Poradniki Eksperta

Jaki lekki rower miejski wybrać?

Najczęściej spotykane rowery miejskie to pojazdy zbudowane na ciężkiej stalowej ramie, chociaż spotkamy również lżejszą, aluminiową. Wyposażone są w komplet akcesoriów przydających się do jazdy w mieście: błotniki do jazdy w deszczu, osłonę łańcucha chroniącą ubranie przed pobrudzeniem, mocny bagażnik i oświetlenie do jazdy po zmroku. Nie są to rowery do ścigania, więc nie są tu stosowane najnowsze technologie, charakteryzujące się dużą skutecznością, ale także małą wagą. Takie bogate wyposażenie w akcesoria oraz mocne i jednocześnie ciężkie ramy swoje ważą. Dlatego rowery miejskie, szczególnie te najprostsze i najtańsze nie należą do lekkich. Ich waga oscyluje nawet wokół 20 kilogramów, tak więc przy rowerze górskim ważącym poniżej 10 kilogramów czy szosowym, ważącym około 6 kilogramów, są naprawdę ciężkie.


Jaki lekki rower miejski


Jednak czy rower miejski powinien być lżejszy? Czy mniejsza jego masa spowoduje, że lepiej nam będzie się jeździło? Jest to przecież pojazd na miasto, a nie do ścigania. Jaki więc wybrać rower miejski damski? Lekki, ale droższy czy cięższy, ale tańszy?


Wpływ wagi na prędkość


Im lżejszy rower, tym większa jego cena. Dlaczego tak się dzieje i czy warto inwestować w lekkość, szczególnie, gdy nie jest to jednoślad przeznaczony na wyścigi, tylko do jazdy po mieście? Lżejszy rower rzeczywiście łatwiej wprawić w ruch niż cięższy, ale nie warto bić się o kilka gram, aby rower był lżejszy, a płacić za to fortunę. Na przykład lżejsza kierownica czy sztyca podsiodłowa lżejsza o 100 gram nie przyspieszy nam roweru. Nie odczujemy tego w żaden sposób podczas jazdy, a trzeba na takie elementy wydać 300 lub nawet więcej złotych. Nie pomogą też lżejsze przerzutki czy manetki. Co prawda, jeżeli kilka takich elementów wymienimy na lżejsze i wyższej klasy, to oszczędzimy na niższej wadze roweru nawet kilogram. Niestety wydamy na to nawet drugie tyle, co kosztował nasz rower, a uzyskany efekt w przypadku roweru przeznaczonego do miasta wydaje się zupełnie nieistotny. Są oczywiście elementy, których wymiana może przynieść zdecydowany efekt. Są to koła, widelec i rama. Są one w dalszym ciągu dość drogie, ale to najważniejsze części roweru i na nie powinniśmy zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu roweru. Popularne obecnie ramy aluminiowe są lżejsze od stalowych, ale charakteryzują się dużą sztywnością. Jest to dobra cecha, jeżeli chodzi o prowadzenie i przeniesienie napędu, ale gorsza, jeżeli chodzi o komfort jazdy. Ramy wykonane ze stali mają właściwości tłumiące drgania. W przypadku aluminiowych ram, aby rozwiązać ten problem, stosuje się amortyzatory. Niestety, prosty amortyzator stosowany w rowerach budżetowych, nie dość, że nie do końca pełni swoją funkcje należycie, to potrafi ważyć ponad 2,5 kilograma. To około pięć razy więcej niż klasyczny widelec, który waży 500 gram, a w wersji najlżejszej, karbonowej, potrafi ważyć jeszcze mniej.


