Znaleziono w kategoriach:
Dodatek do gry REBEL Pandemic Stan zagrożenia (nowa edycja)

Instrukcja obsługi Dodatek do gry REBEL Pandemic Stan zagrożenia (nowa edycja)

Wróć
5 kart postaci
4 karty
pomocy
WYNALEZIENIE LEKARSTWA NA SUPERBAKTERIĘ
Znajdując się w dowolnej stacji badawczej: odrzuć 5 kart miasta. Przy-
najmniej 2 z nich muszą wskazywać miasto, w którym jest co najmniej
1 oletowy znacznik choroby. Usuń tę stację badawczą z gry, a w jej miejscu
postaw na planszy fabrykę szczepionek i 1 szczepionkę.
SZCZEPIENIE
Odłóż 1 szczepionkę do zasobów ogólnych, aby usunąć wszystkie
oletowe znaczniki choroby z miasta, w którym się znajdujesz.
ZBIERANIE SZCZEPIONEK
Znajdując się w mieście z fabryką szczepionek: przenieś dowolną liczbę
szczepionek z tej fabryki na swoją kartę postaci.
BUDOWA FABRYKI SZCZEPIONEK
(PO WYNALEZIENIU LEKARSTWA
NA
SUPERBAKTERIĘ) Znajdując się w stacji badawczej: usuń ją z gry, a w jej
miejscu postaw fabrykę szczepionek i 1 szczepionkę.
SUPERBAKTERIA
CITY
CITY
CITY
CITY
Gdy wkraczasz do miasta, w którym
znacznik kwarantanny wskazuje "1",
odwróć go na stronę oznaczoną "2".
Akcja: odrzuć 1 kartę miasta, a następ-
nie połóż znacznik kwarantanny w do-
wolnym mieście.
PUŁKOWNIK
Używany tylko w grze z kwarantanną.
Grajcie z 6 żetonami kwarantanny.
PIELĘGNIARKA
Akcja: możesz przenieść się do
dowolnego miasta ze stacją badawczą.
Między zakończeniem ostatniej fazy
epidemii a etapem nowych infekcji tej
samej tury możesz, nawet poza swoją
turą, przenieść się do zarażonego
właśnie miasta i wykonać
w nim
leczenie choroby.
FARMACEUTA
• Akcja: pokaż innym graczom kartę
miasta z ręki i wykonaj w nim
leczenie choroby (lub szczepienie).
(Nie przenosisz się do tego miasta
i nie odrzucasz tej karty z ręki).
• Akcja: usuń z dowolnego miasta
1 znacznik uleczalnej choroby.
WETERYNARZ
• Akcja: przenieś się ze stacji badawczej
na pole dowolnej prowincji.
• Znajdując się na prowincji, lecząc
chorobę, która nie jest jeszcze
uleczalna, usuń 2 znaczniki choroby.
Używany tylko w wyzwaniu
Prowincje.
GENETYK
• Wynajdując lekarstwo na chorobę
w kolorze miasta, w którym się
znajdujesz, możesz odrzucić 2 karty
miasta w kolorze tej choroby i po
1 karcie miasta w 3 pozostałych
kolorach (zwykłych).
7 kart zdarzeń
6 żetonów kwarantanny
2 plansze prowincji 18 przezroczystych dysków kość prowincji
5X 4X 5X 4X
ZDARZENIEZDARZENIE
Z
agraj
po
epidem ii
. N
ie
jest
akcją.
Wybierz siebie albo innego gracza.
Przesuń jego pionek (za jego zgodą)
do zarażonego miasta. Ten gracz
natychmiast przeprowadza
w nim leczenie choroby (zanim nastąpi
faza nowych infekcji).
INTERWENCJA KRYZYSOWA
ZDARZENIEZDARZENIE
Z
agraj
w
dowolN ym
momeNc ie
. N
ie
jest
akcją
.
Do momentu rozpoczęcia następnej
tury tego gracza pomińcie
1 rozprzestrzenianie się choroby.
Połóż tę kartę przed aktywnym graczem. Odrzuć ją
przed rozpoczęciem jego następnej tury albo
gdy
pominiecie
rozprzestrzenianie się choroby.
DZIAŁANIA ZAPOBIEGAWCZE
ZDARZENIEZDARZENIE
Z
agraj
w
dowolN ym
momeNc ie
. N
ie
jest
akcją
.
Używaj tylko w rozgrywkach
zkwarantanną.
Umieść znacznik kwarantanny
wdowolnym mieście, w którym
nie ma znacznika kwarantanny.
LOKALNA INICJATYWA
ZDARZENIEZDARZENIE
Z
agraj
w
dowolN ym
momeNc ie
. N
ie
jest
akcją
.
Dobierz 4 karty z wierzchu stosu
kartgry. Obejrzyj je i odłóż w dowolnej
kolejności na wierzch stosu kart gry.
Nie mieszaj ich z kartami na ręce.
PLANOWANIE ZAOPATRZENIA
ZDARZENIEZDARZENIE
Z
agraj
w
dowolN ym
momeNc ie
. N
ie
jest
akcją
.
Wybierz siebie albo innego gracza.
Wybrany gracz może przekazać
1 kartę miasta innemu graczowi.
(Sprawdźcie limit kart na ręce
po przekazaniu).
DOSTAWA PRÓBEK
ZDARZENIEZDARZENIE
Z
agraj
w
dowolN ym
momeNc ie
. N
ie
jest
akcją
.
Wybierz siebie albo innego gracza.
Każdy gracz może przenieść swój
pionek do miasta, w którym znajduje się
pionek wskazanego gracza.
SZTAB KRYZYSOWY
ZDARZENIEZDARZENIE
Z
agraj
prZed
faZą
Nowych
iNfekcji
. N
ie
jest
akcją
.
Dobierz karty infekcji w liczbie równej
poziomowi zachorowań. Obejrzyj je
iodłóż 1 na stos odrzuconych kart
infekcji. Pozostałe połóż
na wierzchu stosu kart infekcji.
Podczas fazy nowych infekcji
odkryjcie 1kartę infekcji mniej.
POGŁOSKI O INFEKCJI
10 kart
nagłych
wypadków
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychm iast
po
dobraN iu
.
