Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Pomiń menu
Produkty
Promocje i nowości
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Pomiń menu
Produkty
Promocje i nowości
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje LACERTA
›
Instrukcja Gra planszowa LACERTA Agricola (wersja dla graczy)
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(3)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa LACERTA Agricola (wersja dla graczy)
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
1
Dodatek do instrukcji
1. Szybki wstęp do
Agricoli
2. Dodawanie zasobów na planszę
3. Duże usprawnienia
4. Pomocnicy i małe usprawnienia
5. Nazewnictwo
1.
Szybki wstęp do Agricoli
Kiedy
Agricola
ukazała
się
po
raz
pierwszy
,
uczyłem
jak
w
nią
grać
pr
awie
codziennie
.
Zainspirow
any
grami
k
omputerowymi
doszedłem
do
techniki
objaśniania
zasad,
podobnej
do oglądania
lmu.
„Wyobraź
sobie,
że
to
gra k
omputerowa,
w
której musisz
zbudować
farmę,
ale nie masz pojęcia jak.
Widzisz tylk
o to
, co
masz przed sobą.
T
utaj jest drewno
,
tutaj glina,
itd.
W każdej
turze
członk
owie
rodziny
idą
na
pola
akcji
i
wykonują
tam
akcję.
Spróbuj
sam,
a
ja
postaram
się
tłumaczyć
zasady
w
locie.
T
utaj
się
buduje nowe izby
, tutaj upr
awia pola, tutaj hoduje zwierzęta,
a potem musisz
wykarmić rodzinę.
Na
koniec gry dostajesz punkty
właściwie
za
wszystko
,
więc
punktowanie
omówimy
dokładnie
później.
Za
niezajęte
pola
na
swojej
farmie
tracisz
punkty
,
więc
pamiętaj,
żeby wybudow
ać na niej
tak dużo
,
jak tylk
o się da.
”
T
ylko
tyle informacji
wystarczy
,
żeby rozpocząć
grę.
Gracze powinni
poznawać grę wraz z upływem kolejnych tur
,
a po
upływie 90 minut
„spektakl”
powinien się
skończyć
(licząc przygotowanie
do
gry
i
tłumaczenie!)
.
Jeśli
grasz
z
dziećmi,
polecam
wskazanie
im
trzech
najlepszych
akcji,
z
których
mogą
skorzystać.
Zaznacz odpowiednie pola żetonami sugestii.
W
ariant podstawowy – bez kart w ręce
W pierwszej rozgrywce sugerujemy
nie
używać kart
pomocników i
małych usprawnień.
Dzięki
temu skupicie
się na
zasadach i
nie
będziecie
musieli zastanawiać
się nad
kartami.
Jeśli
zdecydujecie
się zagrać
w wariancie
podstawowym, pamiętajcie,
aby co
rundę kłaść
1 żywność na pole akcji
Miejsce spotkań.
Dodatkowo, a
zwłaszcza przy
grze w 4
osoby
, powinniście
dołączyć do
gry żeton z
polem akcji
Praca dodatkowa,
ponieważ w wariancie bez kart w ręce akcja pieczenia chleba staje się bardzo ważna.
Praca
dodatkowa:
żeton
daje
możliwość
wykonania
akcji
Buduj
oborę
oraz/lub
Upiecz
chleb
.
Żeton
używany
w wariancie gry w
②/ ③/ ④
osoby
.
Możesz
wybudować
1
oborę
(str
.
8
instrukcji)
,
płacąc
1
drewno.
Dodatkowo
albo
zamiast,
możesz
wykonać
akcję
Upiecz chleb
(str
. 10 instrukcji)
, jeśli
posiadasz usprawnienie, które
na to pozwala. Dzięki
tej akcji możesz
z jednego zboża otrzymać 2 albo więcej żywności.
2.
Dodawanie zasobów na planszę
Aby nie pomylić się przy
uzupełnianiu dóbr na polach kumulacyjnych,
kładź nowo dodane znaczniki
na
polu tekstowym
karty
. Dopiero
kiedy
wszystkie
pola
zostaną uzupełnione,
przesuń je
niżej tak,
aby
połączyć nowe z już leżącymi tam dobrami
(jeśli jakieś są)
.
Uzupełniając
zasoby
ten
sposób,
wszyscy
gracze
mogą
jednocześnie
pomagać
dodawać
je
na
pola
kumulujące
zasoby
,
mając
pewność,
że
żadne
pole
nie
zostało
uzupełnione
dwa
razy
,
czy
też
pominięte.
•
Inny sposób: wyznacz
maksymalnie 2-3 graczy
, którzy
będą uzupełniać
dobra, zawsze
mając
pod kontrolą określone pola.
•
W
grze
z
początkującymi
graczami
warto
umieszczać
dobra
również
na
polach
niekumulacyjnych,
takich
jak
Nasiona
zbóż
czy
Materiały
budowlane
.
T
rzeba
jednak
pamiętać, aby zawsze był tam tylko 1 znacznik.
6. Pola akcji
7. W
arianty
8. Kampanie
9. Szczegóły punktacji
10. Podziękowania
Możesz
umieścić 1
zboże na
polu
Nasiona zbóż
.
Pamiętaj jednak,
aby
nie
dokładać
kolejnego
znacznika,
jeśli
w
bieżącej
rundzie
znacznik z tego pola nie został jeszcze zabrany
.
Z
a
gr
o
da
owie
c
E
t
ap
1
Z
a
gr
o
d
a
o
w
ie
c
Z
a
gr
o
d
a
o
w
ie
c
© 2016 Look
out GmbH
Hiddigwar
der Straße 37,
D- 27804 Berne, Germany
.
© 2016 Wy
dawnictwo Lacerta
www
.LACERT
A.pl
facebook.com/Lacert
aPL
2
3.
Duże usprawnienia
Na
karty
dużych
usprawnień
została
przygotowana
specjalna
plansza.
Każda
karta
ma
tam
swoje
miejsce.
Połóż
tam
czerwone
karty
dużych
usprawnień,
a
planszę
umieść
tak,
aby
każdy
miał
do niej
dostęp podczas
gry
. Gdy
używasz
akcji
Duże usprawnienie
,
zapłać odpowiedni koszt wydrukowany na wybranej karcie i połóż ją przed sobą na stole.
