Znaleziono w kategoriach:
Gra edukacyjna NASZA KSIĘGARNIA Feluś i Gucio Grają w pary

Instrukcja obsługi Gra edukacyjna NASZA KSIĘGARNIA Feluś i Gucio Grają w pary

Wróć
Rozwój procesów poznawczych rozpoczyna się od najmłodszych lat.
Dzięki niemu dziecko odkrywa świat, uczy się, rozwija mowę i logiczne myślenie.
Do tego musi nabyć umiejętność trafnego spostrzegania oraz ćwiczyć pamięć
i koncentrację. W sposób naturalny odbywa się to podczas zabaw, wspólnych
rozmów czy we współpracy z innymi.
Feluś i Gucio grają w pary
to gra, która wspiera pamięć wzrokową, uczy
rozpoznawania przedmiotów z różnych kategorii oraz dobierania je w pary. Pod-
czas zabawy dzieci doświadczają interakcji społecznych, potrzeby bycia cierpli-
wym i radzenia sobie z różnymi emocjami. Ćwiczą logiczne myślenie, dokonują
segregowania i grupowania wcześniej zidentyfikowanych rzeczy z bliskiego im
otoczenia. Nazywając przedstawione na ilustracjach przedmioty, wzmacniają kon-
centrację i rozwijają słownictwo. Uczą się także tworzenia kategorii porządkują-
cych rzeczywistość, elastyczności myślenia oraz konsekwencji w definiowaniu.
Katarzyna Kozłowska
autorka książek z serii
Feluś i Gucio
2 3
OPIS ZABAWKI
Zestaw przeznaczony jest dla dzieci, które
ukończyły 3. rok życia. Jednocześnie może się
bawić 6 dzieci. Uczestnicy będą używać kart
na kilka sposobów. W zależności od wieku,
umiejętności oraz potrzeb dziecka wybieramy
rodzaj ćwiczeń i zabaw wspierających rozwój
poznawczy oraz doskonalących procesy myślowe
(spostrzegawczość, logikę, skojarzenia, pamięć
i koncentrację):
ZABAWA 1. DUŻY i mały,
ZABAWA 2. Pary, zbiory i kolory,
ZABAWA 3. Raz, dwa, trzy, Gucio patrzy!
W każdej z nich dzieci będą tworzyć pary
na różne sposoby, m.in.:
2 przedmioty w tym samym kolorze,
np. auto i mleko,
2 przedmioty z tej samej kategorii,
np. auto i helikopter,
2 przedmioty o tej samej nazwie, lecz
innym wyglądzie, np. auto.
KARTY PRZEDMIOTÓW
Przedstawiają 80 przedmiotów pogrupowanych
w 4 kategoriach zgodnie z poniższą tabelą.
Warto się z nią zapoznać przed zabawą.
W każdej z tych grup znajduje się po 10 kart.
Na każdej karcie widać 2 obrazki: jeden DUŻY
przedstawiający przedmiot należący
do kategorii oznaczonej kolorem ramki wokół
niego, drugi mały
z obiektem pasującym
do innej grupy.
Aby ułatwić dziecku koncentrację, dostrzeganie
różnic między przedmiotami oraz porządkowanie
według cechy wspólnej (kategoryzację), karty
mają specjalny układ i rozwiązania graficzne.
Nauczą się także tworzyć własne kategorie
i skojarzenia. Zabawy w kategoryzowanie
szczelnie ważne w wieku przedszkolnym, gdyż
uczą przetwarzania informacji oraz ułatwia
porządkowanie świata dzki wnioskowaniu na
podstawie podobieństw i różnic. Wszystkie
propozycje gier sprawdzą się i w domu,
i w przedszkolu.
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
DUŻE NA GÓRZE
PRD TYŁ
kolor ramki wskazujący
kategorię przedmiotów
zgodnie z tabelą
małe na dole
48 kart, w tym:
40 kart przedmiotów ,
• 8 dwustronnych kart kolorów (w tym
4 karty z kolorami i kategoriami),
• poradnik z pomysłami na gry i zabawy
w kategoryzowanie.
KOLOR KATEGORIA
pojazdy
żywność
odzież i obuwie
przedmioty codziennego użytku
4 5
Dzięki temu dziecko ma szansę nauczyć się:
rozumienia zasad, zwracania uwagi na szczegóły
i cierpliwości. Może także samodzielnie odkryć,
do jakiej kategorii należy dany przedmiot.
Wystarczy, że powiąże ją z odpowiednim
kolorem (można tutaj się posłużyć kartami
kolorów i kategorii opisanymi na stronie 5).
