Poradniki Eksperta

Gdy dzień staje się coraz dłuższy a na dworze jest coraz cieplej, gdy czujemy pierwszy powiew wiosny i większość z nas powoli budzi się z zimowego snu, zaczynamy myśleć o różnych aktywnościach, które w nowym sezonie będziemy uprawiać. Niektórzy zaczną biegać, inni jeździć na rolkach lub grać w piłkę, a jeszcze inni będą jeździć na rowerze. Sporo osób wyciągnie swój zakurzony sprzęt z garażu lub piwnicy, natomiast wielu z nas zacznie się rozglądać za nowym pojazdem. Ci, co jeżdżą dość regularnie na rowerze, raczej już wiedzą czego chcą i nie będą mieli kłopotu z nabyciem kolejnego jednośladu. Są jednak osoby, które dawno nie jeździły na rowerze, a nawet takie, które ostatni raz jeździły w dzieciństwie. Przy tak dużym wyborze rodzajów i modeli rowerów naprawdę można mieć problem z podjęciem odpowiedniej decyzji. Jaki rower wybrać – mocny, górski, do jazdy w terenie, czy delikatniejszy szosowy, za to pozwalający na szybką jazdę? Rower do tanich rzeczy nie należy, więc to, co wybierzemy, pozostanie z nami na pewno na dłużej, a z zakupu będziemy chcieli być jak najbardziej zadowoleni. Zanim więc zdecydujesz się na zakup roweru, musisz zastanowić się nad tym, jak i gdzie chcesz na nim spędzać czas. Może będziesz zwiedzać świat, weźmiesz udział w zawodach, a może będzie Ci po prostu służył na weekendowe przejażdżki w okolicy domu? Decyzję, co do rodzaju roweru podejmujemy sami, natomiast w wyborze modelu i osprzętu zdecydowanie pomoże poniższy ranking rowerów.

1

MIEJSCE

10.0 / 10

2

MIEJSCE

10.0 / 10

3

MIEJSCE

10.0 / 10

4

MIEJSCE

9.5 / 10

5

MIEJSCE

9.5 / 10

6

MIEJSCE

9.5 / 10

7

MIEJSCE

9.0 / 10

8

MIEJSCE

9.0 / 10

9

MIEJSCE

9.0 / 10

10

MIEJSCE

8.5 / 10

Jaki rower wybrać?

Wybór nowego jednośladu powinniśmy zacząć od zastanowienia się nad tym, gdzie i jak będziemy go używać. W ten sposób zawęzimy znacznie obszar poszukiwań i będzie nam o wiele łatwiej dobrać odpowiedni sprzęt do naszych oczekiwań. Rodzajów rowerów mamy obecnie naprawdę wiele i co jakiś czas pojawiają się nowe konstrukcje. Jeszcze ćwierć wieku temu w Polsce do dyspozycji były tylko składaki, czyli odpowiedniki rowerów miejskich i kolarki. Z czasem pojawiła się moda na rowery górskie, którymi bez obaw o ich zniszczenie mogliśmy zdobywać tereny z nieutwardzonymi drogami. Ścieżki leśnie z wystającymi korzeniami, piaszczyste polne drogi, a nawet tereny górskie stały się możliwe do pokonania rowerem. Jednak nie wszyscy chcieli jeździć po górach i też nie wszyscy marzyli o szybkiej jeździe. Pojawiło się więc coś pośredniego, co takie wymaganie zaspokoiło – był to rower crossowy. Dość szybko porusza się on zarówno po nieutwardzonych drogach, jak i tych utwardzonych. Na ich bazie powstały z kolei rowery trekkingowe. Odpowiednie przełożenia, bagażnik, błotniki oraz oświetlenie i już mogliśmy myśleć o długich wyprawach. Co jakiś czas pojawiają się kolejne nowe projekty. Jedne są chwilową modą i naturalnie znikają z rynku, inne zaś mimo wywołania pierwszego wrażenia chwilowego wymysłu stają się hitem i pozostają na dłużej. Bardzo modne swego czasu były rowery typu fatbike, które nadal są dostępne w sprzedaży, lecz nie cieszą się dużą popularnością i obecnie są dość rzadko spotykane na drogach. Z kolei od dłuższego czasu modne są tzw. gravele i popularność ich ciągle rośnie. Tak więc na co się zdecydować, jaki wybrać rower?


