Poradniki Eksperta

Ranking rowerów elektrycznych [TOP10]

 2023-03-06 

Popularność rowerów elektrycznych rośnie ze względu na ich walory użytkowe. To doskonały pojazd dla osób chcących zachować aktywność, ponieważ silnik nas jedynie wspomaga podczas jazdy. Jeśli dłuższe dystanse wcześniej były problemem to obecnie nie powinny stanowić wyzwania. To również znakomity wybór do miasta, na przykład na codzienne dojazdy do pracy. Dobry rower elektryczny stanowi świetną alternatywę dla auta czy transportu zbiorowego. By ułatwić Ci wybór przygotowaliśmy ranking rowerów elektrycznych, z którego dowiesz się na jakie cechy należy zwrócić uwagę, kupując nowy pojazd.

1

MIEJSCE

10.0 / 10

2

MIEJSCE

10.0 / 10

3

MIEJSCE

10.0 / 10

4

MIEJSCE

9.5 / 10

5

MIEJSCE

9.5 / 10

6

MIEJSCE

9.5 / 10

7

MIEJSCE

9.0 / 10

8

MIEJSCE

9.0 / 10

9

MIEJSCE

9.0 / 10

10

MIEJSCE

8.5 / 10

Jaki dobry rower elektryczny kupić?

Twój wymarzony jednoślad powinien być dopasowany przede wszystkim do stylu użytkowania. Najlepszy rower elektryczny to bowiem taki, który da Ci radość z jazdy i będzie funkcjonalny. W tym przypadku klasyfikacja wygląda podobnie jak w tradycyjnych pojazdach. Podczas jazdy w terenie najlepiej sprawdzi się elektryczny rower górski, na dłuższe wycieczki dobrym wyborem będzie trekkingowy rower elektryczny. Szukając pojazdu uniwersalnego do terenu i na utwardzone drogi zerknij na rowery crossowe a miejski rower elektryczny to zaś znakomity wybór na codzienne dojazdy do pracy. Nie zabrakło także propozycji dla fanów jazdy szosowej czy gravel, niektórym rowery elektryczne mogą wydawać się mało sensowne, tymczasem to świetny pojazd dla każdego, kto często jeździ po trasach ze stromymi podjazdami. Nie można także pominąć elektrycznych składaków czy modeli typu fat bike, które również mają swoich amatorów. Jak widać kupując jednoślad ze wspomaganym napędem masz pełne spektrum możliwości i bez trudu znajdziesz dobry rower elektryczny, dostosowany do Twoich potrzeb.

Czym jest rower elektryczny?

Warto wiedzieć, jak działa rower elektryczny zanim go kupimy. Jak zapewne domyślasz się pojazd jest wyposażony w silnik elektryczny. W przeciwieństwie jednak do hulajnogi, odpowiada on jedynie za wspomaganie jazdy i nie może pełnić funkcji samodzielnego napędu. Według przepisów jest on traktowany jak zwykły rower, jednak w tym celu musi spełniać kilka warunków- pojazd taki jest określany jako pedelec co stanowi skrót od terminu „pedal electric cycle”. Pierwszym z wymogów jest moc silnika nie przekraczająca 250 W. Silnik może służyć tylko do wspomagania jazdy podczas pedałowania, które powinno wyłączać się automatycznie po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Napięcie zasilające silnika nie powinno przekraczać 48 V. Rower nie może mieć także manetki regulującej prędkość, jak na przykład te występujące w elektrycznych hulajnogach. Intensywność wspomagania możesz jednak regulować. Większość rowerów jest wyposażona w przełącznik, który pozwala na jej dostosowanie do aktualnych potrzeb. W bardziej zaawansowanych modelach jest także funkcjonalny ekran LCD, wskazujący chociażby stan naładowania baterii. Najlepsze rowery elektryczne wyposażone są w silniki bezszczotkowe. Charakteryzują się one oszczędnością energii oraz dużą wydajnością, trwałością i kompaktowymi rozmiarami. Są więc idealnym rozwiązaniem do rowerów elektrycznych.