UWAGA! W przypadku małego obiektu na dole karty,
np. wozu strażackiego, dziecko także jest w stanie
wykonać zadanie. Wystarczy, że odnajdzie jego DUŻY
odpowiednik na innej karcie i sprawdzi kolor kategorii.
kolor ramki wskazujący
kategorię pojazdy
PARA WOZÓW STRAŻACKICH
PRD
PRD
karty kolorówkarty kategorii
TYŁ
TYŁ
WSKAZÓWKA: W czasie zabaw można zastosow
zasadę porządkującą i podzielić przedmioty
na: „DUŻE NA GÓRZE” i „małe na dole” karty.
Podział ten nie odnosi się do ich rozmiarów
w rzeczywistym świecie, lecz do sposobu
przedstawienia oraz umiejscowienia na kartach.
Będzie to pomocne w kierowaniu uwagi dziecka
podczas wykonywania niektórych zadań
w zaproponowanych dalej scenariuszach.
Karty przedmiotów mogą być z powodzeniem
używane jako karty edukacyjne do szybkiej
prezentacji wiedzy w czasie zabaw językowych,
np. wyszukiwanie przedmiotów rozpoczynających
się na daną literę lub sylabę itp. Ze względu
na swój uniwersalny (obrazkowy) charakter
sprawdzą się zarówno na zajęciach z języka
ojczystego, jak i obcego.
DWUSTRONNE KARTY KOLORÓW I KATEGORII
Prezentują 12 kolorów w formie plamki
na środku każdej karty oraz 4 kategorie
przedmiotów. Wśród nich znajdziemy 4 karty
kolorów oraz 4 karty kolorów i kategorii.
ZABAWA 1. DUŻY i mały
liczba uczestników: 2
5 + prowadzący
(dorosły lub starsze rodzeństwo)
JAKI JEST CEL ZABAWY?
Znaleźć jak najwięcej par przedmiotów, które
różnią się wyglądem, ale mają wspólną nazwę,
np. ROWER.
UWAGA! W tej zabawie PARĘ tworzą 1 DUŻY PRZEDMIOT
(NA GÓRZE karty) i 1 mały (na dole) o tej samej
nazwie, lecz innym wyglądzie.
CO BĘDZIE POTRZEBNE?
4 karty kategorii i kolorów
20 kart przedmiotów (wybranych zgodnie
z opisem w KROKU 2)
CO ROBIMY?
KROK 1: Prowadzący zabawę tasuje zestaw
4 kart kategorii i kolorów i trzyma je w wachlarzu
(obrazkiem z daną kategorią do dołu), zapraszając
najmłodszego uczestnika do wyboru 1 karty
z kolorową plamką oraz odgadncia, jakich
przedmiotów będą szukać wszyscy gracze.
Można ich także używać według swoich potrzeb
i pomysłów, np. w zabawach typu „znajdź coś
w tym kolorze i przynieś to, czy tworzeniu
zbiorów przedmiotów w danym kolorze.
6 7
WSKAZÓWKA: Zamiast losowania prowadzący
może sam wybrać kategorię, dopasowując ją do
tematu rozmów lub zainteresowań dziecka.
KROK 2: Prowadzący nazywa na głos wytypowaną
w ten sposób kategorię, np. POJAZDY (kolor
szary), i wybiera do zabawy właściwe karty,
zgodnie z poniższym kluczem.
JAK WYBIERAĆ KARTY DO TEJ ZABAWY?
KROK 3: Prowadzący tasuje karty biorące
udział w zabawie i układa je na stole obrazkami
do dołu w 4 rzędach po 5 kart.
WYBRANA
KATEGORIA
PO 10 KART
PRZEDMIOTÓW
Z RAMKĄ W KOLORZE
KROK 4: Zadaniem graczy jest odnaleźć
2 przedmioty o tej samej nazwie z określonej
w KROKU 1 kategorii. Każdy gracz w swoim
ruchu odkrywa 2 karty, pamiętając o zasadzie
„DUŻE NA GÓRZE”, a „małe na dole. Prowadzący
może ułatwić zrozumienie zasad przez dzieci
dzięki krótkiej rymowance.
Gdy gracz znajdzie parę, wypowiada na głos
nazwę przedmiotów i zachowuje karty jako
punkty. Jeśli nie uda mu się znaleźć pary,
odkłada karty na pierwotne miejsce i stara się
zapamiętać ich położenie.
KTO WYGRYWA?
Wygrywa ten, kto znajdzie i nazwie jak najwięcej
par przedmiotów. W przypadku remisu gracze
dzielą się wspólnym zwycięstwem.
