Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Pomiń menu
Produkty
Promocje i nowości
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Pomiń menu
Produkty
Promocje i nowości
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje REBEL
›
Instrukcja Dodatek do gry REBEL Pandemic Stan zagrożenia (nowa edycja)
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(256)
Wróć
Instrukcja obsługi Dodatek do gry REBEL Pandemic Stan zagrożenia (nowa edycja)
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
5 kart postaci
4 karty
pomocy
WYNALEZIENIE LEKARSTWA
NA SUPERBAKTERIĘ
Znajdując się
w dowolnej
stacji
badawczej: odrzuć
5 kart
miasta. Przy-
najmniej 2
z nich
muszą
wskazywać miasto,
w którym
jest co
najmniej
1 oletowy znacznik choroby.
Usuń tę stację badawczą z
gry, a w jej miejscu
postaw na planszy fabrykę szczepionek i 1 szczepionkę.
SZCZEPIENIE
Odłóż 1 szczepionkę do zasobów ogólnych, aby usunąć wszystkie
oletowe znaczniki choroby z miasta, w którym się znajdujesz.
ZBIERANIE SZCZEPIONEK
Znajdując się w mieście z fabryką szczepionek: przenieś dowolną liczbę
szczepionek z tej fabryki na swoją kartę postaci.
BUDOWA FABRYKI SZCZEPIONEK
(PO WYNALEZIENIU LEKARSTWA
NA
SUPERBAKTERIĘ)
Znajdując się w stacji badawczej: usuń ją z gry, a w jej
miejscu postaw fabrykę szczepionek i 1 szczepionkę.
SUPERBAKTERIA
CITY
CITY
CITY
CITY
•
Gdy wkraczasz do miasta, w którym
znacznik kwarantanny wskazuje
"
1",
odwróć go na stronę oznaczoną
"
2".
•
Akcja: odrzuć 1 kartę miasta, a następ-
nie
połóż
znacznik
kwarantanny w
do-
wolnym mieście.
PUŁKOWNIK
Używ
any tylko w grze z kwarantanną.
Grajc
ie z 6 żetonami kwarantanny.
PIELĘGNIARKA
•
Akcja: możesz przenieść się do
dowolnego miasta ze stacją badawczą.
•
Między zakończeniem ostatniej fazy
epidemii a etapem nowych infekcji tej
samej tury możesz, nawet poza swoją
turą, przenieść się do zarażonego
właśnie miasta i
wykonać
w
nim
leczenie choroby.
FARMACEUT
A
• Akcja: pokaż innym graczom kartę
miasta z ręki i wykonaj w nim
leczenie choroby (lub szczepienie).
(Nie przenosisz się do tego miasta
i nie odrzucasz tej karty z ręki).
• Akcja: usuń z dowolnego miasta
1 znacznik uleczalnej choroby.
WETERYNARZ
• Akcja: przenieś się ze stacji badawczej
na pole dowolnej prowincji.
• Znajdując się na prowincji, lecząc
chorobę, która nie jest jeszcze
uleczalna, usuń 2 znaczniki choroby.
Używany tylko
w wyzwaniu
Prowincje.
GENETYK
• Wynajdując lekarstwo na chorobę
w kolorze miasta, w którym się
znajdujesz, możesz odrzucić 2 karty
miasta w
kolorze tej choroby i
po
1 karcie miasta w
3 pozostałych
kolorach (zwykłych).
7 kart zdarzeń
6 żetonów kwarantanny
2 plansze prowincji
18 przezroczystych dysków
kość prowincji
5X
4X
5X
4X
ZDARZENIE
ZDARZENIE
Z
agraj
po
epidem
ii
. N
ie
jest
akcją
.
Wybierz siebie albo innego gracza.
Przesuń jego pionek (za jego zgodą)
do zarażonego miasta. Ten gracz
natychmiast przeprowadza
w nim leczenie choroby (zanim nastąpi
faza nowych infekcji).
INTERWENCJA KRYZYSOWA
ZDARZENIE
ZDARZENIE
Z
agraj
w
dowolN
ym
momeNc
ie
. N
ie
jest
akcją
.
Do momentu rozpoczęcia następnej
tury tego gracza pomińcie
1 rozprzestrzenianie się choroby.
Połóż tę kartę przed aktywnym graczem. Odrzuć ją
przed rozpoczęciem jego następnej tury albo
gdy
pominiecie
rozprzestrzenianie się choroby.
DZIAŁANIA ZAPOBIEGAWCZE
ZDARZENIE
ZDARZENIE
Z
agraj
w
dowolN
ym
momeNc
ie
. N
ie
jest
akcją
.
Używaj tylko w rozgrywkach
zkwarantanną.
Umieść znacznik kwarantanny
wdowolnym mieście, w którym
nie ma znacznika kwarantanny.
LOKALNA INICJATYWA
ZDARZENIE
ZDARZENIE
Z
agraj
w
dowolN
ym
momeNc
ie
. N
ie
jest
akcją
.
Dobierz 4 karty z wierzchu stosu
kartgry. Obejrzyj je i odłóż w dowolnej
kolejności na wierzch stosu kart gry.
Nie mieszaj ich z kartami na ręce.
PLANOWANIE ZAOP
ATRZENIA
ZDARZENIE
ZDARZENIE
Z
agraj
w
dowolN
ym
momeNc
ie
. N
ie
jest
akcją
.
Wybierz siebie albo innego gracza.
Wybrany gracz może przekazać
1 kartę miasta innemu graczowi.
(Sprawdźcie limit kart na ręce
po przekazaniu).
DOSTAW
A PRÓBEK
ZDARZENIE
ZDARZENIE
Z
agraj
w
dowolN
ym
momeNc
ie
. N
ie
jest
akcją
.
Wybierz siebie albo innego gracza.
Każdy gracz może przenieść swój
pionek do miasta, w którym znajduje się
pionek wskazanego gracza.
SZTAB KRYZYSOWY
ZDARZENIE
ZDARZENIE
Z
agraj
prZed
faZą
Nowych
iNfekcji
. N
ie
jest
akcją
.
Dobierz karty infekcji w liczbie równej
poziomowi zachorowań. Obejrzyj je
iodłóż 1 na stos odrzuconych kart
infekcji. Pozostałe połóż
na wierzchu stosu kart infekcji.
Podczas fazy nowych infekcji
odkryjcie 1kartę infekcji mniej.
POGŁOSKI O INFEKCJI
10 kart
nagłych
wypadków
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychm
iast
po
dobraN
iu
.
DZIAŁANIE STAŁE
ODWOŁANE LOTY CDC
Nie możecie używać akcji lotu
bezpośredniego, czarterowego,
prywatnego ani użyć zdarzenia
Most powietrzny
.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychm
iast
po
dobraN
iu
.
Podczas kolejnego rozprzestrzeniania się
choroby dodajcie po 2 (a nie 1) znaczniki
choroby wpołączonych miastach.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją po kolejnym rozprzestrzenianiu
się choroby.
USZKODZONA FIOLKA
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychm
iast
po
dobraN
iu
.
Dobierzcie kartę ze
spodu
stosu kart
infekcji. Jeśli choroba koloru tego miasta
nie jest jeszcze wyeliminowana, dodajcie
doniego 3 znaczniki tej choroby.
