Zdaniem eksperta
Rower to jeden z popularniejszych środków transportów na naszej planecie, zaraz po samochodzie. Szacuje się, że na całym świecie jest ponad miliard rowerów, zaś liczba samochodów szacowana była w 2015 na około 1,5 miliarda. Jak widać, jest to wyjątkowo popularny środek lokomocji. A jak wygląda jego historia? Poradnik Media Expert zdradza kilka, najciekawszych faktów - sprawdź!
W artykule znajdziesz:
Pomimo ogromnego wzrostu popularności samochodów rower cały czas ma się dobrze. W Chinach szacuje się, że jest ich około 450 mln. Amerykańscy rowerzyści posiadają 100 mln rowerów, zaś Japońscy 75 mln. Również kraje Europy, chociaż posiadają mniejszą liczbę ludności, mogą pochwalić się dużą liczbą rowerów. W Niemczech jest ich 62 mln, we Włoszech 23 mln, w Wielkiej Brytanii i Francji po 20 mln, zaś w niewielkim kraju jakim jest Holandia – 16,5 mln rowerów.
Rower w dalszym ciągu jest popularny. W ciągu ostatnich 20 lat odnotowano wzrost produkcji rowerów o 68 procent. Na rowerze jeździmy do pracy i szkoły, ale także dla przyjemności i sportu. Jazda na rowerze ma również korzystny wpływ na nasze zdrowie. Kto jednak wynalazł najpopularniejszy pojazd na świecie i jak wygląda historia roweru?
Pierwsze wzmianki o rowerze pochodzą z końca XVII wieku, z Francji. Pierwszy rower nie posiadał kierownicy, więc można nim było jechać tylko na wprost. Jeszcze wcześniejsze konstrukcje, przypominające rower, można zobaczyć na rysunkach Leonardo da Vinci, który na jednym z nich przedstawił dwukołowy pojazd wyposażony w kierownicę i napęd łańcuchowy. Oficjalnie jednak za datę stworzenia roweru, którego konstruktorem był Niemiec Karl von Drais, uznaje się rok 1817. Rok później konstrukcja ta została opatentowana. Ówczesny rower nie posiadał pedałów i kierownicy. Był to rower biegowy, w którym od ziemi odpychano się nogami. Wynalazek ten miał każdemu zapewnić indywidulany transport i zastąpić konie. Pierwsze rowery jednak przez długi czas były dość kosztownymi zabawkami arystokracji i rodzącej się burżuazji.
W późniejszych latach konstrukcję usprawniano. Dodano coś, co przypomina obecną kierownicę i umożliwiło skręcanie. Było to duże usprawnienie, ponieważ aby pokonać zakręt, nie trzeba było już się zatrzymywać i przestawiać jednośladu na właściwy kierunek. Kolejne konstrukcje posiadały pedały, a nawet dodatkowe koła, które usprawniały poruszanie się. To właśnie w trzykołowym rowerze został zastosowany napęd w postaci systemu wahliwych pedałów i popychaczy, połączonych z korbami na tylnej osi koła.
Dużym przeskokiem był popularny bicykl – rower z przednim kołem o bardzo dużych rozmiarach i bardzo małym tylnym. Rower tego typu nie był łatwy w prowadzeniu, a wysoko umiejscowione siodło stwarzało duże ryzyko upadku i połamania się. W rowerze tym po raz pierwszy zastosowano wzmocnione koło z drutowymi szprychami. W modelu tym zastosowano również po raz pierwszy łożyska kulowe oraz założono gumowe opony na koła.
Jak podaje historia roweru, dopiero jednoślad opracowany w 1885 roku przez Johna Kempa Starley’a przypominał współczesny model. Była to konstrukcja wyposażona w koła równej wielkości, kierownicę połączoną bezpośrednio z widelcem i napędzane przekładnią łańcuchową tylne koło. Pojazd ten nosił nazwę Rover, a jego nazwa została zapożyczona do języka polskiego.
Następnym, dużym udogodnieniem było zastosowanie pneumatycznych opon, które trafiły do rowerów w 1888 roku za sprawą Johna Boyda Dunlop’a. Pochłanianie przez nie nierówności dróg i absorbowanie wstrząsów spowodowały, że jazda na rowerze stała się w końcu komfortowa, a to sprawiło, że od tego czasu opony stały się standardowym wyposażeniem rowerów.
Pierwszy system zmiany biegów został opracowany w 1983 roku. 10 lat później Ernst Sachs wynalazł „wolne koło” znane dzisiaj jako „torpedo”. Pozwoliło to dwa lata później na wprowadzenie do rowerów protoplasty dzisiejszej przerzutki, która pozwalała na zamianę biegów podczas jazdy.
Dalsze czasy to bardzo duża ewolucja roweru. Jego wygląd nie zmieniał się znacząco, ale wprowadzane coraz to nowe rozwiązania ułatwiały jazdę i powodowały, że była coraz bardziej lekka i przyjemna.
Rower w załażeniu miał na celu ułatwić i przyśpieszyć przemieszczanie się z jednego punktu do drugiego. Obecnie, rower to w dużej mierze forma rekreacji. Powstało wiele odmian rowerów: miejskie, do turystyki – trekkingowe, do szybkiej jazdy – szosówki i do jazdy w trudnym terenie – górskie. Przerzutki obecnie występują w rowerach zarówno z tyłu jak i z przodu, a liczba dostępnych biegów z jednego wzrosła do trzydziestu. W rowerach, tak jak i w autach, spotkamy obecnie amortyzatory, tarczowe hamulce hydrauliczne czy bezdętkowe opony. Zmienił się też materiał, z których są budowane. Pierwotnie ramy były drewniane, później stalowe, a obecnie wykonane są głównie z aluminium i włókna węglowego.
Zobacz także: Jak zakonserwować rower na zimę?
Również w Polsce rower ma swoją długą historię. Edmund Perl opracował pierwszy w Polsce drewniany trzykołowy rower. W 1869 roku odbyły się pierwsze zawody, a 1886 powstało w Warszawie pierwsze Towarzystwo Cyklistów. Od 1948 roku do dziś funkcjonuje w Polsce, w Bydgoszczy, fabryka rowerów Romet. To z niej pochodzą popularne i wielce pożądane w latach 80-tych i 90-tych rowery użytkowe takie jak Wigry czy Jubilat oraz wyścigowe Jaguar i Huragan. W roku 1990 roku w Przasnyszu powstała firma Kross, na której rowerach ścigają się zawodnicy w zawodach MTB.
Historia roweru w dalszym ciągu się tworzy, a rower ewoluuje. Wygląd mocno się nie zmienia, ale jego konstrukcja jest ciągle ulepszana. Rowery są obecnie coraz bardziej opływowe i lżejsze, lżej się prowadzą i są bardziej komfortowe. Do świata rowerów wkracza także elektronika. Za zmianę biegów odpowiadają mikrosilniki w przerzutkach, a sterowanie nimi odbywa się przy pomocy bezprzewodowych manetek. Możliwa jest też automatyczna zmiana biegów. Również sterowanie pracą amortyzatorów odbywa się przy pomocy elektroniki – i to nie koniec. Obecnie popularne stają się e-rowery, w których silnik elektryczny wspomaga pedałowanie. Jak widzimy więc – historia rowerów ciągle się tworzy.
Zadzwoń do nas
Tel. 756 756 756
Pon–Pt
08:00–20:00
Sob
10:00–18:00
Niedz
10:00–18:00
Fax 22 122 31 11
Інфолінія:
пн–пт: 8:00–20:00
Infoline:
Mon–Fri: 8:00–20:00
Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 943 750,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756