Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jakie opony rowerowe na zimę?

 2022-11-15 

Na rowerze możemy jeździć przez cały rok. Wystarczy tylko dobre przygotowanie naszego sprzętu, ale także nas samych do trudniejszych warunków.  Zimą pojawia się śnieg i najgorsze co może spotkać pojazdy – drogi pokryte lodem. Jeżeli jesteśmy zdecydowani jeździć przez cały rok na rowerze, to powinniśmy zadbać o odpowiednie opony rowerowe na zimę.

Czym charakteryzują się opony rowerowe na zimę?


Czym różnią się opony przeznaczone na zimę od tych używanych na co dzień? Zdecydowana większość rowerzystów używa swoich pojazdów wyłącznie w ciepłe dni, a gdy już pojawi się deszcz – nie używa rowerów. Dlatego opony zimowe są mało popularne. Są jednak dostępne w sprzedaży. Nie ma zbyt wiele modeli, a ich produkcją zajmują się renomowani producenci. Stosują oni technologię podobną do tych, które spotykamy w samochodach. Jest to głównie inna mieszanka gumy, która pomimo spadku temperatury jest elastyczna i zapewnia lepszą przyczepność. Zastosowanie takiej mieszanki do produkcji opon używanych latem sprawiłoby, że byłyby za miękkie i uległyby szybkiemu zużyciu, szczególnie, gdy byłyby używane na twardych nawierzchniach.


Kolejnym elementem wyróżniającym oponę zimową od innych jest bieżnik, przeważnie kierunkowy, łatwo się oczyszczający i dosyć wysoki, aby odprowadzać szybko dużą ilość wody spod kół. Klocki bieżnika powinny być rozstawione szeroko, aby szybko i łatwo oczyszczały się z błota lub śniegu. Żeby przebrnąć przez bardziej śliskie warunki, bieżnik posiada specjalne nacięcia, zwane lamelami. Są również specjalne opony rowerowe na zimę do jazdy po lodzie, wyposażone w kolce. Niestety nie nadają się one do jazdy po drogach twardych, gdy lodu nie ma. Praktycznie, da się z nich korzystać tylko w górach, gdzie jest dużo śniegu i oblodzone trasy. Tam sprawdzą się opony z kolcami. W innych warunkach, zarówno kolce, jak i opony, ulegną szybkiemu zużyciu.

Opony rowerowe w naszej ofercie:

Alternatywa dla opon zimowych

W najlepszej sytuacji są właściciele rowerów górskich, wyposażonych w opony przeznaczone do jazdy w trudnym terenie. Opony, które dobrze sprawdzają się w błocie i łatwo się z niego oczyszczają, również dobrze sprawdzą się na śliskich drogach pokrytych liśćmi, a także na śniegu. 


Tak samo możemy postąpić w przypadku pozostałych rowerów. W szosówkach i gravelach, a nawet crossach i trekkingach, możemy założyć opony przeznaczone na trudne warunki stosowane w rowerach przełajowych. Zwróćmy uwagę na to, aby bieżnik opony był agresywny, a jego klocki szeroko ułożone, co spowoduje, że łatwo będą oczyszczały się z błota. Szukajmy opon, w których do produkcji użyto bardziej miękkich mieszanek gumy. Materiał ten twardnieje w niskich temperaturach, dlatego w tej chłodniejszej części sezonu lepiej będą sprawdzać się opony wykonane właśnie z miękkich, bardziej elastycznych gum. Dzięki takiemu ogumieniu, na mrozie rower będzie miał większą przyczepność do podłoża, co zmniejszy ryzyko poślizgu i upadku. Opona będzie skuteczniej hamowała i lepiej trzymała się na zakrętach.


Dobrym wyborem na sezon jesienno-zimowy będą wersje opon z zastosowanym wysokim poziomem ochrony przed przebiciem, czyli mające wzmocniony oplot kevlarem i zastosowane wkładki antyprzebiciowe. Uchroni nas to przed złapaniem kapcia w złych warunkach pogodowych oraz wymianą dętki na mrozie i deszczu. Złapanie kapcia i związana z tym naprawa, nigdy nie jest przyjemna, a szczególnie w złych warunkach, kiedy wszystko jest mokre i oblepione błotem, przez co wyślizguje się nam z rąk, a same ręce są zgrabiałe z zimna.


Dobrym rozwiązaniem jest też dobranie odpowiedniej szerokości ogumienia na warunki zimowe – oczywiście w zakresie, w jakim pozwala na to konstrukcja ramy.


W zdecydowanej większości, zima w naszym kraju to deszczowe, a nie śnieżne dni, przez co na drodze zalega duża ilość wody i błota. Stosując w takich warunkach szersze ogumienie, ale z mniejszym ciśnieniem, powinniśmy uzyskać lepsze właściwości jezdne – szczególnie na bezdrożach, gdzie jest dużo kałuż i błota. Z kolei gdy spadnie śnieg, a my w dalszym ciągu nie mamy zamiaru odstawiać roweru i chcemy spróbować swoich sił w jeździe po nim, powinniśmy zastosować opony węższe, które łatwiej przecinają warstwę śniegu i błota pośniegowego, szczególnie, gdy poruszamy się na drogach utwardzonych.


W zależności od naszych preferencji dotyczących tras oraz regionów, w jakich się poruszamy, warte rozważenia jest kupno opon dedykowanych do jazdy zimą. Jeżeli poruszamy się w rejonach, gdzie opady śniegu występują rzadko, a sami za dużo zimą nie jeździmy, wówczas wystarczy zastosować opony letnie z miękką mieszanką gumy i niskim ciśnieniem. W przypadku, gdy jeździmy dużo zimą, szczególnie w terenie górzystym, gdzie śnieg często zalega na drogach, wtedy najlepszym rozwiązaniem są opony rowerowe na zimę.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756