DZIAŁANIE STAŁE
ODWOŁANE LOTY CDC
Nie możecie używać akcji lotu
bezpośredniego, czarterowego,
prywatnego ani użyć zdarzenia
Most powietrzny
.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychm iast
po
dobraN iu
.
Podczas kolejnego rozprzestrzeniania się
choroby dodajcie po 2 (a nie 1) znaczniki
choroby wpołączonych miastach.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją po kolejnym rozprzestrzenianiu
się choroby.
USZKODZONA FIOLKA
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychm iast
po
dobraN iu
.
Dobierzcie kartę ze spodu stosu kart
infekcji. Jeśli choroba koloru tego miasta
nie jest jeszcze wyeliminowana, dodajcie
doniego 3 znaczniki tej choroby.
Następnie odłóżcie dobraną kartę infekcji na stos
odrzuconych kartinfekcji.
OGNISKO INFEKCJI
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychm iast
po
dobraN iu
.
Do każdego miasta, w którym jest 1 albo
więcej znaczników choroby w kolorze innym
niż kolor tego miasta, dodajcie po 1znaczniku
każdej z obecnych tam chorób koloru innego
niż kolor tego miasta (poza fioletowym).
Reguły dotyczące rozprzestrzeniania
się choróbwciąż obowiązują.
EKSPANSJA CHORÓB
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
DZIAŁANIE STAŁE
Z
agraj
Natychm iast
po
dobraN iu
.
Limit kart na ręce zostaje obniżony
do6. Odrzućcie nadmiarowe karty
albo zagrajcie karty zdarzeń.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
OGRANICZONE MOŻLIWOŚCI
8 kart premii
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako niebieskiej karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
niebieskiego miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako czerwonej karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
czerwonego miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako żółtejżółtej karty miasta
podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
żółtegożółtegomiasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBYCHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako czarnej karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
czarnegomiasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
Rozszerzenie gry
Pandemic autorstwa:
Matta Leacocka
i Toma Lehmanna
5 pionków
Wszystkie karty tego rozszerzenia
oznaczono tym symbolem w rogu.
W razie potrzeby można je łatwo
oddzielić od pozostałych kart.
Niektóre elementy potrzebne do wyzwania Superbakteria dostępne
w dodatkach Na krawędzi i Laboratorium. Jeśli masz już te
rozszerzenia, nie używaj zduplikowanych elementów.
2 karty superbakterii
SUPERBAKTERIA
MUTACJA
Jeśli w mieście wskazanym na następnej odkrytej karcie infekcji
nie ma fioletowych znaczników choroby (i choroba w jego kolorze
nie została wyeliminowana), umieść w nim 1fioletowy znacznik
zamiast znacznika choroby w jego kolorze.
W innym przypadku przeprowadź nową infekcję superbakterii
w standardowy sposób.
Ta karta nie liczy się jako odwrócona karta infekcji. Jeśli
superbakteria została wyeliminowana, usuń tę kartę z gry.
Odrzuć tę kartę na stos odrzuconych kart infekcji.
zmieniona karta
postaci
(wersja do wyzwania
Superbakteria
)
SANITARIUSZ
Używany tylko w wyzwaniu
Superbakteria.
• Lecząc chorobę, usuń wszystkie znaczniki
1 koloru.
Automatycznie usuń znaczniki uleczalnych
chorób z miasta, w którym przebywasz
(aby usunąć znaczniki superbakterii,
musisz również odrzucić 1 szczepionkę).
Chronisz
to miasto przed dodawaniem
nowych znaczników uleczalnych chorób.
4 fabryki szczepionek
SãO PAULO
LAGOS
KINSZASA
CHARTUM
SAN FRANCISCO
CHICAGO
ATLANTA
LONDYN
KARACZI
MUMBAJ
DELHI
KALKUTA
ĆENNAJ
BANGKOK
HO CHI
MINH
HONG
KONG
SZANGHAJ
PEKIN
24 szczepionki
...
...
...
24 znaczniki
oletowej choroby ...
znacznik
lekarstwa
W obliczu chorób odpornych na leczenie, wirusów przenoszących się ze zwierząt na ludzi i niespodziewanych kryzysów Wasz zespół musi
znów ścigać się z czasem, aby uratować ludzkość. Czy zdołacie pokonać superbakterie, niebezpieczeństwa czyhające na prowincjach
i przeciwności losu z kart nagłych wypadków? Jeśli potrzebujecie chwili oddechu, możecie ułatwić sobie wyzwania, wprowadzając
kwarantannę. Szereg nowych postaci jeszcze bardziej urozmaici Wasze rozgrywki! Witajcie w Pandemic: Stan Zagrożenia.
wskaźnik
uleczalności
oletowej choroby
®
1
Rozszerzenie Pandemic: Stan zagrożenia wymaga jedynie podstawowej wersji gry Pandemic. Możesz jednak łączyć je
z rozszerzeniami Na Krawędzi i Laboratorium. Informacje o sposobach łączenia tych rozszerzeń przedstawiliśmy w ramkach.
2
Nowe postacie
Potasuj nowe karty postaci razem z pozostałymi i rozdaj każdemu po 1.
Szczegółowe opisy postaci znajdziesz na stronie 8.
Użyj karty pułkownika tylko podczas rozgrywek z kwarantanną. Kartę
weterynarza możesz wykorzystać tylko podczas rozgrywek z wyzwaniem
Prowincje, a kartę sanitariusza (w wersji z wyzwania Superbakteria)
tylko podczas rozgrywek z wyzwaniem Superbakteria.
Nowe zdarzenia
Potasuj nowe karty zdarzeń razem z pozostałymi kartami zdarzeń. Tak samo
jak w rozszerzeniach Na krawędzi i Laboratorium dodaj do kart gry 2 razy
tyle kart zdarzeń, ilu jest graczy. Ta zasada została zmieniona w stosunku do
zasad z podstawowej wersji gry.
Karty zdarzenia Lokalna inicjatywa używaj tylko
podczas rozgrywek z kwarantanną.
INFORMACJE OGÓLNE
Rozszerzenie Stan zagrożenia wprowadza do gry 5 postaci, 7 zdarzeń
i 4 nowe możliwości rozgrywki:
Kwarantanna. Spowolnijcie rozprzestrzenianie się infekcji, aby zyskać
więcej czasu na wynalezienie lekarstwa.
Prowincje. Czy potracie pomóc ludziom zaatakowanym przez cho-
roby odzwierzęce?