Podsumowując – do wyboru mamy rowery miejskie – do spokojnej jazdy, do wypraw – rowery trekkingowe, do szybkiej jazdy po utwardzonym terenie – szosówki i do szybkiej jazdy w terenie – rowery górskie. Każdy z tych rowerów znowu dzieli się na podkategorie. Rowery szosowe o klasycznej budowie ramy mogą być przeznaczone do jazdy na czas czy ścigania się, zaś o konstrukcji aerodynamicznej – do wyścigów sprinterskich. Istnieją też modele długodystansowe – endurance. Do rowerów szosowych zaliczamy też modele typu gravel czy rowery przełajowe, które mają podobną budowę, ale przystosowane są do jazdy w lekkim terenie. Analogicznie, podgrupy można znaleźć w przypadku rowerów szosowych. Główna różnica to możliwości terenowe, a co za tym idzie – wielkość skoku amortyzatorów. Jednoślady typu XC (cross country) to rowery do szybkiej jazdy w terenie, enduro – do jazdy po trudnym terenie i górskich ścieżkach, downhill – do jazdy po górskich bezdrożach czy innym terenie bez wyznaczonych ścieżek. Oczywiście to też nie wszystkie rodzaje. Modele typu fatbike czy trail również zaliczają się do rowerów górskich.


Jak widzimy, modeli rowerów mam tyle, że każdy jest w stanie wybrać coś dla siebie. Pomocny w wyborze może być nasz ranking rowerów.

Budowa roweru

Rodzaj roweru to jedno, zostaje jednak jeszcze to, na jakiej ramie się porusza i w jakiej klasy komponenty został wyposażony. Od roweru, którym mamy zamiar jeździć w weekendy na rodzinne wycieczki, za dużo nie musimy oczekiwać. Inaczej wygląda sytuacja, gdy do tego sportu zaczniemy podchodzić bardziej zaawansowanie i przerodzi się on w naszą pasję. Wówczas marzenia o naszym idealnym rowerze zaczną się rozwijać i będziemy chcieli mieć coraz to lepszy pojazd – lżejszy i z lepszym osprzętem. Ramy rowerowe budżetowych jednośladów budowane są ze stali, te klasy średniej –z aluminium, a najlżejsze, używane przez zawodowców – z karbonu.


Rower powinien toczyć się możliwie najłatwiej, dzięki czemu do wprowadzenia go w ruch użyjemy mniej siły. Aby tak było, powinien być zbudowany z jak najlżejszych komponentów aluminium, tytanu czy karbonu. Uogólniając, możemy powiedzieć, że rower jest tym lepszy, im jest lżejszy. Niestety, wraz ze spadkiem jego wagi, rośnie jego cena. Najdroższe potrafią ważyć nawet połowę tego, co rowery budżetowe.

Osprzęt rowerowy

W zależności od roweru stosuje się odpowiedni dla danego rodzaju, dostosowany do niego osprzęt. Zupełnie inny spotkamy w rowerze szosowym niż w rowerze górskim. Pierwszy nastawiony jest na szybką jazdę po utwardzonych drogach, więc ma zupełnie inne przełożenia niż te zastosowane do jazdy nastawionej na zdobywanie trudnych terenów, którym towarzyszy często woda, kurz i piach. Do każdego typu roweru mamy kilka grup danego osprzętu. Różnią się one nie tylko przeznaczeniem, ale też zastosowaną technologią i użytymi do ich budowy materiałami. Osprzęt lepszych grup jest lżejszy, działa bardziej precyzyjnie i posiada większą liczbę przełożeń. Ten z grup najniższych stosowany jest w rowerach rekreacyjnych, a im wyższa grupa, tym częściej spotkany jest w rowerach przeznaczonych dla uczestników zawodów.

