Poradniki Eksperta

Jak dbać o rower?


Dla fanów dwóch kółek, rower może być ucieczką od spraw dnia codziennego, sposobem na poznawanie nowych miejsc, czy po prostu formą aktywności fizycznej. Przeważnie dopóki wszystko jest w porządku, gdy rower jest po wiosennym serwisie, cieszymy się z jazdy na nim, ale żeby ta przyjemność trwała jak najdłużej, niezbędne są przeglądy niektórych elementów i to częściej niż raz w roku. 



Jak dbać o rower


W zależności od tego, jak dbamy o pewne części w rowerze, zużywają się one szybciej lub wolniej, a ich działanie ma wpływ na jakość jazdy. Niestety przez to, że zużywają się w większości przypadków stopniowo, nie odczuwamy nagłego pogorszenia w samej jeździe. Przyzwyczajmy się do tego myśląc, że tak musi być. Warto jednak pamiętać, że może być lepiej. Przypomnijmy sobie wtedy, jak rower lekko jeździł, gdy wrócił po porządnym nasmarowaniu w serwisie. Jak lekko się toczył, jak powoli wytrącał prędkość, pedały lekko się kręciły, a hamulce efektywnie hamowały. Jeżeli odpowiednio o niego zadbamy, tak może być praktycznie cały czas. Co prawda nie unikniemy z czasem zużycia części, takich jak klocki hamulcowe czy wyciągnięty łańcuch, ale możemy to zdecydowanie opóźnić i cieszyć się lekkością działania naszego roweru, pomimo postępującego zużycia tych elementów. Tak więc, jak dbać o rower, aby był jak najdłużej sprawny?


Czysty rower


Na początek zadbajmy o to, aby nasz rower był czysty. Czysty rower, to sprawny rower. To nie tylko nasza wizualna wizytówka. Podczas mycia poszczególnych elementów roweru, często zastanawiamy się, co możemy w naszym sprzęcie poprawić, dokręcić, czy nasmarować. Jazda rowerem po suchych nawierzchniach, czy podczas deszczu powoduje, że piasek z drogi przenoszony jest przez opony na podzespoły naszego roweru. Pół biedy, jeśli mamy błotniki. Jeżeli jednak ich nie posiadamy, a dodatkowo nasz rower wyposażony jest w opony o wyraźnie zarysowanym bieżniku, to większość piasku i zanieczyszczeń z drogi, wędruje właśnie na nie. W zależności od zastosowanych rozwiązań w naszym rowerze, nieczystości z przedniego koła wędrują między innymi na korbę czy linki, jeśli poprowadzone są pod ramą. Również na amortyzatorze, zostaje dużo nieczystości. Tylne koło z kolei, narzuca bród przede wszystkim na przednią i tylną przerzutkę. Brudne przerzutki i linki, to cięższa zmiana biegów. Następnie piasek na korbie przenosi się przez łańcuch na cały napęd, powodując jego wycieranie, czyli szybsze zużycie, a tym samym i coraz gorsze działanie.


Rowery w naszej ofercie:



Systematyczne przeglądy


Wobec tego, jak dbać o rower? Zacznijmy od mycia. Mycie roweru przeważnie wiąże się automatycznie z jego podstawowym przeglądem. Jeżeli rower zostanie umyty, to przy okazji nasmarujemy łańcuch, sprawdzimy czy wszystkie elementy są dobrze poskręcane, czy nie mamy luzu na piastach i wyczyścimy golenie amortyzatora. Wszystkie elementy ruchome, przynajmniej raz w tygodniu powinny być przez nas przejrzane pod kątem luzów i ich nasmarowania. To nie tylko sprawne działanie, ale to również nasze bezpieczeństwo.


Wbrew pozorom, taki przegląd i czyszczenie, jeżeli są wykonywane na bieżąco, nie wymagają wielkich nakładów pracy i czasu, ani wydatków finansowych. Wystarczy miska z wodą, płyn do mycia i szczotka do usuwania zabrudzeń w zakamarkach i trudno dostępnych miejscach. Czyścimy rower tak, aby wszystkie jego elementy ruchome poruszały się bez żadnych ograniczeń.