Palenisko
oraz
Kuchnia
:
w
grze
są
dostępne
po
2
sztuki
kart
Palenisko
i
Kuchnia
.
Możesz
posiadać
wiele
kart
Palenisko
i
Kuchnia
.
Dwa
dostępne
Paleniska
różnią
się
jedynie
ceną:
tańsze
kosztuje
2
gliny
,
natomiast
droższe
3 gliny
. Podobnie, dwie
Kuchnie
różnią się od siebie jedynie ceną
(4 gliny/5 glin)
.
Możesz
wymienić
Palenisko
na
Kuchnię
(o
ile
jest
dostępna),
pod
warunkiem,
że
oddasz
Palenisko
i
położysz
je
ponownie
na planszy
dużych usprawnień.
W
ten
sposób będzie
znów dostępne
do
kupienia.
Paleniska
i
Kuchnie
są
warte
1
punkt
zwycięstwa.
Usprawnienia
te
umożliwiają
zmianę
warzyw
w
żywność
oraz
przetwarzanie
zwierząt w
żywność. Pozwalają również
zwiększyć wydajność przetwarzania
zboża na żywność
w ramach akcji
Upiecz
chleb
(patrz
instrukcja
strona
10)
.
Kuchnia
umożliwia
otrzymanie
1
znacznika
żywności
więcej
niż
Palenisko
podczas pieczenia chleba, przetwarzania warzyw
, dzików i krów
.
Gliniany
piec
i
Kamienny
piec
:
piece
zwiększają
wydajność
pieczenia
chleba.
Ich
wartość
na
koniec
gry
to
odpowiednio
2
i
3
punkty
zwycięstwa.
Możesz
jednorazowo
wykonać
akcję
Upiecz
chleb
od
razu
po
zakupie
danego
pieca
(patrz
opis
na
kartach)
.
Piece
kosztują
odpowiednio:
3
gliny
i
1
kamień
albo
1
glinę
i
3
kamienie.
Gliniany
piec
umożliwia zmianę 1 zboża w 5 żywności, a
Kamienny piec
do dwóch znaczników zboża w 4 żywności każdy
.
Stolarnia
,
Koszykarnia
i
Garncarnia
:
te
usprawnienia
umożliwiają
alternatywne
wykorzystanie
drewna,
trzciny
i
gliny
.
Podczas
żniw
, możesz
wymienić 1
odpowiedni materiał budowlany
na 2 żywności
(
Stolarnia
,
Garncarnia
) lub
3 żywności
(
Koszykarnia
).
Koszt
tych usprawnień
to
zawsze
2 kamienie
plus,
w
zależności od
karty
, 2
drewna, 2
gliny albo
2
trzciny
. Na
koniec
gry
, posiadając
takie
karty
możesz
otrzymać
do
3
punktów
specjalnych,
jeśli
posiadasz
odpowiednią
liczbę
materiałów
budowlanych
danego
rodzaju.
(Materiały
te
nie
są
zużywane,
więc
liczą
się
też
do
rozstrzygania
remisów)
.
Dodatkowo,
za
posiadanie
takiej
karty
otrzymasz
na
koniec gry 2 punkty zwycięstwa.
Studnia
:
kosztuje
3
kamienie
i
1
drewno.
Zezwala
na
otrzymywanie
1
żywności
przez
maksymalnie
5
rund
(lub
mniej,
jeśli
pozostało mniej niż
5 rund do
końca gry)
. Jeśli na
koniec gry posiadasz
Studnię
,
otrzymujesz
4 punkty zwycięstwa.
Zakup
Studni
to wydatek 3 kamieni i 1 drewna.
4.
Pomocnicy i małe usprawnienia
Kategorie kart
Każda karta w
Agricoli należy do jednej z ośmiu kategorii. Oznaczyliśmy je następującymi symbolami:
Planowanie gospodarstwa
A
0
02
*
P
ł
o
doz
m
i
a
n
K
i
e
d
y
z
a
g
r
a
s
z
t
ę
k
a
r
t
ę
,
m
oż
e
s
z
o
d
r
a
z
u
z
a
o
r
a
ć
j
e
d
n
o
p
o
l
e
.
P
o
z
ag
r
a
n
i
u
t
ej
k
a
rt
y
P
r
zek
a
ż
ją
g
r
a
c
z
ow
i
P
o
l
e
w
ej
.
D
o
D
aj
e
on
ją
D
o
k
a
rt
t
rz
y
m
an
y
c
h
w
r
ęc
e
.
:
te
karty
pomagają w rozbudowie planszy gospodarstwa.
Dodatkowe
akcje
A
0
24
*
M
ło
c
a
r
n
i
a
2
p
o
m
o
c
-
n
i
kó
w
Z
a
k
a
ż
dy
m
r
a
z
e
m
gdy
k
or
z
ys
t
a
s
z
z
p
ó
l
a
k
c
j
i
Po
l
a
u
p
r
a
w
n
e
i
Up
r
a
w
a
,
m
oż
e
s
z
d
o
d
a
t
k
o
w
o
w
y
k
o
n
a
ć
a
k
c
j
ę
U
p
i
e
c
z
c
h
l
e
b
.
:
te
karty
zwiększają
możliwości poprzez dodatkowe akcje i opcje.
Dodatkowe punkty
A
0
32
*
Ko
r
y
t
o
J
eś
l
i
p
o
z
a
k
o
ń
c
z
e
n
i
u
g
r
y
t
w
o
j
e
p
a
s
twi
s
k
a
z
a
j
m
u
j
ą
c
o
n
a
j
m
ni
ej
6
/
7
/
8
/
1
0
o
b
s
z
a
r
ó
w
g
o
sp
o
d
a
r
s
t
w
a
,
o
t
r
z
y
mu
j
e
s
z
o
dp
o
w
ie
d
n
i
o
1
/
2
/
3
/
4
p
u
n
k
t
y
sp
e
c
j
a
l
n
e
.
:
te
karty
są
zazwyczaj
warte
dużo
punktów
na
koniec
gry
oraz
dostarczają punkty specjalne.
