Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Drukarka nie drukuje – rozwiązujemy problemy z papierem i tonerem. Poradnik

 2024-01-02 

Drukarka to urządzenie, które po podłączeniu do komputera powinno działać niezawodnie. Jednak czasem zdarza się, że drukarka nie drukuje. Przyczyn może być bardzo wiele – zanim zaczniesz ich poszukiwania, warto ponownie przeczytać instrukcję obsługi drukarki. Jeżeli lektura nie rozwiąże Twoich problemów i nie znajdziesz przyczyny, dlaczego drukarka nie drukuje, wykonaj następujące kroki. Najpierw sprawdź, czy drukarka jest prawidłowo podłączona do komputera, zmień gniazdo USB i uruchom ponownie komputer. Weź pod uwagę to, że w drukarkach z łączem Wi-Fi mogą występować problemy z połączeniem. Przyczyną mogą być także wkłady atramentowe lub zacięcie papieru, Sprawdź komputer, aby stwierdzić, czy zadanie drukowania jest nadal aktywne.

Podstawowy problem z urządzeniami drukującymi

Jeśli urządzenie wielofunkcyjne nie jest zdefiniowana jako drukarka domyślna, zadania drukowania mogą zostać przesłane do niewłaściwych programów lub drukarek. Ustaw drukarkę domyślną i ponownie wyślij zadanie drukowania. Jeśli nie znalazłeś jeszcze rozwiązania, możesz skorzystać z automatycznego rozwiązywania problemów systemu Windows. W Preferencjach systemowych wybierz drukarkę i kliknij prawym przyciskiem myszy „Rozwiązywanie problemów”. Problem, dlaczego drukarka nie drukuje, może również wynikać z przestarzałego oprogramowania sterownika. W takim przypadku odinstaluj sterownik i zaktualizuj go.

Urządzenia wielofunkcyjne laserowe w naszej ofercie:

Jak naprawić drukarkę?

Możliwe, że nie musisz rozstawać się z produktem, ponieważ niektóre usterki łatwo usuniesz samodzielnie. Co możesz zrobić?

1. Jakość wydruku:

Jakość wydruku uległa pogorszeniu (jasny wydruk, ciemny wydruk, niewyraźny wydruk, smugi):

  • Zaktualizuj system.
  • Spróbuj wydrukować dokument z innego programu.
  • Sprawdź ustawienie papieru.
  • Sprawdź poziom tuszu w tonerze. Informacje jak to zrobić znajdziesz w instrukcji obsługi lub na stronie producenta.
  • W trakcie procesu drukowania wewnątrz drukarki mogą gromadzić się drobiny papieru, tonera i kurzu- uruchom proces drukowania strony czyszczącej. Informacje jak to zrobić znajdziesz w instrukcji obsługi lub na stronie producenta.
  • Wykonaj kalibrację optymalizującą jakość wydruku. Informacje jak to zrobić znajdziesz w instrukcji obsługi lub na stronie producenta

Linie na wydruku:

  • Nieprawidłowy sterownik: Na stronie producenta znajdziesz sterowniki. Pobierz je i postępują zgodnie z instrukcją producenta.


2. Urządzenie:

Marszczenie/gniecenie, niepobieranie, pobieranie zbyt dużej ilości papieru:

  • Sprawdź, czy używasz papieru w odpowiednim formacie.
  • Wyreguluj prowadnice w pojemniku na papier.
  • Wyczyść rolki pod podajnikiem za pomocą lekko zwilżonej, niestrzępiącej się szmatki.
  • Sprawdź, czy pojemnik na papier nie jest przepełniony.
  • Upewnij się, że górna pokrywa podajnika jest zamknięta.
  • Papier może być nieprawidłowo umieszczony w podajniku. Wyrównaj arkusze papieru i dopasuj prowadnice, aby wyśrodkować stos papieru.
  • Sprawdź, czy na ścieżce papieru nie znajdują się kawałki papieru, zszywki, spinacze czy inne zanieczyszczenia.
  • Sprawdź panel sterowania urządzenia i zobacz, czy nie oczekuje ono na potwierdzenie monitu o ręczne podanie papieru.

Drukarka drukuje puste strony

Dlaczego drukarka nie drukuje prawidłowo – tylko wyrzuca z siebie puste kartki? Najpierw wyczyść głowicę drukującą, a jeśli to nie pomoże, ostrożnie wyjmij wkład. Upewnij się, że chip używany przez drukarkę do rozpoznawania wkładów nie jest zakryty lub zabrudzony i w razie potrzeby usuń wszelkie pozostałe opakowania. Za pomocą szmatki lub wacika delikatnie przetrzyj chip, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia. Zainstaluj ponownie wkład i powtórz ten proces z pozostałymi wkładami drukarki.