Następnie odłóżcie dobraną kartę infekcji na stos
odrzuconych kartinfekcji.
OGNISKO INFEKCJI
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
Z
agraj
Natychm
iast
po
dobraN
iu
.
Do każdego miasta, w którym jest 1 albo
więcej znaczników choroby w kolorze innym
niż kolor tego miasta, dodajcie po 1znaczniku
każdej z obecnych tam chorób
koloru innego
niż kolor tego miasta (poza fioletowym).
Reguły dotyczące rozprzestrzeniania
się choróbwciąż obowiązują.
EKSPANSJA CHORÓB
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
DZIAŁANIE STAŁE
Z
agraj
Natychm
iast
po
dobraN
iu
.
Limit kart na ręce zostaje obniżony
do6. Odrzućcie nadmiarowe karty
albo zagrajcie karty zdarzeń.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
OGRANICZONE MOŻLIWOŚCI
8 kart premii
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako
niebieskiej
karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
niebieskiego
miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako
czerwonej
karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
czerwonego
miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako
żółtej
żółtej
karty miasta
podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
żółtego
żółtego
miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
CHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako
czarnej
karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
czarnego
miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
Rozszerzen
ie gry
Pandemic
auto
rstwa:
Matta Lea
cocka
i
T
oma
Leh
manna
5 pionków
Wszystkie karty tego rozszerzenia
oznaczono tym symbolem w rogu.
W
razie
potrzeby
można
je
łatwo
oddzielić od pozostałych kart.
Niektóre elementy potrzebne do wyzwania
Superbakteria
dostępne
są
w
dodatkach
Na
krawędzi
i
Laboratorium
.
Jeśli
masz
już
te
rozszerzenia, nie używaj zduplikowanych elementów
.
2 karty superbakterii
SUPERBAKTERIA
MUTACJA
Jeśli w mieście wskazanym na następnej odkrytej karcie infekcji
nie ma fioletowych znaczników choroby (i choroba w jego kolorze
nie została wyeliminowana), umieść w nim 1fioletowy znacznik
zamiast znacznika choroby w jego kolorze.
W innym przypadku przeprowadź nową infekcję superbakterii
w standardowy sposób.
Ta karta nie liczy się jako odwrócona karta infekcji. Jeśli
superbakteria została wyeliminowana, usuń tę kartę z gry.
Odrzuć tę kartę na stos odrzuconych kart infekcji.
SUPERBAKTERIA
MUTACJA
Jeśli w mi
eście wskazanym na następnej odkrytej karcie infekcji
nie ma fiol
etowych znaczników choroby (i choroba w jego kolorze
nie została
wyeliminowana), umieść w nim 1fioletowy znacznik
zamiast z
nacznika choroby w jego kolorze.
W inn
ym p
rzypadku przeprowadź nową infekcję superbakterii
w standar
dowy sposób.
T
a karta ni
e liczy się jako odwrócona karta infekcji. Jeśli
superbakte
ria została wyeliminowana, usuń tę kartę z gry.
Odrzuć tę k
artę na stos odrzuconych kart infekcji.
zmieniona karta
postaci
(wersja do wyzwania
Superbakteria
)
SANITARIUSZ
Używany tylko w wyzwaniu
Superbakteria.
• Lecząc chorobę,
usuń wszystkie znaczniki
1 koloru.
•
Automatycznie usuń znaczniki uleczalnych
chorób z miasta, w którym przebywasz
(aby usunąć znaczniki superbakterii,
musisz również odrzucić 1 szczepionkę).
Chronisz
to miasto przed dodawaniem
nowych znaczników uleczalnych chorób.
4 fabryki szczepionek
S
ã
O PAULO
LAGOS
KINSZASA
CHARTUM
SAN FRANCISCO
CHICAGO
ATLANTA
LONDYN
KARACZI
MUMBAJ
DELHI
KALKUTA
ĆENNAJ
BA
NGKOK
HO CHI
MINH
HONG
KONG
SZANGHAJ
PEKIN
24 szczepionki
...
...
...
24 znaczniki
oletowej choro
by
...
znacznik
lekarstwa
W obliczu
chorób
odpornych na
leczenie,
wirusów przenoszących się
ze zwierząt na
ludzi
i niespodziewanych
kryzysów W
asz zespół
musi
znów ścigać
się
z czasem,
aby
uratować ludzkość.
Czy zdołacie
pokonać
superbakterie, niebezpieczeństwa
czyhające
na prowincjach
i przeciwności losu z kart nagłych wypadków? Jeśli potr
zebujecie chwili oddechu, możecie ułatwić sobie wyzwania, wprowadzając
kwarantannę. Szereg
nowych
postaci jeszcze
bardziej
urozmaici W
asze rozgrywki! Witajcie
w
P
andemic: Stan Zagrożenia
.
wskaźnik
uleczalności
oletowej choroby
®
1
Rozszerzenie
Pandemic: Stan zagrożenia
wymaga jedynie podstawowej wersji gry
Pandemic
. Możesz jednak łączyć je
z rozszerzeniami
Na Krawędzi
i
Laboratorium
. Informacje o sposobach łączenia tych rozszerzeń przedstawiliśmy w ramkach.
2
Nowe postacie
Potasuj
nowe
karty
postaci
razem
z
pozostałymi
i
rozdaj
każdemu
po
1.
Szczegółowe opisy postaci znajdziesz na stronie 8.
Użyj karty
pułkownika
tylko podczas
rozgrywek z
kwarantanną. Kartę
weterynar
za możesz
wykorzystać tylko podczas
rozgrywek z
wyzwaniem
Prowincje
, a
kartę
sanitariusza (w
wersji
z wyzwania
Superbakteria
)
tylko podczas
rozgrywek z
wyzwaniem
Superbakteria
.
Nowe zdarzenia
Potasuj
nowe
karty
zdarzeń
razem
z
pozostałymi
kartami
zdarzeń.
T
ak
samo
jak
w
rozszerzeniach
Na
krawędzi
i
Laboratorium
dodaj
do
kart
gry
2
razy
tyle
kart zdarzeń
,
ilu
jest
graczy
.
T
a
zasada
została zmieniona
w
stosunku
do
zasad z
podstawowej
wersji gry
.
Karty zdarzenia
Lokalna inicjatywa
używaj
tylko
podczas rozgrywek z
kwarantanną.
INFORMACJE OGÓLNE
Rozszerzenie
Stan
zagrożenia
wprowadza
do
gry
5
postaci,
7
zdarzeń
i 4 nowe możliwości rozgrywki:
•
Kwarantanna.
Spowolnijcie rozprzestrzenianie
się
infekcji,
aby zyskać
więcej czasu na wynalezienie lekarstwa.
•
Prowincje.
Czy
potracie
pomóc
ludziom
zaatakowanym
przez
cho-
roby odzwierzęce?
•
Nagły wypadek.
Czy zdążycie wynaleźć
lekarstwa w obliczu serii
nie-
przewidywalnych wydarzeń?
•
Superbakteria.
Rozprzestrzenia
się choroba
odporna
na
leczenie.
Czy
uda
Wam się ją wyeliminować, zanim będzie za późno?
Na
początku
sugerujemy
zagrać
w
grę
podstawową,
wykorzystując
nowe
postacie
i
zdarzenia.
