Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Pomiń menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Pomiń menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje REBEL
›
Instrukcja Gra planszowa REBEL Terraformacja Marsa Gra kościana 2013688
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(113)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa REBEL Terraformacja Marsa Gra kościana 2013688
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
1
2
WPROW
ADZENIE
WPROW
ADZENIE
T
erraformacja Marsa: Gra kościana
to gra, której mechaniki opierają się zar
ówno na kartach, jak
i kościach. Gracze używają specjalnych kości, aby rozwijać swoje korporacje i terraformować
Marsa, przekształcając tę planetę w nowy dom dla ludzkości.
Kości repr
ezentują zasoby
, które gracze wydają, aby zagrywać karty i wykonywać inne akcje.
Wtrakcie rozgrywki gracze zwiększają swoją pr
odukcję kości, podnoszą wskaźniki terraformacji,
umieszczają na planszy obszary miast i zieleni, a także otrzymują różne pr
emie. W każdej swojej
turze gracz albo produkuje nowe kości (tura pr
odukcji), albo wykonuje akcje (tura akcji).
Za każdym razem, gdy gracz podnosi któryś ze Wskaźników Globalnych (czyli zwiększa Poziom
Tlenu, podnosi T
emperaturę albo umieszcza obszar oceanu), otrzymuje
2
punkty zwycięstwa
(PZ). PZ można też gromadzić, umieszczając obszary na planszy i zagrywając karty
, a także
zdobywając nagrody itytuły
.
Gra dobiega końca, gdy 2 z 3 Wskaźników Globalnych (Poziom Tlenu, T
emperatura, Liczba
Oceanów) osiągną poziomy maksymalne. Wygrywa gracz, który zdobędzie najwięcej PZ.
TOR PZ
5 KART PROJEKTÓW
T
ALIA
PROJEKTÓW
TYTUŁ
Y
NAGRODY
PULA KOŚCI
2 KARTY KORPORACJI
KARTY
BONUSOWE
3
PRZYGOTOWANIE DO GRY
PRZYGOTOWANIE DO GRY
1) Plansza.
Planszę należy umieścić na środku stołu (wybraną str
oną do góry). Po 1 przezroczystym
znaczniku należy umieścić na polu „0%” na torze tlenu i na polu „–32°C” na torze temperatury
.
7kafelków obszarów oceanów należy umieścić w stosie na planszy na polu oznaczonym symbolem
oceanu. Każdy z graczy wybiera kolor i umieszcza znacznik w tym kolorze na polu startowym
toru PZ (0 PZ).
2)
Pula kości.
Wszystkie kości należy umieścić obok planszy w taki sposób, aby
każdy z graczy miał do nich dostęp. T
o pula kości. Obok niej należy położyć
wszystkie znaczniki uniwersalne i pozostałe kafelki obszarów
.
3)
T
alia projektów
.
Należy się upewnić, że wśród kart projektów
, korporacji i bonusowych
nie ma kart z rozszerzenia
Era korporacyjna
oznaczonych żółtym symbolem (zob. str
. 10). Karty
projektów należy potasować, a następnie umieścić w zakrytej talii w pobliżu planszy
, zostawiając
obok miejsce na stos kart odrzuconych.
4)
Karty bonusowe.
Należy potasować karty bonusowe i wylosować odpowiednią ich liczbę: 4 karty
wrozgrywce 1- i 2-osobowej, 6 kart w r
ozgrywce 3-osobowej, 8 kart w rozgrywce 4-osobowej. Należy
utworzyć z nich zakryty stos (bez oglądania kart) i umieścić obok planszy
. Pozostałe karty bonusowe
należy odłożyć do pudełka (również bez oglądania). Gracze będą zdobywać karty bonusowe, gdy
osiągną na torze PZ poziomy zpremią (5 PZ i 12 PZ).
5) Nagrody
.
Należy wziąć z puli kości po 1 kości w każdym kolorze, a następnie wylosować 3 z nich,
wykonać nimi rzut i umieścić je na 3 wyznaczonych polach nagród na planszy
. Na koniec gry gracze,
którzy będą mieć najwięcej wskazanych symboli w koszcie zagranych kart, zdobędą nagrody
.
