Znaleziono w kategoriach:
Dodatek do gry LUCKY DUCK GAMES Kaskadia Pomniki przyrody

Instrukcja obsługi Dodatek do gry LUCKY DUCK GAMES Kaskadia Pomniki przyrody

Wróć
ZASADY GRY
KASKADIA
POMNIKI PRZYRODY
2
Rozszerzenie do Kaskadiijeszcze więcej płytek i żetonów siedlisk oraz zwierząt Wybrzeża Północno-Zachodniego
Ameryki Północnej. Gra zaprojektowana przez Randy'ego Flynna, Molly Johnson, Roberta Melvina oraz Shawna
Stankewicha, dla 1–6 graczy w wieku 10+ lat.
Pomniki przyrody
Majestatyczna kraina Kaskadii jest wyjątkowa. Gdzie sięgnąć wzrokiem, czekają zapierające dech wpiersiach widoki. Od
ryczących wodospadów po cicho szumiące olbrzymie sekwoje – te charakterystyczne miejsca tworzą wspaniały klimat
Kaskadii. W tym rozszerzeniu gracze będą tworzyć obszerne siedliska i umieszczać w nich piękne pomniki przyrody.
Dodają one każdemu środowisku własnego uroku oraz zapewniają dynamiczne premie na koniec gry!
Nowe płytki siedlisk i startowe płytki siedlisk
Nowe płytki siedlisk i startowe płytki siedlisk działają tak samo jak płytki z gry podstawowej, zawierają po prostu
nowe konfiguracje siedlisk. Nowe płytki kluczowe nadal przedstawiają tylko 1 rodzaj zwierzęcia, ale składają się z wielu
różnych siedlisk. Nowe płytki można połączyć i wymieszać z płytkami z gry podstawowej, aby zapewnić większą
różnorodność każdej rozgrywce. Po wymieszaniu płytek z gry podstawowej i z tego rozszerzenia nie ma potrzeby
ich rozdzielania – płytkami z rozszerzenia można grać również w grę podstawową. Nowe płytki mogą być używane
w rozgrywkach 1-osobowych, a ich używanie zalecane jest podczas rozgrywania scenariuszy z tego rozszerzenia.
35nowych żetonów zwierząt można połączyć z grą podstawową, dodając je do worka z żetonami. Po wymieszaniu nie
ma potrzeby ich rozdzielania.
Dzięki 45 nowym płytkom siedlisk, 5 nowym startowym płytkom siedlisk i 35 nowym żetonom zwierząt w Kaskadię
można teraz grać nawet i w 6 osób! Alternatywne zasady dla szybszej rozgrywki są opisane na str. 4.
Poniższa tabelka wskazuje, ile płytek siedlisk należy przygotować w zależności od liczby graczy.
Liczba
graczy Liczba płytek Rozgrywka z modułem Pomniki przyrody (patrz str. 6)
1 43 (albo usuń 87) 44 (albo usuń 86) – w tym 1 dodatkowa początkowa płytka kluczowa
2 43 (albo usuń 87) 45 (albo usuń 86) – w tym 2 dodatkowe początkowe płytki kluczowe
363 (albo usuń 67) 66 (albo usuń 64) – w tym 3 dodatkowe początkowe płytki kluczowe
483 (albo usuń 47) 87 (albo usuń 43) – w tym 4 dodatkowe początkowe płytki kluczowe
5103 (albo usuń 27) 108 (albo usuń 22) – w tym 5 dodatkowych początkowych płytek kluczowych
6123 (albo usuń 7) 129 (albo usuń 1) – w tym 6 dodatkowych początkowych płytek kluczowych
KASKADIA
POMNIKI PRZYRODY
3
45 płytek siedlisk, w tym 25 płytek kluczowych
(góry, lasy, prerie, moczary, rzeki)
W pudełku powinny znaleźć się poniższe elementy.
W przypadku braków napisz do nas: info@luckyduckgames.com
35 żetonów zwierząt
(7 niedźwiedzi, 7 jeleni, 7 łososi,
7 myszołowów, 7 lisów)
ELEMENTY GRY
5 startowych płytek siedlisk
15 kart punktacji zwierząt
(3 niedźwiedzi, 3 jeleni, 3 łososi,
3 myszołowów, 3 lisów)
notesinstrukcja
15 żetonów natury
(w postaci szyszek
potężnej daglezji zielonej)
30 znaczników pomników przyrody
(6 leśnych, 6 moczarowych,
6 preriowych, 6 górskich, 6 rzecznych)
60 kart punktacji pomników przyrody
(12 leśnych, 12 moczarowych,
12 preriowych, 12 górskich, 12 rzecznych)
Na drukowanych elementach rozszerzenia Pomniki
przyrody znajduje się widoczny po prawej symbol,
by łatwo odróżnić je od tych z gry podstawowej.
