Zastanawiasz się, jak odkręcić pedały w rowerze? To pozornie prosta czynność może sprawić trudność, zwłaszcza bez odpowiednich narzędzi i wiedzy. Sprawdź, jak zrobić to szybko, bezpiecznie i bez uszkodzeń.
Jak odkręcić pedały w rowerze?
Jak odkręcić pedały w rowerze? To zadanie może okazać się trudniejsze, niż się wydaje. Jest to szczególnie męczące, gdy pedały są zapieczone. Do ich odkręcenia potrzebny będzie klucz płaski (najczęściej 15 mm) lub klucz imbusowy (6 mm albo 8 mm, w zależności od modelu pedałów). Zwykle pedały platformowe obsługuje się kluczem płaskim, natomiast zatrzaskowe – imbusem, choć nie jest to regułą. Warto zwrócić uwagę na oznaczenia na osi pedałów - literka L oznacza lewy pedał, a R (lub P) – prawy. Pamiętajmy, że gwinty w tych elementach roweru są różne: prawy pedał odkręcamy w lewo (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), a lewy - w prawo. Ma to zapobiec ich samoczynnemu odkręcaniu się ich podczas jazdy.
Odkręcanie pedałów może wymagać sporej siły. Najlepiej używać do tego specjalistycznych kluczy, które mają długie ramiona umożliwiające lepszą dźwignię. Jeśli korzystamy z narzędzi warsztatowych, warto przedłużyć ich ramię, np. za pomocą rurki. Przed rozpoczęciem pracy dobrze jest zablokować korbę, aby nie obracała się razem z kluczem - ustawmy narzędzie równolegle do ramienia korby, a nie w jego przedłużeniu. Gdy odkręcenie pedału ręcznie jest niemożliwe, można delikatnie nacisnąć klucz nogą, zachowując ostrożność. Jeśli to nie pomaga, warto użyć preparatu penetrującego (np. WD-40), który trzeba pozostawić na jakiś czas, by mógł wniknąć w gwint. W ostateczności można zastosować metody takie jak podgrzewanie, ale wiąże się to z ryzykiem uszkodzenia pedałów lub korby, dlatego zaleca się ostrożność.
Zobacz także: Wymiana piasty w rowerze - jak zrobić to samodzielnie?
Jak wymienić pedały w rowerze? Po odkręceniu starych warto zadbać o to, by nowe (lub używane) elementy nie zapiekły się w przyszłości. Przede wszystkim należy dokładnie oczyścić gwinty w korbie oraz w pedałach. Przed wkręceniem zastosujmy smar montażowy lub pastę antyzatarciową, która ułatwi przyszłe odkręcanie tych części jednośladu. Upewnijmy się również, że montujemy odpowiedni pedał po właściwej stronie.
Lewy pedał ma lewy gwint i wkręcamy go przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, natomiast prawy pedał ma prawy gwint i wkręcamy go zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Najpierw wykonujemy tę czynność ręcznie, aby uniknąć przekręcenia gwintu, a dopiero potem dokręcamy go kluczem - ale bez przesadnej siły, bo pedały same się dociągają podczas jazdy.