6) T
ytuły
.
Należy wylosować 3 żetony tytułów i umieścić na planszy
. Pozostałe żetony odkłada się
do pudełka. Gracz, który jako pierwszy zrealizuje cel przedstawiony na żetonie tytułu, natychmiast
otrzymuje za darmo ten żeton. Na koniec gry każdy żeton tytułu jest wart 4 PZ.
7)
Kolejność graczy
.
Gracz, który jako ostatni wygrał rozgrywkę w
T
erraformację Marsa
(dowolną
wersję), zostaje pierwszym graczem i rozpoczyna r
ozgrywkę. Gracze rozgrywają tury zgodnie
zkierunkiem ruchu wskazówek zegara.
8)
Projekty i korporacje.
Każdemu z graczy należy r
ozdać po 5 kart projektów
. T
o ręka początkowa.
Karty korporacji należy potasować i rozdać każdemu z graczy po 2 z nich. Każdy z graczy wybiera
izachowuje po 1 z otrzymanych kart korporacji. Niewykorzystane karty korporacji należy odłożyć
dopudełka.
9)
Ujawnienie korporacji.
Zgodnie z ustaloną kolejnością gracze
kładą swoje karty korporacji odkryte przed sobą. Każdy
otrzymuje premię startową wskazaną w czerwonej sekcji karty
(w przykładzie obok są to 3 znaczniki uniwersalne), a następnie
przykrywa tę sekcję kafelkiem w swoim kolorze gracza.
10)
Początkowa produkcja.
Każdy z graczy r
ozpatruje produkcję
wskazaną w brązowej sekcji karty korporacji (w przykładzie obok
gracz bierze 2 żółte kości i 1 czerwoną kość). Gracze wykonują
rzut kośćmi, które wzięli, i zachowują je przed sobą. Są to teraz
ich zasoby
. W trakcie rozgrywki gracze mogą otrzymać więcej
zasobów
, rozgrywając turę produkcji.
11)
Kara pierwszego gracza.
Pierwszy gracz musi wybrać 1 ze
swoich zasobów i przekazać go ostatniemu graczowi (w rozgrywce
1-osobowej należy pominąć ten krok). Następnie pierwszy gracz
rozpoczyna r
ozgrywkę.
credic
or
PREMIA
STARTOWA
KARTA KORPORACJI
ZNACZNIK
UNIWERSALNY
KAFELEK
OBSZARU
4
ROZGRYWKA
ROZGRYWKA
Zgodnie z ustaloną kolejnością gracze rozgrywają tury do momentu, aż 2 z 3 Wskaźników Globalnych
osiągną poziomy maksymalne. Gdy tak się stanie, następuje koniec gry
.
W swojej turze gracz może albo wyprodukować nowe zasoby (tura pr
odukcji), albo wykonać akcje (tura
akcji).
TURA PRODUKCJI
Jeśli gracz decyduje się na rozegranie tury pr
odukcji, wykonuje następujące czynności w podanej kolejności:
1)
Zachowuje do 3 kości zasobów
, które aktualnie ma (znaczniki uniwersalne nie są kośćmi i nie wliczają się
do tego limitu), a pozostałe odkłada do puli kości.
2)
Może odrzucić dowolną liczbę kart ze swojej ręki.
3)
Jeśli ma na ręce mniej niż 5 kart, dobiera tyle, aby mieć 5.
4)
Produkuje nowe zasoby
, czyli bierze kości wskazane w brązowych sekcjach jego karty korporacji
izagranych zielonych kart projektów
, a następnie wykonuje nimi rzut. Jeśli w puli nie ma wystarczającej
liczby kości, gracz bierze tyle kości, ile może, a następnie otrzymuje 1 znacznik uniwersalny (niezależnie
od liczby brakujących kości).
5)
Odświeża użyte niebieskie karty projektów
. Będzie mógł ich użyć ponownie.
