Kierownica w rowerze, to niepozorny kawałek rurki, bez którego jednakże nie da się wybrać kursu naszej podróży. W zależności od rodzaju roweru, mamy różne rodzaje kierownic rowerowych. Zupełnie innej kierownicy użyjemy do roweru turystycznego, innej do górskiego czy szosowego – nie tylko z powodu kształtu i przeznaczenia, ale też użytych materiałów. Aby dobrać odpowiednią kierownicę niezbędna jest informacja do jakiego roweru chcemy ją zamontować i co chcemy osiągnąć: czy komfort podróżowania, czy dobre wyniki podczas jazdy.
Kierownice w rowerach górskich
Kierownice stosowane w rowerach górskich to dość proste w wyglądzie konstrukcje (w porównaniu do stosowanych w innych rodzajach rowerów). Nie znaczy to jednak, że są one proste technologicznie. Zbudowane są ze stali, aluminium, a w rowerach stosowanych przez zawodników do startu – z karbonu. Karbon, oprócz tego, że jest najlżejszym z wymienionych materiałów, ma też właściwości amortyzujące. W rowerze górskim występują dwa rodzaje kierownic rowerowych: prosta lub wygięta.
Z uwagi na aerodynamiczną sylwetkę ta pierwsza stosowana jest przeważnie przez zawodników, a druga przeznaczona bardziej dla rowerzystów rekreacyjnych. Prosta kierownica z racji swojej budowy ma mniejszy zakres regulacji, obracanie jej w mostku kierownicy w bardzo niewielkim stopniu powoduje zmianę ustawień w porównaniu do tych, jakie mamy w kierownicy giętej. W rowerach górskich jest obecnie moda na stosowanie szerokich kierownic, co skutkuje jeszcze bardziej pochyloną, a zatem bardziej aerodynamiczną sylwetką. Szeroka kierownica przede wszystkim poprawia precyzję manewrowania przednim kołem w trudnym terenie. Wadą dużej szerokości jest utrudniona jazda po leśnych ścieżkach.
Rowery w naszej ofercie:
Kierownica do rowerów szosowych
Najbardziej rozpoznawalnym rodzajem kierownicy jest „baranek” stosowany w rowerze szosowym. To kierownica, która swoją nazwę zawdzięcza charakterystycznemu kształtowi przypominającemu rogi brana. Ma ona niesamowite możliwości, jeśli chodzi o zmiany pozycji na rowerze. Kolarze pokonujący na rowerze setki kilometrów w jednej pozycji skarżyliby się na bóle kręgosłupa oraz rąk. Na kierownicy szosowej zaś mamy możliwość przyjęcia trzech pozycji. Od najbardziej aerodynamicznej – w której trzymamy kierownicę w dolnym jej chwycie, poprzez chwyt na klamkach hamulcowych, podczas którego mamy największą kontrolę nad rowerem, po chwyt górny – w którym mamy najbardziej wyprostowaną i swobodną sylwetkę, ale niestety podczas tego chwytu mamy najmniejszą kontrolę nad kolarzówką. Podobne kierownice stosuje się w innych rodzajach rowerów szosowych, takich jak przełajowe czy gravele. W gravelach dla lepszego sterowania w trudnym terenie dolne chwyty są bardziej odgięte na zewnątrz.
Kierownice do rowerów szosowych budowane są z lekkich materiałów, takich jak aluminium lub karbon. Dodatkowym atutem użycia karbonu do budowy, poza jego właściwościami amortyzującymi, jest możliwość budowania kierownic o aerodynamicznych kształtach.
Kierownice triathlonowe
Do triathlonu stosowane są kierownice superlekkie, pozwalające maksymalnie obniżyć sylwetkę. Zwane są potocznie lemondkami. Waga i aerodynamika mają tu kolosalne znaczenie dla uzyskania cennych sekund podczas zawodów. Lemondki występują w dwóch wariantach – jako zintegrowana kierownica oraz jako dodatkowa przystawka do kierownicy. Główną jej cechą są podpórki pod łokcie z pałąkami, które pozwalają trzymać ręce blisko siebie oraz przyjąć półleżącą pozycję. To wszystko ma na celu uzyskanie jak najbardziej opływowej sylwetki.
Kierownice turystyczne
W rowerach turystycznych stosowane są przeważnie kierownice przypominające te gięte w rowerach górskich. Osadzane są w mostkach, do których nie są przykręcane na stałe, tylko ryglowane specjalnym zaciskiem. Pozwala to na zmianę ich położenia i przyjęcie przez rowerzystę różnych pozycji podczas długiej turystycznej wyprawy. Kierownice w rowerach turystycznych powinny być dość lekkie z racji przewożenia dużych ciężarów podczas wyprawy. Dlatego też najczęściej wytwarzane są z aluminium.
Kierownica w rowerze miejskim
Kierownica w rowerze miejskim powinna zapewnić przede wszystkim komfort podróży. Sylwetka rowerzysty spoczywa na nisko umieszczonym siodle i względem niego wysoko umieszczonej, szerokiej kierownicy, której chwyty skierowane są do tyłu. Jest to kierownica potocznie nazywana „jaskółką”. Dzięki takiemu ustawieniu łatwa jest do uzyskania swobodna i wyprostowana sylwetka, która jest zdrowa dla naszego kręgosłupa. Pozycja taka zapewnia szerokie pole widzenia, co jest niezbędne do bezpiecznego poruszania się w ruchu miejskim. Kierownice w rowerach miejskich przeważnie produkowane są ze stali bądź aluminium. Mają regulację wysokości położenia, a także kąta nachylenia.