Dodatkowe zasoby
A
10
2
*
P
o
ł
ó
ż
s
t
o
s
z
a
s
o
b
ó
w
n
a
t
e
j
k
a
r
c
i
e
w
k
o
l
e
j
n
oś
c
i
o
d
d
o
l
n
e
go
d
o
gó
r
n
e
go
:
w
a
r
z
y
w
o
,
t
r
z
c
i
n
a,
g
l
i
n
a,
w
a
r
zy
w
o
,
ka
m
i
e
ń
,
t
r
zc
i
n
a
,
z
b
oż
e
,
d
r
e
w
n
o
.
W
k
a
ż
d
y
m
m
o
m
e
n
c
i
e
g
r
y
m
oż
e
s
z
k
u
p
i
ć
z
a
s
ó
b
z
w
i
e
r
z
c
h
u
s
t
o
s
u
z
a
1
ży
w
n
oś
ć
.
K
r
a
m
a
r
z
:
Karty
,
które
pasowałyby
do wielu kategorii są zebrane tutaj.
Niektóre
karty
moglibyśmy
przydzielić
do
więcej
niż
jednej
kategorii
albo
utworzyć
dla
nich
nową,
ale
nie miałoby
sensu tworzyć
wielu kategorii.
Kategorie mają
na celu
zebranie
kart o podobnych właściwościach.
Zagranie karty pomocnika
Do
zagrania
karty
pomocnika
mogą
być
wymagane
dwa
rodzaje
kosztów
do
zapłaty: zazwyczaj jest to żywność, jednak czasami mogą być też wymagane inne dobra.
Koszt zatrudnienia
jest zależny od pola akcji
Nabór
, z którego korzystasz, aby zatrudnić pomocnika.
Dodatkowy koszt może być oznaczony na karcie
(choć raczej rzadko się to zdarza)
. Jeśli tym kosztem jest
żywność, nigdy nie można jej wyeliminować.
Niektóre
karty
pozwalają
na
zatrudnienie
pomocnika
bez
korzystania
z
pola
akcji
Nabór
.
W
takich
przypadkach
koszt zatrudnienia jest opisany w tekście takiej karty
.
Niektóre
karty
pozwalają
na
zatrudnienie
pomocnika
bez
użycia członka rodziny
.
Uczony wymaga kamiennego domu, żeby
zatrudnić nowego pomocnika co turę.
Koszt zatrudnienia jest opisany na karcie
– 1 jedzenie. Pomocnicy zatrudnieni
dzięki uczonemu nie wymagają
wykonywania akcji.
3
Kuchni
a
Zw
r
o
t
p
o
si
ad
a
n
e
g
o
P
a
le
n
is
k
a
lu
b
W każdym momen
cie gry m
ożesz
przetworzyć dobra na
żywność:
Za
każdym
ra
zem, gdy
kor
zystasz
z
akcji
Up
i
e
c
z
c
h
le
b
,
możesz
przetw
orzyć
:
K
uch
n
i
a
Zw
r
o
t
p
o
si
ad
a
n
e
g
o
P
a
le
n
is
k
a
lu
b
3
K
uch
n
i
a
Zw
rot
posiad
anego
P
ale
niska
lub
W
k
a
ż
d
y
m
m
o
m
e
n
c
i
e
g
r
y
m
oż
e
s
z
p
r
z
e
t
w
o
r
z
y
ć
d
o
b
r
a
n
a
ży
w
n
oś
ć
:
Z
a
k
a
ż
dy
m
r
a
z
e
m
,
gdy
k
or
z
ys
t
a
s
z
z
a
kc
j
i
Up
i
e
c
z
c
h
l
e
b
,
m
oż
e
s
z
p
rz
e
t
w
o
rz
y
ć
:
Dodatkowa żywność
A0
4
4
*
C
h
at
k
a
r
yb
a
c
k
a
P
o
ł
ó
ż
n
a
p
o
l
a
c
h
n
a
jb
l
i
żs
z
y
c
h
3
r
u
n
d
p
o
1
ży
w
n
oś
c
i
z
z
a
s
o
b
ó
w
o
g
ó
l
n
y
ch
.
Na
p
o
c
z
ą
tk
u
k
a
ż
d
e
j
z
t
y
c
h
r
u
n
d
w
e
ź
l
e
ż
ą
c
ą
n
a
p
o
l
u
r
u
n
d
y
1
ży
w
n
oś
ć
.
D
o
kł
a
d
ni
e
2
p
om
o
c
-
n
i
kó
w
*
:
te karty umożliwiają zdobycie
żywności (
np. poprzez zmianę zboża w żywność
).
Dodatkowe
zboże
A
0
67
*
S
z
u
f
la
d
o
z
b
o
ż
a
Z
a
k
a
ż
dy
m
r
a
z
e
m
gdy
k
or
z
ys
t
a
s
z
z
p
o
l
a
a
k
c
j
i
N
as
i
o
n
a
z
bó
ż
,
o
t
r
z
y
m
u
j
e
s
z
d
o
d
a
t
k
o
w
o
1
z
b
oż
e
z
z
a
s
o
b
ó
w
o
g
ó
l
n
y
c
h
.
:
te
karty
zapewniają
dodatkowe
zboże
oraz
warzywa
(np.
dzięki
częstszemu obsiewaniu pól).
Dodatkowe
materiały
budowlane
A
07
8
*
K
a
nu
1
p
om
o
c
-
n
i
k
Z
a
k
a
ż
dy
m
r
a
z
e
m
,
gdy
k
or
z
ys
t
a
s
z
z
p
o
l
a
a
k
c
j
i
P
o
ł
ó
w
r
y
b
,
ot
r
z
ym
u
j
e
s
z
d
o
d
a
t
k
o
w
o
1
ży
w
n
oś
ć
i
1
t
r
z
c
i
n
ę
.
:
te
karty
dostarczają
drewno, glinę, trzcinę oraz kamień.
Dodatkowe
zwierzęta
A0
8
3
*
L
a
sk
a
pas
t
e
rs
k
a
Z
a
k
a
ż
d
y
m
r
a
z
e
m
,
g
d
y
u
s
t
a
w
i
a
s
z
o
gr
o
d
z
e
n
ie
o
b
e
j
mu
j
ąc
e
c
o
n
a
j
m
ni
ej
4
o
b
s
z
a
r
y
g
o
sp
o
d
a
r
s
t
w
a
,
o
t
r
z
y
m
u
j
e
s
z
2
o
w
c
e
z
z
a
s
ob
ó
w
o
g
ó
l
n
y
c
h
,
k
t
ó
r
e
u
m
i
e
s
z
c
z
a
s
z
n
a
n
o
wy
m
pas
t
w
i
s
k
u
.