Nagły wypadek. Czy zdążycie wynaleźć lekarstwa w obliczu serii nie-
przewidywalnych wydarzeń?
Superbakteria. Rozprzestrzenia się choroba odporna na leczenie. Czy uda
Wam się ją wyeliminować, zanim będzie za późno?
Na początku sugerujemy zagrać w grę podstawową, wykorzystując nowe
postacie i zdarzenia. Możecie urozmaicić rozgrywkę, korzystając ze znaczników
kwarantanny. Następnie sprawdźcie, jak poradzicie sobie z wyzwaniami.
Zazwyczaj wyzwania podnoszą poziom trudności gry. Grając pierwszy raz
z nowym wyzwaniem, radzimy użyć o 1 kartę epidemii mniej niż zwykle.
NOWE POSTACIE I ZDARZENIA
KWARANTANNA
KWARANTANNA
Dodatkowe informacje
Działania zapobiegawcze
Po zagraniu karta nie wlicza się do limitu kart na ręce. Jeśli masz dodać do
miasta tyle znaczników, że miałoby nastąpić rozprzestrzenianie się choroby,
dodaj tylko tyle znaczników tej choroby, aby łącznie było ich 3 (nie dochodzi
do rozprzestrzeniania się choroby).
Sztab kryzysowy
Postacie będące pod wpływem działania karty Interwencja rządowa (wyzwanie
Złośliwy szczep z rozszerzenia Na krawędzi ) nie mogą się przemieścić.
Interwencja kryzysowa
kartę możesz zagrać tylko między zakończeniem intensykacji epidemii
a dobraniem kart infekcji. "Zarażone miasto" to miasto wskazane na karcie
dobranej ze spodu kart infekcji w fazie zarażania epidemii.
Planowanie zaopatrzenia
W czasie tego zdarzenia nie obowiązuje Cię limit kart na ręce.
Dodatkowe informacje
Żetony kwarantanny chronią miasto przed dodawaniem znaczników choroby
(albo rozprzestrzenianiem się chorób) z powodu infekcji, epidemii, nagłego
wypadku i karty superbakterii (oraz mutacji i złośliwego szczepu dostępnymi
w rozszerzeniach). Zamiast umieszczać znaczniki choroby w mieście,
odwróć albo usuń znajdujący się w nim żeton kwarantanny.
Jeśli rozprzestrzenianie się choroby albo umieszczenie znaczników choroby
w mieście zostanie powstrzymane przez specjalistę ds. kwarantanny, nie
odwracaj ani nie usuwaj żetonu kwarantanny.
Jeśli w wyniku reakcji łańcuchowej rozprzestrzeniania się choroby
w połączonych miastach do miasta chronionego kwarantanną miałbyś
dołożyć 2 albo więcej znaczników choroby, odwróć (albo usuń) żeton
kwarantanny tylko raz (tak jakby to było pojedyncze dołożenie znaczników).
Umieszczenie 2 różnokolorowych znaczników chorób w tym samym
momencie (np. w wyniku nagłego wypadku Ekspansja chorób czy podczas
wyzwania Superbakteria lub Mutacja) w mieście objętym kwarantanną
liczy się jak pojedyncze dołożenie znaczników.
Efekt karty Interwencja rządowa z wyzwania Złośliwy szczep (rozszerzenie
Na krawędzi) nie dotyczy pionków, które znajdują się w miastach objętych
kwarantanną.
Kwarantanna spowalnia rozprzestrzenianie się chorób i zwiększa Wasze
szanse na wygraną. Można łączyć ze wszystkimi wyzwaniami oprócz
wyzwania Bioterrorysta (z rozszerzenia Na krawędzi).
W rozgrywkach z kwarantanną można używać karty postaci pułkownika
i karty zdarzenia Lokalna inicjatywa.
Przygotowanie do gry
Umieść 4 żetony kwarantanny w pobliżu planszy. W grze z postacią
pułkownika użyj wszystkich 6 żetonów kwarantanny.
Rozgrywka
Możesz poświęcić akcję, aby poddać kwarantannie miasto, w którym się
obecnie znajdujesz: umieść w nim żeton kwarantanny stroną oznaczoną
„2” ku górze. W mieście może znajdować się tylko 1 żeton kwarantanny.
Jeśli wszystkie 4 (albo 6, jeśli gracie z kartą pułkownika) żetony kwarantanny
znajdują się na planszy, możesz przenieść żeton kwarantanny do miasta,
w którym obecnie przebywasz, odwracając go stroną oznaczoną „2” ku górze.
Żeton kwarantanny zapobiega 2 próbom dodania znaczników choroby albo
rozprzestrzeniania się choroby w danym mieście. Jeśli miałby się w nim pojawić
znaczniki choroby (albo miałoby nastąpić rozprzestrzenianie), nie umieszczaj
znaczników choroby (albo nie rozprzestrzeniaj cho-
roby). Zamiast tego za pierwszym razem odwróć żeton
kwarantanny na stronę oznaczoną „1” ku górze, a za
drugim razem odrzuć go.
