Amortyzatory stosowane są praktycznie w każdego rodzaju pojazdach. To elementy, których zadaniem jest przechwycenie i rozproszenie energii wytworzonej przez przeszkody na nierównej nawierzchni. Dzięki swojemu działaniu poprawiają komfort jazdy, tłumiąc wszelkie wstrząsy, a także utrzymują pojazd we właściwej pozycji. Oprócz komfortu, co jest ważniejsze, dbają o bezpieczeństwo, dzięki zachowaniu stałego kontaktu kół pojazdu z podłożem. Amortyzator, jakby się mogło wydawać, to nie tylko sprężyna lub jej odpowiednik, zwany medium ściskanym, zamknięta w dwóch rurkach. Do prawidłowego jego działania potrzebny jest też element odpowiedzialny za tłumienie. Sama sprężyna po najechaniu koła na przeszkodę spowoduje, że amortyzator się najpierw ugnie, przejmie energię, ale później będzie musiał ją oddać. Więc gdy miniemy przeszkodę, sprężyna wyprostuje koło, co może spowodować wybicie roweru do góry. Napotkanie na drodze kilku takich przeszkód z rzędu sprawi, że jazda (pomimo posiadania amortyzatora) nie będzie należała do przyjemnych, a nasze koła będą w powietrzu i nie skorzystamy z przyczepności do drogi. Dlatego zastosowano medium tłumiące, które spowalnia oddawanie energii przez sprężynę. W samochodach medium ściskanym jest sprężyna, w której umieszczone jest medium tłumiące amortyzator. W przypadku rowerów wygląda to nieco inaczej, bowiem widelec z amortyzacją nazywamy amortyzatorem, a opisane funkcje podzielone są między jego golenie. I tak – w prawej goleni jest medium tłumiące, najczęściej w postaci tłoka poruszającego się w oleju, natomiast w lewej – znajduje się medium ściskane, którym może być sprężyna, powietrze czy elastomer.