4
W 5- i 6-osobowych rozgrywkach można korzystać z zasad gry podstawowej, ale jeśli gracze życzą sobie szybszej
rozgrywki, mogą wspólnie zdecydować się na korzystanie z poniższych alternatywnych zasad. Można je również
stosować przy mniejszej liczbie graczy.
Przygotowanie gry
1. Usuńcie z worka po 1 zestawie 5 różnych żetonów zwierząt za każdego uczestniczącego wrozgrywce gracza.
2. Ze stosu płytek siedlisk przygotowanych do tej
rozgrywki (patrz str. 2) rozdajcie po 5 losowych
płytek każdemu graczowi, który odkłada je
odkryte obok swojego obszaru gry.
3. W losowej kolejności (lub takiej, jak na obrazku
z prawej) umieśćcie usunięte wcześniej
zworka żetony zwierząt przy każdej odłożonej
płytce siedliska, tak aby każdy gracz miał
5płytek połączonych każda z innym rodzajem
zwierzęcia. To osobiste rezerwy siedlisk i zwierząt
poszczególnych graczy.
Przebieg gry
Rozgrywka toczy się jak zazwyczaj, z poniższym wyjątkiem:
Gracz może przeprowadzić dodatkową akcję pomiędzy swoimi turami (w dowolnym momencie po zakończeniu
swojej tury i przed rozpoczęciem swojej kolejnej). Wybiera jedną z par płytki siedliska i żetonu zwierzęcia z osobistej
rezerwy idodaje je do swojego środowiska.
Taką dodatkową akcję gracz może przeprowadzić
5 razy w ciągu gry, ale tylko raz pomiędzy swoimi
turami. Jeśli więc po swojej ostatniej turze
gracz będzie miał nadal jakieś niewykorzystane
elementy w osobistej rezerwie, to przepadają.
Powykorzystaniu płytki siedliska i żetonu
zwierzęcia gracz nie uzupełnia osobistej rezerwy.
Przed przeprowadzeniem dodatkowej akcji gracz
może wydać 1 żeton natury, aby zamienić
miejscami 2dowolne żetony zwierząt w swojej
osobistej rezerwie.
Podsumowując, w „szybszej rozgrywce” każdy gracz rozegra 15 głównych tur (zamiast 20) oraz będzie miał możli-
wość przeprowadzenia 5 dodatkowych akcji w trakcie tur innych graczy. To oznacza, że na koniec partii wśrodowiskach
graczy może się znajdować do 20 płytek siedlisk i 20 żetonów zwierząt – tak jak w grze podstawowej. Dodatkowe akcje
pomiędzy turami skracają czas partii, co sprawdza się szczególnie dobrze w rozgrywkach 5- i 6-osobowych.
ALTERNATYWNE ZASADY SZYBSZEJ ROZGRYWKI
Rozdaj każdemu graczowi po 5 losowych płytek siedlisk
oraz po 1 żetonie zwierzęcia każdego rodzaju – tworzą
one osobiste rezerwy graczy.
Wydaj 1 żeton natury, aby zamienić miejscami
2dowolne żetony zwierząt w swojej osobistej rezerwie.
5
KARTY PUNKTACJI ZWIERZĄT
NIEDŹWIEDZIE – objaśnienia kart: (E) Zdobywasz 3 punkty za każdego niedźwiedzia, który nie
sąsiaduje z innym niedźwiedziem oraz sąsiaduje z co najmniej 1 pustym miejscem. Puste miejsce
to takie, na którym nie ma płytki siedliska. (F) Zdobywasz 12 punktów za każdą grupę co najmniej
3niedźwiedzi. Grupa niedźwiedzi może sąsiadować z dowolną liczbą innych zwierząt i pustych miejsc,
o ile spełnia warunek punktacji (sąsiaduje z przynajmniej 1 zwierzęciem z każdego z 4 rodzajów innych
zwierząt). (G) Zdobywasz tym więcej punktów, im więcej masz par niedźwiedzi w lasach. Uznaje się,
że niedźwiedź jest w lesie, jeśli jego płytka chociaż częściowo jest zajęta przez las. Wystarczy, że tylko
1 niedźwiedź w każdej parze znajduje się w lesie.
