ci waga obiektywu, zakres ogniskowych 70-200 mm jest praktyczny i wszechstronny. Możesz wykonać atrakcyjne portrety w całym zakresie ogniskowych, a stała przysłona f/2,8 umożliwia fotografowanie przy słabym oświetleniu.

Aparat do zdjęć biznesowych

Jeśli masz zamiar robić zdjęcie biznesowe, musisz zdecydować, jaki wybrać aparat. Jaka lustrzanka spełni Twe oczekiwania, albo jaki bezlusterkowiec będzie przydatny do tego rodzaju fotografii? Właściwie odpowiedź na te pytania jest prosta – każdy z nich będzie dobry, jeśli opanujesz do perfekcji jego ustawienia, poznasz wady i zalety sprzętu, którym będziesz fotografował. Chodzi przede wszystkim o to, by podczas sesji zdjęciowej nie zastanawiać się, jakie parametry w danej sytuacji będą najlepsze – musisz to wiedzieć.


Profesjonalne wykonywanie zdjęć biznesowych wymaga dobrego oświetlenia. Naturalne światło sprawia, że skóra nabiera blasku, a oczy błyszczą. Twój główny cel, to uzyskanie jak najbardziej równomiernego rozproszenia światła na twarzy, bez bezpośredniego światła słonecznego. Jednak z czasem niezbędne będzie zaopatrzenie się w bardziej profesjonalne podejście do zdjęcia biznesowego. Wtedy padnie pytanie – jakie oświetlenie do studia będzie najlepsze? Warto zaopatrzyć się w studyjną lampę błyskową i softbox. To zestaw podstawowy, który warto z czasem rozszerzyć o elementy dodatkowe – kolejne lampy błyskowe, odbłyśniki i parasolki.

Jak zrobić sobie zdjęcie biznesowe?

Przede wszystkim, musisz zastosować się do wszystkich reguł obowiązujących podczas fotografowania modeli. No i najtrudniejsza rzecz – trzeba nauczyć się robić zdjęcia z samowyzwalaczem oraz pogodzić pozowanie i fotografowanie.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756