Zdaniem eksperta
Intel wkracza na rynek z kolejną generacją innowacyjnych technologii graficznych, łącząc premierę nowej serii kart graficznych Battlemage z zaawansowanymi funkcjami XeSS 2. Nowe rozwiązania, takie jak generowanie klatek i tryb niskiego opóźnienia, stawiają Intel w bezpośredniej rywalizacji z technologiami Nvidia DLSS 3 i AMD FSR 3. Jakie korzyści przyniosą graczom? O tym w naszym szczegółowym omówieniu.
XeSS 2, czyli druga generacja technologii upscalingu Intela, wprowadza dwie kluczowe innowacje: generowanie klatek (frame generation) oraz tryb niskiego opóźnienia (low-latency mode). Technologia ta działa na podobnych zasadach, co konkurencyjne rozwiązania od Nvidia i AMD, wykorzystując zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji.
Generowanie klatek polega na tworzeniu dodatkowych klatek pomiędzy tymi, które są renderowane natywnie. Dzięki temu obraz jest bardziej płynny, nawet przy niższej wydajności renderowania. Kluczowe elementy technologii to:
Warto zaznaczyć, że wszystkie elementy interfejsu użytkownika są nakładane na końcu, co zapewnia ich pełną ostrość i czytelność.
Podczas gdy generowanie klatek zwiększa płynność obrazu, może prowadzić do zwiększenia opóźnień. Intel rozwiązał ten problem za pomocą Xe Low Latency, które działa na zasadzie redukcji czasu renderowania. Podobnie jak Nvidia Reflex, technologia ta optymalizuje ścieżki renderowania, by minimalizować negatywny wpływ na opóźnienia.
Testy przeprowadzone w grze F1 24 pokazują, że aktywacja XeSS 2 zwiększa liczbę klatek na sekundę z 82 do imponujących 136 FPS. Choć natywne renderowanie w takim przypadku spada do 68 FPS, generowanie klatek podwaja wynik, co znacznie poprawia płynność obrazu.
XeSS 2 jest zarezerwowane wyłącznie dla sprzętu Intela. Technologia wymaga wykorzystania jednostek AI XMX, które znajdują się zarówno w starszych kartach Arc Alchemist, jak A770, jak i w nowej serii Battlemage, w tym modelach B580 i B570. Co więcej, technologia ta będzie dostępna również dla zintegrowanych układów graficznych, takich jak Lunar Lake.
Intel potwierdził, że rozważa opracowanie wersji XeSS 2 kompatybilnej z kartami innych producentów, ale na ten moment technologia pozostaje ekskluzywna dla ich ekosystemu.
Intel planuje szerokie wsparcie XeSS 2 w popularnych tytułach, takich jak Dying Light 2, Marvel Rivals czy Assassin’s Creed Shadows. Dodatkowo nowa wersja SDK zapewnia kompatybilność z DX11 i Vulkan, co poszerza możliwości implementacji w grach starszej generacji. Z nowymi GPU Battlemage debiutuje także ulepszone oprogramowanie Intel Graphics Software. Wśród nowości znajdziemy:
Premiera XeSS 2 wraz z serią Battlemage to ważny krok dla Intela w walce o miejsce wśród liderów rynku kart graficznych. Dzięki zaawansowanym technologiom generowania klatek i redukcji opóźnień, firma oferuje graczom narzędzia, które mogą odmienić ich doświadczenia z rozgrywką.
W miarę jak kolejne gry będą wspierać XeSS 2, a nowe narzędzia oprogramowania staną się standardem, Intel umacnia swoją pozycję na rynku technologii graficznych, oferując innowacje porównywalne z najnowszymi rozwiązaniami Nvidia i AMD.