Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Oświetlenie fotograficzne – sztuczne, czy naturalne?

 2024-03-15 

Fotografia dosłownie oznacza „rysowanie światłem”, więc nie ma lepszego sposobu na zrobienie świetnego zdjęcia, niż korzystanie z naturalnego światła. Dzięki różnym cieniom i temperaturze światła, fotografia w świetle naturalnym oferuje szeroką paletę możliwości do tworzenia wspaniałych zdjęć. Dla entuzjastów fotografii przy świetle naturalnym, najważniejsze pytanie brzmi: kiedy dokładnie jest najlepsza pora dnia na robienie zdjęć? Jaką atmosferę chcesz uchwycić? Jaki jest Twój temat i jak chcesz, żeby wyglądał na zdjęciach? To są wybory artystyczne, związane wyłącznie z kreatywnością i umiejętnościami technicznymi w posługiwaniu się aparatem. Istnieje też wiele okazji do fotografowania przy użyciu światła sztucznego. Jakiego rodzaju oświetlenia użyć – lampy błyskowej, czy światła ciągłego? Oświetlenie fotograficzne jest kluczowe, ponieważ bez niego nie ma zdjęcia.

Oświetlenie fotograficzne – kiedy jest najlepszy czas na robienie zdjęć w plenerze?

Dla fotografów plenerowych, pora dnia ma ogromny wpływ na zdjęcia, jakie można zrobić. Światło słoneczne ma różne właściwości, w zależności od kąta padania na obiekt. Podobnie jak wrażenia z przebywania na świeżym powietrzu różnią się znacznie między południem a zachodem słońca oraz między zachodem słońca a północą, tak samo zmieniają się zdjęcia, które można zrobić. Z drugiej strony nie ma ograniczeń co do tego, kiedy można robić zdjęcia. Światło w środku dnia stanowi wyzwanie. Przy świetle padającym bezpośrednio nad głową, powstające cienie są często niekorzystne, szczególnie w przypadku fotografowania ludzi i portretów. Jednak często najlepszym czasem na robienie zdjęć jest środek dnia. Na przykład fotografowie dzikiej przyrody docenią pełne, dostępne światło, aby uchwycić szybkie zdjęcia akcji. Wysokie kąty padania światła słonecznego można również wykorzystać do zdjęć w świetle filtrowanym. Jeśli chcesz robić zdjęcia na świeżym powietrzu w południe, rozważ ustawienie modela pod koroną drzew lub w gęsto zalesionym terenie. W ten sposób światło słoneczne będzie filtrowane przez baldachim liści i straci swoją ostrość.

Złota godzina – światło sztuczne, a naturalne

Złota godzina to najbardziej pożądana pora dnia dla fotografów. W przybliżeniu występuje ona dwa razy dziennie – godzinę po wschodzie słońca i godzinę przed zachodem słońca. W tym czasie słońce znajduje się pod najbardziej dramatycznym kątem. Cienie są głębokie i dramatyczne, ale nadal padają naturalnie i nie są tak ostre, jak w południowym słońcu. Światło nabiera złotego odcienia podczas podróży przez atmosferę. Zmierzch lub świt oznacza również przejście od złotej godziny do niebieskiej godziny. W miarę jak słońce zachodzi, scena staje się coraz ciemniejsza. Światło stopniowo zmienia się z bezpośredniego światła słonecznego na zależne od światła odbitego od atmosfery. Im później, tym mniej światła, dlatego należy ostrożnie dobierać ustawienia aparatu. Zdjęcia nocne mają swój własny, niepowtarzalny wygląd. Światła miast tworzą piękne krajobrazy, podobnie jak zdjęcia gwiazd z długim czasem naświetlania. Wielu fotografów pracuje w ciemności nocy. Zanieczyszczenie światłem pochodzącym ze świateł miast, często zamazuje pole gwiazd do tego stopnia, że aparat rejestruje jedynie brudną pomarańczową aureolę świateł odbijającą się w atmosferze. Dlatego fotografowanie gwiazd zwykle wykonuje się z dala od świateł miasta lub przynajmniej w miejscach, w których można połączyć te dwie możliwości.

Oświetlenie fotograficzne – w studio lub w mieszkaniu

Jeśli fotografujesz sporadycznie, na przykład rodzinę na spotkaniach, dziecko czy kota, zwykle robisz to w świetle zastanym, czyli takim, które jest dostępne w danym momencie. Może to być światło słoneczne, światło księżyca lub domowe lampy studyjne. Jednak z czasem będziesz mieć więcej zadań, które będą wymagały innego oświetlenia. Na przykład, jeśli sprzedajesz drobiazgi na portalu aukcyjnym. Wtedy zaczniesz się zastanawiać – światło ciągłe czy błyskowe? Każde oświetlenie fotograficzne jest dobre, o ile wiesz, jak z niego korzystać. Światło ciągłe jest zawsze włączone, w przeciwieństwie do lampy błyskowej, która zapewnia szybki wybuch światła tylko po jej uruchomieniu. Światłem słońca, największym i najtańszym źródłem światła ciągłego jakim dysponujesz, można manipulować, aby uzyskać określony efekt, podobnie jak oświetleniem stworzonym przez człowieka. Używając różnych odbłyśników, dyfuzorów, płyt blokujących i innych narzędzi, można kształtować światło słoneczne tak, jak chcesz, aby uzyskać twardy lub miękki efekt na obiektach.


Jedną z wielkich zalet korzystania z ciągłego światła jest to, że można uzyskać bardzo dobre wyobrażenie o wyglądzie zdjęcia jeszcze przed zwolnieniem migawki. Błyski lampy błyskowej są jak „małe słońca”, które możesz ustawić w dowolnym kierunku. Dzięki temu, możesz szybko zmienić postrzeganie obiektu, bawiąc się kierunkiem światła. Możesz również używać lamp błyskowych i światła ciągłego razem. Doświadczony fotograf musi umieć używać aparatu w każdych warunkach oświetleniowych, od jasnego światła słonecznego, po najciemniejsze noce. Musisz jednak wiedzieć, co chcesz osiągnąć na obrazie i jakich metod użyć, aby uzyskać pożądany wygląd zdjęcia.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756