Możecie
urozmaicić
rozgrywkę,
korzystając
ze
znaczników
kwarantanny
. Następnie sprawdźcie, jak poradzicie sobie z wyzwaniami.
Zazwyczaj
wyzwania
podnoszą
poziom
trudności
gr
y
.
Grając
pierwszy
raz
z nowym wyzwaniem, radzimy użyć o 1 kartę epidemii mniej niż zwykle.
NOWE POST
ACIE I ZDARZENIA
KW
ARANT
ANNA
KW
ARANT
ANNA
Dodatkowe informacje
Działania zapobiegawcze
Po
zagraniu
karta
nie
wlicza
się
do
limitu
kart
na
ręce.
Jeśli
masz
dodać
do
miasta
tyle
znaczników,
że
miałoby
nastąpić
rozprzestrzenianie
się
choroby
,
dodaj tylko tyle znaczników
tej choroby
, aby łącznie było ich 3
(nie dochodzi
do rozprzestrzeniania się
choroby
).
Sztab kryzysowy
Postacie
będące
pod
wpływem
działania
karty
Interwencja
rządowa
(wyzwanie
Złośliwy
szczep
z rozszerzenia
Na
krawędzi
)
nie
mogą
się
przemieścić.
Interwencja kryzysowa
Tę
kartę
możesz
zagrać
tylko
między
zakończeniem
intensykacji
epidemii
a
dobraniem
kart
infekcji.
"
Zarażone
miasto"
to
miasto
wskazane
na
karcie
dobranej ze
spodu
kart infekcji
w
fazie
zarażania epidemii.
Planowanie zaopatrzenia
W czasie tego zdarzenia nie obowiązuje Cię limit kart na ręce.
Dodatkowe informacje
Żetony
kwarantanny
chronią miasto
przed dodawaniem
znaczników
choroby
(albo rozprzestrzenianiem się chorób)
z powodu infekcji, epidemii, nagłego
wypadku
i karty
superbakterii
(oraz
mutacji
i
złośliwego
szczepu
dostępnymi
w
rozszerzeniach).
Zamiast
umieszczać
znaczniki
choroby
w
mieście,
odwróć albo usuń znajdujący się w nim żeton kwarantanny
.
Jeśli rozprzestrzenianie
się
choroby
albo
umieszczenie
znaczników
choroby
w
mieście
zostanie
powstrzymane
przez
specjalistę
ds.
kwarantanny
,
nie
odwracaj ani nie usuwaj żetonu kwarantanny
.
Jeśli
w
wyniku
reakcji
łańcuchowej
rozprzestrzeniania
się
choroby
w
połączonych
miastach
do
miasta
chronionego
kwarantanną
miałbyś
dołożyć
2
albo
więcej
znaczników
choroby
,
odwróć
(albo
usuń)
żeton
kwarantanny tylko raz (tak jakby to było pojedyncze dołożenie znaczników).
Umieszczenie
2
różnokolorowych
znaczników
chorób
w
tym
samym
momencie (np.
w
wyniku
nagłego
wypadku
Ekspansja
chorób
czy podczas
wyzwania
Superbakteria
lub
Mutacja
)
w
mieście
objętym
kwarantanną
liczy się jak pojedyncze dołożenie znaczników
.
Efekt karty
Interwencja
rządowa
z wyzwania
Złośliwy
szczep
(rozszerzenie
Na
krawędzi
)
nie
dotyczy
pionków
,
które
znajdują
się
w
miastach
objętych
kwarantanną.
Kwarantanna
spowalnia
rozprzestrzenianie
się
chorób
i
zwiększa
Wasze
szanse
na
wygraną.
Można
ją
łączyć
ze
wszystkimi
wyzwaniami
oprócz
wyzwania
Bioterrorysta
(z
rozszerzenia
Na
krawędzi
).
W
rozgrywkach
z
kwarantanną
można
używać
karty
postaci
pułkownika
i karty zdarzenia
Lokalna inicjatywa.
Przygotowanie do gry
Umieść
4
żetony
kwarantanny
w
pobliżu
planszy
.
W
grze
z
postacią
pułkownika użyj wszystkich 6 żetonów kwarantanny
.
Rozgrywka
Możesz
poświęcić
akcję,
aby
poddać
kwarantannie
miasto,
w
któr
ym
się
obecnie
znajdujesz:
umieść
w
nim
żeton
kwarantanny
stroną
oznaczoną
„2” ku górze. W mieście może znajdować się tylko 1 żeton kwarantanny
.
Jeśli
wszystkie
4
(albo
6,
jeśli
gracie
z
kartą
pułkownika)
żetony
kwarantanny
znajdują
się
na
planszy
,
możesz
przenieść
żeton
kwarantanny
do
miasta,
w
którym obecnie
przebywasz, odwracając
go
stroną
oznaczoną
„2” ku
górze.
Żeton
kwarantanny
zapobiega
2
próbom
dodania
znaczników
choroby
albo
rozprzestrzeniania
się
choroby
w
danym
mieście.
Jeśli
miałby
się
w
nim
pojawić
znaczniki
choroby
(albo
miałoby
nastąpić
rozprzestrzenianie),
nie
umieszczaj
znaczników
choroby
(albo
nie
rozprzestrzeniaj
cho-
roby).
Zamiast
tego
za
pierwszym
razem
odwróć
żeton
kwarantanny
na
stronę
oznaczoną
„1”
ku
górze,
a
za
drugim razem odrzuć
go.
SAN FRANCISCO
CHICAGO
MONTREAL
NOWY JORK
WASZYNGTON
ATLANTA
L
OS ANGELES
MEKSYK
LIMA
SANTIAGO
BUENOS AIRES
S
ã
O PAULO
LAGOS
KINSZASA
JOHANNESBURG
CHARTUM
RIJAD
KAIR
ALGIER
MADRYT
LONDYN
ESSEN
PARY
Ż
MEDIOLAN
PETERSBURG
MOSKWA
ISTAMBU
Ł
BAGDAD
TEHERAN
KARACZI
MUMBAJ
Ć
ENNAJ
DELHI
KALKUTA
BANGKOK
D
Ż
AKARTA
HO CHI
MINH
MANILA
TAJPEJ
HONG
KONG
SZANGHAJ
PEKIN
SEUL
TOKIO
OSAKA
SYDNEY
MIAMI
BOGOTA
1. Akcje (maksymalnie 4)
2. Dociąganie (2 karty)
• Epidemie
• Limit siedmiu kart
3. Nowe infekcje
TO
KIO
SYD
NEY
MAN
ILA
SA
N
FRAN
CISCO
L
O
S
AN
GELES
SA
N
FRAN
CISCO
S
ã
O PAULO
LAGOS
KINSZASA
CHARTUM
SAN FRANCISCO
CHICAGO
ATLANTA
LONDYN
KARACZI
MUMBAJ
DELHI
KALKUTA
ĆENNAJ
BANGKOK
HO CHI
MINH
HONGKONG
SZANGHAJ
PEKIN
SAN FRANCISCO
CHICAGO
MONTREAL
NOWY JORK
WASZYNGTON
ATLANTA
LOS ANGELES
MEKSYK
LIMA
SANTIAGO
BUENOS AIRES
S
ã
O PAULO
LAGOS
KINSZASA
JOHANNESBURG
CHARTUM
RIJAD
KAIR
ALGIER
MADRYT
LONDYN
ESSEN
PARY
Ż
MEDIOLAN
PETERSBURG
MOSKWA
IST
AMBU
Ł
BAGD
AD
TEHERAN
KARACZI
MUMBAJ
Ć
ENNAJ
DELHI
KALKUTA
BANGKOK
D
Ż
AKART
A
HO CHI
MINH
MANILA
TAJPEJ
HONG
KONG
SZANGHAJ
PEKIN
SEUL
TOKIO
OSAKA
SYDNEY
MIAMI
BOGOTA
1. Akcje (maksymalnie 4)
2. Dociąganie (2 karty)
• Epidemie
• Limit siedmiu kart
3. Nowe infekcje
TOKIO
SYDNEY
MANILA
S
A
N
FRANCISCO
L
O
S
AN
GELES
SAN
FRANCISCO
KARACZI
MUMBAJ
DELHI
KALKUTA
ĆENNAJ
BANGKOK
HO CHI
MINH
HONGKONG
SZANGHAJ
PEKIN
Powyższa ilustracja przedstawia połączenia miast
z prowincjami i przykłady rozprzestrzeniania się chorób
(
zob. „Infekcje w prowincjach” obok
).