Jeśli drukarka atramentowa lub drukarka laserowa "wypluwa" puste strony, często jest to powiązane z wkładami atramentowymi lub głowicą drukującą. W takim przypadku musisz wykonać następujące kroki. Najpierw sprawdź wkłady atramentowe, następnie – sprawdź głowicę drukującą i zresetuj drukarkę. Na koniec wyczyść głowicę drukującą. Te podstawowe czynności powinny wyeliminować sytuację, gdy drukarka drukuje puste strony.

Drukarka nie pobiera papieru

Jednym z problemów, dlaczego drukarka nie drukuje jest to, że drukarka nie pobiera papieru. Problemem może być jakość papieru lub inna wada. Najpierw usuń ze stosu nadmiernie pogięty, pomarszczony lub podarty papier i sprawdź, czy wewnątrz tacy papieru nie ma żadnych przeszkód. Jeśli nic nie blokuje przejścia papieru przez rolki, a papier jest w złym stanie, zmień go.


Najczęstszy błąd, gdy urządzenie wielofunkcyjne nie pobiera papieru, to zablokowanie go podczas podawania lub wysuwania, co skutecznie uniemożliwia drukowanie. W takim przypadku otwórz obudowę drukarki lub wyjmij kasetę na papier. Znajdź zacięcie papieru i wyjmij arkusz – ale nie za szybko i ostrożnie. Zacięcie papieru jest bardzo częstą przyczyną problemów z drukowaniem. Bardzo często papier nie został prawidłowo włożony do kasety, przez co zacina się wewnątrz drukarki i tym samym blokuje podawanie arkuszy. Aby uniknąć zacięć papieru, najprościej jest wcześniej sprawdzić, czy arkusze nie są ze sobą sklejone.


Otwierając nową ryzę papieru do drukarki, szybko przekartkuj papier. Umożliwia to przepływ powietrza przez szczeliny i oddzielanie krawędzi liści. Często zwykłe napowietrzenie papieru może zapobiec zacięciu. Ponadto należy pamiętać, że niektóre rodzaje papieru nie nadają się do drukarek. Aby dowiedzieć się, z jakimi rodzajami papieru współpracuje Twoja drukarka, sprawdź to w instrukcji obsługi urządzenia.

Drukarka nie drukuje – problemy z komunikacją

Jeśli komputer widzi drukarkę ale nie drukuje, oznacza to, że masz do czynienia ze złą komunikacją pomiędzy urządzeniami. W takim przypadku konieczne będzie sprawdzenie niektórych elementów, w zależności od posiadanej drukarki. Może to być drukarka przewodowa lub połączona przez Wi-Fi, bądź Bluetooth.


W przypadku drukarki bezprzewodowej, jeśli komputer widzi drukarkę, ale nie drukuje, sprawdź sterownik druku. Następnie sprawdź stan wkładów i głowicę drukującą.  Na komputerze kliknij ikonę „sieci” w obszarze powiadomień komputera i połącz się z własną siecią. W drukarce wybierz ustawienia na wyświetlaczu. Po uzyskaniu dostępu do różnych ustawień, wybierz „Konfiguracja sieci” i znajdź „Ustawienia bezprzewodowe”. Sprawdź, czy tryb bezprzewodowy jest włączony. W przypadku drukarki przewodowej, jeśli komputer widzi drukarkę, ale nie drukuje zweryfikuje, czy program drukarki jest zainstalowany.

Problemy z drukiem kolorowym

Jeśli zastanawiasz się, dlaczego drukarka nie drukuje w kolorze lub drukarka drukuje w paski, problem może być związany z zakładką zabezpieczającą wkład kolorowy. Warto wtedy sprawdzić kilka podstawowych elementów, w tym:

  • czy jest usunięta zakładka zabezpieczająca z wkładu z kolorowym atramentem,
  • czy wkłady są prawidłowo zainstalowane,
  • czy w ustawieniach drukowania nie są zaznaczone opcje „drukuj tylko w czerni”.

Wykonaj maksymalnie 3 czyszczenia głowicy drukującej, a następnie test sprawdzający głowicę drukującą. Jeśli problem będzie się powtarzał, konieczna będzie wymiana wkładu z kolorowym atramentem. Gdy drukarka źle drukuje, strona testowa drukarki, pozwoli Ci ustalić przyczynę.

