Jak działa elektroniczna stabilizacja obrazu?
Oprogramowanie aparatu wykrywa drgania i przesunięcia, a następnie ponownie ustawia ostrość, aby to zniwelować. Jest to niezbędne w procesach HDR i robieniu zdjęć w trybie nocnym, gdy fotografujemy wiele ujęć jednocześnie.
Elektroniczny stabilizator obrazu EIS, może osiągnąć podobne wyniki, jak jego optyczny odpowiednik, ale wiąże się to z kosztem jakości obrazu (jak wycięcie części oryginalnego obrazu, a tym samym zmniejszenie pola widzenia). OIS zmniejsza rozmycie obrazu, bez konieczności obniżania jakości obrazu. Zaletą EIS jest to, że opiera się tylko na oprogramowaniu, podczas gdy OIS wymaga dodatkowego sprzętu kamery. Należy też pamiętać, że możliwe jest jednoczesne korzystanie z technik OIS i EIS.
Niektóre aparaty mają zaawansowaną stabilizację w korpusie, o nazwie IBIS, (In Body Image Stabilization). Jest to pięcioosiowy system stabilizacji, który jest najbardziej wszechstronnym systemem stabilizacji obrazu, a jego działanie polega na następujących ruchach:
1, 2: X i Y (ruch liniowy, w górę i w dół);
3: Przechył (obrót kątowy, wzdłuż tych samych osi 2-DX i Y);
4, 5: Pitch & Yaw (ruch kątowy pochylenia i obrotu, nie na X/ osie Y/Roll).
Zewnętrzna stabilizacja obrazu
Istnieje wiele metod stabilizacji zewnętrznej, w tym systemy kompensacji żyroskopowej, systemy poduszek i systemy mechaniczne. Są one zwykle używane do celów specjalistycznych i częściej do wideo, niż do fotografii. Najpopularniejszym zewnętrznym systemem stabilizacji aparatów, jest oczywiście statyw. W rzeczywistości statywy zapewniają najlepszą stabilizację, we wszystkich sytuacjach. Warto jednak zwrócić uwagę, że podczas fotografowania sprzętem wyposażonym w systemy stabilizacji obrazu, gdy aparat ustawimy na statywie, powinno się je wyłączyć. Najprostsze wytłumaczenie takiego działania to fakt, że sam mechanizm stabilizacji, wytwarza wibracje. Ta wibracja jest wzmacniana przez statyw, tworząc wibrację sprzężenia zwrotnego, która zmiękcza obraz.
Innymi urządzeniami zapewniającymi stabilizację obrazu są gimbale, ale przeznaczone są one przede wszystkim, do rejestracji wideo. Także w tym przypadku, IBIS powinien być wyłączony w aparacie i obiektywie, bo w przeciwnym razie będzie cały czas próbował ustabilizować obraz względem gimbala.