TURA AKCJI
Jeśli gracz decyduje się na rozegranie tury akcji, najpierw wykonuje
1
akcję pomocniczą
,
a następnie
1
akcję główną.
AKCJA POMOCNICZA
W
eź z puli 1 dowolną kość i wykonaj nią rzut.
Wydaj 1 dowolny zasób, aby obrócić inną swoją kość w dowolny sposób.
Wydaj 1 dowolny zasób, aby dobrać 2 karty
.
Albo wykonaj akcję pomocniczą na 1 ze swoich nieużytych
niebieskich kart. Następnie obróć tę kartę o 90°, aby oznaczyć ją
jako użytą.
AKCJA GŁÓWNA
Zagraj 1 kartę z ręki i opłać jej koszt (szczegółowy opis zagrywania
kart znajduje się na następnej stronie).
Wykonaj kolejną akcję pomocniczą jako akcję główną.
Wydaj 3 zasoby ciepła, aby podnieść T
emperaturę o 4°C (1 poziom).
Wydaj 3 zasoby wody
, aby umieścić 1 obszar oceanu na planszy
.
Wydaj 4 zasoby roślinności, aby umieścić 1 obszar zieleni na planszy
(i zwiększyć Poziom Tlenu o 2%, czyli 1 poziom).
Wydaj 3 zasoby miasta, aby umieścić 1 obszar miasta na planszy
.
Wydaj 3 zasoby megakredytów
, aby natychmiast otrzymać 2 PZ.
Albo wykonaj akcję główną na 1 ze swoich nieużytych niebieskich
kart. Następnie obróć tę kartę o 90°, aby oznaczyć ją jako użytą.
1
POMPA
WARSTWY
WODONOŚNEJ
AKCJA
GŁÓWNA
1
POMPA WARSTWY
WODONOŚNEJ
AKCJA
GŁÓWNA
DYSTRYKT
HANDLOWY
AKCJA
POMOCNICZA
DYSTRYKT
HANDLOWY
AKCJA
POMOCNICZA
5
Akcja swobodna
Na niektórych niebieskich kartach znajdują się akcje swobodne, któr
e można
wykonać w
dowolnym
momencie podczas swojej tury – przed albo po akcji pomocniczej albo głównej,
anawet na początku albo na koniec tury pr
odukcji. Należy r
ozpatrzyć efekt i obr
ócić kartę o 90°.
Wszystkie użyte niebieskie karty zostaną odświeżone (przywr
ócone do pozycji pionowej) w turze pr
odukcji.
ZAGRANIE KARTY
ZAGRANIE KARTY
Zagranie karty to akcja główna
w turze akcji, dlatego trzeba pamiętać, aby najpierw
wykonać
akcję pomocniczą
!
Aby zagrać kartę z ręki, gracz musi opłacić jej koszt,
czyli wydać dokładnie takie zasoby
, jakie są wskazane w lewym gór
nym r
ogu karty
(symbole muszą być identyczne!). Wydane zasoby odkłada się do puli kości. Gracz
może wydawać także znaczniki uniwersalne – znacznik uniwersalny zastępuje
dowolny zasób.
Po opłaceniu kosztu karty gracz r
ozpatruje jej efekty w dowolnej kolejności. Jeśli nie
może r
ozpatrzyć jakiegoś efektu, ignoruje go (zob. uwagi dotycz
ące kart na str
. 10).
Wszystkie
ZIELONE KAR
TY
mają w prawym gór
nym r
ogu brązową sekcję pr
odukcji. Po ich zagraniu nic się
nie dzieje. Należy je układać jedna na drugiej (najlepiej blisko kar
ty korporacji) w taki sposób, aby brązowe
sekcje pr
odukcji i koszt były widoczne. Za każdym razem, gdy gracz r
ozgrywa turę pr
odukcji, otrzymuje
wszystkie kości wskazane wbrązowych sekcjach i wykonuje nimi rzut.