Drukarka nie drukuje, a jest tusz

Co zrobić, gdy drukarka nie drukuje, a jesteś pewny, że tusz w drukarce jest świeżo założony i nie powinien sprawiać problemów? Co zrobić, gdy drukarka drukuje w paski, a wykonana strona testowa drukarki pokazuje, że drukarka nie drukuje, a jest w niej tusz? Spójrz wtedy na interfejs drukarki, który wskaże poziom atramentu we wkładach. Na wyświetlaczu drukarki – w zależności od modelu – wybierz menu „konfiguracja atramentu” lub „zarządzanie poziomem atramentu” (często to symbol kropli) i obserwuj poziom atramentu w każdym wkładzie.


Jeśli drukarka nie jest wyposażona w wyświetlacz, gdy poziom atramentu będzie niski, lampka kontrolna będzie migać. Aby sprawdzić same wkłady, trzeba uzyskać dostęp do wkładów atramentowych. Wyjmij je z głowicy drukującej (bez dotykania styków podłączenia) i sprawdź, czy nie są uszkodzone. Możesz nimi potrząsnąć, gdyż może to rozwiązać problem, gdy drukarka źle drukuje – czasami na dnie zostaje trochę atramentu.

Drukarka źle drukuje – powstaje kartka w linie do druku

Czasami powstają swego rodzaju artefakty na zadrukowanych kartkach papieru. Może wystąpić także sytuacja, w której drukarka drukuje w paski. Może to wynikać z kilku przyczyn, w zależności od typu drukarki. Jeśli masz drukarkę laserową, najczęstszą przyczyną pasków na stronie są zanieczyszczone rolki.


Drukarki laserowe wyposażone są w rolki napędowe umieszczone wewnątrz drukarki, które przesuwają papier podczas drukowania. Aby sprawdzić stan rolek, należy zdemontować drukarkę i jeśli są w złym stanie, wyczyść je. Najlepiej spryskać szmatkę środkiem do czyszczenia rolek drukarki i delikatnie wytrzeć je szmatką, aż będą czyste i gładkie. Pozwól rolkom wyschnąć na powietrzu przez około 2 minuty, a następnie włóż je z powrotem i zamknij pokrywę. Gdy drukarka nie drukuje, a jest tusz, powinieneś sprawdzić poziom atramentu we wkładach, aby nie powstawała kartka w linie do druku. Jeśli jeden z wkładów atramentowych jest brudny lub pusty, wymień go na nowy. Warto też systematycznie robić czyszczenie głowic drukujących drukarki, bo wtedy nie będzie powstawała kartka w linie do druku.

Komputer widzi drukarkę, ale nie drukuje

Drukarka może wstrzymywać dokumenty, w wyniku czego dokument oczekujący na wydruk zostaje zablokowany. Aby rozwiązać ten problem, najpierw sprawdź, czy drukarka jest podłączona lub połączona z komputerem. Zweryfikuj także w folderze Panelu sterowania, czy używana drukarka jest drukarką domyślną. Jeśli uruchomiłeś kilka dokumentów lub dokument wymagający dużej liczby wydruków, musisz ponownie uruchomić komputer i drukarkę, aby anulować dokumenty oczekujące na wydruk. Jeżeli komputer widzi drukarkę, ale nie drukuje, zacznij od uruchomienia automatycznego narzędzia Windows do rozwiązywania problemów z drukarką w aplikacji Pomoc.


Pomoc automatycznie przeprowadza diagnostykę i podejmuje właściwe kroki w celu rozwiązania większości problemów z drukarką. Każdy uszkodzony, nieaktualizowany lub po prostu niezgodny sterownik, może zakłócić połączenie pomiędzy drukarką, a komputerem. Aby mieć pewność, że sterownik powiązany z drukarką jest kompatybilny, należy zawsze zainstalować go z dysku dostarczonego z drukarką lub pobrać z oficjalnej strony producenta. 

Drukarka nie drukuje – kod błędu

Czasami problemy z drukarką są oczywiste. Na przykład, gdy drukarka wskazuje, że należy wymienić wkład. Zdarza się również, że drukarka nie działa bez powodu, nie odpowiada lub pozostaje w trybie offline. Większość problemów można rozwiązać samodzielnie, postępując zgodnie z instrukcją obsługi drukarki lub szukając kodu błędu podanego przez drukarkę. Strona testowa drukarki jest bardzo dobrym sprawdzianem.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756