Zdaniem eksperta

Bikepacking – jak się przygotować?

Data dodania: 01-08-2022

Aktywny styl życia to nie tylko zawody czy wyścigi - to także wyprawy rowerowe, podczas których nie tylko nabijamy kilometry, ale również poznajemy nowe, ciekawe miejsca. Mogą to być podróże trwające jeden dzień, lub wielodniowe. Bikepacking to spędzanie czasu na rowerze właśnie w tym stylu – inaczej możemy powiedzieć, że jest to wyprawa rowerowa z podstawowym bagażem spakowanym w sakwy oraz torby. Ważne przy tym jest to, aby spakowany bagaż był przemyślany i żeby zabrać wyłącznie najważniejsze rzeczy, które nie przeciążą roweru i nie spowodują, że będzie ciężko się nim poruszać. Zabieramy ze sobą rzeczy, których na pewno użyjemy, a także ewentualnie narzędzia i części niezbędne do naprawy roweru. Jak zatem przygotować się do wyprawy bikepackingowej? Jaki rower wybrać, w co się spakować i co zabrać?

Bikepacking – co to jest?


Bikepacking to wyprawy, które charakteryzują się szybkim pokonywaniem trasy, co jest możliwe tylko przy obciążeniu minimalnym bagażem. Niewielki, przemyślany bagaż pozwala na sprawne poruszanie się podczas wielodniowych wypraw oraz zdobywanie nieosiągniętych dotąd miejsc i celów. Lekki ekwipunek to także jego właściwe rozłożenie na naszym jednośladzie. Nie pakujemy wszystkiego do jednej sakwy, obciążającej rower tylko z jednej strony, ale pakujemy się do przynajmniej dwóch sakw, żeby rozłożyć ciężar równomiernie. Cześć bagażu umieszczamy również z przodu, albo mocujemy bagażnik do przedniego widelca, co umożliwia montaż sakw po bokach koła lub torby na bagażniku. Równomierne obciążenie pozwala swobodnie kierować i prowadzić nasz jednoślad, a także manewrować nim na drogach o zróżnicowanej nawierzchni. 


Mamy obecnie dostępną bardzo dużą liczbę toreb dedykowanych do bikepackingu, montowanych na przeróżne sposoby do roweru. Można przymocować je nie tylko do bagażników rowerów dedykowanych do dłuższych podróży, ale także do takich rowerów, które nigdy z podróżami nie miały nic wspólnego np. szosowych czy górskich. Wybór jest tak bogaty, że każdy bez problemu możne skompletować sobie zestaw toreb bikepackingowych, pozwalających na spakowanie się i przymocowanie ich do każdego roweru, na każdą wyprawę.

Rowery w naszej ofercie:

Jaki rower na wyprawy?

Z założenia, najlepszym rowerem do podróży jest dedykowany do tego rower trekkingowy. W rzeczywistości jednak, wiele osób nie posiada tego typu roweru, a stara się przystosować do podróży ten, który akurat ma, ponieważ dużo tu zależy od naszych przyzwyczajeń oraz preferencji. Ogromne znaczenie mają również trasy, po jakich chcemy podróżować i wyposażenie, jakie mamy zamiar przewozić.


Jedni wolą szybki rower i pozycję mocno pochyloną, czyli rower z kierownicą typu baranek, inni preferują rowery górskie i jazdę po bezdrożach. Oczywiście każdy z tych rowerów w mniejszym lub większym stopniu da się przygotować do wypraw. Największy problem jest z rowerami typowo sportowymi, które mają ramy wykonane z karbonu. To lekkie i zarazem wytrzymałe konstrukcje, więc nie posiadają otworów technicznych, pozwalających na montaż bagażnika czy błotników. Oczywiście można zastosować bagażniki mocowane do sztycy, ale trzeba mieć świadomość, że ich nośność będzie mniejsza, a tym samym mniejsze będą musiały być torby i sakwy, jakie będziemy mogli do nich zamontować. I właśnie tu pojawia się hasło bikepacking, czyli przemyślane pakowanie i wybieranie lekkich i tylko potrzebnych rzeczy. Pozwala to na wygodne i sprawne pokonywanie dość dużych dystansów naszym ulubionym rowerem bez większego zmęczenia.


Podstawowym przeznaczeniem roweru trekkingowego jest właśnie turystyka w postaci dalekich i długich wypraw. Rowery te są wyposażone w praktycznie wszystkie akcesoria niezbędne do takich podróży. Do standardowego wyposażenia roweru trekkingowego należy bagażnik przystosowany do montażu sakw, błotniki pozwalające na jazdę w deszczu oraz oświetlenie do jazdy po zmroku. Rower trekkingowy wyposażony jest w dodatkowe otwory, pozwalające na montaż dodatkowych akcesoriów. Najczęściej kolejny bagażnik montujemy do przedniego widelca, co powoduje lepsze rozłożenie ciężaru oraz zabranie większej ilości niezbędnych rzeczy. Na wyprawy rowerem trekkingowym zabierane są też namioty i śpiwory.


