Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje LUCKY DUCK GAMES
›
Instrukcja Dodatek do gry LUCKY DUCK GAMES Kaskadia Pomniki przyrody
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(45)
Wróć
Instrukcja obsługi Dodatek do gry LUCKY DUCK GAMES Kaskadia Pomniki przyrody
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
ZAS
AD
Y GR
Y
™
KASKADIA
POMNIKI PRZYR
OD
Y
2
R
ozszerzenie do
Kaskadii
–
jeszcze więcej płytek i żetonó
w siedlisk or
az zwierząt W
ybrzeża P
ółnocno-Zachodniego
Ameryki P
ółnocnej. Gra zapr
ojekto
w
ana przez Randy'ego Flynna, Molly Johnson, Roberta Mel
vina oraz Sha
wna
Stanke
wicha, dla 1–6 graczy w wie
ku 10+ lat.
Pomniki przyrody
Majestatyczna kr
aina Kaskadii
jest wyjątko
w
a. Gdzie sięgnąć wzr
okiem, czekają zapier
ające dech wpiersiac
h widoki. Od
ry
czący
ch w
odospadów po cicho szumiące olbrzymie sekwoje – te c
haraktery
sty
czne miejsca tw
orzą wspaniały klimat
Kaskadii. W tym r
ozszerzeniu gracze będą tworzy
ć obszerne siedliska i umieszczać w nich piękne pomniki przyrody
.
Dodają one każdemu śr
odowis
ku własnego urok
u oraz zapewniają d
ynamiczne premie na k
oniec gry!
No
w
e płytki siedlisk i starto
w
e płytki siedlisk
No
w
e płytki siedlisk i starto
we płytki s
iedlisk działają tak samo
jak płytki z gry p
odstaw
ow
ej, za
wierają po pr
ostu
now
e k
onfiguracje s
iedlisk. No
w
e płytki kluczow
e nadal przedstawiają tylk
o 1 r
odzaj zwierzęcia, ale składają się z wielu
różn
y
ch siedlisk.
N
ow
e płytki można połączy
ć i wymieszać z płytkami z gry podstaw
o
wej, ab
y zapewnić więk
szą
różnor
odność każdej rozgryw
ce. Po wymieszaniu płytek z gry podsta
wow
ej i z tego rozszerzenia nie ma potrzeby
ich rozdzie
la
nia – płytkami z rozszerzenia można grać r
ównież w gr
ę podstawo
wą.
No
we płytki mogą by
ć używane
w rozgrywk
ach 1-osob
o
wy
ch, a ich używanie zalecane
je
st podczas rozgryw
a
nia scenariuszy z tego rozszerzenia.
35nowy
ch żetonó
w zwierząt można połączyć z grą podsta
wow
ą, dodając
je do wor
ka z żetonami. Po wymieszaniu nie
ma potrzeby ich r
ozdzielania.
Dzięki 45 nowym płytk
om siedlisk, 5 no
wym startowym płytk
om siedlisk i 35 nowym żet
onom zwier
ząt w
K
a
skadię
można teraz gr
ać nawet i w 6 osób! Alternatywne zasady dla szybszej r
ozgrywki są opisane na str
. 4.
Poniższa tabelka w
skazuje, ile płytek siedlisk należy przy
gotow
ać w zależności od liczby graczy
.
Liczba
graczy
Liczba płytek
Rozgryw
ka z modułem
Pomniki przyrody
(patr
z str
. 6)
1
43
(albo usuń 87)
44
(albo usuń 86) – w t
ym 1 dodatkowa p
oczątkowa płytka kluczowa
2
43
(albo usuń 87)
45
(albo usuń 86) – w t
ym 2 dodatkowe p
oczątkowe płytki kluczowe
3
63
(albo usuń 67)
66
(albo usuń 64) – w t
ym 3 dodatkowe początkowe płytki kluczowe
4
83
(albo usuń 47)
87
(alb
o usuń 43) – w tym 4 do
datkowe początkowe płytki kluczowe
5
103
(albo usuń 27)
108
(albo usuń 22) – w t
ym 5 dodatkowych p
oczątkowych płytek kluczowych
6
123
(albo usuń 7)
129
(albo usuń 1) –
w t
ym 6 dodatkowych p
oczątkowych płytek kluczowych
™
KASKADIA
POMNIKI PRZYR
OD
Y
3
45 płytek siedlisk
, w tym
25 płyte
k kluczowy
ch
(góry
, lasy
, pr
erie, mocza
ry
, rzeki)
W pudełku powinn
y zna
leźć się poniższe elementy
.
