Poradniki Eksperta

Tylna przerzutka, to obecnie wyposażenie praktycznie każdego roweru. Różne ich rodzaje, stosowane są w zależności od przeznaczenia jednośladu. W rowerach miejskich i trekkingowych, możemy spotkać przerzutki w piaście, w szosówkach, „góralach” i crossach – przerzutki zewnętrzne. Każda z nich ma swoje wady i zalety, ale każdą z nich trzeba czasami poddać serwisowi. Tak niestety już jest, że gdy używa się czegoś przez dłuższy czas, to niestety przychodzi moment, kiedy zaczyna to szwankować.

Biegi przerzucają się ciężej i z opóźnieniem, trzeba przytrzymać dłużej lub nawet przeciągnąć manetką, aby wskoczył kolejny bieg. To naturalne, że sprzęt, z którego korzystamy zużywa się i trzeba raz na jakiś czas wymienić niektóre elementy lub przeprowadzić w nich regulację. Powinniśmy przecież mieć frajdę z jazdy, a nie bawić się i kombinować manetkami, aby wskoczył kolejny bieg. Szczególnie jest to irytujące podczas podjazdów, kiedy chcemy szybko zrzucić biegi lub gdy chcemy przyspieszyć i szybciej pojechać, ale nie możemy, ponieważ szybsze biegi nie chcą zaskoczyć. Na co zwrócić uwagę, gdy tylna przerzutka szwankuje i gorzej zmienia biegi? Co wymienić i jaka regulacja przerzutki tylnej jest potrzebna, aby działała tak jak na początku, gdy była nowa?

Jakie części mają wpływ na działanie przerzutki?

Gdy przerzutka przestaje perfekcyjnie działać, wiele czynników może mieć na to wpływ. Zaczynając od jej zabrudzenia, które spowalnia jej działanie i reakcje, po zużycie elementów. Pierwszą z części, które łatwo skontrolować jest łańcuch. Możemy sprawdzić jego rozciągnięcie. Wraz z zużyciem, łańcuch traci sztywność boczną, która ma wpływ na szybką i precyzyjną zmianę biegów. Nadmiernie rozciągnięty łańcuch, to prawdopodobnie zużyte zębatki kasety lub wolnobiegu. Przeważnie jest tak, że gorzej zmieniają się tylko wybrane biegi i gdy przyjrzymy się kasecie, okaże się, że akurat te zębatki kasety są najbardziej wytarte. Kolejną częścią mającą wpływ na poprawne działanie przerzutki, ma linka z pancerzem. Zagięta lub długo używana, do której dostał się brud, również ma negatywny wpływ na jej działanie. Tu lekarstwem jest wymiana. Prostowanie ani czyszczenie niewiele pomoże. Jeżeli rower brał udział w kraksie, to przyczyną złego działania może być wykrzywiony hak przerzutki. Są specjalne narzędzia do jego wyprostowania, ale czasem łatwiejsza i tańsza może okazać się jego wymiana. Jest on bowiem tak skonstruowany, aby podczas uderzenia w przerzutkę ucierpiał właśnie on, a nie przerzutka czy rama, które są droższe w naprawie, a często jej wykonanie jest niemożliwe.

Regulacja przerzutki tylnej

Do regulacji potrzebujemy jedynie śrubokręta krzyżakowego i klucza imbusowego w rozmiarze 4 mm lub 5 mm. Rozmiar klucza zależy od posiadanego modelu przerzutki. Jeżeli wszystkie elementy są sprawne, to ustawienie przerzutki polega na odpowiedniej regulacji naciągu linki i ustawieniu zakresu jej wychylenia. Do regulacji warto rower ustawić na stojaku serwisowym. Tylne koło umieszczone w powietrzu, umożliwia bieżące sprawdzenie przeprowadzonych regulacji. Powinniśmy rozpocząć od sprawdzenia skrajnych ustawień. Na korbie wciągnijmy łańcuch na największą koronkę, a na kasecie na najmniejszą. Sprawdźmy, czy najniższy bieg wskakuje bez problemu. Jeżeli nie – to patrząc od tyłu sprawdzamy, czy kółka w wózku przerzutki są idealnie w linii prostej z najmniejszą zębatką. Jeżeli nie są, to przy pomocy śrubokręta przeprowadzamy regulację, kręcąc śrubką z literką H. Jej wkręcanie powoduje ograniczenie wychylenia wózka przerzutki, natomiast wykręcanie pozwala na większe odchylenie w prawo.