ŁOSOSIE – objaśnienia kart: (E) Zygzakowaty kształt musi być identyczny albo lustrzanie odbity
względem tego na ilustracji. Zdobywasz punkty za każdą wędrówkę w zależności od jej wielkci
(maksymalnie6). (F) Zdobywasz punkty za każdą wędrówkę w zależności od jej wielkości
(maksymalnie 7). Każdysąsiadujący niedźwiedź punktuje tylko raz na wędrówkę, niezależnie od tego,
z iloma łososiami z tej samej wędrówki sąsiaduje. Jeden niedźwiedź może punktować wielokrotnie,
jeśli sąsiaduje zwieloma wędrówkami. (G) Zdobywasz punkty za każdą wędrówkę w zależności od
jej wielkci (maksymalnie 5) oraz dodatkowy punkt za każdego łososia w rzece. Uznaje się, że łosoś
jest w rzece, jeśli jego płytka chociaż częściowo jest zajęta przez rzekę.
JELENIE – objaśnienia kart: (E) Zdobywasz punkty za grupy dokładnie 3 jeleni ułożone w półokręgi.
Kształt półokręgu może być dowolnie obracany. Pojedyncze jelenie i grupy o liczebności innej niż
3nie liczą się. (F) Zdobywasz punkty za każdą grupę 3 jeleni w dokładnie takim kształcie. Kształt
może być dowolnie obracany. Za każde zwierzę sąsiadujące z grupą (niezależnie od liczby jeleni,
z którymi to zwierzę sąsiaduje) tracisz 1 punkt. Sąsiadujące z grupą jelenie, którą nie są częścią
tej grupy, są traktowane jak pozostałe zwierzęta i za nie również tracisz punkty. (G) Kształt może
być dowolnie obracany. Uznaje się, że jeleń jest na prerii, jeśli jego płytka chociaż częściowo jest
zajęta przez prerię. Wystarczy, że tylko 1 jeleń w każdej grupie jest na prerii. Płytka z prerią nie musi
znajdować się w pozycji wskazanej na obrazku – może znajdować się w dowolnym miejscu grupy.
MYSZOŁOWY – objaśnienia kart: (E) Zdobywasz 7 punktów za każdą parę myszołowów.
Każdymyszołów może być częścią tylko jednej pary. Myszołowy, które są w linii wzroku więcej niż
1myszołowa, nie mogą być częścią punktującej pary. (F) Zdobywasz punkty w zależności od liczby
myszołowów, które mają co najmniej 1 lisa w swojej linii wzroku. Linia wzroku nie przebiega przez
sąsiadujące płytki – musi być pomiędzy nimi co najmniej 1 płytka odstępu (lub puste miejsce).
Lissąsiadujący z myszołowem przerywa linię wzroku do lisa znajdującego się za nim.
(G) Zdobywasz punkty w zależności od liczby par niesąsiadujących ze sobą myszołowów, pomiędzy
którymi znajdują się co najmniej 3 różne siedliska. Każdy myszołów może być częścią tylko jednej pary.
Typ siedliska pomiędzy 2 myszołowami liczy się, jeśli zajmuje chociaż część płytki. Płytki, na których
znajdują się myszołowy, nie liczą się.
LISY – objaśnienia kart: (E) Zdobywasz punkty za każdego lisa w zależności od tego, ile zwierząt go
otacza. Jeśli na wszystkich otaczających go płytkach są zwierzęta, zdobywasz 4 punkty. Jeśli tylko
na 4 albo 5, zdobywasz 2 punkty. Jeśli na 3 albo mniej, ten lis nie punktuje. (F) Zdobywasz 3 punkty
za każdego lisa, który sąsiaduje z dokładnie 2 różnymi rodzajami zwierząt – lisy też się liczą. Jeśli
lis sąsiaduje z inną liczbą rodzajów zwierząt niż 2, taki lis nie punktuje. Nie ma znaczenia, z iloma
zwierzętami lis sąsiaduje – liczą się tylko rodzaje. (G) Zdobywasz punkty za każdego lisa w zależności
od liczby sąsiadujących z nim różnych siedlisk. Siedlisko musi stykać się z krawędzią płytki, na której
znajduje się lis. Jeśli siedlisko na sąsiadującej z lisem płytce nie styka się z płytką lisa, takie siedlisko
się nie liczy. Siedlisko na płytce lisa się nie liczy.
e f
g
e f
g
e f
g
e f
g
e f
g
Dodatkowe karty punktacji zwierząt E–G to nowe
wyzwania, które można wtasować w talie z gry pod-
stawowej i korzystać z nich we wszystkich rozgryw-
kach. Na str. 11 instrukcji gry podstawowej znajdują
się ogólne zasady punktacji każdego
rodzaju zwierząt.

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756