SAN FRANCISCO
CHICAGO MONTREAL
NOWY JORK
WASZYNGTON
ATLANTA
LOS ANGELES
MEKSYK
LIMA
SANTIAGO
BUENOS AIRES
SãO PAULO
LAGOS
KINSZASA
JOHANNESBURG
CHARTUM
RIJAD
KAIR
ALGIER
MADRYT
LONDYN
ESSEN
PARY
Ż
MEDIOLAN
PETERSBURG
MOSKWA
ISTAMBU
Ł
BAGDAD
TEHERAN
KARACZI
MUMBAJ
Ć
ENNAJ
DELHI
KALKUTA
BANGKOK
D
Ż
AKARTA
HO CHI
MINH
MANILA
TAJPEJ
HONG
KONG
SZANGHAJ
PEKIN
SEUL
TOKIO
OSAKA
SYDNEY
MIAMI
BOGOTA
1. Akcje (maksymalnie 4)
2. Dociąganie (2 karty)
• Epidemie
• Limit siedmiu kart
3. Nowe infekcje
TOKIO
SYDNEY
MANILA
SAN
FRANCISCO
LOS
ANGELES
SAN
FRANCISCO
SãO PAULO
LAGOS
KINSZASA
CHARTUM
SAN FRANCISCO
CHICAGO
ATLANTA
LONDYN
KARACZI
MUMBAJ
DELHI
KALKUTA
ĆENNAJ
BANGKOK
HO CHI
MINH
HONGKONG
SZANGHAJ
PEKIN
SAN FRANCISCO
CHICAGO MONTREAL
NOWY JORK
WASZYNGTON
ATLANTA
LOS ANGELES
MEKSYK
LIMA
SANTIAGO
BUENOS AIRES
SãO PAULO
LAGOS
KINSZASA
JOHANNESBURG
CHARTUM
RIJAD
KAIR
ALGIER
MADRYT
LONDYN
ESSEN
PARY
Ż
MEDIOLAN
PETERSBURG
MOSKWA
ISTAMBU
Ł
BAGDAD
TEHERAN
KARACZI
MUMBAJ
Ć
ENNAJ
DELHI
KALKUTA
BANGKOK
D
Ż
AKARTA
HO CHI
MINH
MANILA
TAJPEJ
HONG
KONG
SZANGHAJ
PEKIN
SEUL
TOKIO
OSAKA
SYDNEY
MIAMI
BOGOTA
1. Akcje (maksymalnie 4)
2. Dociąganie (2 karty)
• Epidemie
• Limit siedmiu kart
3. Nowe infekcje
TOKIO
SYDNEY
MANILA
SAN
FRANCISCO
LOS
ANGELES
SAN
FRANCISCO
KARACZI
MUMBAJ
DELHI
KALKUTA
ĆENNAJ
BANGKOK
HO CHI
MINH
HONGKONG
SZANGHAJ
PEKIN
Powyższa ilustracja przedstawia połączenia miast
z prowincjami i przykłady rozprzestrzeniania się chorób
(zob. „Infekcje w prowincjach” obok).
Uproszczona realizacja akcji dzielenia się wiedzą to duża korzyść
płynąca z badania chorób odzwierzęcych.
3
WYZWANIE: PROWINCJE
Przygotowanie do gry
Połóż plansze prowincji po obu stronach planszy głównej.
Rozgrywka
Przebieg tury jest taki sam jak w grze podstawowej. Wyjątki opisaliśmy poniżej.
Na koniec każdej tury, ale wciąż przed fazą nowych infekcji, przeprowadź
infekcję prowincji (szczegóły w kolejnej sekcji).
Zasady dotyczące prowincji takie same jak zasady dotyczące miast.
Możecie poruszać się między prowincją a dowolnym miastem połączonym z tą
prowincją (zaznaczonym dyskiem w odpowiednim kolorze), korzystając z akcji
jazdy/rejsu. Możecie też polecieć na prowincję, używając karty zdarzenia Most
powietrzny albo akcji lotu czarterowego (lot bezpośredni nie jest możliwy,
ponieważ nie ma kart dla prowincji).
Prowincje nie mają kart, więc budowa stacji badawczej na
prowincji jest możliwa tylko za pomocą zdarzenia Dotacja rządowa
albo dzięki specjalnej umiejętności kierownika budowy.
Jeśli znajdujesz się na prowincji, możesz wykonać tam akcję leczenia choroby
(albo wprowadzić tam kwarantannę).
Uwaga! Aby wyeliminować chorobę, musicie usunąć wszystkie jej znaczniki
(zarówno z planszy głównej, jak i z prowincji).
Akcja dzielenia się wiedzą działa inaczej. Stojąc na tym samym polu prowincji,
możecie przekazać (dać albo wziąć) sobie kartę miasta w kolorze tej prowincji.
W tym wyzwaniu z dala od dużych miast, na odległych terenach rolnych
(przedstawionych na planszach prowincji), groźne wirusy przenoszą się ze zwie-
rząt na ludzi. Waszym zadaniem jest powstrzymanie chorób, zanim rozprzest-
rzenią się do pobliskich miast. Wyprawy badawcze na prowincje i dzielenie się
wiedzą w tych miejscach mogą ułatwić wynalezienie odpowiedniego lekarstwa.
Możecie łączyć wyzwanie Prowincje z kwarantanną, wyzwaniem Nagły
wypadek, wyzwaniem Superbakteria i ze wszystkimi wyzwaniami dostępny-
mi w rozszerzeniach Laboratorium i Na krawędzi. To wyzwanie sprawia,
że pod niektórymi względami gra staje się łatwiejsza, a pod innymi trud-
niejsza. Możecie go więc używać do urozmaicenia rozgrywki bez zmiany
poziomu trudności.
Karty premii Regionalnego zespołu szybkiego reagowania w wyzwaniu
Superbakteria (i w grze zespołowej w rozszerzeniu Laboratorium)
pozwalają na przemieszczanie się na prowincję danego koloru. Pilot
(rozszerzenie Laboratorium) może latać do i z prowincji. Nie może
jednak przelecieć przez prowincję w ramach 1 akcji. W grze
zespołowej (rozszerzenie Laboratorium) nie można budować
zespołowych stacji badawczych na prowincji.
Dyrektor terenowy (rozszerzenie Laboratorium) może leczyć choroby,
korzystając z połączeń między miastami a prowincją.
Jeśli użyłeś karty Spokojna noc, aby pominąć fazę nowych infekcji,
nie rzucaj kością prowincji.
Rzuć kością prowincji 2 razy po nagłym wypadku
Pomyłka logistyczna.
W przypadku połączenia z wyzwaniami z rozszerzenia Na krawędzi
na infekcje dokonywane za pomocą rzutu kością prowincji mają
również wpływ: efekt działania karty Przewlekła choroba (Złośliwy
szczep) albo znaczniki zmutowanej choroby (Mutacja).
Połóż 18 kolorowych dysków na planszy głównej w miastach, które
połączone z 4 prowincjami, dopasowując je odpowiednio kolorami. Dzięki
tym dyskom łatwiej będzie zapamiętać, które miasta połączone z daną
prowincją.
W kroku 3. połóż w każdej prowincji po 1 znaczniku choroby w odpowiednim
kolorze, a kość prowincji odłóż na wierzch stosu infekcji.
Infekcje w prowincjach
Rzuć kością prowincji przed odkryciem kart infekcji. Jeśli na kości wypadnie
zwierzę, połóż 1 znacznik choroby w jego kolorze na polu odpowiedniej
prowincji. W przypadku, gdy na polu prowincji znajdują się już 3 znaczniki
tej choroby, zamiast dokładać 4., przeprowadź rozprzestrzenianie się choroby:
w każdym mieście połączonym z prowincją umieść po 1 znaczniku choroby.