:
te
karty
dostarczają
owce,
dziki oraz krowy
.
B008
*
Stra
ga
n
Kiedy
zagra
s
z
t
ę
k
a
r
t
ę
,
otrz
ymujesz
1
w
ar
z
yw
o
z
za
sobów
ogól
n
y
c
h
(
j
e
s
t
t
o
w
i
ę
c
swego rodza
ju wymiana zboża na
w
ar
z
y
w
o)
.
P
o
zagrani
u
tej
k
art
y
P
rzekaż
ją
gra
czow
i
Po
lew
ej
. D
oD
aje
on
ją
Do
k
a
rt
trzymany
ch
w
ręce
.
K
i
e
d
y
z
a
g
r
a
s
z
t
ę
k
a
r
t
ę
,
ot
r
z
ym
u
j
e
s
z
1
w
ar
z
yw
o
z
a
s
o
b
ó
w
o
g
ó
l
n
y
c
h
(
j
e
s
t
t
o
w
i
ę
c
s
w
e
g
o
r
o
d
z
a
j
u
w
y
m
i
an
a
z
b
o
ż
a
n
a
B0
0
8
*
St
r
a
g
a
n
K
i
e
d
y
z
a
g
r
a
s
z
t
ę
k
a
r
t
ę
,
ot
r
z
ym
u
j
e
s
z
1
w
ar
z
yw
o
z
z
a
s
o
b
ó
w
o
g
ó
l
n
y
c
h
(
j
e
s
t
t
o
w
i
ę
c
s
w
e
g
o
r
o
d
z
a
j
u
w
y
m
i
an
a
z
b
o
ż
a
n
a
w
a
r
z
y
w
o)
.
P
o
z
ag
r
a
n
i
u
t
ej
k
a
rt
y
P
r
zek
a
ż
ją
g
r
a
c
z
ow
i
P
o
l
e
w
ej
.
D
o
D
aj
e
on
ją
D
o
k
a
rt
t
rz
y
m
an
y
c
h
w
r
ęc
e
.
B097
*
Jeśli
posiadas
z
kamienny
dom,
możesz
na
początku
ka
żdej
rundy
zapłac
ić
1
żywność
po
to
,
aby
zatrudnić
1
p
omocnika
albo
kupić
1
małe
uspr
awnienie
(
musisz
zapłacić
jego
koszt
).
W
ten sp
osób m
ożesz
kupić tylko
jedną
do
datkową
kartę
w
trakc
ie
jednej
r
u
n
d
y.
U
c
z
o
n
y
Oznaczenie rodzaju
(litery) talii oraz
kategorii
*Wszystkie
duże
usprawnienia
należą
do
tej
kategorii.
(Budynki
rzemieślnicze
mogłyby
także
należeć
do kategorii Dodatkowe punkty).
B109
*
Bezpośrednio
przed
zatrudnieniem
każdego
kol
ejnego
p
omocnika
(
począwsz
y
od
następnego
po
P
apierniku
)
,
możesz
zapłac
ić
1 drew
no, aby otrz
ymać z
zasobów
ogólnych
tyle
żywności,
ilu
pomo
cni
ków
(
leż
ących
na
stole
przed t
obą
) już zatrudniłeś.
P
a
p
i
e
r
n
i
k
Dla kart takich jak
Papiernik, istotne jest, aby
zagrywać pomocników
pojedynczo
3
W
ybudowanie małego usprawnienia
Zagranie karty małego usprawnienia jest bardziej złożone, niż zagranie karty pomocnika.
Małe usprawnienie zazwyczaj posiada warunek wstępny
(górny lewy róg)
oraz koszt zagrania
(górny
prawy róg).
Modernizacja
Kuchnia
jest zmodernizowanym
Paleniskiem
. Możesz wymienić
Palenisko
na
Kuchnię
, korzystając z akcji
1 duże albo 1 małe
usprawnienie
(patrz strona 2 dodatku do instrukcji).
5
Nazewnictwo
W tej sekcji wyjaśniamy nazewnictwo, które wykorzystane jest na kartach. Pogrupowaliśmy je tematycznie.
Plansza główna
Pola
akcji,
pola
rund,
karty
akcji:
na
planszy
głównej
znajdują
się
pola
akcji
oraz
pola
rund.
Pola
akcji
to
te
pola
na
planszy
głównej,
na
których
gracze
umieszczają
swoich
członków
rodziny
.
Pola
rund,
to
miejsca
na
karty
akcji,
ponumerowane
1-14.
W
trakcie
gry
,
co
rundę
na
kolejnym
polu
rundy
połóż
kolejną
kartę
akcji.
W
trakcie
gry
na
obu
typach
pól
mogą
pojawić się dobra.
Na
kolejnych
x
polach
rund:
niektóre
karty
mogą
wymagać
położenia
na
kolejnych
x
polach
rund
jakiś
dóbr
.
Jeśli
do
końca
gry
pozostało mniej pól rund niż
x, umieść tyle dóbr
, ile pozostało rund do końca.
(Jest tylko 14 pól rund)
. Jeśli stracisz kartę,
która umożliwiła umieszczenie dóbr na polach rund, usuń również te dobra – nie dostaniesz ich w kolejnych rundach.
Korzystanie
z
pola
akcji,
wykonywanie
akcji:
korzystnie
z
pola
akcji
zawsze
oznacza
użycie
członka
rodziny
.
W
ykonywanie
akcji nie musi oznaczać użycia w tym celu członka rodziny
(ale może)
.
Zbieranie dóbr
z pola kumulacyjnego:
gdy korzystasz z
pola kumulującego zasoby
, musisz
zabrać wszystkie
dostępne tam dobra
(chyba, że karta mówi inaczej)
. Nie możesz po prostu pozostawić części znaczników na polu akcji.
B
0
6
8
*
P
o
l
e
f
a
s
o
l
i
2
p
o
m
oc
-
n
i
kó
w
T
a
k
a
r
t
a
t
o
p
o
l
e
,
n
a
k
t
ó
r
y
m
m
o
ż
e
s
z
z
a
s
i
a
ć
t
y
l
k
o
w
a
r
z
y
w
a
.
