Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jak się jeździ elektrycznym rowerem?

 2023-10-09 

Rower elektryczny, to kolejne wcielenie chyba najpopularniejszego jednośladu, jakim jest rower. Nie jest to jeszcze jeden jego rodzaj – gdzie kryterium jest rodzaj tras do pokonywania. Posiada natomiast jeden, istotny, nowy wyróżnik, jakim jest napęd, który pomaga w jeździe. Napęd ten możemy znaleźć praktycznie w każdym typie roweru – od miejskiego, przez szosowy, po górski. Najprościej mówiąc – rower elektryczny, to rower z napędem. Jest to jednoślad idealny dla osób, które nie mają kondycji i czasu aby ją zbudować, a także osób starszych, które po prostu nie mają już sił na dłuższe przejażdżki. To także dobry pojazd na weekendowe trasy oraz dojazdy do pracy lub szkoły. Jazda na rowerze elektrycznym jest łatwiejsza, ale należy pamiętać, że e-rower nie wyręczy nas zupełnie z jazdy. Rower elektryczny jedynie ją wspomaga. Nie jest tak, że podczas jazdy się zupełnie nie zmęczymy. Jak działa wobec tego rower elektryczny i jak nim jeździć?

Jak jeździć na rowerze elektrycznym?

Rower elektryczny wspomaga jazdę, ale sam nie pojedzie. Nie działa jak motocykl – nie wystarczy obrócić manetkę gazu, aby bez pedałowania pojechał. Tak więc na pytanie, „Czy trzeba pedałować na rowerze elektrycznym?”, odpowiedź brzmi – trzeba. Prędkość, do której silnik nas wspomaga, jest ograniczona zgodnie z przepisami prawa – 25 km/h. Po przekroczeniu tej prędkości, silnik elektryczny automatycznie się wyłącza.


Zasada działania roweru elektrycznego jest bardzo prosta i właśnie dzięki temu, staje się on tak popularny. Silnik w rowerze elektrycznym uruchamia się automatycznie, gdy zaczynamy pedałować. Tym, jak bardzo nas wspomaga, steruje kontroler. To, jak silne jest wspomaganie, zależy też oczywiście od silnika. W zależności od zastosowanej elektroniki, możemy mieć kilka różnych trybów wspomagania jazdy. Ogólnie – im szybciej pedałujemy, tym silniejsze jest wspomaganie i odwrotnie. Jeśli zechcemy się zatrzymać, wystarczy po prostu nacisnąć dźwignię hamulca lub przestać pedałować. Wówczas silnik automatycznie się wyłączy i przestanie napędzać nasz pojazd.

Rowery elektryczne w naszej ofercie:

Jazda na rowerze elektrycznym

Jak widzimy, jazda na rowerze elektrycznym nie różni się prawie wcale od jazdy na tradycyjnie napędzanym jednośladzie. Jest po prostu łatwiejsza. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu, może nam się jeździć łatwiej. Możemy jechać dłużej bez zmęczenia, a i dostępniejsze stają się też trudne trasy, na których pokonanie normalnie nie mielibyśmy siły.


Zatem, czy na rowerze elektrycznym można jeździć jak na zwykłym? Oczywiście, że tak. Jeśli tylko mamy ochotę, możemy całkowicie wyłączyć silnik elektryczny i cieszyć się jazdą, tak jak na zwyczajnym, mechanicznym rowerze. Prędzej czy później, może nam się przytrafić taka sytuacja, gdy po prostu wyczerpie się nam akumulator. Wówczas pozostaje nam tylko jazda o własnych siłach. Wybierając odpowiedni model powinniśmy jednak pamiętać, że rowery mają różne przeznaczenie: rowery elektryczne miejskie, rowery elektryczne górskie czy rowery elektryczne trekkingowe. Dlatego mogą różnić się charakterystyką jazdy


Wtedy możemy zauważyć pewien minus roweru z napędem elektrycznym, jakim jest jego masa. Waga e-bik’a, ze względu na dodatkowe komponenty, jest większa. Trzeba się liczyć z dotykowymi kilogramami – od 3 do 5. Bez wspomagania, ciężej będzie nam go rozpędzić i wprowadzić w ruch, niż zwykły rower. Na większą wagę musimy być przygotowani szczególnie w terenie, podczas pokonywania zakrętów, na zjazdach i podjazdach, gdyż trudniej się je pokonuje.

Jak działa rower elektryczny?