Gdy gracz zagrywa
CZER
WONĄ KAR
TĘ
, natychmiast r
ozpatruje jej efekty
. Jeśli otrzymuje kości,
natychmiast wykonuje nimi rzut, aby okr
eślić, jakie zapewniają zasoby
. Czerwone karty należy układać
odkryte jedna na drugiej w taki sposób, aby ich koszt był zawsze widoczny (mogą pomóc w zdobyciu tytułów
w trakcie gry i nagr
ód nakoniec gry).
Gdy gracz zagrywa
NIEBIESKĄ KAR
TĘ
, nic się nie dzieje. Należy ją położyć oddzielnie od pozostałych kart.
Na niebieskich kartach znajdują się akcje (pomocnicza, główna a
lbo swobodna), któr
e są dostępne tylko
dla gracza, który zagrał daną kartę. Gdy gracz wykonuje akcję z niebiesk
iej karty
, opłaca koszt wskazany po
lewej str
onie strzałki (jeśli jakiś jest), a następnie otrzymuje korzyść wskazaną po jej prawej str
onie. Na koniec
obraca kartę o90°, aby oznaczyć ją jako użytą. Wszystkie użyte niebieskie karty zostają odświeżone w turze
pr
odukcji, więc gracz będzie mógł ich użyć ponownie.
1
POMPA
WARSTWY
WODONOŚNEJ
AKCJA
GŁÓWNA
1
POMPA
WARSTWY
WODONOŚNEJ
AKCJA
GŁÓWNA
ZIELONE KAR
TY
.
W turze pr
odukcji
uwzględnia się wszystkie kości widoczne
w brązowych sekcjach kart. W tym
przykładzie gracz rzuci 3 żółtymi kośćmi,
2 niebieskimi i 1 czerwoną.
CZER
WONA KAR
T
A.
Gdy gracz
zagra tę kartę, podnosi T
emperaturę
o4°C (i otrzymuje 2 PZ) oraz otrzymuje
2 niebieskie kości, któr
e obraca tak,
abyzapewniały zasoby ener
gii.
NIEBIESKA KAR
T
A.
Samo zagranie karty
to akcja główna. Jednak w 1 zpóźniejszych
tur akcji jako akcję główną gracz może
wydać 1 zasób stali, aby umieścić na
planszy 1 obszar oceanu. Poużyciu tej
karty należy ją obr
ócić o 90°. Będzie
można jej ponownie użyć dopier
o po turze
pr
odukcji.
cr
edic
or
PREMIA
STARTOWA
GIGANTYCZNE
LUSTRO
KOSMICZNE
STEROWCE
POMPA
GEOTERMALNA
1
POMPA
WARSTWY
WODONOŚNEJ
AKCJA
GŁÓWNA
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Tekken 8
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
NA CZASIE
Karma dla psa
Karma dla kota
Obroża Foresto
MagSafe
Kolagen
Frytkownica beztłuszczowa
Ranking suszarek do prania
Piekarnik do zabudowy ranking
Termometr bezdotykowy ranking
Ranking zmywarek
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
POMYSŁ NA PREZENT
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Taty
Prezent na komunię
Prezent na Dzień Dziecka
Słuchawki bezprzewodowe ranking
Prezent dla mężczyzny
Etui iPhone 16 Pro Max
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking hulajnóg wyczynowych [TOP10]
Ranking karm dla kotów [TOP10]
Ranking mikrofonów do śpiewania [TOP10]
Ranking patelni [TOP10]
Ranking smartwatchy do 300 zł [TOP10]
Co przyniesie aktualizacja 2.4 Wuthering Waves? Pełne spojrzenie na nadchodzące nowości
Ranking pralek ładowanych od góry [TOP10]
Ranking laptopów [TOP10]
Ranking gier na PS4 [TOP10]
Ranking przenośnych stacji zasilania [TOP10]
Jak wybrać butelkę dla psa na podróż?
Ranking kamer samochodowych [TOP10]
Ranking orbitreków [TOP10]
Ranking piekarników do zabudowy [TOP10]
Ranking kaw ziarnistych [TOP10]
Sprawdź więcej poradników