Uproszczona realizacja
akcji
dzielenia się
wiedzą
to duża
korzyść
płynąca z
badania
chorób odzwierzęcych.
3
WYZW
ANIE: PROWINCJE
Przygotowanie do gry
•
Połóż plansze prowincji po obu stronach planszy głównej.
Rozgrywka
Przebieg
tur
y
jest
taki
sam
jak
w
grze
podstawowej.
Wyjątki
opisaliśmy
poniżej.
Na
koniec
każdej
tur
y
,
ale
wciąż
przed
fazą
nowych
infekcji,
przeprowadź
infekcję prowincji (szczegóły w kolejnej sekcji).
Zasady
dotyczące
prowincji
są
takie
same
jak
zasady
dotyczące
miast.
Możecie
poruszać
się
między prowincją
a dowolnym
miastem połączonym
z tą
prowincją
(zaznaczonym dyskiem
w odpowiednim
kolorze), korzystając
z akcji
jazdy/rejsu. Możecie
też
polecieć
na
prowincję,
używając karty
zdarzenia
Most
powietrzny
albo
akcji
lotu
czarterowego
(lot
bezpośredni
nie
jest
możliwy
,
ponieważ nie ma kart dla prowincji).
Prowincje nie
mają
kart, więc
budowa
stacji badawczej
na
prowincji jest
możliwa
tylko za
pomocą
zdarzenia
Dotacja rządowa
albo dzięki
specjalnej
umiejętności kierownika
budowy
.
Jeśli znajdujesz
się
na
prowincji, możesz
wykonać
tam
akcję leczenia
choroby
(albo wprowadzić tam kwarantannę).
Uwaga!
Aby
wyeliminować
chorobę,
musicie
usunąć
wszystkie
jej
znaczniki
(zarówno z planszy głównej, jak i z prowincji).
Akcja
dzielenia
się
wiedzą
działa
inaczej.
Stojąc
na
tym
samym
polu
prowincji,
możecie przekazać
(dać
albo wziąć)
sobie
kartę
miasta w
kolorze
tej
prowincji.
W
tym
wyzwaniu
z
dala
od
dużych
miast,
na
odległych
terenach
rolnych
(przedstawionych na
planszach prowincji),
groźne
wirusy przenoszą
się ze
zwie-
rząt
na
ludzi.
Waszym
zadaniem
jest
powstrzymanie
chorób,
zanim
rozprzest-
rzenią
się
do
pobliskich
miast.
Wyprawy
badawcze
na
prowincje
i
dzielenie
się
wiedzą w tych miejscach mogą
ułatwić wynalezienie odpowiedniego lekarstwa.
Możecie
łączyć
wyzwanie
Prowincje
z
kwarantanną,
wyzwaniem
Nagły
wypadek
, wyzwaniem
Superbakteria
i
ze
wszystkimi
wyzwaniami dostępny-
mi
w
rozszerzeniach
Laboratorium
i
Na
krawędzi
.
T
o
wyzwanie
sprawia,
że
pod
niektórymi
względami
gra
staje
się
łatwiejsza,
a
pod
innymi
trud-
niejsza.
Możecie
go
więc
używać
do
urozmaicenia
rozgr
ywki
bez
zmiany
poziomu trudności.
Karty premii
Regionalnego
zespołu szybkiego
reagowania
w wyzwaniu
Superbakteria
(i
w
grze zespołowej w
rozszerzeniu
Laboratorium
)
pozwalają na
przemieszczanie się
na prowincję
danego
koloru. Pilot
(rozszerzenie
Laboratorium
)
może
latać
do i
z
prowincji. Nie
może
jednak przelecieć przez prowincję
w
ramach 1
akcji.
W grze
zespołowej (rozszerzenie
Laboratorium
)
nie
można budować
zespołowych stacji
badawczych
na prowincji.
Dyrektor tereno
w
y
(rozszerzenie
Laboratorium
)
może
leczyć choroby
,
korzystając z połączeń
między
miastami a
prowincją.
Jeśli użyłeś karty
Spokojna noc
, aby pominąć fazę nowych infekcji,
nie rzucaj kością prowincji.
Rzuć kością prowincji 2 razy po nagłym wypadku
Pomyłka logistyczna.
W przypadku połączenia z wyzwaniami z rozszer
zenia
Na krawędzi
na infekcje dokonywane za pomocą rzutu kością prowincji mają
również wpływ: efekt działania karty
Przewlekła choroba
(
Złośliwy
szczep
) albo znaczniki zmutowanej choroby (
Mutacja
).
•
Połóż
18
kolorowych
dysków
na
planszy
głównej
w
miastach,
które
są
połączone z 4 prowincjami, dopasowując je odpowiednio kolorami.
Dzięki
tym
dyskom
łatwiej
będzie
zapamiętać,
które
miasta
są
połączone
z
daną
prowincją.
•
W
kroku
3.
połóż
w
każdej
prowincji
po
1
znaczniku
choroby
w
odpowiednim
kolorze, a kość prowincji odłóż na wierzch stosu infekcji.
Infekcje w prowincjach
Rzuć
kością
prowincji
przed
odkryciem
kart
infekcji.
Jeśli
na
kości
wypadnie
zwierzę,
połóż
1
znacznik
choroby
w
jego
kolorze
na
polu
odpowiedniej
prowincji.
W
przypadku,
gdy
na
polu
prowincji
znajdują
się
już
3
znaczniki
tej
choroby
,
zamiast
dokładać
4.,
przeprowadź
rozprzestrzenianie
się
choroby:
w
każdym
mieście
połączonym
z
tą
prowincją
umieść
po
1
znaczniku
choroby
.
Jeśli na
kości wypadnie pusta
ścianka, nic
się nie
dzieje. Następnie
odkryj karty
infekcji
w
zwykły
sposób.
Po
zainfekowaniu
miast
połóż
kość
prowincji
na
talii
kart infekcji, aby
nie zapomnieć nią
rzucić w następnej
turze.