Jeśli na kości wypadnie pusta ścianka, nic się nie dzieje. Następnie odkryj karty
infekcji w zwykły sposób. Po zainfekowaniu miast połóż kość prowincji na talii
kart infekcji, aby nie zapomnieć nią rzucić w następnej turze.
Jeśli w mieście połączonym z prowincją następuje rozprzestrzenianie się cho-
roby, dodaj znacznik choroby (albo przeprowadź rozprzestrzenianie się choroby)
w danej prowincji.
Warunki zwycięstwa/przegranej
Warunki zwycięstwa albo przegranej takie same jak opisano w instrukcji
podstawowej wersji gry (i ewentualnych wyzwaniach).
WIETNAM
HO CHI MINH
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agra j
Natych mia st
po
dobr aNiu
.
DZIAŁANIE STAŁE
ODWOŁANE LOTY CDC
Nie możecie używać akcji lotu
bezpośredniego, czarterowego,
prywatnego ani użyć zdarzenia
Most powietrzny
.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
DZIAŁANIE STAŁE
Zagra j Naty chmi ast p o dob raNi u.
Limit kart na ręce zostaje obniżony
do6. Odrzućcie nadmiarowe karty
albo zagrajcie karty zdarzeń.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
OGRANICZONE MOŻLIWOŚCI
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agr aj
Natyc hmi ast
po
dob raNi u
.
DZIAŁANIE STAŁE
ODWOŁANE LOTY CDC
Nie możecie używać akcji lotu
bezpośredniego, czarterowego,
prywatnego ani użyć zdarzenia
Most powietrzny
.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
DZIAŁANIE STAŁE
Z
agr aj
Natyc hmi ast
po
dob raNi u
.
Limit kart na ręce zostaje obniżony
do6. Odrzućcie nadmiarowe karty
albo zagrajcie karty zdarzeń.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
OGRANICZONE MOŻLIWOŚCI
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agr aj
Natyc hmi ast
po
dob raNi u
.
Podczas kolejnego rozprzestrzeniania się
choroby dodajcie po 2 (a nie 1) znaczniki
choroby wpołączonych miastach.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją po kolejnym rozprzestrzenianiu
się choroby.
USZKODZONA FIOLKA
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
DZIAŁANIE STAŁE
Z
agr aj
Natyc hmi ast
po
dob raNi u
.
Dobierzcie kartę ze spodu stosu kart infekcji.
W każdej turze, przed fazą nowych infekcji,
dodajcie 1 znacznik choroby (właściwego
koloru) wmieście wskazanym na karcie.
Połóżcie ją oraz tę kartę odkryte obok stosu
kart gry. Odrzućcie je, gdy dobierzecie
kolejną kartę nagłego wypadku.
PACJENT ZERO
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agr aj
Natyc hmi ast
po
dob raNi u
.
Dobierzcie kartę ze spodu stosu kart
infekcji. Jeśli choroba koloru tego miasta
nie jest jeszcze wyeliminowana, dodajcie
doniego 3 znaczniki tej choroby.
Następnie odłóżcie dobraną kartę infekcji na stos
odrzuconych kartinfekcji.
OGNISKO INFEKCJI
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agr aj
Natyc hmi ast
po
dob raNi u
.
Podczas następnego rozprzestrzeniania
się chorób przesuńcie znacznik
rozprzestrzeniania się chorób
o1 dodatkowepole do przodu.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją po kolejnym rozprzestrzenianiu
się choroby.
ROSNĄCA PANIKA
MONTREAL
CANADA
1. WZROST
PRZESUŃ ZNACZNIK POZIOMU
ZACHOROWAŃ O 1 POLE DO PRZODU.
2. ZARAŻANIE
DOBIERZ KARTĘ ZE SPODU STOSU
KART INFEKCJI I POŁÓŻ W TYM
MIEŚCIE 3 ZNACZNIKI CHOROBY
W ODPOWIEDNIM KOLORZE.
NASTĘPNIE ODRZUĆ KARTĘ.
3. INTENSYFIKACJA
POTASUJ KARTY ZE STOSU
ODRZUCONYCH KART INFEKCJI
I POŁÓŻ JE NA WIERZCHU STOSU
KART INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1. WZROST
PRZESUŃ ZNACZNIK POZIOMU
ZACHOROWAŃ O 1 POLE DO PRZODU.
2. ZARAŻANIE
DOBIERZ KARTĘ ZE SPODU STOSU
KART INFEKCJI I POŁÓŻ W TYM
MIEŚCIE 3 ZNACZNIKI CHOROBY
W ODPOWIEDNIM KOLORZE.
NASTĘPNIE ODRZUĆ KARTĘ.
3. INTENSYFIKACJA
POTASUJ KARTY ZE STOSU
ODRZUCONYCH KART INFEKCJI
I POŁÓŻ JE NA WIERZCHU STOSU
KART INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1. WZROST
PRZESUŃ ZNACZNIK POZIOMU
ZACHOROWAŃ O 1 POLE DO PRZODU.
2. ZARAŻANIE
DOBIERZ KARTĘ ZE SPODU STOSU
KART INFEKCJI I POŁÓŻ W TYM
MIEŚCIE 3 ZNACZNIKI CHOROBY
W ODPOWIEDNIM KOLORZE.
NASTĘPNIE ODRZUĆ KARTĘ.
3. INTENSYFIKACJA
POTASUJ KARTY ZE STOSU
ODRZUCONYCH KART INFEKCJI
I POŁÓŻ JE NA WIERZCHU STOSU
KART INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1. WZROST
PRZESUŃ ZNACZNIK POZIOMU
ZACHOROWAŃ O 1 POLE DO PRZODU.
2. ZARAŻANIE
DOBIERZ KARTĘ ZE SPODU STOSU
KART INFEKCJI I POŁÓŻ W TYM
MIEŚCIE 3 ZNACZNIKI CHOROBY
W ODPOWIEDNIM KOLORZE.
NASTĘPNIE ODRZUĆ KARTĘ.