Uniwersalność i pełne wyposażenie wyprawowe to plusy, lecz niestety są i wady – choćby duża waga tak wyposażonego roweru. Ogranicza ona nas do jazdy raczej po utwardzonych, równych drogach, ponieważ taki rower nie nadaje się do dynamicznej jazdy i poruszania w cięższym terenie.


Do bikepackingu ostatnio dość często używane są gravele. Wymyślono je do jazdy po szutrach, a jego bikepackingowe zastosowania zostały odkryte i zaadaptowane później. Zwolenników znalazł szczególnie w przypadku zapalonych szosowców, którzy akceptują wyłącznie kierownicę baranek i możliwość jazdy w jednej z trzech pozycji, które ona umożliwia. Gravel też zapewni bardziej dynamiczną jazdę. Chociaż nadaje się do szybkich wypraw, to ma też swoje wady. Nie znajdziemy w nim wyposażenia takiego jak błotniki czy bagażnik, a co gorsza, nie do wszystkich modeli będziemy mogli je przymocować, ponieważ nie wszystkie mają otwory przygotowane do ich montażu.


Oczywiście zawsze istnieje możliwość zamontowania toreb: na kierownicę, ramę lub sztycę. Tu więc, dzięki niskiej masie roweru, mamy możliwość szybkiej, zwrotnej i dynamicznej jazdy, w zamian za ograniczoną ilość bagażu.


Gravele nie sprawdzą się też za dobrze na wyboistych i grząskich drogach, ale tutaj dobrze sprawdzi się rower górski. To rower na bardziej wymagające trasy, który poradzi sobie na stromych górskich ścieżkach i piaszczystych leśnych drogach. Wjedzie tam, gdzie ani rower trekkingowy ani gravel nie mają szans, szczególnie, gdy są obciążone pełnymi torbami lub sakwami. To najlepsza opcja w trudny teren, ale też nie pozbawiona wad. Z racji obciążenia, nie poszalejemy na zjazdach. Niektóre modele pozbawione są możliwości montażu bagażnika i błotników. Oczywiście tu również zostaje możliwość przymocowania toreb do ramy, sztycy czy kierownicy.

Torby do bikepackingu

O ile w rowerach wyposażanych w tradycyjny bagażnik montujemy sakwy i możemy ruszać w drogę, to w przypadku rowerów jego pozbawionych, należy szukać innych rozwiązań. Najlepsze torby do bikepackingu charakteryzują się niewielką masą i dużą trwałością. Dobrze, jeżeli są także wodoodporne, wówczas nie zaskoczy nas zmienna pogoda. Warto też zwrócić uwagę na komfort użytkowania oraz miejsca do mocowania dodatkowego ekwipunku i akcesoriów. Rozwiązania, które zastąpią sakwy to torby mocowane pod siodło, na kierownicę lub do górnej rury ramy. Mają one mniejsze pojemności, ale pozwalają równomiernie rozłożyć ciężar. Torba na kierownicę to idealne miejsce na przechowywanie przedmiotów, do których chcemy mieć łatwy dostęp, takich jak telefon, portfel czy mapy.

Co zabrać na wyprawę rowerową?

Podstawą są oczywiście ubrania i bielizna na zmianę. Na pewno warto zabrać zapasowe spodenki z wkładką, w których wygodnie będziemy pokonywać długie dystanse. Pamiętajmy, że musimy ograniczyć ilość rzeczy ze względu na wielkość naszego „bagażnika”. Warto też pakować rzeczy jak najlżejsze, więc należy postawić na lekką, przewiewną, termoaktywną odzież z materiałów, które długo zachowują świeżość. Wcześniej warto zapoznać się z prognozą pogody, aby wybrać odpowiednio ciepłe ubrania. W naszym bagażu nie powinno zabraknąć środków podstawowej higieny i lekkiego, szybkoschnącego ręcznika. Gdy zdecydujemy się na nocleg „pod gołym niebem”, to poza namiotem potrzebny będzie śpiwór oraz karimata. Z kolei żywienie się we własnym zakresie wymaga zabrania mini kuchni oraz składanego zestawu garnków, miseczek oraz sztućców.


Koniecznie należy pamiętać o zabraniu apteczki wyposażonej w podstawowe leki, które pomogą nam na dolegliwości żołądkowe, czy maść na odparzenia oraz opatrunki. Jej brak może szybko przerwać naszą wyprawę. Zapas prowiantu i wody na kilka godzin również powinien znaleźć się w naszym bagażu. Możemy jechać bowiem przez miejsca mniej zaludnione, gdzie przez dłuższy czas nie natrafimy na możliwość zaopatrzenia się w żywność.


Oczywiście nie powinniśmy zapominać o narzędziach, zapasowej dętce i pompce. Podstawowe naprawy musimy móc wykonać sami, ponieważ do najbliższego serwisu może czekać nas długa droga. Warto też zaopatrzyć się w tradycyjną mapę a także powerbank.

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756