Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Dobór dętki do opony rowerowej

  2023-03-31 

Dobór dętki do opony rowerowej dla niektórych może być problematyczny. Dętka musi bowiem mieć odpowiedni nie tylko rozmiar, ale też rodzaj wentyla. Niestety, nawet jeśli kupimy odpowiedni rozmiar dętki, to nieodpowiedni wentyl może być przeszkodą w jej założeniu.

Jaki dobrać rozmiar dętki rowerowej?


Rozmiar dętki, to najważniejszy parametr, na jaki należy zwrócić uwagę podczas dobierania dętki do opony rowerowej. Na każdym boku opony umieszczone są jej parametry (takie jak średnica i szerokość ogumienia) i to właśnie według nich najlepiej dobrać dętkę. Najczęściej spotkamy się z zapisem w systemie angielskim (w calach): 29x2,15 lub w systemie francuskim: 700x18C (wyrażony w milimetrach). Pierwsza wartość to średnica opony, druga zaś – szerokość. Zapis angielski spotkamy najczęściej w rowerach górskich, a francuski – w szosowych. Spotkać możemy też zapis ETRTO, który wygląda następująco: 18x622. Nieważne, z którym zapisem się spotkamy, na pudełku dętki są zazwyczaj umieszczone tabele, które pomogą nam dobrać odpowiednią wielkość.


O ile średnica dętki powinna być taka sama, jak średnica koła, to parametr, jakim jest szerokość, najczęściej jest wymiarem mieszczącym się w określonym przedziale, który należy dopasować do szerokości opony. Możemy bowiem spotkać dętkę, która ma tę samą średnicę, ale różne zakresy szerokości.

Rowery w naszej ofercie:

Rodzaje wentyli w dętkach rowerowych


Nie tylko odpowiedni dobór dętki do opony rowerowej jest ważny. To, czy danej dętki będziemy mogli użyć w naszym kole, zależy również od rodzaju wentyla. Głównie chodzi o jego średnicę, a także wysokość, która przekłada się na wielkość otworu i wysokość obręczy. Na rynku spotkamy trzy rodzaje wentyli. Najpopularniejszy, najczęściej stosowany w rowerach wyścigowych, to wentyl typu Presta. 


Obecnie montowany praktycznie we wszystkim modelach rowerów szosowych, gravelach i górskich. Dość popularnym typem, jest wentyl zwany potocznie samochodowym – wentyl Schrader’a. Wykorzystywany w popularnych rowerach użytkowych i miejskich, ze względu na łatwą dostępność do pompek. Dętki wyposażone w ten typ wentyla, możemy napompować bowiem nie tylko własną pompką rowerową, ale też pompkami samochodowymi, które dostępne są chociażby na stacjach benzynowych.


Ostatni rodzaj, to coraz rzadziej stosowany wentyl typu Dunlop – protoplasta wentyli. Jest to bardzo prosty w budowie wentyl, który był dawniej często stosowany, dlatego dzisiaj spotkamy go raczej wyłącznie w starszych modelach rowerów.


Wentyle Dunlopa i Shredera mają większą średnicę niż Presta. Nie włożymy ich więc w otwór w obręczy dopasowanej do węższych wentyli. Odwrotnie jest to możliwe, jednak z racji zbyt dużego otworu, wentyl może łatwo ulec uszkodzeniu. Zastosowanie takiej dętki jest możliwe, ale powinno być to rozwiązanie tymczasowe, pozwalające dotrzeć do celu.

W rowerach sportowych w różny sposób zwiększa się wytrzymałość kół i ich aerodynamikę. Obręcze spotykane najczęściej w rowerach szosowych mają większą wysokość, więc wentyl powinien być dłuższy. Widzimy więc, że dobór dętki do opony rowerowej to nie tylko rozmiar i rodzaj wentyla, ale też jego długość. Musi on wystawać poza obręcz tak, aby możliwe było jego zamontowanie, a potem napompowanie opony.

Dętki rowerowe w naszej ofercie:

Z czego wytwarzamy dętki


Większość osób używających roweru do codziennych podróży, nie ma wymagań co do wagi i jakości dętki. Dla nich ważny jest odpowiedni rozmiar i typ wentyla. W świecie rowerów sportowych i wyścigów, gdzie liczy się czas i maksymalna prędkość, szuka się rozwiązań, które pozwolą zbudować dętki lżejsze, dzięki czemu uzyskuje się mniejsze opory toczenia. Najpopularniejsze są dętki butylowe, zaś te używane przez zawodników, to lateksowe i TPU.

Butylowe są najpopularniejsze, ponieważ są najtańsze. Niestety są też najcięższe i generują największe opory toczenia wśród wymienionych trzech rodzajów. Poza najniższą ceną, ich zaletą jest też długotrwałość oraz możliwość ich naprawienia łatką, gdy je przebijemy.


W rowerach szosowych w celu uzyskania lepszych parametrów jazdy, stosuje się dętki lateksowe. Charakteryzują się one niską wagą, przez co generują mniejsze opory toczenia. Są jednak bardzo delikatne i łatwo je uszkodzić – nie tylko podczas jazdy, ale nawet podczas samego montażu. Wymagają też stałego kontrolowania ciśnienia powietrza.

Najnowszym materiałem do budowy dętek, jest termokurczliwy poliuretan w skrócie TPU. Materiał ten cechuje się lekkością i dobrym trzymaniem ciśnienia. Dużym ich plusem jest też niewielki rozmiar, dzięki czemu nadają się idealnie jako zapas. Ich wadą jest z kolei wysoka cena i specjalne łatki do naprawy, gdybyśmy je przebili.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756