W przypadku brak
ów napisz do nas: inf
o@luckyduckgames.com
35 żetonó
w zwierząt
(
7 niedźwiedzi, 7 jeleni, 7 łos
osi,
7 myszołowów
, 7 lisów)
ELEM
ENTY GR
Y
5 startowy
ch płytek siedlisk
15 kart punktacji zwierząt
(3 niedźwiedzi, 3 jeleni, 3 łoso
si,
3 myszołowów
, 3 lisów)
notes
instrukcja
15 żetonó
w natury
(w postaci sz
yszek
potężnej daglezji zielonej)
30 znacznikó
w pomnikó
w pr
zyrody
(6 leśnych, 6 moczarowych,
6 preriowych, 6 górskich, 6 rzecznych)
60 kart punktacji pomnikó
w pr
zyrody
(
12 leśnych, 12 moczarowych,
12 preriowych, 12 górskich, 12 rzecznych)
Na drukowanych elementach rozszerzenia
P
omniki
przyrody
znajduje się widoczny po prawej symbol,
by łatwo odróżnić je od tych z gry p
odstawowej.
4
W 5- i 6-osobowy
ch rozgrywkach można k
orzystać z zasad gry podstawo
wej, ale
jeśli gracze ży
czą s
obie szybszej
rozgrywki, mogą w
spól
nie zdecy
dow
ać się na korzy
sta
nie z poniższyc
h a
lternatywn
y
ch zasad. Można
je również
stosow
ać przy mniejszej liczbie graczy
.
Przygoto
wanie gry
1.
Usuńcie z w
orka po 1 zestawie 5 r
óżnych żet
onów zwierząt za każdego uczestniczącego wrozgryw
ce gracza.
2.
Ze stosu płytek siedlisk przygot
owan
ych do tej
rozgrywki (patrz str
. 2) r
ozdajcie po 5 los
o
wych
płytek każdem
u graczowi, który odkłada
je
odkryte obok sw
ojego obsza
ru gry
.
3.
W losow
ej kolejności (lub takiej,
jak na obrazku
z pra
wej) umieśćcie usunięte w
cześniej
zwor
ka żetony zwierząt przy każdej odłożonej
płytce siedliska, tak ab
y każdy gracz miał
5płytek połączony
ch każda z innym r
odzajem
z
w
i
er
z
ę
ci
a
.
T
o osobiste r
ezerwy siedlisk i zwierząt
poszczególny
ch graczy
.
Przebieg gry
R
ozgrywka toczy się
jak zazwy
czaj, z p
oniższym wyjątkiem:
•
Gracz może przepro
wadzić dodatk
ową ak
cję pomiędzy sw
oi
mi turami (w do
wolnym momencie po zak
ończeniu
sw
ojej tury i przed rozpoczęciem sw
ojej kolejnej). W
ybiera jedną z p
ar płytki siedliska i żeton
u zwier
zęcia z osobistej
rezerwy idodaje
je do sw
ojego środowisk
a
.
T
aką dodatko
wą akcję gr
acz może pr
zepro
wadzić
5 razy w ciągu gry
, ale tylk
o raz pomiędzy sw
oimi
turami. Jeśli więc po sw
ojej ostatniej turze
gracz będzie miał nadal
jakieś niewyk
or
zystane
elementy w osobistej rezerwie, to przepadają.
Powy
k
or
zystaniu płytki siedlisk
a i żetonu
zwierzęcia gracz nie uzupełnia osobistej rezerwy
.
Przed przeprow
adzeniem dodatko
wej akcji gr
acz
może wy
dać 1 żeton natury
, aby zamienić
miejscami 2dow
ol
ne żeton
y zwier
ząt w sw
ojej
osobistej rezerwie.