K
a
r
t
a
t
a
n
i
e
l
i
c
z
y
s
i
ę
j
a
k
o
p
o
l
e
p
o
d
c
z
a
s
l
i
c
z
e
n
i
a
p
u
n
k
t
ó
w
.
T
a
k
a
r
t
a
t
o
p
o
l
e
,
n
a
k
t
ó
r
y
m
m
o
ż
e
s
z
z
a
s
i
a
ć
t
y
l
k
o
w
a
r
z
y
w
a
.
K
a
r
t
a
t
a
n
i
e
l
i
c
z
y
s
i
ę
j
a
k
o
p
o
l
e
p
o
d
c
z
a
s
l
i
c
z
e
n
i
a
p
u
n
k
t
ó
w
.
p
o
d
c
z
a
s
l
i
c
z
e
n
i
a
p
u
n
k
t
ó
w
.
P
o
l
e
f
a
s
o
l
i
W
arunek wstępny:
•
Jest
różnica między
warunkiem wstępnym
i warunkiem na karcie.
W
arunek wstępny musi zostać
spełniony
, abyś mógł
zagrać daną
kartę. Musisz
jednak spełnić warunek na karcie, abyś mógł skorzystać z efektu jej działania.
•
Jeśli
pomocnik
wymaga
„x
pomocników“
lub
„x
usprawnień“,
możesz
posiadać
ich
więcej.
W
ymagane
karty
(zagrane
wcześniej)
muszą
leżeć
przed
tobą
na
stole
(zagrane
karty
przechodnie
się
nie
liczą)
.
Poniżej
znajduje
się
karta
Pole
fasoli
–
jeśli
masz
3
lub
więcej
pomocników
,
to
również możesz zagrać tę kartę.
•
W
arunek wstępny oznacza, że musisz mieć „przynajmniej tyle“ – chyba, że jest oznaczone inaczej, np. „dokładna ilość“ albo „nie więcej niż“.
•
W
arunek
„brak“
oznacza, że
nie
możesz posiadać
danego
elementu
w danym
momencie,
aby
zagrać kartę.
T
o,
czy
miałeś wcześniej
dany
element,
nie ma
znaczenia. „Brak
żetonów pól“
oznacza, że
nie możesz
mieć w
swoim gospodarstwie
zaoranych pól.
„Brak pól“
oznacza, że
nie możesz
mieć zaoranych pól oraz kart małych usprawnień działających jak pola.
•
W
arunek
„1
zboże na
polu“
oznacza, ze
musisz posiadać
pole z
przynajmniej
jednym
znacznikiem zboża.
Pole,
które
miało kiedyś
zboże,
ale teraz
nie ma, nie liczy się. T
o samo dotyczy warzyw
.
Koszt
Możesz zagrać małe usprawnienie tylko
wtedy
,
kiedy
spełniasz
warunek
wstępny
(lewy
górny
róg)
oraz
zapłacisz
koszt
(prawy
górny
róg)
.
T
a
k
a
r
t
a
t
o
p
o
l
e
,
n
a
k
t
ó
r
y
m
m
o
ż
e
s
z
z
a
s
i
a
ć
t
y
l
k
o
w
a
r
z
y
w
a
.
K
a
r
t
a
t
a
n
i
e
l
i
c
z
y
s
i
ę
j
a
k
o
p
o
l
e
p
o
d
c
z
a
s
l
i
c
z
e
n
i
a
p
u
n
k
t
ó
w
.
P
o
l
e
f
a
s
o
l
i
Możesz
zagrać
małe
usprawnienie
tylko
wtedy
,
kiedy
spełniasz
warunek
wstępny
(lewy
górny
róg)
oraz
zapłacisz
koszt
(lewy
górny
róg)
oraz
zapłacisz
koszt
(lewy
górny
róg)
(prawy
górny
róg)
.
Nazwy zbiorcze
•
Studnie:
każde usprawnienie, które ma
w nazwie „studnia“.
•
Piece:
każde usprawnienie, które ma
w nazwie „piec“.
•
Pola:
każde usprawnienie, które ma
w nazwie pole.
(Jeśli karta ma działanie
jak pole, ale nie ma w nazwie słowa pole,
to nie jest polem.)
B
0
6
8
*
2
p
o
m
o
c
n
i
kó
w
Punkty za budowę małych usprawnień.
T
ak oznaczone są punkty specjalne, które
otrzymasz na koniec gry
. Pole fasoli warte
jest 1 punkt specjalny
.
T
ekst na karcie
•
Jeśli
tekst
na
karcie
mówi,
że
coś
otrzymujesz,
ale
nie
mówi
skąd
konkretnie,
to
oznacza,
że
otrzymujesz
to
z
zasobów
ogólnych.
•
Gdy
tekst
na
karcie
odnosi
się
do
jakichś
elementów
gry
,
oznacza
to
zasoby
danego
gracza
(np.
jego
karty
w
ręce,
znaczniki
w
jego
zasobach,
jego
gospodarstwo
itp.)
Jeśli chodzi
o elementy należące
do innych
graczy lub wszystkich graczy jest to wtedy
dokładnie oznaczone w tekście karty
.
•
Jeśli
efekt
działania
karty
jest
uzależniony
od
dóbr
np.:
„gdy
bierzesz
glinę/kamień,
weź
również
1
żywność/1 zboże“, słowa
są oddzielone znakiem „/“ i
należy je czytać jako „odpowiednio”.
Czyli jeśli bierzesz
glinę to otrzymujesz również 1 żywność
(nie zboże)
, jeśli bierzesz kamień to otrzymujesz 1 zboże.
•
Gdy zagrywasz
kartę pomocnika
albo usprawnienia,
oznacza to,
że kładziesz
ją przed
sobą
i od
tej pory
działa
efekt karty
. W
yjątkiem
są
karty przechodnie,
które
po
zagraniu nie
pozostają
przed tobą,
tylko
przekazujesz je
graczowi
po twojej
lewej stronie.
Może się
zdarzyć, że
taka
karta przechodnia
zostanie zagrania
więcej niż
1 raz
podczas rozgrywki. Karty przechodnie są oznaczone za pomocą strzałki skierowanej w lewą stronę.
