Od kilku tygodni emocje wokół Vampire: The Masquerade ‒ Bloodlines 2 przybrały na sile. Głównie z powodu decyzji o ukryciu części zawartości pod płatnymi DLC. Klany Lasombra i Toreador, elementy centralne dla fanów serii, miały być dostępne tylko w droższych wersjach Premium lub jako dodatek. Po intensywnej krytyce Paradox Interactive cofa te plany. Co tak naprawdę się zadziało? Poznajcie szczegóły.
Punktem krytycznym była zapowiedź, że klany Lasombra i Toreador będą dostępne tylko dla posiadaczy Premium Edition albo jako osobny DLC. Gracze argumentowali, że klany to nie dodatek kosmetyczny - wpływają na rozgrywkę, historię i wybory, które podejmuje gracz.
W odpowiedzi na falę krytyki, Paradox Interactive i developer The Chinese Room ogłosili, że Lasombra i Toreador zostaną włączone do podstawowej wersji gry - od dnia premiery dla wszystkich graczy. To oznacza, że podstawowa liczba klanów wzrasta do sześciu już na starcie.
Podstawowa wersja gry, Edycja Standardowa, zawiera kompletny zestaw sześciu klanów: Brujah, Tremere, Banu Haqim, Ventrue, Lasombra i Toreador. Oznacza to, że już od premiery gracze mają dostęp do pełnej palety możliwości wyboru i rozgrywki.
Edycja Deluxe rozszerza ją o pakiet kosmetyczny Santa Monica Memories, który pozwala na dodatkowe personalizacje postaci i elementów wizualnych. Z kolei Edycja Premium obejmuje wszystko, co oferują wersje Standard i Deluxe, a dodatkowo zawiera Expansion Pass, w ramach którego udostępnione zostaną dwa pakiety fabularne, znane jako Story Packs, oraz kolejne dodatki wizualne. Dwa planowane Story Packs to Loose Cannon, koncentrujący się na postaci Brujah Sherifa Benny’ego, oraz The Flower & The Flame, opowiadający o roli Toreador Primogen Ysabelly. Premiera tych dodatków przewidziana jest na 2026 rok, a gracze będą mogli nabyć je poprzez Expansion Pass lub osobno.
Cena Edycji Premium wynosi około 339 zł, a każdy z pakietów fabularnych Story Pack zakupiony osobno kosztuje około 60–70 zł. Edycję standardową gry wyceniono na 229 zł.
Decyzja Paradox Interactive oraz The Chinese Room jest przykładem sytuacji, w której mocno usłyszalna opinia graczy naprawdę wpłynęła na ostateczny kształt gry. To, że klany zostały potraktowane przez część społeczności jako coś więcej niż dodatek, przyczyniło się do bardzo intensywnej reakcji. Stało się jasne, że ograniczenie ich w wersji podstawowej odbierane byłoby jako krok wstecz w porównaniu do oryginału z 2004.
Dla branży gier to sygnał, że ograniczanie kluczowych elementów rozgrywki - takich jak klasy czy klany - do płatnych DLC może narazić na straty wizerunkowe i niezadowolenie graczy. Modele monetizacji, szczególnie w grach RPG, gdzie wybór klanu / klasy jest fundamentalny, muszą uwzględniać nie tylko możliwe zyski, ale także lojalność społeczności i poczucie sprawiedliwości. W tym przypadku granica została przekroczona, więc reakcja była szybka, a zmiana konieczna.
Warto przypomnieć, że Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 zadebiutuje na komputerach PC oraz konsolach nowej generacji, w tym PlayStation 5 i Xbox Series X i Xbox Series S. Premiera została oficjalnie zaplanowana na 21 października 2025 roku.