Poradniki Eksperta

Zdaniem CYBERPUDELKA

Jaki rower na długie trasy?

 2024-01-24 

Jeżeli wyjątkowo lubimy aktywnie spędzać czas na rowerze. niewystarczające mogą być dla nas wycieczki w pobliżu domu i weekendowe, krótkie wyjazdy. Wtedy chętnie podejmujemy wyzwanie i planujemy dłuższe wyprawy. Miejsc do podróżowania na rowerze jest mnóstwo. Wybudowanych nowych dróg rowerowych oraz wyznaczanych tras, po których bezpiecznie można poruszać się na rowerze, jest na tyle dużo, że jesteśmy w stanie zjechać wręcz każdy zakątek naszego kraju i nie tylko. Na forach znajdziemy opisy ciekawych tras praktycznie w całej Europie. Nie pozostaje więc nic innego, tylko wsiadać na rower i z tego korzystać. Aby móc cieszyć się taką wyprawą, potrzebny jest odpowiednio przygotowany sprzęt. Oczywiście utwardzone trasy możemy przejechać praktycznie każdym rowerem: miejskim, „Ukrainą” a nawet „Wigry”. Istnieje jednak kilka typów rowerów, które są do takich wypraw wręcz stworzone. Jaki rower na długie trasy wybrać? Na jakie elementy i wyposażenie należy zwrócić uwagę, żeby nasza rowerowa podróż była udana, a przy tym przyjemna i jak najlżejsza?

Czym wyróżnia się rower na długie trasy?

Skoro zaczynamy myśleć o długich rowerowych podróżach, to pewnie zastanawiamy się, jakiego typu rower będzie nadawał się do tego najlepiej i jakie powinien mieć wyposażenie, aby te wyprawy były udane. W kategorii „długa trasa”, dla jednych będzie to jednodniowy wyjazd w trasę długości 200-300 kilometrów, a dla innych kilkudniowe wyprawy po co najmniej 100 kilometrów. Jedni preferują drogi utwardzone, a inni bezdroża. Dla jednych bezdrożami będą drogi szutrowe, polne i leśne, dla innych górskie szlaki.

Rower szosowy na długą wyprawę rowerową?

Na długie wyprawy należy wziąć pod uwagę zarówno rowery nadające się do wielogodzinnej jazdy, jak i wygodne maszyny do kilkudniowej eksploracji, rowery do jazdy po szosie i górach. Jeżeli jesteśmy już w posiadaniu roweru, który jest dla nas wygodny i dotychczas się sprawdzał, można spróbować przekształcić go na rower wyprawowy. Ważne jest, aby posiadał on odpowiednie gniazda montażowe. Znajdziemy je w większości modeli rowerów wykonanych ze stali i aluminium. Są to nagwintowane otwory w określonych miejscach ramy, które umożliwiają przykręcenie błotników, zamontowanie koszyków na bidony oraz bagażnika. Poza miejscami na bidon, próżno takich miejsc szukać w rowerach wykonanych z karbonu. Jednoślady z tego materiału są superlekkie i tworzone głównie z nastawieniem na udział w wyścigach. Oprócz rozbudowania roweru o dodatkowe elementy przydatne w turystyce, możemy także zmodernizować koła i napęd – dostosować je do długodystansowych wypraw – założyć na przykład opony uniwersalne, które na środku będą miały delikatny bieżnik, który dobrze będzie toczył się po utwardzonych drogach, a po boku bieżnik agresywny, który złapie przyczepność po wjechaniu w teren. W napędzie możemy zmienić kasetę i zębatki korby, dopasowując przełożenia do tras, po których planujemy się poruszać.


Do długich wypraw po małych przeróbkach będzie nadawał się więc zarówno rower górski, jak i szosowy. Najważniejsze, aby ich ramy miały otwory montażowe, które te przeróbki umożliwią i pozwolą na dostosowanie do wypraw.