Podsumo
wując, w „szybszej rozgryw
ce”
każdy gracz rozegr
a 15 główn
ych tur (zamiast 20)
oraz będzie miał możli-
wość przepro
wadzenia 5 dodatk
owy
ch akcji w trak
cie tur innyc
h graczy
. T
o oznacza, że na k
oniec partii wśrodowisk
ach
graczy może się znajdo
wać do 20 płytek siedlisk i 20 żet
onów zwierząt – tak
jak w grze podstawo
wej. Dodatko
we ak
cje
pomiędzy turami skracają czas partii, co spra
wdza się szczególnie dobrze w rozgrywkac
h 5- i 6-osobowy
ch.
AL
TERN
A
TYWNE ZAS
AD
Y SZ
YB
SZEJ R
OZGR
YWKI
Rozdaj każdemu gr
a
czowi po 5 losowych płytek sied
lisk
oraz po 1 żetonie zwierzęcia każdego rodzaju – tworzą
one osobiste rezerwy graczy.
W
ydaj 1 żeton natu
ry
, aby zamienić miejscami
2dowolne żetony zwierząt w swojej osobistej rezerwie.
5
K
AR
TY PUNKT
A
CJ
I ZWI
ERZĄ
T
NIEDŹWI
EDZIE – objaśnienia kart: (E)
Zdobywasz 3 punkty za k
ażdego niedźwiedzia, który nie
sąsiaduje z innym niedźwiedziem oraz sąsiaduje z co najmniej 1 p
ustym miejscem. Puste miejsce
to takie, na którym nie ma płytki siedliska.
(F)
Zdobywasz 12 punktó
w za każdą grupę co najmniej
3niedźwiedzi. Grupa niedźwiedzi może sąsiadow
ać z dowolną liczbą inny
ch zwierząt i pustych miejsc,
o ile spełnia warunek punktacji (sąsiaduje z przynajmniej 1 zwierzęciem z każdego z 4 rodzajó
w i
nny
ch
zwierząt).
(G)
Zdobyw
asz tym więcej punktów
, im więcej masz pa
r niedźwiedzi w lasach. Uznaje się,
że niedźwiedź
jest w lesie,
je
śli
jego płytka chociaż częściow
o
jest zajęta przez las. W
ystarczy
, że tylko
1 niedźwiedź w każdej parze znajduje się w lesie.
ŁOSOSIE – objaśnienia kart: (E)
Zygzak
owaty k
ształt musi by
ć identyczny albo lustrzanie od
bity
względem tego na ilustracji. Zdob
ywasz punkty za każdą w
ędrówk
ę w zależności od
jej wielk
oś
ci
(maksymalnie6).
(F)
Zdobywasz punkty za każdą w
ędrów
kę w zależności od
jej wielkości
(maksymalnie 7). K
ażdysąsiadujący niedźwiedź punktuje tylko r
az na wędró
wkę, niezależnie od tego,
z iloma łososiami z tej samej wędr
ówki sąsiaduje. Jeden niedźwiedź może punkto
wać wielokrotnie,
jeśli sąsiaduje zwieloma wędr
ówkami.
(G)
Zdobyw
asz punkty za każdą wędr
ówkę w zależności od
jej wielk
oś
ci (maks
ymal
nie 5) oraz dodatk
owy punkt za każdego łososia w rzece. Uznaje się, że łosoś
jest w rzece,
je
śli
jego płytka chociaż częściow
o
jest zajęta przez rzekę.
JELENI
E – objaśnienia kart: (E)
Zdobyw
asz punkty za grupy dokładnie 3
jeleni ułożone w półokręgi.
Kształt półokręgu może by
ć dow
olnie obracany
. P
ojedyncze
jelenie i grupy o liczebności innej niż
3nie liczą się.
(F)
Zdobyw
asz punkty za każdą grupę 3
jeleni w dokładnie taki
m kształcie. Kształt
może by
ć dowolnie obr
acany
. Za każde zwierzę sąsiadujące z grupą (niezależnie od liczby
jeleni,
z którymi to zwierzę sąsiaduje) tracisz 1 p
unkt. Sąsiadujące z grupą
jelenie, którą nie są częścią
tej grupy
, są trakto
wane
jak pozostałe zwierzęta i za nie również trac
isz punkty
.
(G)
Kształt może
by
ć dowolnie obr
acany
. Uznaje się, że jeleń
jest na prerii,
jeśli
jego płytka chociaż częściowo jest
zajęta przez prerię. W
ystar
czy
, że tylk
o 1
jeleń w każdej grupie
jest na prerii. Płytka z prerią nie musi
znajdow
ać się w pozycji w
skazanej na obrazku – może znajdow
ać się w dow
olnym miejscu grupy
.