PRZYDATNE WSKAZÓWKI I POMYSŁY:
1. Gdy warunki na to pozwalają, po znalezieniu
pary warto zachęcać dziecko do opisywania
różnic między przedmiotami i podawania
przykładów tak jak tutaj: Ten pojazd to
ROWER, a tutaj mamy mały rowerek. Być może
niebieski należy do taty Felusia, a na czerwonym
z chorągiewką chętnie pojeździłby Feluś lub
jego brat.
2. Piotruś. Komplet kart przedmiotów
(wybranych do tej zabawy zgodnie z kluczem)
powiększony o dowolną kartę (nietworzącą
pary z żadną inną) umożliwia grę w znanego
i lubianego przez dzieci Piotrusia.
Znajdź OBRAZEK do pary,
jeden DUŻY, drugi mały.
Jeden na górze, drugi na dole.
Wybierz i odkryj 2 KARTY
na stole!
ZABAWA 2. PARY, ZBIORY I KOLORY
liczba uczestników: 1
5 + prowadzący
(dorosły lub starsze rodzeństwo)
JAKI JEST CEL ZABAWY?
Stworzyć jak najwięcej par przedmiotów
w danym kolorze i dopasować je do właściwych
kart kolorów, by powsty zbiory.
UWAGA! W tej zabawie PARĘ tworzą 2 przedmioty
w tym samym kolorze.
CO BĘDZIE POTRZEBNE?
8 dwustronnych kart z kolorami i kategoriami
40 kart przedmiotów
CO ROBIMY?
UWAGA! To zabawa ruchowa, więc odbywa się
na podłodze. Można przeprowadzić ją też na stole,
dopasowując poniższe kroki.
KROK 1: Prowadzący układa na środku dywanu
8 kart kolorów (plamkami do góry), a karty
przedmiotów tasuje i rozdaje po 4 karty każdemu
z uczestników. Pozostałe trzyma w zakrytym
stosie w pudełku lub w dłoniach.
8 9
• 3 i więcej kolorów uznajemy przedmiot
za wielokolorowy, np. klocki.
KROK 4: Prowadzący mówi, np. „Patrzę, patrzę,
aż wypatrzę coś koloru…lub „Widzę coś
w kolorze…(na wzór angielskiej wyliczanki
‘I spy with my little eye’) i wypowiada nazwę
koloru, np. niebieski”. Zadaniem uczestników
jest szybko sprawdzić, czy mają coś w takim
kolorze wśród kart w ręku.
Jeśli uczestnik ma w ręku pasującą parę
przedmiotów, może od razu ją wyłożyć (jedna
karta pod drugą) przy karcie z właściwym
kolorem i powiedzieć, np.: Mam niebieską
parę: niebieski bidon z wodą i niebieską
książkę” i wrócić na swoje miejsce. Zadanie
zostało wykonane poprawnie.
karty gracza nr 2
karty gracza nr 1
zakryty stos
kart przedmiotów
KROK 2: Dzieci zapoznają się z kartami kolorów,
starając się zapamiętać ich kolejność i położenie,
a następnie ustawiają się w rzędzie naprzeciwko.
WSKAZÓWKI:
1. Warto zwrócić uwagę, że karty kolorów
są dwustronne.
2. Jeśli w zabawie uczestniczą młodsze dzieci,
można zmniejszyć liczbę kart kolorów lub
dokładać je stopniowo wraz z tworzeniem par
i zbiorów przedmiotów.
KROK 3: Na znak prowadzącego, np. klaśnięcie,
dzieci zapoznają się z kartami w ręku, starając
się zapamiętać kolory wszystkich przedmiotów
(DUŻYCH NA GÓRZE i małych na dole karty).
WSKAZÓWKA: Aby uniknąć sporów w nazywaniu
kolorów, na potrzeby zabawy tym zestawem
przyjmujemy, że w przypadku:
• 2 kolorów widocznych na 1 przedmiocie
wybieramy kolor dominujący,
np. niebieska książka,
Jeśli nie ma pary, ale ma jakiś przedmiot
w tym kolorze:
biegnie do wybranej karty kolorów,
przekazując tym samym pozostym
graczom informację o kolorze przedmiotu,
którego szuka,
obserwuje, czy inny gracz także zatrzyma
się przy tej karcie. Jeśli tak
razem
tworzą parę, wykładając swoje karty
pod kartą kolorów (jedna pod drugą)
i nazywając przedmioty, np.: „Mamy sza
parę. Ja mam szary ręcznik (gracz nr 1),
a ja szary kapelusz (gracz nr 2)”.
Jeśli nie ma żadnego przedmiotu (lub
pary) w danym kolorze, nie wykłada żadnej
karty, wraca na swoje miejsce i czeka na
kolejną rundę. Może w tym czasie wykonać
jakieś ćwiczenie ruchowe, np. 4 przysiady
lub pajacyki.

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756