Rower trekkingowy na długie wyprawy

Jeśli zastanawialiśmy się, jaki rower na wyprawy i długie trasy będzie najlepszym wyborem, odpowiedź wydaje się prosta. W tym celu został stworzony rower trekkingowy. Wyposażony jest on standardowo w bagażnik oraz ma możliwość założenia dodatkowego, montowanego do widelca przedniego koła. Posiada także błotniki pozwalające jeździć w każdych, nawet deszczowych warunkach oraz oświetlenie do jazdy o każdej porze dnia. Rower trekkingowy ma możliwość montażu dodatkowego bidonu oraz innych przydatnych w długich trasach akcesoriów. Zapewnia on wygodną pozycję, pozwalającą bez bólu kręgosłupa przejechać wiele kilometrów. Często dla podniesienia komfortu wyposażony jest w amortyzator przedniego koła, a także amortyzowaną sztycę. Amortyzator dodatkowo poprawia trakcję, a wraz ze sztycą niweluje drgania przenoszone na rowerzystę.

Gravel na długie wyprawy

Wiemy, że stworzonym do wypraw rowerem jest rower trekkingowy, ale czy tylko ten rower nadaje się na tego typu wyprawy? Jaki rower na długie trasy poza trekkingowym będzie odpowiedni? W ostatnim czasie dużą popularnością szczyci się rower gravel. To połączenie roweru szosowego, z rowerem do jazdy w lekkim terenie. W porównaniu z rowerem szosowym ma mniej pochyloną kierownicę, a niektóre modele zbudowane na aluminiowych ramach posiadają otwory montażowe, pozwalające na dostosowanie go do dalekich podróży i wyposażenie w bagażnik, błotniki i dodatkowy bidon. Rower tego typu będzie się sprawnie i szybko poruszać po utwardzonych drogach, stąd też duża popularność tego segmentu rowerów w wyścigach długodystansowych. Ze względu na bardziej pochyloną pozycję, nie będzie jednak tak komfortowy, jak rower trekkingowy.

Rower górski na długie wyprawy

Na długie wyprawy rowerowe nadaje się również rower górski. Wykaże się on w terenie – tam poradzi sobie zdecydowanie lepiej, niż na drogach utwardzonych. Ale może właśnie tego typu wyprawy nas najbardziej interesują? W Polsce mamy do przejechania wiele terenów górskich, po których poprowadzone są wyłącznie drogi szutrowe i piaszczyste, na których jest dużo trudnych podjazdów i szybkich zjazdów. To oczywiście raj dla rowerów górskich. Oczywiście i w tym przypadku, aby dopasować rower do wypraw, najbardziej odpowiednia będzie wersja z aluminiową ramą, która będzie miała możliwość zamontowania bagażnika i innych akcesoriów. Na rowerze górskim będziemy mieli bardziej pochyloną sylwetkę niż na rowerze trekkingowym, ale też bardziej wyprostowaną, niż w gravelu. Do tego dochodzi amortyzator, którego głównym celem jest poprawienie przyczepności na nierównych drogach, ale także przyczynia się do podniesienia komfortu podróżowania.

Jaki rower na długie trasy wybrać?

Jeśli planujemy długie podróże z bagażem, to wybór roweru z bagażnikiem lub gniazdami montażowymi, pozwalającymi go zamontować, jest koniecznością. Do niego będziemy mogli przyczepić sakwy, w których przewieziemy ekwipunek na kilka dni, bo nie jest łatwo wozić wszystko na plecach. Resztę akcesoriów lub osprzętu będziemy mogli z czasem modernizować i dostosowywać do swoich potrzeb.


Wyprawy rowerowe dla początkujących powinny trwać krócej, ewentualnie trwać kilka dni, ale podczas nich pokonywane powinny być krótsze dystanse. Osoby dopiero zaczynające przygodę z długimi dystansami, powinny stopniowo dostosowywać swój organizm do nowych wyzwań i obciążeń, ale też w rowerze, na którym się poruszają, należy ustawić odpowiednio kierownicę i siodło, aby pozycja była wygodna i nie powodowała bólu pleców i kolan, a także drętwienia rąk.

W dużej mierze za udaną wyprawę długodystansową odpowiada rower, który będzie do nas odpowiednio dopasowany i zapewni nam dogodne warunki długotrwałego pedałowania. Reszta to nasze odpowiednie nastawienie, przygotowanie oraz dobrze wybrana trasa. Wiesz już, jaki rower na długie trasy wybrać, zatem zapraszamy do naszych sklepów.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756