Zdaniem eksperta
W ciągu ostatnich lat, Google Maps przeszło ogromną transformację, stając się narzędziem nie tylko do nawigacji, ale również do planowania podróży, odkrywania nowych miejsc i unikania wzmożonego ruchu drogowego. Serce tej ewolucji? Sztuczna inteligencja (AI).
Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w tym, jak Google Maps pomaga użytkownikom unikać nieoczekiwanych zdarzeń na drodze, takich jak nagłe hamowania, które mogą prowadzić do wypadków. Dzięki wykorzystaniu danych ze smartfonów użytkowników oraz informacji z systemów nawigacyjnych, takich jak Android Auto, Google Maps jest w stanie precyzyjnie identyfikować momenty gwałtownego zwalniania i sugerować alternatywne trasy, potencjalnie eliminując ponad 100 milionów takich zdarzeń rocznie. Oprócz tego, Google Maps wykorzystuje AI do analizy różnych czynników kontekstowych, wpływających na ruch drogowy, takich jak warunki pogodowe czy prace drogowe, co pozwala na sugerowanie bezpieczniejszych i płynniejszych tras.
Rozwój tej technologii nie ogranicza się tylko do kierowców. Dla pieszych i rowerzystów, nawigacja oferuje szczegółowe mapy ulic, przedstawiające szerokość dróg, położenie chodników, przejść i wysp dla pieszych. Dzięki zaawansowanym modelom uczenia maszynowego, które rozumieją zarówno obiekty, jak i ich wzajemne relacje, mapa staje się znacznie bardziej szczegółowa i przydatna dla wszystkich użytkowników.
Google Maps stale wprowadza innowacje, aby uczynić mapy jeszcze bardziej interaktywnymi i pomocnymi. Już w 2021 roku zapowiedziano ponad 100 ulepszeń opartych na AI, które mają na celu zapewnienie użytkownikom najbardziej aktualnych i dokładnych informacji o świecie. Wśród tych innowacji, znalazły się takie funkcje jak Live View wewnątrz budynków, dzięki czemu użytkownicy mogą łatwiej odnaleźć się na przykład na lotniskach, czy w centrach handlowych. Live View korzysta z AR i AI do skanowania obrazów Street View, co pozwala zrozumieć orientację użytkownika i wskazać mu drogę do celu.
Google Maps również przykłada dużą wagę do zrównoważonego rozwoju i ekologii. Przy współpracy z amerykańskim Narodowym Laboratorium Energii Odnawialnej, opracowano nowy model trasowania, który optymalizuje zużycie paliwa, biorąc pod uwagę czynniki takie jak nachylenie drogi i korki. Dzięki temu, domyślnie sugerowane są trasy o najniższym śladzie węglowym, co przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla.