Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje LUCKY DUCK GAMES
›
Instrukcja Gra planszowa LUCKY DUCK GAMES Paranormalni detektywi
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(44)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa LUCKY DUCK GAMES Paranormalni detektywi
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
I
nstruk
cja
Duch
wydaje
dźw
ięk
lub
wskazuje
obiekt
z
otoczenia.
K
rz
yk
z
Z
aświa
tów
2-6
2-6
Duch
układa
do
trzech
wskaźników
na
Duchomierzu.
D
u
chomierz
2-6
Duch
układa
sznury.
S
znury W
isiel
ca
Duch
zagrywa
do
trzech
kart
T
arota.
K
arty T
aro
ta
2-3
Dotyk Ducha
Duch rysuje odpowiedź
palcem na twoich
plecach.
2-6
2-6
Duch
układa do
trzech
wskaźników
na
Duc
homierzu.
Duchomierz
kto?
DLACZEGO?
gdzie?
jak?
czym?
Byłem
iluzjonistą
w
objazdowym
cyrku
,
a
moim
popisowym
numerem
była
sztuczka,
w
której
wrzucano
mnie
do
akwar
ium.
P
ewnej
nocy
mój
asystent
sabotował
m
oje
łań
-
cuchy
,
licząc,
że
jeśli
zawalę
n
umer,
mając
problemy
z
uwolnieniem
się,
będzie
miał
okazję
za
-
stąpić
mnie
jak
o
gwiazdę
show.
N
iestety,
jego
plan
potoczył
się
aż
nazbyt
pomyślnie
-
nie
byłem
w
stanie
uwolnić
się
z
łańcuchów
i
utonąłem
na
oczach
całej
publiczności.
mężczyzna
w
cekinowanym
smokingu
łań
cuchy
,
akwarium,
wo
da
ut
opienie
cyr
k,
ar
ena,
scena
pr
aca,
zawiść,
zaz
dr
ość,
awans
asystent,
ucz
eń
C
o z
a show!
#1
kto?
DLACZEGO?
gdzie?
jak?
czym?
Byłem
iluzjonistą
w
objazdowym
cyrku
,
a
moim
popisowym
numerem
była
sztuczka,
w
której
wrzucano
mnie
do
akwar
ium.
P
ewnej
nocy
mój
asystent
sabotował
m
oje
łań
-
cuchy
,
licząc,
że
jeśli
zawalę
n
umer,
mając
problemy
z
uwolnieniem
się,
będzie
miał
okazję
za
-
stąpić
mnie
jak
o
gwiazdę
show.
N
iestety,
jego
plan
potoczył
się
aż
nazbyt
pomyślnie
-
nie
byłem
w
stanie
uwolnić
się
z
łańcuchów
i
utonąłem
na
oczach
całej
publiczności.
mężczyzna
w
cekinowanym
smokingu
łań
cuchy
,
akwarium,
wo
da
ut
opienie
cyr
k,
ar
ena,
scena
pr
aca,
zawiść,
zaz
dr
ość,
awans
asystent,
ucz
eń
C
o z
a show!
#1
kto?
DLACZEGO?
gdzie?
jak?
czym?
Byłem
iluzjonistą
w
objazdowym
cyrku
,
a
moim
popisowym
numerem
była
sztuczka,
w
której
wrzucano
mnie
do
akwar
ium.
P
ewnej
nocy
mój
asystent
sabotował
m
oje
łań
-
cuchy
,
licząc,
że
jeśli
zawalę
n
umer,
mając
problemy
z
uwolnieniem
się,
będzie
miał
okazję
za
-
stąpić
mnie
jak
o
gwiazdę
show.
N
iestety,
jego
plan
potoczył
się
aż
nazbyt
pomyślnie
-
nie
byłem
w
stanie
uwolnić
się
z
łańcuchów
i
utonąłem
na
oczach
całej
publiczności.
mężczyzna
w
cekinowanym
smokingu
łań
cuchy
,
akwarium,
wo
da
ut
opienie
cyr
k,
ar
ena,
scena
pr
aca,
zawiść,
zaz
dr
ość,
awans
asystent,
ucz
eń
C
o z
a show!
#1
kto?
DLACZEGO?
gdzie?
jak?
czym?
Byłem
iluzjonistą
w
objazdowym
cyrku
,
a
moim
popisowym
numerem
była
sztuczka,
w
której
wrzucano
mnie
do
akwar
ium.
P
ewnej
nocy
mój
asystent
sabotował
m
oje
łań
-
cuchy
,
licząc,
że
jeśli
zawalę
n
umer,
mając
problemy
z
uwolnieniem
się,
będzie
miał
okazję
za
-
stąpić
mnie
jak
o
gwiazdę
show.
N
iestety,
jego
plan
potoczył
się
aż
nazbyt
pomyślnie
-
nie
byłem
w
stanie
uwolnić
się
z
łańcuchów
i
utonąłem
na
oczach
całej
publiczności.
mężczyzna
w
cekinowanym
smokingu
łań
cuchy
,
akwarium,
wo
da
ut
opienie
cyr
k,
ar
ena,
scena
pr
aca,
zawiść,
zaz
dr
ość,
awans
asystent,
ucz
eń
C
o z
a show!
#1
kto?
DLACZEGO?
gdzie?
jak?
cz
ym?
Byłem iluzjonistą w objazdowym cyrku
,
a moim popisowym numerem była sztuczka,
w której wrzucano mnie do akwarium. Pewnej
nocy mój asystent
sabotował moje łań
-
cuchy
, licząc, że jeśli zawalę numer, mając
problemy z uwolnieniem się, będzie miał okazję za
-
stąpić mnie
jako gwiazdę show. Niestety, jego
plan potoczył się aż nazbyt pomyślnie - nie byłem
w stanie uwolnić się z łańcuchów i utonąłem
na oczach całej publiczności.
mężczyzna
w
cekinowanym
smokingu
łań
c
uchy
,
akwariu
m, woda
utopienie
cyrk, arena, scena
praca, zawiść,
zazdrość, awans
asystent,
uczeń
Co za show!
#1
W
prowa
dz
enie
Cel gry
K
omponenty gry
Otwierasz
oczy
i
do
znajesz
największego
szoku
w
swoim życiu
–
ono
właśnie dobiegło
końca,
a
T
y jesteś
zawieszonym
w
powietrzu
duchem!
Przerażony
pa
trzysz w
dół
na własne
ciało i
do
-
strzegasz,
że
dziwna
grupa
nieznajomy
ch
zgromadziła
się
wo
kół
Twoich
doczesny
ch
szczą
tków
,
przyglądając
się
im
z
fascynacją.
T
o...
detektywi!
T
o
dobrze,
teraz
musisz
jedynie
znaleźć
sposób
na
nawiązanie z
nimi kontaktu!
Musisz
naprowadzić
ich na
trop
morder
cy
,
by
sprawiedliwości
mogło
stać
się
zadość!
„Paranormalni Detektywi” t
o gra imprezowa z elem
entami dedukcji.
Jeden
z graczy
odgrywa ro
lę Ducha
niedawno
zmarłej osoby
,
podczas gdy
pozostali
gracze wcielają
się
w
Paranormalnych
Detektywów
,
którzy
starają
się
odkryć,
w
jaki
sposób
oara
zmarła.
U
żywając
swych
zdoln
ości
medium,
Detektywi
będą komunikować
się
z Duch
em,
zadając
pytania
dotyczące
szczegółów
zbrodni.
Pierwszy
z
Detektywów
,
który
prawidłowo
odgadnie
wszystkie
5
Kluczowych
Elementów
historii, zo
-
stanie zwycięzcą wraz z Duch
em.
P
lansza Główna
1
K
a
rty Interak
cji
35
K
a
rty Historii
28
K
arty Interak
cji Duch
a
3
2
P
U
S
T
E
L
N
IK
R
Y
D
WA
N
C
E
S
AR
Z
GŁ
UPIEC
kto?
dla
czego?
gdzie?
jak?
czym?
kto?
dla
czego?
gdzie?
jak?
czym?
kto?
dla
czego?
gdzie?
jak?
czym?
kto?
dla
czego?
gdzie?
jak?
czym?
kto?
dlaczego?
gdzie?
jak?
czym?
3
4
2
1
5
K
ontrola rodz
icielsk
a
Otwierasz
oczy i
doznajesz
największego
szoku
w swoim
życiu
– ono
właśnie
dobiegło końca,
a
T
y jesteś
zawieszonym
w
powietrzu
duchem!
Przerażony
pa
trzysz w
dół
na własne
ciało i
do
-
strzegasz,
że
dziwna
grupa
nieznajomy
ch
zgromadziła
się
wo
kół
Twoich
doczesny
ch
szczą
tków
,
przyglądając
się
im
z
fascynacją.
T
o...
detektywi!
T
o
dobrze,
teraz
musisz
jedynie
znaleźć
sposób
na
nawiązanie z
nimi kontaktu!
Musisz
naprowadzić
ich na
trop
morder
cy
,
by
sprawiedliwości
mogło
stać
się
zadość!
„Paranormalni Detektywi” t
o gra imprezowa z elem
entami dedukcji.
Jeden
z graczy
odgrywa ro
lę Ducha
niedawno
zmarłej osoby
,
podczas gdy
pozostali
gracze wcielają
się
w
Paranormalnych
Detektywów
,
którzy
starają
się
odkryć,
w
jaki
sposób
oara
zmarła.
U
żywając
swych
zdoln
ości
medium,
Detektywi
będą komunikować
się
z Duch
em,
zadając
pytania
dotyczące
szczegółów
zbrodni.
Pierwszy
z
Detektywów
,
który
prawidłowo
odgadnie
wszystkie
5
Kluczowych
Elementów
historii, zo
-
stanie zwycięzcą wraz z Duch
em.
„Paranormalni
Detektywi”
to gra
z
motywem
śmierci.
Niektór
e
z
historii
zawierają
nawiązania
do
przemocy
,
narkotyków
i
seksu.
Jeśli
w
grze
biorą
udział
młodsi
gracze,
sugerujemy
,
by
w
rolę
Du
-
cha
wcielił
się
dorosły
,
który
wybierze
historię
odpowiednią
dla
młodszych
odbiorcó
w
.
Wsz
y
st
-
kie
historie
nawiązujące
do
narkotyków
i
seksu
oznaczono
ikoną
KONTROLA
RODZICIELSKA
umieszczo
n
ą
w prawym górnym rogu karty
.
K
arty Interak
cji
K
a
rty T
arota
17
Z
asł
onk
i Detek
tywów
5
A
rkusz D
ucha
1
W
ska
źniki T
abliczk
i
R
ozmów
5
S
znury W
isielca
2
W
ska
źniki
Duchomierza
3
M
arkery
6
A
rkusz
e Detek
tywó
w
5
P
ergami
n
1
W
ska
źniki Obraż
e
ń
10
3
U
m
ieśćcie
Planszę
Główną i Per
gamin na środku
s
to
łu
A
.
U
mieśćcie
wskaźniki:
Duchomierza,
T
ablicz
ki
Ro
z
-
mów
,
Obrażeń
i
Sznury
Wisielca
obok
plans
zy
B
.
Z
adecydujcie,
który
z
was
przyjmie
rolę
Ducha.
Wybrany
gracz
bierze
Arkusz
Ducha,
jedną
losową
K
artę Historii, trzy Karty Interakcji Ducha, talię Kart T
arota oraz Mark
er
C
.
P
oz
ostali gracze wybierają (bądź losują) Detektywa, w kt
órego się wcielą, i biorą:
O
dpowiadającą postaci Zasłonkę Detektywa,
A
rkusz Detektywa do umieszcz
enia za swoją Zasłonką,
W
szystkie Karty Interakcji oznaczone w lewym górnym r
ogu ikoną ich Detektywa.
M
ark
er
D
.
K
ażdy
Detektyw
odrzuca
do
pudełka wszystkie
Kar
ty
I
nterakcji nieposiadające
ikony
wskazującej
obecną
liczbę graczy (wliczając w nią Ducha).
Na przykład:
W grze dla 5 graczy odrzućcie
karty zawie
-
rające ikony
2-3
i
2-4
.
Poniższa tabelka
pokazuje liczbę
Kar
t Interakcji,
jaką powinien
posiadać
każ
dy
Detektyw na
po
-
czątku roz
gr
ywki w zależności od liczb
y graczy:
1
2
3
4
5
Gracz
grają
cy
Duch
em
czyta
w
sekr
ecie
wybraną
Kar
tę
Hist
orii.
Następnie
kładzie
on
Wskaźniki
Obraż
eń
na
obr
y
sie
ciała
nar
y
sowan
ego
kr
edą
na
P
lansz
y
G
łówn
ej
E
tak,
jak
p
o
kaz
an
o
na
Kar
cie
Hist
orii
(w
n
iekt
ór
y
ch
hist
oriach
nie
ma
żadny
ch
ran
do
o
znacz
enia),
oraz
kładzie
jeden
Wskaź
-
nik
Obraż
eń
na
po
lu
płci
oar
y
F
.
Wskaźniki
te
po
kazują,
w
kt
ór
y
ch
miejscach
na
ciele
oar
y
są
widoczn
e
rany
oraz
jak
iej
b
yła
ona
płci.
Na
koniec
Duch
czyta
na
głos
opis
wy
glądu
swego
ciała,
napisany
kursywą
na
do
le
Kar
ty
Hist
orii.
PRZY
GOTOW
ANIE GR
Y dla 3 gra
czy
:
6
2 graczy
3 graczy
4 graczy
5 graczy
6 graczy
14 kart
7 kart
6 kart
5 kart
4 karty
P
rzygo
towanie gry
UWAGA:
N
ie
czytajcie
K
art
Hi
-
storii
przed
grą!
T
ylko
jedna
K
arta
Historii
powinna
zostać
przeczytana
przez
gracza
gra
-
jącego
Duchem
podczas
przygotowania
gry.
UWAGA:
W
grach
dla
2
graczy
(jeden
Detektyw
i
jeden
Duch)
Detektyw
powinien
dobrać
dwa
zestawy
siedmiu
K
art Interakcji dowolnych dwóch Detektywów.
UWAGA:
D
wie K
arty
Interakcji (Dotyk
Ducha i
Pióro) wymagają
k
ontaktu
zycznego pomiędzy
graczami. J
eśli
jacykolwiek gracze
w waszej
grupie nie czują się z tym komfortowo, mogą odrzucić wspomniane karty
zamiast
kart oznaczonych ikonami.
W
grach
na
2,
3
bądź
4 osoby,
w
których
D
etektywi powinni
odrzucić
mniej
niż
2
karty,
gracze
mogą
wymienić
te
dwie
karty
(Dotyk
Ducha
i Pióro)
na
dwie inne
K
arty
Interakcji D
etektywów niebiorących
udziału
w grze.
W
takim przypadku
gracz może
mieć
więcej
niż
jedną
kar
tę danego rodzaju.
4
Duch
kładzie
wskaźniki
na
T
abliczce
R
ozmów.
T
a
blicz
k
a R
o
z
mów
2-6
2-6
Duch
układa
do
trzech
wskaźników
na
Duchomierzu.
D
u
chomierz
2-4
Duch
zagrywa
do
trzech
kart
T
arota.
K
arty T
aro
ta
Duch
kładzie
wskaźniki
na
T
abliczce
R
ozmów.
T
a
blicz
k
a R
o
z
mów
2-6
Duch
wypowiada
w
niemy
sposób
jedno
sło
wo.
S
z
ep
t z C
ienia
2-4
D
o
tyk D
u
cha
Duch
rysuje
odpowiedź
palcem
na
twoich
plecach.
2-6
Duch układa sznury.
Sznury Wisielca
2-5
Duch
wydaje
dźw
ięk
lub
wskazuje
obiekt
z
otoczenia.
K
rz
yk
z
Z
aświa
tów
2-3
Duch
zagrywa
do
trzech
kart
T
arota.
K
arty T
aro
ta
2-6
Duch
wypowiada
w
niemy
sposób
jedno
sło
wo.
2-5
S
z
ep
t z C
ienia
Duch
układa
do
trzech
wskaźników
na
Duchomierzu.
D
u
chomierz
2-4
Duch
kładzie
wskaźniki
na
T
abliczce
R
ozmów.
T
a
blicz
k
a R
o
z
mów
2-5
D
o
tyk D
u
cha
Duch
rysuje
odpowiedź
palcem
na
twoich
plecach.
2-6
Duch wykonuje
pantomimę przez
3 sekundy.
2-3
Nawiedzone Lustro
P
U
S
T
E
L
N
IK
KO
C
H
A
N
KO
W
I
E
C
E
S
AR
Z
R
Y
D
WA
N
T
R
ﬣ
ﬣ
O
A
ו
י
T
R
ﬣ
ﬣ
O
A
ו
י
K
O
Ł
O
F
O
R
T
U
N
Y
G
Ł
U
P
IE
C
SIŁA
2-6
Duch
układa
do
trzech
wskaźników
na
Duchomierzu.
D
u
chomierz
2-6
Duch
układa
sznury.
S
znury W
isi
elca
Duch kładzie wskaźniki
na T
abliczce Rozmów.