B0
0
8
*
Stra
ga
n
K
i
e
d
y
z
a
g
r
a
s
z
t
ę
k
a
r
t
ę
,
ot
r
z
ym
u
j
e
s
z
1
w
ar
z
yw
o
z
z
a
s
o
b
ó
w
o
g
ó
l
n
y
c
h
(
j
e
s
t
t
o
w
i
ę
c
s
w
e
g
o
r
o
d
z
a
j
u
w
y
m
i
an
a
z
b
o
ż
a
n
a
w
a
r
z
y
w
o)
.
P
o
z
ag
r
a
n
i
u
t
ej
k
a
rt
y
P
r
zek
a
ż
ją
g
r
a
c
z
ow
i
P
o
l
e
w
ej
.
D
o
D
aj
e
on
ją
D
o
k
a
rt
t
rz
y
m
an
y
c
h
w
r
ęc
e
.
B0
0
8
*
St
r
a
g
a
n
B008
*
St
r
a
g
a
n
K
i
e
d
y
z
a
g
r
a
s
z
t
ę
k
a
r
t
ę
,
ot
r
z
ym
u
j
e
s
z
1
w
ar
z
yw
o
z
z
a
s
o
b
ó
w
o
g
ó
l
n
y
c
h
(
j
e
s
t
t
o
w
i
ę
c
s
w
e
g
o
r
o
d
z
a
j
u
w
y
m
i
an
a
z
b
o
ż
a
n
a
w
a
r
z
y
w
o)
.
P
o
z
ag
r
a
n
i
u
t
ej
k
a
rt
y
P
r
zek
a
ż
ją
g
r
a
c
z
ow
i
P
o
l
e
w
ej
.
D
o
D
aj
e
on
ją
D
o
k
a
rt
t
rz
y
m
an
y
c
h
w
r
ęc
e
.
B019
*
Pług
podoryw
kowy
1
pomoc
-
nik
P
o
ł
ó
ż
n
a
t
e
j
k
a
r
c
i
e
2
p
o
l
a
.
D
w
a
r
a
z
y
p
o
d
c
z
a
s
g
r
y
,
gdy
k
or
z
ys
t
a
s
z
z
p
o
l
a
a
k
c
j
i
Po
l
a
u
p
r
a
w
n
e
,
m
oż
e
s
z
d
o
d
a
t
k
o
w
o
z
a
o
r
a
ć
p
o
l
e
z
t
e
j
k
a
r
t
y
(
p
o
ł
o
ż
y
ć
w
s
w
o
im
g
o
s
p
o
d
a
r
s
t
w
i
e
).
4
Otrzymywanie dóbr:
otrzymywanie dóbr oznacza proces, w którym przenosisz dobra np.
z pola kumulacyjnego, z zasobów ogólnych czy też z karty do swoich zasobów
.
Kolumna
na
planszy
głównej:
kolumną
nazwane
są
pola
akcji
na
planszy
głównej,
umieszczone
w jednej kolumnie – jedne pod drugimi.
Przylegające
pola
akcji:
pola
akcji
przylegają
do
siebie,
jeśli
mają
wspólną
krawędź
boczną,
górną lub dolną. Pola po skosie nie przylegają do siebie.
Przebieg gry
Początek
rundy:
pierwszą
z
czterech
faz
każdej
rundy
jest
faza
przygotowania.
Jeśli
karta
mówi
„przed rundą“, nawiązuje do momentu przed fazą przygotowania, czyli efekt działania karty jest
wprowadzany w życie przed położeniem dóbr na polach kumulacji zasobów
.
Faza przygotowania:
pola rund, to
pola, na których należy umieścić
kolejne karty akcji
(zobacz wyżej)
.
•
Nie możesz nie wziąć dóbr
, które czekają na ciebie na danym polu rundy
.
•
Aby
łatwiej
pamiętać,
które
dobra
należą
do
kogo,
umieść
je
w różnych
narożnikach
(dla
każdego gracza
inny nar
ożnik)
. Pola
rund mają
w narożnikach ilustracje w kolorach odpowiadających kolorom graczy
.
• Jeśli
warunkiem
otrzymania
dobra
leżącego
na
polu
rundy
jest
oddanie
innego dobra, możesz
nie dokonywać wymiany
. Jeśli
w wymianie, z
której
nie
skorzystałeś,
były
oferowane
obory
,
ogrodzenia
czy
członkowie
rodziny
,
weź je ponownie do swoich zasobów
. Jeśli były to żetony lub dobra, zwróć
je
do
zasobów
ogólnych.
Jeśli
nie
skorzystasz
z
wymiany
,
nie
możesz
jej
dokonać w później.
• Jeśli
otrzymujesz więcej
niż jedno
dobro podczas
fazy
przygotowań,
możesz odebrać
wszystkie dobra w dowolnej kolejności.
Faza pracy:
• Niektóre
karty
pozwalają,
aby
na
jednym
polu
akcji
znajdował
się
więcej
niż
jeden
członek
rodziny
jednego
lub
różnych
graczy
.
Przeczytaj
te
karty
uważnie,
aby
mieć pewność co do tego, członkowie których rodzin mogą zajmować to samo pole.
• Jeśli z
jakiegoś powodu
pole akcji
zostanie opuszczone
przez członka
rodziny
, pole
to jest
uważane za
niezajęte
i może zostać wykorzystane przez dowolnego gracza.
Żniwa:
posiane zboże i
warzywa będziesz zbierał przez kilka następujących
po sobie żniw
, po 1 znaczniku w każdych.
• Poza fazą
powiększania stada,
możesz przetwarzać
otrzymane zwierzęta
od razu
w
żywność
(jeśli masz
do tego
odpowiednie
usprawnienie:
).
Nie
musisz
mieć
miejsca
w
swoim
gospodarstwie
na
zwierzęta,
jeśli
zamierzasz
je od razu przetworzyć.
Nie możesz jednak przetwarzać zwierząt, które otrzymujesz
w fazie powiększania stada.
• Jeśli
karta
mówi
o
wykonaniu
konkretnie
wyszczególnionej
fazy
(albo
faz)
żniw
,
nie
traktuj
tego
jako
zezwolenie
na
realizację
pełnych
żniw
.
T
ylko
karta
dokładnie
mówiąca
o
tym,
że
masz
przeprowadzić
żniwa,
możesz
przeprowadzić je całe. Może to być istotne przy rozpatrywaniu niektórych kart działających podczas żniw
.
