Poradniki Eksperta

Wymiana napędu w rowerze – jak ją przeprowadzić?


Sprawny napęd w rowerze działa jak sprawny silnik w samochodzie. Im lepiej wszystko pracuje, tym cichsza, bardziej efektywna i oszczędna jazda. Część elementów napędu rowerowego, podobnie jak i samochodowego, należy co jakiś czas wymienić. Są jednak elementy, które praktycznie się nie zużywają i są w rowerze do końca. Tu, podobnie jak w samochodzie, zużycie zależy od sposobu użytkowania. Poruszanie się w mokrych warunkach, słabe smarowanie czy ostrzejsza jazda szybciej zużywają elementy napędu. W skład napędu rowerowego wchodzi: mechanizm korbowy wraz z suportem, kaseta lub wolnobieg, łańcuch, przerzutki, manetki oraz linki i pancerze. Wszystkie zębatki, zarówno te w kasecie, korbie czy nawet wózku przerzutki tylnej oraz łańcuch to elementy, które w wyniku codziennej eksploatacji zużywają się i wymagają co jakiś czas wymiany. Są to elementy, które powinny pokonać przynajmniej 1000 kilometrów, a jak się o nie dba, to posłużą dużo dłużej. Więc gdy coś w napędzie nie działa, strzela czy przeskakuje, to zapewne uległ zużyciu jakiś element i czeka nas wymiana napędu w rowerze.


Wymiana napędu w rowerze


Jak dbać o napęd?


„Kto smaruje ten jedzie.” Napęd zadbany, a więc wolny od błota i jednocześnie odpowiednio nasmarowany, dobrze i jednocześnie długo służy. Nie znaczy to, że rower ma być trzymany tylko w domu lub używany tylko, gdy jest sucho. Jak najbardziej należy go używać tak, jak został do tego stworzony. Jeżeli jest to rower górski to w terenie, w piachach czy błocie, ale jak najszybciej po powrocie należy go wyczyścić i nasmarować. Tak samo jak rower szosowy czy każdy inny po przejażdżce w deszczu.


Rowery w naszej ofercie:



Kiedy powinna nastąpić wymiana napędu w rowerze?


Kiedy należy wymienić napęd w rowerze i czy jesteśmy w stanie sami to zrobić? Pewnie, że tak, natomiast potrzebne do tego są specjalne narzędzia, bez których wymiana się nie uda. Do wymiany łańcucha potrzebny będzie skuwacz, do kasety specjalny klucz i bacik. Poza tym kilka rozmiarów kluczy imbusowych i trochę wiedzy, co w jakiej kolejności wykonać. Najszybciej zużywa się łańcuch, który z kolei prowadzi do zużycia zębatek. Kontrolowanie zużycia łańcucha za pomocą specjalnego przymiaru i jego wymiana w odpowiednim momencie, gdy zacznie się wyciągać, pozwoli oszczędzić zębatki. Z czasem jednak po przeżyciu około trzech łańcuchów, je również będzie trzeba wymienić. Trzymajmy się też zasady, że o ile w porę zobaczymy, że łańcuch zaczyna się wyciągać, to możemy wymienić tylko jego. Gdy wymieniamy zębatki, tzn. kasetę i zębatki korby, to zawsze w komplecie z łańcuchem. Jeżeli nie za bardzo znamy się na poszczególnych grupach osprzętu, wymieniajmy zużyte elementy na takie, jakie mieliśmy założone bądź w ramach tej grupy, jakiej elementów napędu mamy najwięcej.


Wymiana łańcucha


Jak już wspomniano, wymiana napędu w rowerze powinna zacząć się od sprawdzenia łańcucha. Nowy łańcuch powinien być identyczny, jak ten wcześniejszy lub odpowiedni do liczby biegów, jakie mamy w kasecie. Ten sam łańcuch założymy do kaset od 6- do 9-rzędowych, każdy rząd w kasecie więcej, to inny łańcuch. Należy zwrócić też uwagę na to, że łańcuchy 10-rzędowe i więcej są kierunkowe, ma więc znaczenie, jak je zakładamy. Skuwaczem rozpinamy stary łańcuch oraz skracamy do takiej samej długości, jakiej były stary. Przygotowany łańcuch zakładamy na zębatki korby i kasety, a następnie łączymy za pomocą tego samego skuwacza lub specjalną spinka do łańcuchów.


