Zdaniem eksperta
Tarcze hamulcowe różnią się od pozostałych rodzajów sposobem montażu. W przeciwieństwie do hamulców szczękowych czy szosowych tarcze hamulcowe są mocowane do piasty. W przypadku pozostałych rodzajów stosuje się zacisk na obręczy koła. Hamulce tarczowe można montować jedynie w przypadku modeli posiadających odpowiednią piastę. Niewątpliwą zaletą tarczy hamulcowych jest wyższa odporność na trudne warunki atmosferyczne. Hamulce tarczowe nie zmniejszają wydajności hamowania podczas deszczowej aury i nie wymagają czasochłonnej konserwacji. Zyskują one coraz większą popularność i możliwe, że całkowicie wyprą z rynku hamulce szczękowe. Sprawdź, jakie tarcze hamulcowe do roweru wybrać.
Jakie tarcze hamulcowe do roweru wyróżniamy?
Wyróżnia się dwa rodzaje tarczy hamulcowych do roweru: mechaniczne i hydrauliczne.
Tarcze hamulcowe mechaniczne
Tarcze hamulcowe mechaniczne najczęściej są stosowane w tańszych modelach rowerów. Zasada działania mechanicznych hamulców tarczowych jest podobna do szczękowych: klocki uruchamiane są za pomocą stalowej linki. Stosowanie hamulców tarczowych mechanicznych ma sporo zalet: znacznie niższa cena w porównaniu z hydraulicznymi, mniej skomplikowane serwisowanie oraz duża wytrzymałość. Jednak większość profesjonalistów wybiera modele hydrauliczne, które nad mechanicznymi mają sporą przewagę. W porównaniu z hydraulicznymi tarczami hamulcowymi, mechaniczne są cięższe i charakteryzują się niższą siłą hamowania.
Tarcze hamulcowe hydrauliczne
Tarcze hamulcowe hydrauliczne najczęściej stosuje się w rowerach górskich ze średniej lub wyższej półki cenowej. Hydrauliczne tarcze hamulcowe coraz chętniej wykorzystują również producenci rowerów szosowych. W przewodach tarczy hamulcowych hydraulicznych znajduje się płyn hamulcowy. Do ich największych zalet należy duża siła hamowania oraz zwiększenie kontroli nad pojazdem. Większość rowerzystów decyduje się na tego rodzaju hamulce ze względu na wysoką skuteczność hamowania w zróżnicowanych warunkach pogodowych i terenowych. Sporą wadą hydraulicznych hamulców tarczowych jest wysoka cena, a także serwis wymagający odpowiedniej wiedzy i narzędzi.
Z czego składa się tarcza hamulcowa?
Tarcze hamulcowe zbudowane są z:
Tarcze hamulcowe do roweru - jakie wybrać?
Hamulce tarczowe hydrauliczne zyskują coraz większą popularność i systematycznie wypierają z rynku mechaniczne tarcze hamulcowe. Nie zawsze jednak wiemy, jakie tarcze hamulcowe do roweru kupić. Przy ich wyborze warto zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników:
Jaki rozmiar tarczy wybrać?
Wśród rowerzystów, a zwłaszcza amatorów ekstremalnej jazdy w trudnych warunkach terenowych, panuje przekonanie, że im większa tarcza, tym większa siła hamowania. Okazuje się, że nie jest bezzasadne: większa tarcza hamulcowa rowerowa ma wyższą odporność i znacznie lepiej sprawdza się w trudnych warunkach terenowych i atmosferycznych, a także może wpłynąć na skrócenie drogi hamowania. Przyjmuje się zasadę, że im trudniejszy teren, tym większą średnicę tarczy należy wybrać. Warto jednak wiedzieć, że ta zasada dotyczy jedynie doświadczonych cyklistów, ponieważ duże tarcze mają sporą masę, dlatego istotna jest umiejętność właściwego użytkowania. Duża średnica tarczy hamulcowej to również ryzyko ich skrzywienia, dlatego tak istotna jest wiedza i doświadczenie rowerzysty. Przyjmuje się, że średnica tarczy zależy od typu roweru.
Tarcze hamulcowe są coraz częściej wybierane zarówno przez początkujących amatorów kolarstwa, jak i doświadczonych rowerzystów. Warto zatem wiedzieć, jakie tarcze hamulcowe do roweru wybrać. Skuteczność oraz skrócona droga hamowania są istotnymi czynnikami wpływającymi na decyzję o zakupie. Odpowiednio dobrane hamulce tarczowe zwiększają bezpieczeństwo oraz komfort podczas rowerowych wypadów. Bogaty wybór tarczy hamulcowych i innych części do roweru można znaleźć na stronie mediaexpert.pl