Jeśli
w
mieście
połączonym
z
prowincją
następuje
rozprzestrzenianie
się
cho-
roby
, dodaj
znacznik
choroby
(albo
przeprowadź
rozprzestrzenianie
się
choroby)
w danej prowincji.
Warunki zwycięstwa/przegranej
Warunki
zwycięstwa
albo
przegranej
są
takie
same
jak
opisano
w
instrukcji
podstawowej wersji gry (i ewentualnych
wyzwaniach).
WIETNAM
HO CHI MINH
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
Z
agra
j
Natych
mia
s
t
p
o
d
o
b
r
a
N
i
u
.
DZIA
ŁANIE
STAŁE
ODWOŁANE
LOTY
CDC
Nie możeci
e używać akcji lotu
bezpośredn
iego,
czarterowego,
prywatneg
o ani użyć zdarzenia
Mo
st powietrzn
y
.
Połóżcie tę kartę
odkr
ytą obok stosu kart gr
y
.
Odrzućcie ją, g
dy dobierzecie kolejną kartę
na
głego wypadku.
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
DZIAŁANIE STAŁE
Z
agra
j
Naty
chmi
ast
p
o
dob
raNi
u
.
Limit kart na ręce zostaje obniżony
do6. Odrzućcie nadmiarowe karty
albo zagrajcie karty zdarzeń.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
OGRANICZONE MOŻLIWOŚCI
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
Z
agr
aj
Natyc
hmi
ast
po
dob
raNi
u
.
DZIAŁANIE STAŁE
ODWOŁANE LOTY CDC
Nie możecie używać akcji lotu
bezpośredniego, czarterowego,
prywatnego ani użyć zdarzenia
Most powietrzny
.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
DZIAŁANIE STAŁE
Z
agr
aj
Natyc
hmi
ast
po
dob
raNi
u
.
Limit kart na ręce zostaje obniżony
do6. Odrzućcie nadmiarowe karty
albo zagrajcie karty zdarzeń.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
OGRANICZONE MOŻLIWOŚCI
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
Z
agr
aj
Natyc
hmi
ast
po
dob
raNi
u
.
Podczas kolejnego rozprzestrzeniania się
choroby dodajcie po 2 (a nie 1) znaczniki
choroby wpołączonych miastach.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją po kolejnym rozprzestrzenianiu
się choroby.
USZKODZONA FIOLKA
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
DZIAŁANIE STAŁE
Z
agr
aj
Natyc
hmi
ast
po
dob
raNi
u
.
Dobierzcie kartę ze
spodu
stosu kart infekcji.
W
każdej
turze, przed fazą nowych infekcji,
dodajcie 1 znacznik choroby (właściwego
koloru) wmieście wskazanym na karcie.
Połóżcie ją oraz tę kartę odkryte obok stosu
kart gry. Odrzućcie je,
gdy dobierzecie
kolejną kartę nagłego wypadku.
PACJENT ZERO
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
Z
agr
aj
Natyc
hmi
ast
po
dob
raNi
u
.
Dobierzcie kartę ze
spodu
stosu kart
infekcji. Jeśli choroba koloru tego miasta
nie jest jeszcze wyeliminowana, dodajcie
doniego 3 znaczniki tej choroby.
Następnie odłóżcie dobraną kartę infekcji na stos
odrzuconych kartinfekcji.
OGNISKO INFEKCJI
NAGŁY WYPADEK
NAGŁY WYPADEK
Z
agr
aj
Natyc
hmi
ast
po
dob
raNi
u
.
Podczas następnego rozprzestrzeniania
się chorób przesuńcie znacznik
rozprzestrzeniania się chorób
o1 dodatkowepole do przodu.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją po kolejnym rozprzestrzenianiu
się choroby.
ROSNĄCA PANIKA
MONTREAL
CANADA
1.
WZROST
PRZESUŃ
ZNACZNIK
POZIOMU
ZACHOROWAŃ
O
1
POLE
DO
PRZODU.
2.
ZARAŻANIE
DOBIERZ
KARTĘ
ZE
SPODU
STOSU
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
W
TYM
MIEŚCIE
3
ZNACZNIKI
CHOROBY
W
ODPOWIEDNIM
KOLORZE.
NASTĘPNIE
ODRZUĆ
TĘ
KARTĘ.
3.
INTENSYFIKACJA
POTASUJ
KARTY
ZE
STOSU
ODRZUCONYCH
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
JE
NA
WIERZCHU
STOSU
KART
INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1.
WZROST
PRZESUŃ
ZNACZNIK
POZIOMU
ZACHOROWAŃ
O
1
POLE
DO
PRZODU.
2.
ZARAŻANIE
DOBIERZ
KARTĘ
ZE
SPODU
STOSU
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
W
TYM
MIEŚCIE
3
ZNACZNIKI
CHOROBY
W
ODPOWIEDNIM
KOLORZE.
NASTĘPNIE
ODRZUĆ
TĘ
KARTĘ.
3.
INTENSYFIKACJA
POTASUJ
KARTY
ZE
STOSU
ODRZUCONYCH
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
JE
NA
WIERZCHU
STOSU
KART
INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1.
WZROST
PRZESUŃ
ZNACZNIK
POZIOMU
ZACHOROWAŃ
O
1
POLE
DO
PRZODU.
2.
ZARAŻANIE
DOBIERZ
KARTĘ
ZE
SPODU
STOSU
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
W
TYM
MIEŚCIE
3
ZNACZNIKI
CHOROBY
W
ODPOWIEDNIM
KOLORZE.
NASTĘPNIE
ODRZUĆ
TĘ
KARTĘ.
3.
INTENSYFIKACJA
POTASUJ
KARTY
ZE
STOSU
ODRZUCONYCH
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
JE
NA
WIERZCHU
STOSU
KART
INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1.
WZROST
PRZESUŃ
ZNACZNIK
POZIOMU
ZACHOROWAŃ
O
1
POLE
DO
PRZODU.
2.
ZARAŻANIE
DOBIERZ
KARTĘ
ZE
SPODU
STOSU
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
W
TYM
MIEŚCIE
3
ZNACZNIKI
CHOROBY
W
ODPOWIEDNIM
KOLORZE.
NASTĘPNIE
ODRZUĆ
TĘ
KARTĘ.
3.
INTENSYFIKACJA
POTASUJ
KARTY
ZE
STOSU
ODRZUCONYCH
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
JE
NA
WIERZCHU
STOSU
KART
INFEKCJI.
Wtasuj
karty
nagłych
wypadków
.
Utwórz
stosy
.
NAGŁY WYPADE
K
NAGŁY WYPADE
K
DZIAŁANIE STAŁE
Z
agraj
Natychmi
ast
po
dobraNi
u
.
Limit kart na ręce zostaje obniżony
do6. Odrzućcie nadmiarowe karty
albo zagrajcie karty zdarzeń.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją, gdy dobierzecie kolejną kartę
nagłego wypadku.
OGRANICZONE MOŻLIWOŚCI
NAGŁY WYPADE
K
NAGŁY WYPADE
K
Z
agraj
Natychmi
ast
po
dobraNi
u
.
Dobierzcie kartę ze
spodu
stosu kart
infekcji. Jeśli choroba koloru tego miasta
nie jest jeszcze wyeliminowana, dodajcie
doniego 3 znaczniki tej choroby.