Sprawdź również: Wymiana łańcucha w rowerze – jak wykonać? Instrukcja


Wymiana kasety


Kaseta to kolejny w kolejności element najczęściej zużywający się w napędzie. Przeważnie w kasetach najbardziej zużywają się najmniejsze koronki, z uwagi na większy nacisk spowodowany małą liczbą zębów, co powoduje przeskakiwanie łańcucha. Zębatki kaset i wolnobiegów wykonane są ze stali. W modelach z wyższych grup największe zębatki wykonane są z aluminium. Do wymiany kasety i wolnobiegu niezbędny jest tak zwany „bacik”, który przytrzymuje zębatki podczas ich odkręcania. Potrzebny jest również specjalny klucz do odkręcenia nakrętki przytrzymującej kasetę oraz klucz do wolnobiegu. Chociaż są bardzo podobne, to inny jest klucz do kasety i inny do wolnobiegu. Ze względów bezpieczeństwa, a także możliwości uszkodzenia części, należy stosować dedykowane klucze.


Sprawdź również: Wymiana kasety w rowerze - jak prawidłowo wymienić kasetę w rowerze?


Mechanizm korbowy


Wymiana napędu w rowerze to również wymiana zębatek bądź zębatki korby, w zależności od tego, czy posiadamy jednorzędową czy dwu- lub trzyrzędową. Najlepiej wymienić zębatkę na ten sam model, jaki mamy założony, z tą samą ilością zębów. Zmiana ilości zębów może mieć wpływ na gorszą zmianę biegów, ale wiąże się też z przestawieniem przedniej przerzutki, jak i zmianą długości łańcucha. Jeżeli będziemy szukać zamiennika, to trzeba zwrócić uwagę na rozstaw śrub mocujących zębatki, aby był taki sam.


Również łożyska suportu to element napędu. Tu w zależności od tego, czy są to łożyska wewnętrzne czy zewnętrzne, musimy również zaopatrzyć się w specjalne narzędzia, a nawet ściągacz do korb w przypadku łożysk wewnętrznych starego typu. Co prawda nie są to elementy, które często ulegają awarii, ale zdarza się to czasami w przypadku łożysk zewnętrznych.


Manetki


Manetki lub klamkomanetki służące do zmiany biegów to dość rzadko ulegające awarii elementy. Owszem, z czasem łapią małe luzy i ich precyzja działania staje się coraz mniejsza, ale jest to jeden z tych elementów, które żyją tak długo, jak rower.


Przerzutki


Zarówno przednia, jak i tylna przerzutka w rowerze, to również elementy, które rzadko ulegają zużyciu lub zepsuciu. Częściej niż zepsucie przytrafia im się uszkodzenie podczas jazdy, jak to może się przytrafić np. w rowerze górskim podczas jazdy w terenie lub nawet zwykłej wywrotki. Natomiast aby wymiana napędu w rowerze była kompletna, wraz z nowym łańcuchem i zębatkami kasety oraz korby, warto przyjrzeć się kółeczkom tylnej przerzutki. To elementy z tworzyw sztucznych, które może nie są mocno obciążone, ale zużywają się wraz z całym napędem.


Sprawdź również: Regulacja przerzutek – jak wyregulować przerzutki w rowerze?


Linki i pancerze


Gdy już mamy cały napęd wymieniony, warto też przyjrzeć się linkom i pancerzom – czy linki gładko poruszają się w pancerzach i pozwalają na szybką, bezproblemową zmianę przełożeń. Jeżeli cały napęd (łańcuch i zębatki) są nowe, ale biegi nie zmieniają się szybko, bez zbędnych opóźnień i hałasów, prawdopodobnie powinniśmy również zmienić linki i pancerze. Do wnętrza również potrafią wedrzeć się brud i woda. Z czasem mogą też pozałamywać się pancerze, co ma duży wpływ na jakość działania napędu i zmiany biegów.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756