MY
SZOŁO
WY – objaśnienia kart: (E)
Zdobywasz 7 punkt
ów za każdą parę my
szołow
ów
.
Każdym
yszołów może b
yć częścią tylk
o
jednej pary
. Myszołowy
, które są w linii wzr
oku więcej niż
1my
szołowa, nie mogą b
yć częścią punktującej pary
.
(F)
Zdobywasz punkty w zależności od liczby
my
szołowó
w
, któr
e mają co najmniej 1 l
isa w s
wojej linii wzroku. Linia wzroku nie przebiega przez
sąsiadujące płytki – musi b
yć pomiędzy nimi co najmniej 1 płytka odstępu (lub puste miejsce).
Lissąsiadujący z my
szołow
em pr
zerywa linię wzr
oku do lisa znajdującego się za nim.
(G)
Zdobyw
asz punkty w zależności o
d liczby par niesąsiadujący
ch ze sobą myszoło
wów
, pomiędzy
którymi znajdują się co najmniej 3 r
óżne siedliska. Każdy my
szołów może by
ć częścią tylko jednej p
ary
.
T
yp siedlisk
a p
omiędzy 2 my
szołow
a
mi liczy się,
jeśli zajmuje chociaż część płytki. Płytki, na który
ch
znajdują się my
szołowy
, nie liczą się.
LIS
Y – objaśnienia kart: (E)
Zdobyw
a
sz punkty za każdego lisa w zależności od tego, ile zwierząt go
otacza. Jeśli na wszy
stkich otaczających go płytk
ach są zwier
zęta, zdobyw
asz 4 punkty
. Jeśli tylk
o
na 4 albo 5, zdobywasz 2 punkty
. Jeśli na 3 albo mniej, ten lis nie punktuje.
(F)
Zdobywasz 3 punkty
za każdego lisa, który sąsiaduje z dokładnie 2 r
óżnymi r
o
dzajami zwierząt – lisy też się liczą. Jeśli
lis sąsiaduje z inną liczbą rodzajów zwierząt niż 2, taki lis nie punktuje. Nie ma znaczenia, z iloma
zwierzętami lis sąsiaduje – liczą się tylko r
o
dzaje.
(G)
Zdobyw
asz punkty za każdego lisa w zależności
od liczby sąsiadujący
ch z nim różny
ch siedlisk. Siedlisko m
usi stykać się z kr
awędzią płytki, na któr
ej
znajduje się lis. Jeśli siedlisk
o na sąsiadującej z lisem płytce nie styka się z płytką lisa, takie siedlisk
o
się nie liczy
. Siedlisko na płytce lisa się nie liczy
.
e
f
g
e
f
g
e
f
g
e
f
g
e
f
g
Dodatko
we karty punktacji zwierząt E–G to now
e
wyzw
ania, które można wtaso
wać w talie z gry pod
-
stawo
wej i korzy
stać z nich we wszy
stkich rozgryw
-
kach. Na str
. 11 instrukcji gry podstaw
owej znajdują
się ogólne zasady punktacji każdego
rodzaju zwierząt.
Pomiń
NOWOŚCI
Samsung S25 FE
Nintendo Switch 2
Samsung Fold 7
Samsung Flip 7
Philips OneUp
iPhone 17
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Jacuzzi
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Back To School
Pomysł na prezent
Zabawki
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking wiertarko-wkrętarek z udarem [TOP10]
Ranking telefonów z dobrym zasięgiem [TOP10]
Premiera iPhone 17 tuż za rogiem – sprawdź najnowsze doniesienia
Jak zmienić DPI zdjęcia?
Ranking słuchawek bezprzewodowych [TOP10]
Ranking robotów sprzątających [TOP10]
Ranking lodówek z kostkarką bez podłączania wody [TOP10]
Ranking rowerów elektrycznych damskich [TOP10]
Ranking tabletów [TOP15]
Kalkulator – zużycie prądu przez grzejnik elektryczny
Jak podłączyć pada PS4 do PC?
Ranking odżywek białkowych [TOP10]
Ranking proszków do prania [TOP10]
Ranking lodówek do zabudowy [TOP10]
Ranking laktatorów [TOP10]
Sprawdź więcej poradników