Następnie odłóżcie dobraną kartę infekcji na stos
odrzuconych kartinfekcji.
OGNISKO INFEKCJI
NAGŁY WYPADE
K
NAGŁY WYPADE
K
Z
agraj
Natychmi
ast
po
dobraNi
u
.
Podczas następnego rozprzestrzeniania
się chorób przesuńcie znacznik
rozprzestrzeniania się chorób
o1 dodatkowepole do przodu.
Połóżcie tę kartę odkrytą obok stosu kart gry.
Odrzućcie ją po kolejnym rozprzestrzenianiu
się choroby.
ROSNĄCA PANIKA
NAGŁY WYPADE
K
NAGŁY WYPADE
K
Z
agraj
Natychmi
ast
po
dobraNi
u
.
Do każdego miasta, w którym jest 1 albo
więcej znaczników choroby w kolorze innym
niż kolor tego miasta, dodajcie po 1znaczniku
każdej z obecnych tam chorób
koloru innego
niż kolor tego miasta (poza fioletowym).
Reguły dotyczące rozprzestrzeniania
się choróbwciąż obowiązują.
EKSPANSJA CHORÓB
4
WYZW
ANIE: NAGŁY WYP
ADEK
W
tym
wyzwaniu
musicie
stawić
czoło
szeregowi
nagłych
wypadków
,
które
przyniosą nieprzewidywalne, trudne do rozwiązania
problemy w najmniej
oczekiwanych momentach.
T
o wyzwanie
zwiększa
liczbę
tur
gry
.
Epidemie
będą występować więc rzadziej, co z kolei nieco ułatwi rozgrywkę.
Rozgrywka
Po
wyciągnięciu
karty
nagłego
wypadku przeczytaj
jej tekst
na
głos i
wykonaj
wszystkie
czynności
opisane
na
karcie.
Niektóre
wydarzenia
działają
z
opóźnieniem,
a
inne
mają
stałe
działanie
i
trwają
do
momentu
odrzucenia
karty
.
T
ego
rodzaju
karty
połóż
obok
stosu
kart
gry
,
aby
pamiętać
o
ich
działaniu. Karty nagłych wypadków nie wliczają się do limitu kart na ręce.
Jeśli
wyciągniesz
kartę
epidemii
i
kartę
nagłego
wypadku,
przeprowadź
najpierw
czynności
opisane
na
karcie
nagłego
wypadku.
Jeśli
wyciągniesz
2
karty
nagłych
wypadków
jednocześnie,
wprowadź
efekty
ich
działania
w dowolnej kolejności.
Przygotowanie do gry
•
Potasuj
10
kart
nagłych
wypadków
(zakrytych).
Odlicz
tyle
kart
nagłych
wypadków
,
ilu
używacie
kart
epidemii.
T
e
karty wezmą
udział
w
grze. Pozostałe
karty
nagłych
wypadków
odłóż
do
pudełka,
nie
odkrywając ich.
•
Przygotowując
talię
kart
gr
y
,
do
każdego
stosu
włóż
1
kartę
nagłego
wypadku
i 1 kartę epidemii.
Możecie
łączyć
to
wyzwanie
z
kwarantanną
i
innymi
wyzwaniami.
Jeśli
myślicie
o
podniesieniu
poziomu
trudności
przez
dodanie
kolejnej
karty
epidemii,
możecie zamiast tego wprowadzić karty nagłych wypadków
. W ten sposób nie
tylko podniesiecie poziom trudności, ale też urozmaicicie rozgrywkę.
Jeśli w
bieżącej
rozgrywce wykorzystujesz wyzwanie
Mutacja
(rozszerzenie
Na
krawędzi
)
i dobierzesz
równocześnie
karty nagłego
wypadku i
mutacji,
wykonaj w
pierwszej kolejności
czynności
opisane na
karcie
nagłego wypadku.
Dodatkowe wyjaśnienia
Karty nagłych wypadków nie są kartami zdarzeń.
Odwołany lot CDC
T
a
karta
nie
zabrania
logistykowi
przemieszczania
pionków do miasta, w którym stoi inny pionek.
Nie
wpływa
też
na
umiejętność
kierownika
budowy
pozwalającą
przemieścić
się
do
dowolnego
miasta
po
odrzuceniu
karty
ani
(w
pozostałych
rozszerzeniach)
na akcje: lot pilota i ucieczkę bioterrorysty
.
Ograniczone możliwości
Jeśli więcej osób chce zagrać
kartę zdarzenia (aby
jej
nie
odrzucać),
ustalcie
dowolnie
kolejność.
T
o
wydarzenie
ma
wpływ
na
CDC
(w
grze
1-osobowej,
rozszerzenie
Laboratorium
).
Gra
bioterror
ystą
(rozszerzenie
Na
krawędzi
)
przebiega
bez
zmian.
Limit
kart
na
ręce
archiwisty
(rozszerzenie
Na
krawędzi
)
maleje do 7 (nie do 6).
Uszkodzona olka
Jeśli
w
połączonym
mieście
są
już
2
znaczniki
choroby
tego
koloru,
dołóż
tylko
1
i
przeprowadź
reakcję
łańcuchową
rozprzestrzeniania
się
chorób.
Efekt
działania
karty
epidemii
Choroba
wysoce
zakaźna
z wyzwania
Złośliwy
szczep
(rozszerzenie
Na krawędzi
)
nie łączy się z działaniem tej karty
.
Pacjent zero
Efekt
tej
karty
wchodzi
w
życie,
nawet
jeśli
choroba
w
tym
kolorze
została
już
wyeliminowana.
Dokładaj
znaczniki
choroby
do
czasu
odrzucenia
tej
karty
.
Po
jej
odrzuceniu
odrzuć
towarzyszącą
jej
kartę
infekcji (na stos odrzuconych kart infekcji).
Ognisko infekcji
Jeśli
w
mieście
znajdują
się
znaczniki
choroby
w
kolorze
dobranej
karty
,
zwiększ
ich
liczbę
do
3
i
przeprowadź
czynności
związane
z
roz-
przestrzenianiem się choroby
.
Rosnąca panika
Jeśli
gracie
z
wyzwaniem
Złośliwy
szczep
(rozszerzenie
Na
krawędzi
)
,
efekt
działania
tej
karty
łączy
się
z
działaniem
karty
epidemii
złośliwego szczepu
Równia pochyła
.
WYZW
ANIE: SUPERBAKTERIA
24 szczepionki
karty pomocy
superbakterii
sanitariusz
(wersja do wyzwania
Superbakteria
)
żetony
kwarantanny
4 fabryki szczepionek
SAN FRANCISCO
CHICAGO
MONTREAL
NOWY JORK
WASZYNGTON
ATLANTA
LOS ANGELES
MEKSYK
LIMA
SANTIAGO
BUENOS AIRES
S
ã
O PAULO
LAGOS
KINSZASA
JOHANNESBURG
CHARTUM
RIJAD
KAIR
ALGIER
MADRYT
LONDYN
ESSEN
PARY
Ż
MEDIOLAN
PETERSBU
RG
MOSKWA
ISTAMBU
Ł
BAGDAD
TEHERAN
KARACZI
MUMBAJ
Ć
ENNAJ
DELHI
KALKUTA
BANGKOK
D
Ż
AKARTA
HO CHI
MINH
MANILA
TAJPEJ
HONG
KONG
SZANGHAJ
PEKIN
SEUL
TOKIO
OSAKA
SYDNEY
MIAMI
BOGOTA
1. Akcje (maksymalnie 4)
2.