3. INTENSYFIKACJA
POTASUJ KARTY ZE STOSU
ODRZUCONYCH KART INFEKCJI
I POŁÓŻ JE NA WIERZCHU STOSU
KART INFEKCJI.
Wtasuj
karty
nagłych
wypadków.
Utwórz
stosy.
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
DZIAŁANIE STAŁE
Z
agraj
Natychmi ast
po
dobraNi u
.
Limit kart na ręce zostaje obniżony
do6. Odrzućcie nadmiarowe karty
albo zagrajcie karty zdarzeń.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
OGRANICZONE MOŻLIWOŚCI
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychmi ast
po
dobraNi u
.
Dobierzcie kartę ze spodu stosu kart
infekcji. Jeśli choroba koloru tego miasta
nie jest jeszcze wyeliminowana, dodajcie
doniego 3 znaczniki tej choroby.
Następnie odłóżcie dobraną kartę infekcji na stos
odrzuconych kartinfekcji.
OGNISKO INFEKCJI
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychmi ast
po
dobraNi u
.
Podczas następnego rozprzestrzeniania
się chorób przesuńcie znacznik
rozprzestrzeniania się chorób
o1 dodatkowepole do przodu.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją po kolejnym rozprzestrzenianiu
się choroby.
ROSNĄCA PANIKA
NAGŁY WYPADEKNAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychmi ast
po
dobraNi u
.
Do każdego miasta, w którym jest 1 albo
więcej znaczników choroby w kolorze innym
niż kolor tego miasta, dodajcie po 1znaczniku
każdej z obecnych tam chorób koloru innego
niż kolor tego miasta (poza fioletowym).
Reguły dotyczące rozprzestrzeniania
się choróbwciąż obowiązują.
EKSPANSJA CHORÓB
4
WYZWANIE: NAGŁY WYPADEK
W tym wyzwaniu musicie stawić czoło szeregowi nagłych wypadków, które
przyniosą nieprzewidywalne, trudne do rozwiązania problemy w najmniej
oczekiwanych momentach. To wyzwanie zwiększa liczbę tur gry. Epidemie
będą występować więc rzadziej, co z kolei nieco ułatwi rozgrywkę.
Rozgrywka
Po wyciągnięciu karty nagłego wypadku przeczytaj jej tekst na głos i wykonaj
wszystkie czynności opisane na karcie. Niektóre wydarzenia działają
z opóźnieniem, a inne mają stałe działanie i trwają do momentu odrzucenia
karty. Tego rodzaju karty połóż obok stosu kart gry, aby pamiętać o ich
działaniu. Karty nagłych wypadków nie wliczają się do limitu kart na ręce.
Jeśli wyciągniesz kartę epidemii i kartę nagłego wypadku, przeprowadź
najpierw czynności opisane na karcie nagłego wypadku. Jeśli wyciągniesz
2 karty nagłych wypadków jednocześnie, wprowadź efekty ich działania
w dowolnej kolejności.
Przygotowanie do gry
Potasuj 10 kart nagłych wypadków
(zakrytych). Odlicz tyle kart nagłych
wypadków, ilu używacie kart epidemii. Te
karty wezmą udział w grze. Pozostałe karty
nagłych wypadków odłóż do pudełka, nie
odkrywając ich.
Przygotowując talię kart gry, do każdego
stosu włóż 1 kartę nagłego wypadku
i 1 kartę epidemii.
Możecie łączyć to wyzwanie z kwarantanną i innymi wyzwaniami. Jeśli myślicie
o podniesieniu poziomu trudności przez dodanie kolejnej karty epidemii,
możecie zamiast tego wprowadzić karty nagłych wypadków. W ten sposób nie
tylko podniesiecie poziom trudności, ale też urozmaicicie rozgrywkę.
Jeśli w bieżącej rozgrywce wykorzystujesz wyzwanie Mutacja
(rozszerzenie Na krawędzi) i dobierzesz równocześnie karty nagłego
wypadku i mutacji, wykonaj w pierwszej kolejności czynności
opisane na karcie nagłego wypadku.
Dodatkowe wyjaśnienia
Karty nagłych wypadków nie są kartami zdarzeń.
Odwołany lot CDC
Ta karta nie zabrania logistykowi przemieszczania
pionków do miasta, w którym stoi inny pionek.
Nie wpływa też na umiejętność kierownika budowy
pozwalającą przemieścić się do dowolnego miasta po
odrzuceniu karty ani (w pozostałych rozszerzeniach)
na akcje: lot pilota i ucieczkę bioterrorysty.
Ograniczone możliwości
Jeśli więcej osób chce zagrać kartę zdarzenia (aby
jej nie odrzucać), ustalcie dowolnie kolejność. To
wydarzenie ma wpływ na CDC (w grze 1-osobowej,
rozszerzenie Laboratorium). Gra bioterrorystą
(rozszerzenie Na krawędzi ) przebiega bez zmian.
Limit kart na ręce archiwisty (rozszerzenie Na
krawędzi ) maleje do 7 (nie do 6).
Uszkodzona olka
Jeśli w połączonym mieście już 2 znaczniki
choroby tego koloru, dołóż tylko 1 i przeprowadź
reakcję łańcuchową rozprzestrzeniania się chorób.
Efekt działania karty epidemii Choroba wysoce
zakaźna z wyzwania Złośliwy szczep (rozszerzenie
Na krawędzi ) nie łączy się z działaniem tej karty.
Pacjent zero
Efekt tej karty wchodzi w życie, nawet jeśli choroba
w tym kolorze została już wyeliminowana. Dokładaj
znaczniki choroby do czasu odrzucenia tej karty.
Po jej odrzuceniu odrzuć towarzyszącą jej kartę
infekcji (na stos odrzuconych kart infekcji).
Ognisko infekcji
Jeśli w mieście znajdują się znaczniki choroby
w kolorze dobranej karty, zwiększ ich liczbę
do 3 i przeprowadź czynności związane z roz-
przestrzenianiem się choroby.
Rosnąca panika
Jeśli gracie z wyzwaniem Złośliwy szczep
(rozszerzenie Na krawędzi ), efekt działania
tej karty łączy się z działaniem karty epidemii
złośliwego szczepu Równia pochyła.