Następnie, taką samą regulację przeprowadzamy dla niskich biegów. Wciągamy więc łańcuch na największy tryb kasety i najmniejszy korby. Regulacji tym razem dokonujemy śrubką z oznaczeniem L. Tu analogicznie – wózek przerzutki musi być również idealnie ustawiony w jednej linii – tym razem z największym ostatnim trybem kasety. Ustawienia te wykonuje się przeważnie raz, zaraz po zakupie roweru lub podczas wymiany przerzutki. Przeważnie nie ulegną one zmianom, podczas użytkowania roweru. Złe ustawienie wózka, poza zębatki, może spowodować spadnięcie łańcucha w przypadku górnej zębatki między kasetę a szprychy, które mogą zostać wycięte, a w przypadku dolnej zębatki – między kasetę a tylny trójkąt, co z kolei może doprowadzić to zakleszczenia łańcucha i porysowania ramy. Ustawienie łańcucha zbyt mocno do wewnątrz, będzie powodowało problemy z wrzuceniem skrajnych biegów.


Kolejna regulacja tylnej przerzutki, to ustawienie odpowiedniego naciągu linki, aby każdy bieg wpadał odpowiednio na swoje zębatki. Dokonujemy tego za pomocą śruby baryłkowatej, przez którą poprowadzona jest linka do tylnej przerzutki. Gdyby okazało się, że jest ona już skrajnie wykręcona i regulacji nie da się nią przeprowadzić, należy ją wkręcić, a linkę o centymetr podciągnąć. Do poluzowania linki użyjemy klucza imbusowego (ampulowego). Aby dokonać regulacji, kręcimy korbą i obserwujemy jak łańcuch wskakuje na odpowiednie tryby.


Jeśli podczas zmiany biegu na lżejszy (czyli większy tryb kasety), biegi wpadają z opóźnieniem, to należy podciągnąć linkę wykręcając śrubę baryłkową. Z kolei jeżeli bieg podczas zrzucania na mniejszą zębatkę (bieg szybszy) wpada z opóźnieniem, wówczas należy linkę poluzować, czyli wkręcić śrubę baryłkową.

Regulacja podczas jazdy

Taką precyzyjną regulację najlepiej wykonać właśnie podczas jazdy. Rower z obciążeniem w postaci nas, inaczej pracuje. Regulacji podczas jazdy dokonujemy kręcąc z kolei śrubami baryłkowymi przy manetce zmiany biegów. Analogicznie jak w przypadku regulacji przy samej przerzutce, wkręcenie powoduje poluzowanie linki i łatwiejsze wciągnięcie łańcucha na większy tryb, z kolei wykręcenie, czyli naciągniecie linki powinno się wiązać z łatwiejszym wskoczeniem łańcucha na szybszy bieg, czyli mniejszą zębatkę. Baryłki obracamy po ćwierć obrotu i sprawdzamy zmieniając biegi, jaki przyniosło to efekt.


Niejeden rowerzysta zastanawiał się, jak wyregulować tylną przerzutkę, szczególnie gdy słaba zmiana biegów doskwierała daleko od domu, podczas wycieczki, czy treningu. Okazuje się, że wystarczy pokręcić lekko przy manetkach i jazda stanie się przyjemniejsza.


Regulacja przerzutki nie jest trudnym zadaniem i każdy powinien sobie z nią poradzić. Oczywiście najtrudniejsze jest poznanie specyfiki jej działania i pierwsza próba regulacji. Później, wraz z nabytym doświadczeniem, każda kolejna regulacja przerzutki tylnej, powinna być już tylko łatwiejsza.

Rowery w naszej ofercie

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756