Hamulce

Jakie hamulce sprawdzą się najlepiej dla naszego roweru – szczękowe czy tarczowe? Pierwsze działają na obręcz, drugie – na tarczę przykręconą do piasty. To, jakie wybierzemy, zależeć będzie w dużej mierze od budżetu, jakim dysponujemy, ale też terenu, po jakim będziemy się poruszać. Bezapelacyjnie hamulce tarczowe najlepiej sprawdzają się w trudnym terenie i jeżeli mamy zamiar często jeździć po górzystych trasach, o takich właśnie hamulcach powinniśmy pomyśleć. Podczas jazdy po mieście czy na weekendowych wypadach nie będą tak one potrzebne, ale fakt jest taki, że zdecydowanie lepiej hamują. Co ważne, ich skuteczność hamowania jest dobra w każdych warunkach, niezależnie od tego, czy jeździmy po piachu czy po wodzie, ten rodzaj hamulców sprawdza się zawsze, a najlepiej, gdy jest to wersja hydrauliczna.

Amortyzator

Czy jest potrzebny? Zależy do jakiej jazdy. Podczas jazdy szosówką po prostych, utwardzonych drogach, ogólnie można powiedzieć, że to zbędny balast. Ale już każde zjechanie na bezdroża to pole do działania właśnie dla amortyzatora. I nie chodzi tu o komfort. Owszem, on też jest zdecydowanie lepszy, ale ważniejsza podczas jazdy po nierównościach jest dobra przyczepność do nawierzchni. Dzięki amortyzatorowi łatwiej się rozpędzić, pokonać bezpiecznie ostry zakręt, a także zahamować. O ile w szosie go nie spotkamy, to już w bliźniaczym rowerze, jakim jest gravel, tak. Odpowiedni amortyzator, nawet w lekkim w terenie, zawsze przyniesie jakieś korzyści. Dlatego mamy do dyspozycji jego różne rodzaje, które charakteryzują się głównie wielkością skoku. W gravelach będzie to skok rzędu 30 mm, w rowerach trekkingowych i crossowych – 60 do 80 mm, w rowerach typu XC – 100 mm, a zjazdowych nawet 200 mm.

Niezbędne akcesoria

Sam rower to nie wszystko, aby bezpiecznie poruszać się po drogach. O ile w rowerach miejskich i trekkingowych na wyposażeniu standardowym jest oświetlenie rowerowe, to nie znaczy, że w rowerach sportowych, które standardowo nie są w nie wyposażone, nie trzeba ich posiadać. Zgodnie z przepisami, z przodu powinno się znaleźć przynajmniej jedno światło w kolorze białym lub żółtym, z tyłu zaś – światło odblaskowe w kolorze czerwonym oraz czerwone światło pozycyjne. Warto więc i zgodnie z przepisami, ale przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa, wyposażyć się w zestaw lampek z akumulatorem ładowanym przez gniazdo USB. Oświetlenie w rowerze jest obowiązkowe nie tylko w nocy, lecz także w ciągu dnia, gdy panują niekorzystne warunki pogodowe.


Zgodnie z przepisami, w każdym rowerze powinien też znaleźć się co najmniej jeden, dobrze działający hamulec, co nie powinno raczej stanowić problemu oraz dzwonek lub inny sygnalizator dźwiękowy. Niestety w przepisach nie ma mowy o jeździe w kasku. Jednak każdy świadomy zagrożeń rowerzysta powinien zdawać sobie sprawę, że kask rowerowy znacznie zwiększa jego bezpieczeństwo. Dzięki niemu w momencie utraty równowagi czy zderzenia skutecznie zabezpieczona będzie głowa, twarz a także odcinek szyjny kręgosłupa.


Ranking rowerów z pewnością pomoże w dokonaniu odpowiedniego wyboru, jednak najlepiej przymierzyć nasz nowy pojazd przed zakupem i sprawdzić, czy wszystko nam w nim pasuje. Z racji tego, iż jest to wydatek dość duży i na długi okres czasu, decyzja o tym, jaki rower kupić, powinna być dobrze przemyślana. Mierzmy rower i dobierzmy najlepszy rozmiarem do swojego wzrostu i budowy ciała. Nie jest koniecznością wydawanie ogromnych pieniędzy- najważniejsze aby znaleźć dobrej jakości sprzęt, dostosowany do naszych potrzeb. Możliwe jednak jest to, że nasze potrzeby z czasem mogą się zmienić i niewykluczone, że rower kupowany z myślą na kilka lat będzie zastąpiony innym, lepszym lub podejmiemy decyzję o kupnie następnego, przeznaczonego do innych celów.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756