Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

AI w grach, czyli NPC przyszłości

 2024-03-27 

Każdy gracz wie doskonale, czym jest irytujący NPC. Od samego początku istnienia gier, cała branża stara się wymyślić sposób na ulepszenie interakcji z tymi postaciami, aby poprawić jakość rozgrywki. Jedne gry radzą sobie z tym lepiej, inne gorzej. Jaka przyszłość czeka AI w grach i czy rzeczywiście poprawi ona działanie NPC?

NVIDIA pracuje z Ubisoftem, czyli NEO NPC

NPC to nic innego, jak postać wykreowana przez samą grę, która ma wypełniać wirtualny świat. NPC może być człowiek, ale także zwierzęciem, co jednak znacznie różni się w poziomie samej interakcji pomiędzy tymi postaciami, a graczem. O wiele łatwiej jest stworzyć NPC będącego tylko tłem i wypełnieniem dla danej historii fabularnej, niż np. odwzorować zachowania ludzkie, kiedy potrzebna będzie bardziej złożona interakcja, jak podczas prowadzenia rozmowy. Ten ostatni przykład należy do najczęściej omawianych w kontekście NPC, a przede wszystkim potencjału, jaki oferuje na tym polu sztuczna inteligencja.

Jak działają NPC w grach?

Pomimo, że jest już ona aktywnie implementowana w świecie gier, to najczęściej do jej zadań należy udoskonalanie technicznej strony, a nie tej ludzkiej, na której najbardziej chyba zależy graczom. Stworzenie postaci niegrywalnej (czyli NPC) posługującej się zestawem zachowań i specyfiki charakteru nieodróżnialnej od prawdziwej osoby, to na razie mrzonki ze świata fantastyki naukowej. Taka postać de facto byłaby na tyle złożona, że stworzenie gry, w której miałaby się pojawić, mogłoby stać się niemożliwe od strony technicznej.


Na co w takim razie możemy liczyć, co już mamy i do czego lepiej nigdy nie wracać? Na te pytania starają się odpowiedzieć obecnie najwięksi giganci na rynku gier, czyli NVIDIA i Ubisoft.


NVIDIA jest pionierem wykorzystywania AI w grach za sprawą swoich kart graficznych, wykorzystujących właśnie rozwiązania tego typu. Dzięki temu, powstały serie oferujące możliwość wprowadzenia zaawansowanych rozwiązań graficznych z Ray Tracingiem na czele. Ta technologia ma już kilka ładnych lat i wciąż widać w niej ogromny potencjał. NVIDIA widzi jednak możliwość skorzystania ze sztucznej inteligencji w nieco bardziej zaawansowany sposób, tak, aby gracze mogli doświadczać bardziej realnych integracji w czasie rzeczywistym z NPC, a także światem w samej grze. W jaki sposób miałoby się to odbyć? We współpracy z NVIDIA oraz Inworld AI, Ubisoft stworzył zupełnie nowy projekt nazwany NEO NPC. Pierwsza firma wniosła do tego ambitnego zadania narzędzia Audio2Face mające sprawić, że mimika twarzy NPC nabierze bardziej realnego wyglądu.


Druga firma oferuje silniki postaci oraz sieci LMM, które odpowiadać będą z tworzenie tła, a także skonstruują szkielet do przeprowadzania rozmów z NPC. Wszystko to dawno już wykroczyło poza sferę marzeń i Ubisoft już zaprezentował pierwsze wyniki prac z NEO NPC, robiące naprawdę oszałamiające wrażenie. Firma zastrzegła jednak, że na chwilę obecną cały projekt jest jeszcze w fazie rozwoju i gracze będą musieli poczekać przynajmniej kilka lat, zanim cała technologia zostanie skutecznie zaimplementowana w świecie gier.

Project Neural Nexus

Opisane przed chwilą firmy, nie są oczywiście jedynymi, które pracują w pocie czoła nad zastosowaniem AI w grach. W tym wyścigu udział bierze również całkiem dobrze rokujący startup Convai, łączący swoje siły z Unity. Efektem ich pracy jest Project Neural Nexus, oferujący już nawet pierwsze grywalne demo. Nie oczekujcie jednak intensywnej rozgrywki i fajerwerków, ponieważ projekt ten jest jedynie prezentacją możliwości AI. Convai jest zresztą bardzo dobrze znany w świecie gier, właśnie ze swoich projektów tworzenia wyspecjalizowanych NPC, stworzonych w oparciu o rozwiązania behawioralne, działające na silnikach sztucznych inteligencji.


Niestety ten projekt nie wygląda tak interesująco, jak chociażby ten zaprezentowany przez Ubisoft. Pomimo tego warto sprawdzić, w jakim kierunku idzie świat gier i ograć to krótkie demo, szczególnie że zostało ono stworzone w świecie znanym z gry Cyberpunk 2077.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756