WYZWANIE: SUPERBAKTERIA
24 szczepionki
karty pomocy
superbakterii
sanitariusz
(wersja do wyzwania
Superbakteria)
żetony
kwarantanny
4 fabryki szczepionek
SAN FRANCISCO
CHICAGO MONTREAL
NOWY JORK
WASZYNGTON
ATLANTA
LOS ANGELES
MEKSYK
LIMA
SANTIAGO
BUENOS AIRES
SãO PAULO
LAGOS
KINSZASA
JOHANNESBURG
CHARTUM
RIJAD
KAIR
ALGIER
MADRYT
LONDYN
ESSEN
PARY
Ż
MEDIOLAN
PETERSBURG
MOSKWA
ISTAMBU
Ł
BAGDAD
TEHERAN
KARACZI
MUMBAJ
Ć
ENNAJ
DELHI
KALKUTA
BANGKOK
D
Ż
AKARTA
HO CHI
MINH
MANILA
TAJPEJ
HONG
KONG
SZANGHAJ
PEKIN
SEUL
TOKIO
OSAKA
SYDNEY
MIAMI
BOGOTA
1. Akcje (maksymalnie 4)
2. Dociąganie (2 karty)
• Epidemie
Limit siedmiu kart
3. Nowe infekcje
TOKIO
SYDNEY
MANILA
SAN
FRANCISCO
LOS
ANGELES
SAN
FRANCISCO
SUPERBAKTERIA
MUTACJA
Jeśli w mieście wskazanym na następnej odkrytej karcie infekcji
nie ma fioletowych znaczników choroby (i choroba w jego kolorze
nie została wyeliminowana), umieść w nim 1fioletowy znacznik
zamiast znacznika choroby w jego kolorze.
W innym przypadku przeprowadź nową infekcję superbakterii
w standardowy sposób.
Ta karta nie liczy się jako odwrócona karta infekcji. Jeśli
superbakteria została wyeliminowana, usuń tę kartę z gry.
Odrzuć tę kartę na stos odrzuconych kart infekcji.
SUPERBAKTERIA
MUTACJA
Jeśli w mieście wskazanym na następnej odkrytej karcie infekcji
nie ma fioletowych znaczników choroby (i choroba w jego kolorze
nie została wyeliminowana), umieść w nim 1fioletowy znacznik
zamiast znacznika choroby w jego kolorze.
W innym przypadku przeprowadź nową infekcję superbakterii
w standardowy sposób.
Ta karta nie liczy się jako odwrócona karta infekcji. Jeśli
superbakteria została wyeliminowana, usuń tę kartę z gry.
Odrzuć tę kartę na stos odrzuconych kart infekcji.
NIGERIA
LAGOS
WYNALEZIENIE LEKARSTWA NA SUPERBAKTERIĘ
Stojąc w dowolnej stacji badawczej: odrzuć 5 kart miasta. Przynajmniej
dwie z nich muszą wskazywać miasto, w którym jest co najmniej jeden
oletowy znacznik choroby. Usuń tę stację badawczą z gry, a w jej miejscu
postaw na planszy fabrykę szczepionek i 1 znacznik szczepionki.
SZCZEPIENIE
Odłóż 1 dawkę szczepionki do zasobów ogólnych, aby usunąć wszystkie
oletowe znaczniki choroby z miasta, w którym się znajdujesz.
ZBIERANIE SZCZEPIONEK
Stojąc w mieście z fabryką szczepionek: przenieś dowolną liczbę
znaczników szczepionki z tej fabryki na kartę swojej postaci.
BUDOWA FABRYKI SZCZEPIONEK
(PO WYNALEZIENIU LEKARSTWA
NA SUPERBAKTERIĘ) Stojąc w stacji badawczej: usuń ją z gry, a w jej
miejscu na planszy postaw fabrykę szczepionek i 1 znacznik szczepionki.
WYZWANIE SUPERBAKTERIA
CITY
CITY
CITY
CITY
SANITARIUSZ
Używany tylko w wyzwaniu
Superbakteria.
• Lecząc chorobę, usuń wszystkie znaczniki
1 koloru.
Automatycznie usuń znaczniki uleczalnych
chorób z miasta, w którym przebywasz
(aby usunąć znaczniki superbakterii,
musisz również odrzucić 1 szczepionkę).
Chronisz
to miasto przed dodawaniem
nowych znaczników uleczalnych chorób.
MONTREAL
CANADA
1. WZROST
PRZESUŃ ZNACZNIK POZIOMU
ZACHOROWAŃ O 1 POLE DO PRZODU.
2. ZARAŻANIE
DOBIERZ KARTĘ ZE SPODU STOSU
KART INFEKCJI I POŁÓŻ W TYM
MIEŚCIE 3 ZNACZNIKI CHOROBY
W ODPOWIEDNIM KOLORZE.
NASTĘPNIE ODRZUĆ KARTĘ.
3. INTENSYFIKACJA
POTASUJ KARTY ZE STOSU
ODRZUCONYCH KART INFEKCJI
I POŁÓŻ JE NA WIERZCHU STOSU
KART INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1. WZROST
PRZESUŃ ZNACZNIK POZIOMU
ZACHOROWAŃ O 1 POLE DO PRZODU.
2. ZARAŻANIE
DOBIERZ KARTĘ ZE SPODU STOSU
KART INFEKCJI I POŁÓŻ W TYM
MIEŚCIE 3 ZNACZNIKI CHOROBY
W ODPOWIEDNIM KOLORZE.
NASTĘPNIE ODRZUĆ KARTĘ.
3. INTENSYFIKACJA
POTASUJ KARTY ZE STOSU
ODRZUCONYCH KART INFEKCJI
I POŁÓŻ JE NA WIERZCHU STOSU
KART INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1. WZROST
PRZESUŃ ZNACZNIK POZIOMU
ZACHOROWAŃ O 1 POLE DO PRZODU.
2. ZARAŻANIE
DOBIERZ KARTĘ ZE SPODU STOSU
KART INFEKCJI I POŁÓŻ W TYM
MIEŚCIE 3 ZNACZNIKI CHOROBY
W ODPOWIEDNIM KOLORZE.
NASTĘPNIE ODRZUĆ KARTĘ.
3. INTENSYFIKACJA
POTASUJ KARTY ZE STOSU
ODRZUCONYCH KART INFEKCJI
I POŁÓŻ JE NA WIERZCHU STOSU
KART INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1. WZROST
PRZESUŃ ZNACZNIK POZIOMU
ZACHOROWAŃ O 1 POLE DO PRZODU.
