Poradniki Eksperta

Jak naprawić przeskakujący łańcuch w rowerze?


Głośno pracujący i przeskakujący łańcuch w rowerze to zmora każdego rowerzysty. Ma negatywny wpływ nie tylko na komfort naszej jazdy, ale również na bezpieczeństwo, a także szybsze zużycie napędu. Przeważnie hałasuje, ponieważ nie może wskoczyć na swój tryb. Dzieje się tak najczęściej, gdy jest mocno obciążony, podczas ruszania czy podjeżdżania pod górkę. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Może to być zabrudzenie, zużyte elementy lub złe wyregulowanie. Co zrobić, na co zwrócić uwagę, aby rower płynnie jechał, jak naprawić przeskakujący łańcuch w rowerze?


przeskakujący łańcuch w rowerze

Zużyte elementy napędu a przeskakujący łańcuch w rowerze


Poszukiwania problemów z przeskakującym łańcuchem w rowerze należy rozpocząć od dokładnego obejrzenia napędu pod kątem jego zużycia. Główną przyczyną głośnego działania może być sam łańcuch, więc sprawdzamy, czy nie jest zbytnio rozciągnięty, a koronki kasety lub wolnobiegu za bardzo zużyte. Powinniśmy również obejrzeć kółka wózka przerzutki tylnej, czy nie są zbyt wyeksploatowane. Zużycie łańcucha najłatwiej określić przy pomocy specjalnie do tego dedykowanego narzędzia zwanego przymiarem. To niedrogie, ale przydatne, metalowe narzędzie przypominjące kotwicę. Z jednej strony wskazuje rozciągnięcie o 1 proc. długości, a z drugiej o 0,75 proc. Gdy narzędzie przyłożymy do łańcucha po stronie wskazującej rozciągnięcie na poziomie 0,75 proc. i wypustka narzędzia nie wsunie się pomiędzy ogniwa, oznacza to, że łańcuch jest jeszcze sprawny, nie powinien powodować przeskakiwania i możemy na nim spokojnie dalej jeździć.


Gdyby jednak przymiar wsunął się, oznaczałoby to, że łańcuch jest rozciągnięty o 0,75 proc. swojej długości i przyszła pora na jego wymianę. Gdy przyłożymy przymiar po drugiej stronie, z wartością 1 proc. i wsunie się on pomiędzy ogniwa łańcucha to mamy winowajcę głośnego, źle działającego napędu. Oznacza to zbyt długie eksploatowanie łańcucha, które najprawdopodobniej doprowadziło również do zużycia zębów kasety i oba te elementy nadają się do natychmiastowej wymiany. W tym przypadku, gdy wymienimy tylko łańcuch, spotęguje to tylko efekt ślizgania się nowych zwartych ogniwek po szerokich, zużytych zębatkach kasety i niepotrzebnie doprowadzi do jego szybkiego zużycia.


Wymiana samego łańcucha, gdy zużyciu uległa również kaseta, jest najczęstszą przyczyną jego przeskakiwania. Nic nie da również jego skracanie. Zużyte są poszczególne ogniwa, które z racji wyrobienia nie będą już idealnie wskakiwać na zębatki, tylko będą się z niej zsuwać i przeskakiwać. Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana całego napędu, szczególnie wtedy, gdy długo jeździliśmy na mocno rozciągniętym łańcuchu. Wymiana tylko jednego elementu na nowy, sprawny, spowoduje, że nowa część nie będzie pasowała do pozostałych, które są zużyte. Zwróćmy też uwagę na to, w jakim stanie są kółeczka wózka tylnej przerzutki, czy również po nich łańcuch się nie ślizga, a wyrobione kółeczka chodzące na boki nie podają krzywo łańcucha na kasetę.


Rowery w naszej ofercie:


Czyszczenie napędu


Jeżeli napęd jest sprawny, powinniśmy sprawdzić, czy na przeskakujący łańcuch w rowerze nie ma wpływu brudny, nienasmarowany łańcuch. Największy wpływ na nieprawidłową pracę łańcucha może mieć brud znajdujący się pomiędzy zębatkami kasety lub wolnobiegu oraz kółeczkach wózka przerzutki. Może się on tam zgromadzić podczas częstej jazdy w mokrym, błotnistym terenie. Przyczyną może być także stosowanie słabych smarów do napędu oraz jego niepoprawne smarowanie. Smarujemy same ogniwka łańcucha. W żadnym wypadku nie smarujemy zębatek kasety czy korby. Za duża ilość smaru oraz to, że jest on słabej jakości, powoduje nadmierne przyciąganie kurzu oraz nieczystości unoszonych podczas jazdy i gromadzenie się go na łańcuchu oraz na kasecie. Dobrej jakości smary do łańcuchów posiadają składniki, które potrafią smarować, a jednocześnie do których nie przylega brud. Dokładne wyczyszczenie oraz nasmarowanie powinno przywrócić pełną funkcjonalność napędu. Do czyszczenia kaset i wolnobiegów przeznaczone są specjalne, wąskie szczoteczki, które jesteśmy w stanie wsunąć pomiędzy poszczególne zębatki bez ich demontażu. Również do łańcucha są specjalne szczoteczki oraz urządzenia pozwalające na jego umycie bez zdejmowania. Oczywiście najlepsze efekty osiągniemy, gdy wszystkie te elementy zdejmiemy i porządnie wyczyścimy.


Łańcuchy rowerowe w naszej ofercie:


Regulacja napędu


Co jednak mamy zrobić, jeśli nie pomogło czyszczenie lub wymieniliśmy napęd, a w dalszym ciągu mamy przeskakujący łańcuch w rowerze? Pozostaje sprawdzenie czy przerzutki są dobrze wyregulowane. Jeżeli łańcuch ma problem ze wskoczeniem na któryś ze skrajnych biegów, sprawdzamy czy dobrze są ustawione ograniczenia przerzutki (śrubki z literkami H i L). Jeżeli ma problem ze wskoczeniem na wyższy bądź niższy bieg, trzeba podciągnąć lub poluzować linkę przy manetkach zmiany biegów, obracając śrubę baryłkową o ćwierć obrotu i sprawdzając, jaki dało to efekt.


Przyczyną może być również niedokręcona kaseta, jak też duże luzy na łożyskach koła, które powodują jej „pływanie”, przez co łańcuch trudniej wskakuje na odpowiedni bieg. Ograniczać ruch przerzutki może również załamana lub zanieczyszczona linka, której swobodny ruch w pancerzu będzie znacznie ograniczony. Tu najlepszym rozwiązaniem będzie jej wymiana i ponowna regulacja przerzutek.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756