T
abliczka Rozmów
2-6
k
to?
dlaczego?
gdzie?
jak?
czym?
kto?
dla
czego?
gdzie?
jak?
czym?
3
4
2
1
5
Umieśćcie
Plansz
ę
Główną
i
P
er
gamin
na
śr
odku
st
ołu
A
.
U
mieśćcie
wskaź
niki:
Du
ch
omierz
a,
T
ab
licz
ki
Ro
z
-
m
ó
w
,
O
br
a
ż
e
ń
i
S
zn
ur
y
W
i
s
i
e
l
ca
o
bo
k
p
l
a
n
s
zy
B
.
Zadecy
du
jcie,
kt
ór
y
z
was
p
rzy
jmie
r
o
lę
Du
cha.
Wybrany
gracz
bierze
Arkusz
Ducha,
jedną
losową
Kartę Historii, trzy Karty Interakcji Ducha, talię Kart T
arota oraz Mark
er
C
.
Poz
ostali gracze wybierają (bądź losują) Detektywa, w kt
órego się wcielą, i biorą:
Odpowiadającą postaci Zasłonkę Detektywa,
Arkusz Detektywa do umieszcz
enia za swoją Zasłonką,
Wszystkie Karty Interakcji oznaczone w lewym górnym r
ogu ikoną ich Detektywa.
Marker
D
.
Każ
dy
Detektyw
odrzuca
do
p
u
dełka
wszystkie
Kar
ty
Interak
cji
nieposiadają
ce
ikony
wskazującej
obecną
liczbę
graczy
(wliczając
w
nią
Ducha).
Na przykład:
W
gr
z
e
dla
5
graczy
odrzućcie
kar
ty
zawie
-
rające ikony
2-3
i
2-4
.
Poniższa tabelka
pokazuje liczbę
Kar
t Interakcji,
jaką powinien
posiadać
każ
dy
Detektyw na
po
-
czątku roz
gr
ywki w zależności od liczb
y graczy:
1
2
3
4
5
G
racz grający
Duchem czyta
w sekrecie wybraną
Kartę
Hist
orii
.
Następ
nie
kładzie on
Wskaźniki
O
brażeń
na
obrysie
ciała
narysowanego
kredą
na
Planszy
Główn
ej
E
tak,
jak
p
o
kaz
ano
na
Karcie
Historii (w
niektórych
histor
iach
nie
ma
żadnych ran
do
oznacz
enia),
oraz
kładzie jeden
Wskaź
-
nik
Obrażeń
na polu
płci oa
r
y
F
.
Wskaźniki te
pokazują,
w
których miejscach
na ciele
oary są
widoczne
rany
oraz jakiej
była
ona
płci.
Na
koniec
Duch
czyta na
głos
opis
wyglądu
swego
ciała,
napisany kursywą na dole Karty Historii.
PRZYGOTOW
ANIE GRY dla 3 graczy:
6
A
A
C
D
D
B
E
F
5
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Tekken 8
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
NA CZASIE
Karma dla psa
Karma dla kota
Obroża Foresto
MagSafe
Kolagen
Frytkownica beztłuszczowa
Ranking suszarek do prania
Piekarnik do zabudowy ranking
Termometr bezdotykowy ranking
Ranking zmywarek
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
POMYSŁ NA PREZENT
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Mamy
Prezent na komunię
Prezent na Dzień Dziecka
Słuchawki bezprzewodowe ranking
Prezent dla mężczyzny
Etui iPhone 16 Pro Max
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking routerów do światłowodu [TOP10]
Ranking kaw ziarnistych [TOP10]
Co to jest rower trekkingowy i jak wybrać najlepszy?
Ranking oczyszczaczy powietrza [TOP10]
Jak prawidłowo karmić gryzonie?
Cooler Master MF XT Pro - ten wentylator może przeciąć palec, ale czy warto go mieć w swoim PC?
Ranking smartwatchy męskich [TOP10]
Ranking okapów tuba [TOP10]
Ranking słuchawek bezprzewodowych [TOP10]
Ranking LEGO do 50 zł [TOP10]
Ranking pralek [TOP10]
Jaki pistolet do malowania ścian wybrać?
Jaki aparat do vlogowania wybrać?
Rodzaje i zastosowanie obroży dla kota
Kolagen od A do Z – wszystko, co musisz wiedzieć
Sprawdź więcej poradników