Poradniki Eksperta

Rower miejski czy trekkingowy?

Rower miejski i trekkingowy może być mylony ze względu na wyposażenie. Jako jedyne jednoślady standardowo posiadają one błotniki, bagażnik a także oświetlenie. Jednakże przeznaczenie każdego z nich jest zupełnie inne. Rower miejski to gwarancja wygodnej i bezpiecznej pozycji, pozwalający na bezpieczne poruszanie się w zakorkowanym miejskim terenie. Rower trekkingowy to z kolei pojazd na długie wyprawy, umożliwiający pokonywanie długich dystansów z bagażem. Nasz wybór – rower miejski czy trekkingowy – zależy od naszych potrzeb i sposobu aktywności, jaką preferujemy. Rowery te różnią się znacznie konstrukcyjnie, a w dodatku na co dzień sprawdzą się lepiej w dedykowanych dla siebie zadaniach. Rower miejski, zgodnie z nazwą stworzony został do poruszania się po płaskich i raczej równych nawierzchniach. Z kolei rowerem trekkingowym pojedziemy również sprawnie poza drogami utwardzonymi i płaskimi. Dobrze poradzi on sobie na drogach leśnych czy polnych. To, jaki rower wybierzemy, powinniśmy uzależnić od tras, po jakich głównie będziemy się poruszać, a także od naszych upodobań związanych z jazdą na rowerze.


Rower miejski czy trekkingowy


Rower miejski to komfort


Główna różnica między rowerami to pozycja za kierownicą. W rowerze miejskim mamy mocno wyprostowaną sylwetkę, dzięki czemu oprócz wygodnej pozycji mamy dobrą widoczność na to, co dzieje się wokół nas. Jest to bardzo ważne, szczególnie w zatłoczonych miastach, w których z każdej strony coś może nadejść lub nadjechać. W mieście na dużych, kilkupasmowych skrzyżowaniach spotykają się nie tylko samochody, ale i piesi oraz rowery, i szybkie elektryczne hulajnogi. Tu na nic się zda opływowa sylwetka, zapewniająca szybką jazdę. Najważniejsza jest pozycja zapewniająca dobry ogląd sytuacji. Rowery miejskie, dzięki swojej budowie właśnie to zapewniają, a dodatkowym plusem takiej geometrii roweru jest zdrowa pozycja dla kręgosłupa. Kierownica jest umieszczona wyżej niż siodło i zbliżona w kierunku kierującego. Dzięki takiemu ustawieniu możliwa jest wyprostowana, komfortowa, zdrowa dla kręgosłupa, ale też zapewniająca dobrą widoczność pozycja.


Rower trekkingowy, a miejski – który więc wybrać, jeżeli więcej czasu spędzamy poza miastem, ale jednocześnie lubimy pokonywać jednorazowo dłuższe dystanse? Nie powinniśmy się zastanawiać i wybrać rower trekkingowy, który do takich wypraw został stworzony. Przyjęta na nim pozycja jest bardziej pochylona, jednak w dalszym ciągu nie tak mocno jak w rowerach sportowych – górskich czy szosowych. Aerodynamika jest tu zdecydowanie lepsza niż w rowerze miejskim, dzięki czemu wprowadzenie roweru w ruch, a następnie utrzymanie jego stałej prędkości wymaga mniejszego nakładu sił. Rower trekkingowy ma również wiele innych udogodnień, przyjaznych dalekim podróżom. Należy do nich między innymi mocny bagażnik ze specjalnymi mocowaniami pozwalającymi na montaż sakw, możliwość zamontowania dodatkowego przedniego bagażnika do przedniego widelca, a często też zamontowania dodatkowego koszyka na bidon.


Rowery miejskie w naszej ofercie:



Rower miejski a trekkingowy – różnice w osprzęcie


Czym różni się rower trekkingowy od miejskiego poza geometrią ramy i pozycją? Znaczne różnice występują również w osprzęcie. W rowerze trekkingowym standardowym wyposażeniem stał się amortyzowany przedni widelec, który ma wpływ na komfort jazdy, a przede wszystkim na poprawę przyczepności w terenie podczas jazdy po nierównych nawierzchniach. Ponieważ rower miejski porusza się przede wszystkim po asfalcie, amortyzator jest zbędny. Również amortyzowana sztyca, poprawiająca komfort jazdy częściej występuje w rowerze trekkingowym, na którego siodełku spędzamy znacznie więcej czasu. Coraz częściej w rowerach trekkingowych spotkamy niezawodne, odporne na każde warunki pogodowe oraz charakteryzujące się dużą siłą hamowania hamulce tarczowe. Na wyposażeniu rowerów miejskich są hamulce szczękowe lub typu torpedo w tylnej piaście. Również zupełnie inne przerzutki stosowane są w zależności od tego, czy jest to rower miejski czy trekkingowy. Znaczna różnica występuje w ilości biegów, jak i rodzaju zastosowanych przerzutek. Najprostsze rowery miejskie nie są w nie wyposażone wcale. Wyższe modele wyposażane są przeważnie w przerzutki wewnętrzne, które posiadają od 3 do 9 biegów. W rowerach miejskich spotkamy też przerzutki zewnętrzne, ale jest to przeważnie najniższa grupa Shimano pochodząca od rowerów górskich. Z kolei w rowerach trekkingowych stosuje się przerzutki dedykowane właśnie do tego typu jednośladów. Są one utworzone na bazie osprzętu do rowerów górskich. Posiadają jednak trzyrzędowe korby z dużymi koronkami, a z tyłu kasety o liczbie zębatek od 6 do 10. Daje to kombinację od 18 do nawet 30 biegów.


To, jaki jednoślad wybierzemy – czy będzie to rower miejski czy trekkingowy, najlepiej uzależnić od rodzaju pokonywanych dróg. Pomimo podobnego wyglądu, różnią się one znacznie geometrią ramy, która ma znaczny wpływ na odpowiedni komfort jazdy – czy to w gęstym ruchu miejskim, czy podczas długich wypadów.


Rowery trekkingowe w naszej ofercie:


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756