Dociąganie
(2
kar
ty)
• Epidemie
•
Limit
siedmiu
kar
t
3. Nowe infekcje
TOKIO
SYDNEY
MANILA
S
A
N
FRANCISCO
L
O
S
ANGELES
SAN
FRANCISCO
SUPERBAKTERIA
MUT
ACJA
J
eśli w m
ieście wskazan
ym na następnej odkr
ytej karcie infekcji
nie ma fi
oletowych znaczników choroby (i choroba w jego kolorze
nie zosta
ła wyeliminowana),
umieść w nim 1fioletowy znaczn
ik
zamiast z
nacznika choroby w jego
kolorze.
W innym przypadku przeprowadź nową infekcję superbakterii
w standardowy sposób.
Ta kart
a nie liczy się jako odwrócona karta infekcji.
Jeśli
superba
kteria została wyeliminowana,
usuń tę kartę z gr
y
.
Odrzuć tę kartę na stos odrzuconych kart infekcji.
SUPERBAKTERIA
MUT
ACJA
J
eśli w
mieście wskazan
ym na następnej odkr
ytej karcie infekcji
nie ma fi
oletowych znaczników choroby (i choroba w jego kolorze
nie zosta
ła wyeliminowana),
umieść w nim 1fioletowy znacz
nik
zamiast
znacznika choroby w jego
kolorze.
W innym przypadku przeprowadź nową infekcję superbakterii
w standardowy sposób.
Ta kart
a nie liczy się jako odwrócona karta infekcji.
Jeśli
superb
akteria została wyeliminowana,
usuń tę kartę z gr
y
.
Odrzuć tę kartę na stos odrzuconych kart infekcji.
NIGERIA
LAGOS
WYNALEZIENIE LEKARSTWA
NA SUPERBAKTERIĘ
Stojąc w
dowolnej
stacji
badawczej: odrzuć
5 kart
miasta. Przynajmniej
dwie z
nich muszą
wskazywać miasto,
w którym
jest co
najmniej
jeden
oletowy znacznik choroby. Usuń tę stację
badawczą z gry, a w jej miejscu
postaw na planszy fabrykę szczepionek i 1 znacznik szczepionki.
SZCZEPIENIE
Odłóż 1 dawkę szczepionki do zasobów ogólnych, aby usunąć wszystkie
oletowe znaczniki choroby z miasta, w którym się znajdujesz.
ZBIERANIE SZCZEPIONEK
Stojąc
w
mieście
z
fabryką
szczepionek:
przenieś
dowolną
liczbę
znaczników szczepionki z tej fabryki na kartę swojej postaci.
BUDOWA FABRYKI SZCZEPIONEK
(PO WYNALEZIENIU LEKARSTWA
NA SUPERBAKTERIĘ)
Stojąc w stacji badawczej: usuń ją z
gry, a w jej
miejscu na planszy postaw fabrykę szczepionek i
1 znacznik szczepionki.
WYZWANIE SUPERBAKTERIA
CITY
CITY
CITY
CITY
SANITARIUSZ
Używany tylko w wyzwaniu
Superbakteria.
• Lecząc chorobę, usuń
wszystkie znaczniki
1 koloru.
•
Automatycznie usuń znaczniki uleczalnych
chorób z miasta, w którym przebywasz
(aby usunąć znaczniki superbakterii,
musisz również odrzucić 1 szczepionkę).
Chronisz
to miasto przed dodawaniem
nowych znaczników uleczalnych chorób.
MONTREAL
CANADA
1.
WZROST
PRZESUŃ
ZNACZNIK
POZIOMU
ZACHOROWAŃ
O
1
POLE
DO
PRZODU.
2.
ZARAŻANIE
DOBIERZ
KARTĘ
ZE
SPODU
STOSU
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
W
TYM
MIEŚCIE
3
ZNACZNIKI
CHOROBY
W
ODPOWIEDNIM
KOLORZE.
NASTĘPNIE
ODRZUĆ
TĘ
KARTĘ.
3.
INTENSYFIKACJA
POTASUJ
KARTY
ZE
STOSU
ODRZUCONYCH
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
JE
NA
WIERZCHU
STOSU
KART
INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1.
WZROST
PRZESUŃ
ZNACZNIK
POZIOMU
ZACHOROWAŃ
O
1
POLE
DO
PRZODU.
2.
ZARAŻANIE
DOBIERZ
KARTĘ
ZE
SPODU
STOSU
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
W
TYM
MIEŚCIE
3
ZNACZNIKI
CHOROBY
W
ODPOWIEDNIM
KOLORZE.
NASTĘPNIE
ODRZUĆ
TĘ
KARTĘ.
3.
INTENSYFIKACJA
POTASUJ
KARTY
ZE
STOSU
ODRZUCONYCH
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
JE
NA
WIERZCHU
STOSU
KART
INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1.
WZROST
PRZESUŃ
ZNACZNIK
POZIOMU
ZACHOROWAŃ
O
1
POLE
DO
PRZODU.
2.
ZARAŻANIE
DOBIERZ
KARTĘ
ZE
SPODU
STOSU
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
W
TYM
MIEŚCIE
3
ZNACZNIKI
CHOROBY
W
ODPOWIEDNIM
KOLORZE.
NASTĘPNIE
ODRZUĆ
TĘ
KARTĘ.
3.
INTENSYFIKACJA
POTASUJ
KARTY
ZE
STOSU
ODRZUCONYCH
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
JE
NA
WIERZCHU
STOSU
KART
INFEKCJI.
MONTREAL
CANADA
1.
WZROST
PRZESUŃ
ZNACZNIK
POZIOMU
ZACHOROWAŃ
O
1
POLE
DO
PRZODU.
2.
ZARAŻANIE
DOBIERZ
KARTĘ
ZE
SPODU
STOSU
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
W
TYM
MIEŚCIE
3
ZNACZNIKI
CHOROBY
W
ODPOWIEDNIM
KOLORZE.
NASTĘPNIE
ODRZUĆ
TĘ
KARTĘ.
3.
INTENSYFIKACJA
POTASUJ
KARTY
ZE
STOSU
ODRZUCONYCH
KART
INFEKCJI
I
POŁÓŻ
JE
NA
WIERZCHU
STOSU
KART
INFEKCJI.
Wtasuj
karty
epidemii
i premii.
Utwórz
stosy
.
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako
niebieskiej
karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
niebieskiego
miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako
czerwonej
karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
czerwonego
miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako
żółtej
żółtej
karty miasta
podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
żółtego
żółtego
miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
CHOROBY
PREMIA
SUPERBAKTERIA
Użyj tej karty jako
czarnej
karty
miasta podczas:
• Dzielenia się wiedzą
(zastępuje dowolną kartę
czarnego
miasta)
• Wynajdywania lekarstwa
WYIZOLOWANA PRÓBKA
CHOROBY
5
W
tym
wyzwaniu
zmierzycie
się
z
piątą
chorobą.