Każdy e-bike posiada trzy kluczowe elementy, które odpowiadają za jego napęd. Od tego zależy, jak będzie wyglądała jazda na rowerze elektrycznym.   Są to: akumulator, silnik elektryczny oraz elektroniczny kontroler sterujący pracą całego jednośladu. Poza tymi elementami, rower elektryczny nie rożni się od rowerów tradycyjnych. Do ich budowy wykorzystywane są te same koła, przerzutki i kierownice. W zależności od rodzaju roweru elektrycznego, inna może być jedynie rama. Są bowiem rowery tradycyjne, do których zostały dodane wspomniane wcześniej elementy czyli silnik, akumulator i sterownik, jak i rowery, w których rama jest od razu przygotowana na ich montaż. W rowerach przekształconych na elektryczne, silnik umieszczony jest w piastach kół lub przy korbie za pomocą specjalnych uchwytów. Akumulator umieszczony jest zazwyczaj na bagażniku lub za pomocą specjalnych mocowań do ramy. Całe okablowanie poprowadzone jest na zewnątrz roweru. Z kolei rowery elektryczne, które projektowane są od podstaw jako elektryczne, mają wszystko sensownie zaprojektowane i rozmieszczone. Niekiedy ciężko nawet rozpoznać, że są to „elektryki”. W lekko poszerzonej dolnej rurze ramy ukryty jest akumulator, silnik zintegrowany z korbą, a przewody do sterowania pochowane wewnątrz ramy. Taki rower dzięki przemyślanemu rozłożeniu elementów jest lżejszy, ale ma również równomiernie rozłożony ciężar, co zdecydowanie ma wpływ na jazdę, szczególnie w przypadku rowerów sportowych.

Jak jeździć rowerem elektrycznym?

To, jak będziemy jeździć naszym e-bike’em, w dużej mierze zależy od naszego temperamentu, naszej kondycji oraz tras, jakie będziemy pokonywać. Wśród użytkowników znajdą się osoby, które będą lubiły dynamiczną jazdę, jak i spokojną. Dynamiczna jazda na rowerze elektrycznym szybciej rozładuje nasz akumulator, więc będziemy się nią cieszyć na krótszym dystansie. Ekonomiczna jazda to spokojny start i przemyślane hamowanie, które odwdzięczy się dłuższym zasięgiem. Nie bez znaczenia jest prędkość, z jaką się poruszamy, jak i teren. Duża prędkość, to większe zużycie energii.


Więcej energii potrzebować będziemy również podczas podjazdów pod górkę i jazdy w trudnym terenie. Duży wpływ na to, jak szybko rozładowuje się akumulator ma tryb jazdy jaki wybierzemy, czyli wielkość wspomagania ustawiona na kontrolerze. Przeważnie dostępne są trzy tryby: ekonomiczny, normalny i sportowy. Im wyższy tryb, tym większe wspomaganie przez silnik, a mniej siły pochodzącej od nas. My również możemy dać z siebie dużo, co w połączeniu z trybem sportowym może zaowocować bardzo szybką i dynamiczną jazdą. Oczywiście wszystko w ramach przepisów – tzn. powyżej 25 km/h wspomaganie maleje do zera i pojedziemy szybciej, ale tylko dzięki sile własnych nóg.

Rower elektryczny to również zdrowy ruch

Jak widzimy, jazda na rowerze elektrycznym nie jest trudna. Jeździ się jak na zwykłym rowerze, a do prędkości 25 km/h nawet lżej. Wszystko zależy od siły wspomagania, jaką wybierzemy. Jazda na takim jednośladzie, pomimo że jest wspomagana przez silnik, jest również zdrowa. Co prawda nie jest to ruch tak intensywny, jak podczas jazdy na rowerze tradycyjnym, ale w dalszym ciągu jest on korzystny dla naszego organizmu. Może nie pojedziemy szybko, ale dzięki wspomaganiu przejedziemy więcej kilometrów i więcej czasu spędzimy na świeżym powietrzu. Wspomaganie podczas jazdy to również bardzo dobra forma rehabilitacji oraz wdrożenia po długiej przerwie od roweru do jazdy na nim.


Rower elektryczny potrzebuje również co jakiś czas serwisu. Mamy w nim więcej elementów, które wymagają opieki. Nie tylko mechaniczne części, które potrzebują przesmarowania, ale i elektryczne, którym co jakiś czas należy zrobić przegląd i sprawdzić, czy poprawnie działają. Rower elektryczny to dość drogi pojazd, więc warto nie tylko zadbać o jego prawidłowe działanie, ale też chronić go przed deszczem. Elektronika nie lubi wody i chociaż rowery elektryczne są odpowiednio zabezpieczone, co jakiś czas należy sprawdzić, czy wszystkie uszczelnienia są skuteczne. Tak drogi sprzęt warto również zabezpieczyć przed kradzieżą. Do skutecznych zapięć należą u-locki, łańcuchy z grubymi wzmocnionymi ogniwami i wysokiej jakości kłódki.

Rowery elektryczne trekkingowe w naszej ofercie:

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756