Bardzo ważnym elementem, jeżeli chodzi o łatwość rozpędzania roweru, sterowania nim i hamowania, są koła. Waga kół to masa, którą musimy wprowadzić w ruch, aby rower zaczął się poruszać. Im lżejsze koła, tym łatwiej jest wprawić rower w ruch. Koła w budżetowym rowerze potrafią wraz z oponami ważyć nawet 4 kilogramy. Waga najlżejszych kół, stosowanych przez zawodowców w rowerach szosowych oscyluje wokół kilograma Różnica jest znaczna. Trzeba jednak zaznaczyć, że są to koła, które nie nadają się do jazdy po mieście, a ich cena jest kosmiczna.


Jaki więc będzie najlepszy rower miejski damski? Lekki oczywiście – łatwiej będzie się prowadził i rozpędzał, ale jak to zrobić, aby był przystępny cenowo? Podczas zakupu roweru warto wybrać ten z ramą aluminiową, która będzie już na wstępie o 500 gram lżejsza od stalowej. To może nie dużo, ale będzie to dobra baza do kolejnych zmian. Następną, znaczną zmianą będzie wymiana widelca. Dobry widelec do roweru miejskiego może ważyć około 2 kilogramów, dzięki czemu zejdziemy kolejny kilogram w dół z wagi. Możemy zrezygnować z amortyzacji na rzecz widelca sztywnego, co da nam oszczędność ponad 2 kilogramów. Kolejny krok to koła. Na w miarę dobrych obręczach, mocnych i przystępnych cenowo możemy zaoszczędzić około 500 gram, ale już na dobrze dobranych oponach – kolejny kilogram. Tania opona z grubym bieżnikiem może ważyć nawet 1 kilogram. Wybierając oponę dostosowaną do naszych potrzeb z lepszej mieszanki gumowej możemy zbliżyć się wagą do 600, a nawet 500 gram, co przy dwóch oponach pozwoli zaoszczędzić następny kilogram. Lepszej jakości ogumienie zadba także dodatkowo o lepszą przyczepność i mniejsze opory toczenia. Sumując, nasze zmiany mogą w dość prosty sposób zmniejszyć wagę roweru o około 3 do 4 kilogramów.


Rowery miejskie w naszej ofercie:



Zbędny ciężar w naszym rowerze


Warto następnie zastanowić się, czy akcesoria, które mamy na stałe przyczepione do roweru, rzeczywiście są nam potrzebne. Czy używamy bagażnika? Może mamy z przodu koszyk, z którego częściej korzystamy, a może w ogóle nie przewozimy nic na rowerze? To kolejny zaoszczędzony co najmniej kilogram. Czy roweru używamy przez cały rok, czy jeździmy na nim podczas deszczu? Jeżeli nie, to niepotrzebne są nam błotniki. To kolejne obniżenie masy roweru. Obecnie wydaje się też zbędnym kupowanie roweru ze stałym oświetleniem zasilanym z dynama. Lepszym i lżejszym rozwiązaniem są przenośne lampki ładowane przez USB. Pamiętajmy, że oświetlenie w rowerze jest obowiązkowe, więc rower musi być w nie zawsze wyposażony, nawet jeśli wiemy, że po zmroku nie będziemy wracać. Rezygnując z tylu akcesoriów należy zadać sobie pytanie, czy rzeczywiście do jazdy po mieście w ogóle potrzebujemy roweru typowo miejskiego. Może lepiej jako rower miejski, damski, lekki sprawdzi się rower crossowy lub typu fitness.


Lekki rower miejski, którym łatwiej się poruszać po mieście, to nie tylko drogi, dobrej klasy rower, ale też ograniczenie zbędnych akcesoriów do niego przytwierdzonych. Warto przed zakupem dobrze przemyśleć, jaki rower w naszym przypadku sprawdzi się najlepiej i jakie akcesoria naprawdę są nam potrzebne. Należy też pamiętać, że zdecydowanie lepszy efekt – jeżeli chodzi o lekkość jazdy – osiągniemy, wybierając lżejsze o kilogram koła, które wprawiamy w ruch, niż kilogram na stałych elementach przytwierdzonych do ramy.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756