Smarowanie


Po umyciu, warto niektóre części roweru nasmarować. Wcześniej zmyty wraz z brudem smar należy pouzupełniać, aby rower lekko się poruszał. Chodzi głównie o napęd i smarowanie łańcucha. W zależności od ilości pokonywanych kilometrów, ale też warunków, w jakich je pokonujemy, powinniśmy dobrać odpowiedni smar do łańcucha. Jeżeli dużo jeździmy, smarowanie powinno odbywać się częściej, nawet co 100 kilometrów. Od warunków, w jakich się poruszamy, zależy to, jakiego smaru użyjemy. Inne smary dedykowane są na warunki suche, a inne na mokre. Te na mokre, są gęstsze i dłużej utrzymują się na łańcuchu, ale też trudniej jest je usunąć podczas czyszczenia. Jeżeli jeździmy w mokrych warunkach, możemy używać tych samych oliwek, co do suchych warunków, ale częściej je stosować. Pamiętajmy, że smarujemy tylko rolki łańcucha, a nadmiar oliwy wycieramy, aby nie przyklejał się do niego niepotrzebnie kurz i piach. Inne łożyska, takie jak w suporcie, stery czy piasty, przeważnie są uszczelnione. O ile w praktyce możemy czyścić i smarować je raz w roku, to należy kontrolować luzy i to, czy obracają się płynnie bez szarpnięć, również podczas takich cotygodniowych serwisów.


Warto również sprawdzić, czy nasze koła nie są rozcentrowane, co ma wpływ przede wszystkim na ich toczenie. Bujające się na boki koła, mają również wpływ na szybsze zużycie piast. Warto skontrolować też opony, czy nie mają pęknięć oraz czy po prostu nie są nadmiernie zużyte. Raz na tydzień warto też sprawdzić ciśnienie w oponach. Napompowane koło, to nie tylko odpowiedni komfort jazdy, lekkość toczenia roweru, ale także bezpieczeństwo. To dobra przyczepność na zakrętach oraz podczas hamowania. Jazda na zbyt małym ciśnieniu, to większe ryzyko przebicia koła, ale też uszkodzenia obręczy.


Jak dbać o rower mtb? Tego typu rowery oraz crossowe czy trekkingowe, przeważnie wyposażone są w amortyzator. W wysokich modelach, to dość kosztowny element roweru. Tak więc, jak dbać o amortyzator w rowerze? Tu też liczy się regularność. Warto zadbać o to, aby na goleniach górnych nie zalegały nieczystości, które przyśpieszają zużycie amortyzatora. Pojawiają się praktycznie po każdej przejażdżce. Porysowanie przez piasek goleni oraz uszkodzenie uszczelek kurzowych spowoduje, że brud dostanie się do wnętrza amortyzatora i go uszkodzi. Będzie wyciekał z niego olej, a amortyzator nie będzie działał poprawnie.


Warto przyjrzeć się również hamulcom, czy nie trzeba przeczyścić klocków oraz powierzchni, z którymi współpracują, czyli tarczami, w przypadku tarczówek i obręczami, w przypadku V-brake’ów. Czyste, odtłuszczone powierzchnie wpłyną pozytywnie na efektywność hamowania.


Jak dbać o rower zimą?


Jeśli używamy naszego pojazdu przez cały rok, szczególnie powinniśmy zadbać o niego zimą. Niskie temperatury, dużo wilgoci oraz sól sypana na drogi, ma bardzo niekorzystny wpływ na nasz rower. Warto go częściej myć lub chociaż opłukiwać na myjkach samochodowych z bezpiecznej odległości, tak aby pod uszczelki do łożysk nie dostała się woda. Wskazane jest, aby miejsce jego przetrzymywania, było suche i dość ciepłe, aby mogła z niego odparować woda.


Dbajmy o nasz rower, a odwdzięczy się on nam lekką i przyjemną, ale też bezawaryjną jazdą. Nie czekajmy, aż się zepsuje lub do sezonowych przeglądów. Dzięki bieżącym przeglądom, wielu elementom możemy przedłużyć życie, a ponadto nie będą nam dokuczały podczas jazdy skrzypienia czy popiskiwania, dzięki czemu wszystko będzie poprawnie działało, a my będziemy mieli więcej frajdy z jazdy.


Jak widzisz, nie trzeba zbyt dużo poświęconego czasu, ani dużych nakładów finansowych, ani też specjalistycznej wiedzy, aby wiedzieć, jak dbać o rower. Wystarczy systematyczne 10 minut raz w tygodniu, a nasz rower będzie zawsze w pełni sprawny.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756