Gracze oraz członkowie rodziny
Gracze,
członkowie
rodziny:
ponieważ
tematem
gry
jest
rozwój
gospodarstwa
oraz
rodziny
,
należy
rozróżnić
gracza
od
członka
rodziny
.
Graczem
jest
osoba
grająca
w
grę,
natomiast
członkowie
rodziny
to
znaczniki
używane
do
wykonywania akcji.
Potomstwo:
na
początku
gry
posiadasz
2
członków
rodziny
.
T
rzeci,
czwarty
oraz
piąty
członek
rodziny
są
w twoich zasobach. Przyjdą
na świat jako potomstwo.
Aby
zyskać nowego potomka, użyj
pola akcji
Pragnienie
potomstwa.
Nowo
narodzony
członek
rodziny:
kiedy
użyjesz
pola
akcji
Pragnienie potomstwa,
połóż
znacznik
członka
rodziny
ze
swoich zasobów
na polu
z
członkiem rodziny
wykonującym tę
akcję.
Nowy znacznik,
który
właśnie się
pojawił
na
planszy
,
nazywany
jest
nowo
narodzonym
członkiem
rodziny
.
Jest
on
uważany
za
takiego
do
końca
rundy
,
w
której
się
narodził.
Po
tej
rundzie
staje
się
dorosłym
i
od
kolejnej
rundy
będzie
go
można
wysyłać
do
pracy
(wykonywać nim akcje)
.
• Karty
, które odnoszą się do liczby członków rodziny
, dotyczą także nowo narodzonych członków rodziny
.
• Niektóre karty pozwalają powiększyć rodzinę bez użycia pola
akcji
Pragnienie potomstwa
. W
takim przypadku
połóż znacznik nowo narodzonego członka rodziny na polu akcji z innym członkiem swojej rodziny
.
Inny gracz:
jeśli karta odnosi się do innego gracza, oznacza to każdego innego gracza, poza tobą.
Akcja,
tura
gracza:
określenia
„akcja
gracza”
i
„tura”
odnoszą
się
do
wszystkiego,
co
robisz
na
polu
akcji
(może
to
być
też
kilka
akcji)
.
W
iele
kart
pozwala
wykonać
akcje
bez
korzystania
z
członka
rodziny
.
T
e
akcje
nie
są
rozpatrywane jako akcja w turze gracza.
(możesz je wykonać, ale nie umieszczasz członka rodziny na planszy).
B118
*
N
a
po
c
z
ą
t
k
u
ka
żd
e
j
ru
nd
y,
w
której
członkowie
twojej
rodziny
wciąż
mieszkają
w
dw
uizbowej
ch
acie,
otrzymujesz
z
zasob
ów
ogólnych
1 drewno.
C
h
ł
o
p
m
a
ł
o
r
o
l
n
y
Chłop
małorolny
dostarcza
1 drewno co
turę.
B
0
97
*
J
e
ś
li
posiada
sz
kamienny
dom,
m
ożesz
na
p
oczątku
każdej
r
u
ndy
zapłacić
1
żywn
ość
po
t
o
,
aby
zatru
dnić
1
pomocn
ika
a
l
b
o
k
upić
1
małe
usprawnieni
e
(
m
usisz
zapłacić
jego
ko
szt
).
W
ten
sposób
może
sz k
upić tylko
j
e
d
n
ą
d
odatkową
ka
rtę
w
tr
akcie
j
e
d
n
ej
rundy.
U
c
z
o
n
y
B
0
9
7
J
e
ś
l
i
p
o
s
i
a
d
a
s
z
k
a
m
i
e
n
ny
d
o
m
,
m
o
ż
e
s
z
n
a
p
o
c
z
ą
t
k
u
k
a
ż
d
e
j
r
u
n
d
y
z
a
p
ł
a
c
i
ć
1
ż
y
w
n
o
ś
ć
p
o
t
o
,
a
b
y
z
a
t
r
u
d
n
i
ć
1
p
o
m
o
c
n
i
k
a
a
l
b
o
k
u
p
i
ć
1
(
a
l
b
o
k
u
p
i
ć
1
(
a
l
b
o
k
u
p
i
ć
1
m
u
s
i
s
z
z
a
p
ł
a
c
i
ć
j
e
g
o
k
o
s
z
t
(
m
u
s
i
s
z
z
a
p
ł
a
c
i
ć
j
e
g
o
k
o
s
z
t
(
W
te
n
s
p
o
s
ó
b
m
o
ż
e
s
z
k
u
p
i
ć
t
y
l
k
o
j
e
d
n
ą
d
o
d
a
t
k
o
w
ą
k
a
r
t
ę
w
t
r
a
kc
i
e
j
e
d
n
e
j
A090
*
Jeśli
posiada
sz
kamienny
dom,
możesz
raz
na
początku
każde
j
rundy
zaorać
jed
no
pole,
pła
cąc
1 żywno
ść.
R
a
t
a
j
Rataj
i
Uczony
pozwalają ci
wydać jedzenie na
początku rundy
, aby
pozyskać żeton pola
albo pomocnika.
Możesz skorzystać
w tym celu ze
Studni
.
Las
sąsiaduje z
Rozbudową
chaty
i
Miejscem spotkań
.
5
Umieszczanie
członka
r
odziny:
umieszczenie
członka
rodziny
oznacza
zabranie
członka
rodziny
z
izby
chaty
i
położenie
na polu
akcji. Użycie
akcji oznacza
umieszczenie członka
rodziny na
polu akcji
oraz wykonanie
przynajmniej
jednej z dozwolonych na tym polu akcji
(albo użycie akcji zamiennej, jeśli pozwala na to zagrana karta)
.
Umieszczanie
2
członków
rodziny
w
jednym
ruchu:
(zobacz
kartę
Lasso
)
oznacza,
że
w jednym ruchu
umieszczasz najpierw jednego
członka rodziny
i wykonujesz wybrana
akcję,
a
następnie
(natychmiast
po
zakończeniu
wykonywania
tej
akcji)
umieszczasz
drugiego
członka
rodziny
i
wykonujesz
kolejną
akcję.
Dopiero
teraz
kolejny
gracz
będzie
mógł
wykonać
swoją akcję
(umieścić swojego członka rodziny).
Ominięcie
rundy:
oznacza,
że
gracz
który
w
swojej
turze
powinien
umieścić
członka
rodziny
,
pasuje
i
umieszcza
go
dopiero
w
następnej
turze.