2. ZARAŻANIE
DOBIERZ KARTĘ ZE SPODU STOSU
KART INFEKCJI I POŁÓŻ W TYM
MIEŚCIE 3 ZNACZNIKI CHOROBY
W ODPOWIEDNIM KOLORZE.
NASTĘPNIE ODRZUĆ KARTĘ.
3. INTENSYFIKACJA
POTASUJ KARTY ZE STOSU
ODRZUCONYCH KART INFEKCJI
I POŁÓŻ JE NA WIERZCHU STOSU
KART INFEKCJI.
Wtasuj
karty
epidemii
i premii.
Utwórz
stosy.
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako niebieskiej karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
niebieskiego miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako czerwonej karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
czerwonego miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako żółtejżółtej karty miasta
podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
żółtegożółtegomiasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBYCHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako czarnej karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
czarnegomiasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
5
W tym wyzwaniu zmierzycie się z piątą chorobą. Pacjenci chorzy na nią
odporni na leczenie. Aby pozbyć się tej choroby, musicie wynaleźć lekarstwo,
wyprodukować szczepionki i przeprowadzić szczepienia w zainfekowanych
miastach.
Grając z tym wyzwaniem, musicie użyć również kwarantanny (zob. „Kwarantanna”
str. 2). Dzięki temu macie szansę spowolnić rozprzestrzenianie się superbakterii.
Jeśli chcecie, możecie połączyć to wyzwanie z Nagłym wypadkiem i Prowincjami.
Superbakteria to zdecydowanie najtrudniejsze wyzwanie w tym rozszerzeniu.
Informacje ogólne
Aby wygrać, musicie wynaleźć lekarstwa na wszystkie 5 chorób i wyeliminować
oletową chorobę – superbakterię.
Nie możesz korzystać z akcji leczenia choroby, aby usuwać oletowe znaczniki
choroby. Możesz jednak zapobiegać ich pojawianiu się na planszy w zwykły sposób
(za pomocą znaczników kwarantanny, umiejętności specjalisty ds. kwarantanny,
kart zdarzeń i – po wynalezieniu lekarstwa – umiejętności sanitariusza).
Na początku gry na planszy znajdują się 3 znaczniki superbakterii. Kolejne
mogą się pojawić, gdy miasto zostanie ponownie zainfekowane albo gdy
znaczniki zwykłej choroby zmienią się w superbakterie na skutek działania
karty superbakterii. Rozprzestrzenianie się oletowej choroby działa zgodnie
z normalnymi zasadami.
Po wynalezieniu lekarstwa na oletową chorobę możecie usuwać oletowe
znaczniki z miast, dostarczając do nich szczepionki produkowane w fabrykach.
Każda fabryka szczepionek produkuje 1 szczepionkę zaraz po jej wybudowaniu
i po 1 szczepionce na koniec tury każdego gracza. Stacja badawcza, w której
udało się wynaleźć lekarstwo na oletową chorobę, zostaje natychmiast
zamieniona na fabrykę szczepionek. W trakcie gry możecie również
przekształcać inne stacje badawcze w fabryki szczepionek.
Rozgrywka
Przebieg tury jest taki sam jak w grze podstawowej.
Uwaga! Akcja leczenia choroby nie usuwa oletowych znaczników choroby!
Jeśli wynaleźliście już lekarstwo na oletową chorobę, po zakończeniu tury
każdego gracza (po fazie nowych infekcji) każda fabryka szczepionek produkuje
1 szczepionkę. Połóż 1 szczepionkę w każdym mieście z fabryką szczepionek.
Tego wyzwania nie możecie łączyć z wyzwaniem Mutacja
ani Bioterrorysta. W dalszej części instrukcji opisujemy zasady
dotyczące łączenia ze sobą tego wyzwania z wyzwaniem Złośliwy
szczep i wyzwaniem Laboratorium.
Fioletowe znaczniki choroby możecie usuwać na kilka sposobów,
korzystając z umiejętności niektórych postaci albo zdarzeń.
Po wynalezieniu lekarstwa również za pomocą umiejętności
specjalnych farmaceuty i sanitariusza (o ile sanitariusz ma
ze sobą szczepionkę) albo po zagraniu zdarzenia Szczepienia masowe
(rozszerzenie Na krawędzi). Kierownik terenowy (rozszerzenie
Na krawędzi) nie może jednak pobierać próbek oletowej choroby.
Przygotowanie do gry
Dodaj do zasobów ogólnych 24 oletowe znaczniki choroby, znacznik
oletowego lekarstwa i wskaźnik uleczalności oletowej choroby.
Połóż obok planszy 4 fabryki szczepionek i 24 szczepionki.
Przeprowadzając początkowe infekcje (zob. punkt 3 Przygotowania do gry,
str. 3 instrukcji podstawowej gry Pandemic), zamień 1 znacznik choroby
danego koloru na 1 oletowy w 1., 4. i 7. mieście. Odłóż jedną kartę
superbakterii na stos odrzuconych kart infekcji, a drugą połóż na wierzchu
talii kart infekcji.
To wyzwanie rozpoczynacie z: 18 znacznikami choroby rozmieszczonymi na
planszy (w tym 3 oletowymi) i 10 kartami infekcji na stosie odrzuconych
kart infekcji (9 kartami miast i 1 kartą superbakterii).
Przekaż każdemu z graczy kartę pomocy superbakterii.
Jeśli gracie z sanitariuszem, użyjcie karty tej postaci w wersji dostosowanej
do wyzwania Superbakteria.
Dodaj do zasobów ogólnych 4 żetony kwarantanny (albo 6, jeśli gracie
z pułkownikiem).
Potasuj 8 kart premii superbakterii (zakrytych). Odlicz tyle kart premii, ilu
używacie kart epidemii. Te karty wezmą udział w grze. Pozostałe karty odłóż
do pudełka, nie odkrywając ich. Przygotowując talię kart gry, do każdego
stosu włóż 1 kartę premii i 1 kartę epidemii.
Jeśli na koniec tury w zasobach ogólnych nie ma już tylu
szczepionek, aby wszystkie fabryki mogły wyprodukować
po 1 szczepionce, niech gracz, który właśnie skończył turę,
zdecyduje, która fabryka (albo fabryki) nie wyprodukuje żadnej.

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756