Regulacja przerzutek w rowerze to kluczowy element wpływający na płynną i bezproblemową jazdę jednośladem. Niewłaściwie ustawione mogą powodować przeskakiwanie łańcucha, trudności ze zmianą biegów czy niepotrzebne zużycie napędu. Jak wyregulować przerzutki? Dowiesz się tego z lektury tego poradnika.
W artykule znajdziesz:
Rowery najczęściej wyposażone są w dwie przerzutki - przednią i tylną. Czasem zdarza się, że w jednośladzie występuje tylko ta druga. Zmiana biegów odbywa się za pomocą systemu linki i sprężyny. W momencie, gdy chcemy przejść na wyższy bieg, linka napinana jest przez manetkę, co powoduje przesunięcie łańcucha na większy tryb. Z kolei przy zmianie na niższy linka jest luzowana, a sprężyna przerzutki automatycznie przesuwa łańcuch na mniejszy tryb. Prawidłowa regulacja przerzutek w rowerze jest kluczowa, aby cały mechanizm działał płynnie i bez zbędnych szarpnięć.
Aby osiągnąć większą prędkość, należy ustawić największy tryb z przodu (na korbie) i najmniejszy z tyłu (na kasecie). Odwrotnie - wybierając najmniejszy tryb z przodu i największy z tyłu - uzyskamy najlżejsze przełożenie, które ułatwia jazdę pod górę lub po trudniejszym terenie. Precyzyjna regulacja przerzutek w rowerze pozwala na szybkie i dokładne dopasowanie przełożeń do warunków jazdy, co ma duże znaczenie zarówno dla komfortu, jak i efektywności pedałowania.
Regulacja przerzutek w rowerze to istotny element konserwacji, który wpływa na płynność jazdy i efektywność zmiany biegów. Warto więc wykonać to prawidłowo. Regulacja przedniej przerzutki polega na ustawieniu jej w taki sposób, aby łańcuch swobodnie i precyzyjnie przeskakiwał między tarczami mechanizmu korbowego, bez ocierania o prowadnicę. Kluczowe jest odpowiednie wypoziomowanie jej względem tarcz, ustawienie jej wysokości oraz napięcia linki. Do regulacji wykorzystuje się zazwyczaj dwie śruby ograniczające zakres ruchu przerzutki (śruba L - ogranicza ruch do małej tarczy, śruba H - do dużej), a także baryłkę do precyzyjnego naciągnięcia linki.
Jeśli zastanawiasz się, jak wyregulować przerzutki w rowerze, zacznij od ustawienia przedniej przerzutki w pozycji równoległej do tarcz i około 2 mm nad największą z nich. Następnie wyreguluj śruby krańcowe tak, aby nie wypychała ona łańcucha poza tarcze ani nie powodowała jego spadania. Po tych ustawieniach przejdź do regulacji napięcia linki. Zbyt luźna może powodować problemy z wejściem na większą tarczę, a zbyt napięta utrudni zejście na mniejszą. Cała procedura wymaga cierpliwości i wykonywania testów na różnych przełożeniach, ale dobrze wykonana regulacja przerzutek w rowerze znacząco poprawia komfort jazdy i wydłuża żywotność napędu.
Zobacz także: Czyszczenie łańcucha rowerowego - co warto wiedzieć?
Regulacja przerzutki tylnej rozpoczyna się od ustawienia granicznych pozycji wózka względem skrajnych trybów kasety. Najpierw ustawiamy łańcuch na najmniejszej zębatce z tyłu i największej z przodu. Sprawdzamy, czy kółka wózka ustawione są w jednej linii z najmniejszą zębatką. Jeśli nie, regulujemy śrubę oznaczoną literą H. Wkręcanie ją ogranicza wychylenie wózka na zewnątrz, a wykręcanie zwiększa ten zakres. Następnie ustawiamy łańcuch na największej zębatce z tyłu i najmniejszej z przodu. Za pomocą śruby L regulujemy wychylenie wózka do wewnątrz. Również tutaj musi on być idealnie w linii z największym trybem. To kluczowy etap, ponieważ nieprawidłowe ustawienie może skutkować spadaniem łańcucha poza kasetę lub jego zakleszczeniem między zębatką a ramą, co może prowadzić do uszkodzeń.
Kolejnym etapem jest regulacja tylnej przerzutki poprzez ustawienie napięcia linki. Wstępnie naciągamy linkę i mocujemy ją śrubą mocującą, pozostawiając możliwość drobnej korekty za pomocą śruby baryłkowej. Testujemy zmianę biegów na stojaku serwisowym. Jeśli bieg na większą zębatkę wskakuje z opóźnieniem, należy wykręcić baryłkę, aby zwiększyć napięcie linki. Jeśli z kolei łańcuch zbyt wolno schodzi na mniejsze tryby, baryłkę wkręcamy, luzując linkę. Na końcu ustawiamy śrubę B-tension, która kontroluje odległość górnego kółka wózka od zębatek - kluczową dla płynnej pracy napędu. Przerzutka powinna być blisko kasety, ale nie może ocierać o największą zębatkę. Poprawna regulacja tylnej przerzutki zapewni płynne, precyzyjne zmiany przełożeń i zminimalizuje zużycie napędu.