Nie
oznacza
to,
że
umieszcza
on
mniej
członków swojej rodziny
niż ich
posiada. Robi to
po prostu
później.
Gracz
rozpoczynający:
graczem
rozpoczynającym
jest
ten,
kto
posiada
znacznik
gracza
rozpoczynającego.
Korzystając
z akcji
Miejsce
spotkań
,
przejmujesz znacznik
gracza
rozpoczynającego od
innej
osoby
.
Oznacza
to,
że od
tej
pory stajesz się graczem rozpoczynającym pomimo, że inny gracz rozpoczął tę rundę.
Hodowla zwierząt
Pastwiska
i
łąki:
pastwiska
to
zielone
obszary
na
planszy
gospodarstwa,
otoczone
z
każdej
strony
ogrodzeniem.
Łąki
to
zielone
obszary
planszy
gospodarstwa,
które nie są otoczone ogrodzeniem.
Miejsce
na
ogrodzenie:
ogrodzenia
są
budowane
w
przestrzeni
między
przylegającymi
polami, na planszy gospodarstwa.
Pojemność:
każde
pastwisko
może
pomieścić
ograniczoną
liczbę
zwierząt.
Pojemność
pastwiska jest podwojona,
jeśli stoi na
nim obora, albo
kiedy jest modykowana
odpowiednimi kartami.
Nowo narodzone zwierzę, zwierzę – r
odzic:
nowo narodzone zwierzę, to młode pochodzące od zwierząt – rodziców
.
Uprawa
Pola
i
żetony
pól:
żetony
pól,
to
żetony
zaoranych
pól,
które
umieszczasz
w
swoim
gospodarstwie.
T
ermin
„pole“
zawiera w sobie żetony pól oraz karty
, które pełnią funkcję pól
.
Oranie pola:
kiedy
chcesz
zaorać
pole,
musisz
wziąć
żeton
pola
i
umieścić
go
na
planszy
gospodarstwa.
Jeśli
masz
już jakieś żetony pól w swoim gospodarstwie, musisz umieścić nowy żeton tak, aby do nich przylegał.
Pole
ze
zbożem,
pole
z
warzywami:
pole
za
zbożem
to
takie
pole,
na
którym
jest
co
najmniej
jeden
znacznik
zboża.
Kiedy
zbierzesz
ostatni
znacznik
zboża
z
pola,
to
nie
jest
ono
już
polem
ze
zbożem.
Jest
ono
uznane
za
pole
nieobsiane. T
a sama zasada tyczy się pól z warzywami. Zaorane pole bez żadnych znaczników traktowane jest
jako
nieobsiane.
Pole
jest
puste,
jeśli
nie
znajduje
się
na
nim
zupełnie
nic.
(Puste
pole
traktowane
jest
jako
nieobsiane).
Gospodarstwo i plansze gospodarstwa
Obszary na
planszy
gospodarstwa:
na
planszy
gospodarstwa znajduje
się
15
obszarów:
2 z
izbami
drewnianej
chaty
i 13 pustych. Obszary te są ułożone w trzech rzędach i pięciu kolumnach.
Zajęte/zagospodarowane
i
niezajęte/puste/niezagospodarowane
obszary
gospodarstwa:
obszar
gospodarstwa
jest
uznawany za zajęty
(inaczej: zagospodarowany)
, jeśli jest
na nim żeton,
obora lub jest otoczony
(bezpośrednio
lub
pośrednio)
ogrodzeniem.
Obszar
jest
niezajęty
(inaczej:
pusty
albo
niezagospodarowany)
,
jeśli
jest
pusty
albo
leżą
na
nim
tylko
dobra.
(Zobacz
punktowanie
pustych
obszarów
gospodarstwa
na
stronie
1
1
tego
dodatku)
.
Na początku gry na planszy gospodarstwa są dwa zajęte pola i 13 niezagospodarowanych.
W
gospodarstwie,
na
planszy
gospodarstwa:
elementy
w
gospodarstwie
to
zarówno
elementy
na
planszy
twojego
gospodarstwa, jak
i te
w
twoich zasobach.
Elementy na
kartach
są uznawane
za będące
w gospodarstwie,
jeśli
karta mówi, że należą już ciebie
(np. karta służąca za pole albo miejsce dla zwierząt)
. Zazwyczaj na kartach są
przechowywane
elementy
,
które
będziesz
mógł
dopiero
zdobyć
–
nie
należą
wtedy
do
gospodarstwa,
twoich
zasobów
, ani nie liczą się podczas punktacji.
Przylegające
pola
gospodarstwa,
połączone
przestrzenie
na
ogrodzenie:
pola
gospodarstwa
są
przylegające,
jeśli
mają
między
sobą
wspólną
przestrzeń
na
ogrodzenie.
Ogrodzenia
i
przestrzeń
na
ogrodzenie
nigdy
nie
przylegają do siebie, mogą jednak być połączone.
B024
*
Lasso
Możesz
wysłać
do
pracy
dwóch
członków
swojej
rodzi
ny
,
jedn
ego
bezpośrednio
po
dr
ugim,
jeśl
i
pr
zy
naj
mn
iej
je
den
z nic
h kor
zy
sta
z
pola
akcji
Zagroda
owiec
,
Zagroda
dzików
a
lbo
Zagroda
krów
.
Łąka
Pastwisko
Miejsca na
ogrodzenie
Pomiń
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Jacuzzi
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Domek dla dzieci
Pomysł na prezent
Zabawki
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking soundbarów [TOP10]
Zalany laptop – co zrobić w takiej sytuacji?
Ranking smartwatchy [TOP10]
Ranking spalaczy tłuszczu [TOP10]
Wuchang: Fallen Feathers - wymagania PC. Gdy pierwszym bossem może stać się twój komputer
Ranking suszarek do prania [TOP10]
Ranking kaw rozpuszczalnych [TOP10]
Ranking parownic do ubrań [TOP10]
Ranking zabawek dla 4-latka [TOP10]
Premiery gier 2025. Na te tytuły warto czekać
Ranking kamer samochodowych [TOP10]
Ranking płyt indukcyjnych [TOP10]
Ranking rowerów elektrycznych [TOP10]
Soki z sokowirówki - jakie owoce wybrać?
Rodzaje pomp wodnych
Sprawdź więcej poradników