Pacjenci
chorzy
na
nią
są
odporni na leczenie. Aby
pozbyć się tej
choroby
,
musicie wynaleźć lekarstwo,
wyprodukować
szczepionki
i
przeprowadzić
szczepienia
w
zainfekowanych
miastach.
Grając
z
tym
wyzwaniem,
musicie
użyć
również
kwarantanny
(zob.
„Kwarantanna”
str
.
2).
Dzięki temu
macie szansę
spowolnić
rozprzestrzenianie
się
superbakterii.
Jeśli
chcecie,
możecie
połączyć
to
wyzwanie
z
Nagłym
wypadkiem
i
Prowincjami.
Superbakteria
to zdecydowanie najtrudniejsze wyzwanie w tym rozszerzeniu.
Informacje ogólne
Aby
wygrać,
musicie
wynaleźć
lekarstwa
na
wszystkie
5
chorób
i
wyeliminować
oletową chorobę – superbakterię.
Nie
możesz
korzystać
z
akcji
leczenia
choroby
,
aby
usuwać
oletowe
znaczniki
choroby
.
Możesz
jednak
zapobiegać
ich
pojawianiu
się
na
planszy
w
zwykły
sposób
(za
pomocą
znaczników
kwarantanny
,
umiejętności
specjalisty
ds.
kwarantanny
,
kart zdarzeń i
– po wynalezieniu
lekarstwa – umiejętności
sanitariusza).
Na
początku
gr
y
na
planszy
znajdują
się
3
znaczniki
superbakterii.
Kolejne
mogą
się
pojawić,
gdy
miasto
zostanie
ponownie
zainfekowane
albo
gdy
znaczniki
zwykłej
choroby
zmienią
się
w
superbakterie
na
skutek
działania
karty
superbakterii.
Rozprzestrzenianie
się
oletowej
choroby
działa
zgodnie
z normalnymi zasadami.
Po
wynalezieniu
lekarstwa
na
oletową
chorobę
możecie
usuwać
oletowe
znaczniki
z
miast,
dostarczając
do
nich
szczepionki
produkowane
w fabrykach.
Każda
fabryka szczepionek
produkuje
1
szczepionkę zaraz
po
jej
wybudowaniu
i
po
1
szczepionce
na
koniec
tury
każdego
gracza.
Stacja
badawcza,
w
której
udało
się
wynaleźć
lekarstwo
na
oletową
chorobę,
zostaje
natychmiast
zamieniona
na
fabrykę
szczepionek.
W
trakcie
gr
y
możecie
również
przekształcać inne stacje badawcze w fabryki szczepionek.
Rozgrywka
Przebieg tury jest taki sam jak w grze podstawowej.
Uwaga!
Akcja leczenia choroby nie usuwa oletowych znaczników choroby!
Jeśli
wynaleźliście
już
lekarstwo
na
oletową
chorobę,
po
zakończeniu
tury
każdego
gracza
(po
fazie
nowych
infekcji)
każda
fabr
yka
szczepionek
produkuje
1 szczepionkę.
Połóż
1 szczepionkę
w
każdym
mieście z
fabryką szczepionek.
T
ego wyzwania
nie możecie
łączyć
z wyzwaniem
Mutacja
ani
Bioterror
ysta
. W
dalszej części
instrukcji opisujemy
zasady
dotyczące łączenia
ze
sobą tego
wyzwania
z wyzwaniem
Złośliwy
szczep
i
wyzwaniem
Laboratorium.
Fioletowe znaczniki
choroby
możecie usuwać
na
kilka sposobów
,
korzystając z umiejętności
niektórych postaci
albo zdarzeń.
Po wynalezieniu
lekarstwa
również za
pomocą
umiejętności
specjalnych farmaceuty
i
sanitariusza (o
ile
sanitariusz ma
ze sobą
szczepionkę)
albo po
zagraniu
zdarzenia
Szczepienia masowe
(rozszerzenie
Na krawędzi
). Kierownik
terenowy (rozszerzenie
Na krawędzi
) nie
może jednak
pobierać
próbek oletowej
choroby
.
Przygotowanie do gry
•
Dodaj
do
zasobów
ogólnych
24
oletowe
znaczniki
choroby
,
znacznik
oletowego lekarstwa i wskaźnik uleczalności oletowej choroby
.
•
Połóż obok planszy 4 fabryki szczepionek i 24 szczepionki.
•
Przeprowadzając początkowe infekcje
(zob. punkt
3 Przygotowania do
gr
y
,
str
.
3
instrukcji
podstawowej
gr
y
Pandemic
),
zamień
1
znacznik
choroby
danego
koloru
na
1
oletowy
w
1.,
4.
i
7.
mieście.
Odłóż
jedną
kartę
superbakterii na stos odrzuconych kart
infekcji, a drugą połóż na
wierzchu
talii kart infekcji.
T
o wyzwanie
rozpoczynacie z:
18
znacznikami choroby
rozmieszczonymi
na
planszy (w
tym
3 oletowymi)
i
10 kartami
infekcji na
stosie
odrzuconych
kart infekcji
(9
kartami miast
i
1 kartą
superbakterii).
•
Przekaż każdemu z graczy kartę pomocy superbakterii.
•
Jeśli
gracie
z sanitariuszem,
użyjcie karty
tej
postaci
w
wersji dostosowanej
do wyzwania
Superbakteria
.
•
Dodaj
do
zasobów
ogólnych
4
żetony
kwarantanny
(albo
6,
jeśli
gracie
z pułkownikiem).
•
Potasuj
8
kart
premii
superbakterii
(zakr
ytych).
Odlicz
tyle
kart
premii,
ilu
używacie
kart
epidemii.
T
e karty
wezmą
udział
w
grze.
Pozostałe
karty
odłóż
do
pudełka,
nie
odkrywając
ich.
Przygotowując
talię
kart
gr
y
,
do
każdego
stosu włóż 1 kartę premii i 1 kartę epidemii.
Jeśli na
koniec
tury w zasobach
ogólnych
nie ma
już
tylu
szczepionek, aby
wszystkie
fabryki mogły wyprodukować
po 1
szczepionce,
niech gracz,
który właśnie
skończył turę,
zdecyduje, która
fabryka (albo
fabryki) nie wyprodukuje
żadnej.
Pomiń
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Jacuzzi
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Domek dla dzieci
Pomysł na prezent
Zabawki
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking soundbarów [TOP10]
Zalany laptop – co zrobić w takiej sytuacji?
Ranking smartwatchy [TOP10]
Ranking spalaczy tłuszczu [TOP10]
Wuchang: Fallen Feathers - wymagania PC. Gdy pierwszym bossem może stać się twój komputer
Ranking suszarek do prania [TOP10]
Ranking kaw rozpuszczalnych [TOP10]
Ranking parownic do ubrań [TOP10]
Ranking zabawek dla 4-latka [TOP10]
Premiery gier 2025. Na te tytuły warto czekać
Ranking kamer samochodowych [TOP10]
Ranking płyt indukcyjnych [TOP10]
Ranking rowerów elektrycznych [TOP10]
Soki z sokowirówki - jakie owoce wybrać?
Rodzaje pomp wodnych
Sprawdź więcej poradników