Zdaniem eksperta
Rower enduro jest stworzony do trudnych, górskich tras, oferując maksymalną kontrolę i wytrzymałość w technicznych odcinkach. Natomiast rower crossowy to uniwersalny model na lekki teren, ścieżki leśne i miejskie, idealny do dynamicznej jazdy rekreacyjnej. Chcesz poznać więcej różnic? Zapraszamy do lektury naszego poradnika.
Rower crossowy to dość uniwersalny rower. Pojedziemy nim sprawnie zarówno po drogach utwardzonych, jak i w lekkim terenie. Bez problemu odnajdzie się w mieście na drogach i ścieżkach rowerowych. Pokona też nierówności miejskich dróg, takie jak krawężniki, czy torowiska. Niestraszne dla niego będą również szutrowe ścieżki oraz leśne i polne drogi – zarówno te piaszczyste, jak i naszpikowane korzeniami drzew. Rower tego typu jest przeznaczony do rekreacyjnej, ale też dynamicznej jazdy.
Zbudowany jest na stalowej, choć częściej na lekkiej aluminiowej ramie. Wyposażono go w amortyzowany widelec przedni o skoku do 60-80 mm, co pozwala na komfortową jazdę po nierównościach, ale bez ekstremalnych wyzwań terenowych. Amortyzator poprawia komfort jazdy i przyczepność do podłoża. Ten jednoślad porusza się na dużych kołach, na które założone są opony o szerokości do 1,5 cala. Bieżnik jest na nich przeważnie uniwersalny - na środku lekko zarysowany, z masywniejszymi klockami po bokach. Pozwala to na szybką jazdę po utwardzonych drogach i jednocześnie dobrze trzyma na zakrętach w lekkim terenie.
Rower crossowy wyposażony jest w osprzęt znany z rowerów górskich. Z tyłu będzie to kaseta posiadająca od 7 do 10, a nawet 11 zębatek, a z przodu w zależności od modelu, korba jedno-, dwu- lub trzyrzędowa. W niektórych modelach możemy spotkać amortyzowaną sztycę. Rower ten jest dość lekki, co ułatwia pedałowanie, szczególnie na płaskich odcinkach i podczas podjazdów.
Rower enduro to specjalistyczny typ roweru górskiego, stworzony do jazdy po technicznych, górskich trasach, z naciskiem na szybkie zjazdy, ale również z możliwością podjazdu pod strome wzniesienia. Dla takich jednośladów tworzone są specjalne trasy o nazwie singletrack i organizowane wyścigi enduro. Pojazdy te kierowane są do doświadczonych rowerzystów. Charakteryzują się solidną konstrukcją ramy i pełnym zawieszeniem, co zapewnia kontrolę na trudnym terenie.
Charakterystyczną cechą rowerów enduro jest pełne zawieszenie. Zarówno przedni jak i tylny amortyzator posiadają bardzo duży skok w granicach 150-180 mm. Takie zawieszenie pozwala pokonywać duże przeszkody, kamienie, korzenie, czy uskoki na trasie. Dzięki temu rowerzysta może zachować kontrolę nawet przy dużych prędkościach na trudnych zjazdach.
Rama enduro należy do bardzo wyspecjalizowanych i zaawansowanych technicznie ze względu na poddawanie jej niezwykle dużym przeciążeniom. Przystosowana jest do przenoszenia dużych sił, wszechstronnie amortyzowana, wykonana z najlepszych komponentów, służy przede wszystkim temu, aby zbudowany na niej rower był maksymalnie skuteczny. Geometria ram rowerów enduro jest dostosowana do agresywnej jazdy, z mniejszym kątem nachylenia główki ramy, co przesuwa środek ciężkości rowerzysty ku tyłowi, poprawiając stabilność podczas zjazdów.
Rower enduro to też bardzo mocne koła i założone na nie opony. Koła są w rozmiarze 27,5 lub 29 cali. Pozwala to na lepszą stabilność i pewność jazdy w trudnym terenie. Opony o dużej szerokości 2,4–2,6 cala z agresywnym bieżnikiem zapewniają odpowiednią przyczepność, a wzmocnione koła radzą sobie z dużymi obciążeniami.
Rower enduro jest zazwyczaj wyposażony w napęd 1x10 lub 1x11, to jest jedna tarcza z przodu i 10- lub 11- rzędowa kaseta z tyłu. Taki zakres przełożeń jest odpowiedni zarówno na strome podjazdy, jak i szybkie zjazdy. Niestety mocna rama, pełne zawieszenie, wytrzymałe koła oraz bardzo szerokie opony dużą ważą. Pomimo że jest to bardzo zaawansowany technicznie rower, należy do najcięższych rowerów górskich. Taka konstrukcja daje lepszą stabilność na zjazdach, ale wymaga też większego wysiłku przy podjazdach.
Zobacz także: Ranking rowerów elektrycznych [TOP10]
Czym się różni cross od enduro? Praktycznie wszystkim. Są one przeznaczone są do jazdy po zupełnie innych drogach. Rower crossowy to jednoślad do spokojnej jazdy. Idealny dla rowerzystów, którzy preferują mieszane trasy, od utwardzonych dróg po lekki teren i oczekują uniwersalności oraz komfortu. Rower enduro to specjalistyczna maszyna do jazdy po najtrudniejszych trasach. Jazda na nim wymaga doświadczenia. To rower do szalonych podróży po ekstremalnie trudnych drogach. Na rowerach tego typu wykonuje się przeróżne akrobatyczne figury. Adresowane są one do zupełnie różnych ludzi, oczekujących innych doznań.
To, czym się różni cross od enduro poza trasami, po których się poruszają, to ich budowa. Amortyzacja w crossie to tylko jeden amortyzator z przodu z niewielkim skokiem od 60 do 80 mm, natomiast w enduro występuje pełne zawieszenie o skoku w zakresie od 150 do 180 mm.
Rama crossa pozwala przyjąć bardziej wyprostowaną, a tym samym komfortową pozycję do jazdy, co pozwala na długie, wygodne wycieczki. Z kolei agresywna geometria ram enduro, nastawiona jest na zapewnienie jak największej przyczepności w trudnym terenie i zagwarantowanie większej kontroli podczas zjazdów.
Koła, chociaż posiadają zbliżoną średnicę, to również mają zupełnie inne konstrukcje. Cross wyposażony jest w lekkie z węższymi oponami o delikatniejszym bieżniku, mającym na celu zmniejszenie oporów toczenia podczas jazdy. Koła enduro to grube opony z agresywnym bieżnikiem, których zadaniem jest zapewnienie lepszej przyczepności na trudnym terenie.
Obsługa klienta
Informacje
Zakupy
Moje konto
Pomoc
Zadzwoń do nas
Tel. 756 756 756
Pon - Pt
08:00 - 20:00
29.11
08:00 - 22:00
02.12
08:00 - 22:00
Sob
10:00 - 18:00
Niedz
10:00 - 18:00
Fax 22 122 31 11
Інфолінія:
пн-пт: 8:00 - 20:00
Infoline:
Mon-Fri: 8:00 - 20:00
Znajdź swój sklep
Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 943 750,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756