Zasięg roweru elektrycznego

Spośród parametrów opisujących jednoślady na pierwszy plan wybija się oczywiście zasięg. Ranking rowerów elektrycznych wyjaśni Ci co na niego wpływa. Oczywiście zależy on od wydajności zastosowanego akumulatora. Producenci stosują baterie litowo - jonowe, które są odporne na takie zjawiska jak efekt pamięci czy leniwej baterii. Od ich pojemności i napięcia zasilającego zależy maksymalny zasięg roweru. W podstawowych modelach jest to około 30 km, w tych najlepszych nawet ponad 100 km. To, który pojazd będzie najlepszym wyborem, zależy tak naprawdę od Twoich potrzeb. W codziennych dojazdach do pracy, gdy masz możliwość podładowania roweru na koniec dnia, nawet 30 km może być wystarczające. Pamiętaj także, że akumulatory o większej wydajności zazwyczaj mają większą masę.

Konstrukcja roweru elektrycznego

Gdy będziesz przyglądać się rowerom elektrycznym z pewnością zauważysz, że konstrukcja poszczególnych modeli nieco się różni. Dotyczy to przede wszystkim umiejscowienia silnika i baterii. Najczęściej w droższych rowerach napęd montowany jest centralnie, w modelach bardziej przystępnych cenowo w tylnym kole. Sporadycznie w rowerach miejskich zdarza się silnik umieszczony w przednim kole. Akumulator jest zaś najczęściej umieszczony w miejscu bagażnika, zintegrowany z ramą, pod siodłem lub w miejscu koszyka na bidon. Zarówno napęd jak i akumulator umieszczone centralnie uchodzą za najbardziej uniwersalne rozwiązanie. Wynika to z równomiernie rozłożonego środka ciężkości. Dla większości użytkowników będzie to optymalny wybór pod warunkiem, że mieści się w ich budżecie.


Rama roweru elektrycznego podobnie jak tradycyjnego może być wykonana z kilku materiałów. W przypadku podstawowych modeli jest to zazwyczaj stal. Odznacza się ona dużą trwałością, jednak jest także ciężka a wybór pojazdów nieduży. Optymalnym wyborem jest rama aluminiowa. To lekki materiał charakteryzujący się dużą sztywnością, wytrzymałością oraz odpornością na korozję. Dzięki temu jest bardzo uniwersalny a także relatywnie przystępny cenowo.


W najbardziej zaawansowanych rowerach elektrycznych stosowane są podobne materiały jak w tradycyjnych. Ramy magnezowe wyróżniają się tym, że są jeszcze lżejsze niż aluminiowe oraz znakomicie tłumią drgania. Ciekawą propozycję stanowią także ramy karbonowe, czyli wykonane z włókna węglowego. Są niezwykle lekkie, bardzo wytrzymałe oraz sprężyste. Musisz jednak mieć na uwadze, że rower elektryczny z ramą magnezową czy karbonową będzie znacznie bardziej kosztowny niż ten z aluminiową. Jeśli jednak zależy Ci na wspomnianych wcześniej zaletach to taki wydatek z pewnością ma sens.

Rozmiar ramy roweru elektrycznego

Podobnie jak w przypadku innych rowerów, modele elektryczne również powinny być dobrane do sylwetki. Dotyczy to przede wszystkim wzrostu. W zależności od typu roweru, chociażby porównując rower miejski i górski, konstrukcja ramy jest odmienna, więc rozmiar rekomendowany do wzrostu może się różnić. Dla ułatwienia możesz skorzystać z naszego konfiguratora. Powinieneś zaznaczyć w nim swoją płeć, typ roweru jaki Cię interesuje oraz podać swój wzrost. W kilka chwil dowiesz się jaki jest rekomendowany rozmiar ramy do Twojej sylwetki.

Konstrukcja roweru elektrycznego

Przygotowując ranking rowerów elektrycznych nie mogliśmy nie wspomnieć o wyposażeniu, które jest bardzo podobne jak w modelach tradycyjnych. Na komfort jazdy znacznie wpływa obecność amortyzatora. Nie jest on oczywiście niezbędny, zwłaszcza w rowerach szosowych lub miejskich, jeśli jednak lubisz czasem zjechać z utwardzonych ścieżek to bez wątpienia jego obecność jest pożądana. Odpowiednie bezpieczeństwo zapewnią Ci hamulce. W rowerach elektrycznych stosuje się główne hamulce tarczowe, odznaczające się największą skutecznością i odpornością na warunki pogodowe – wysoka temperatura czy opady atmosferyczne nie wpływa na jakość pracy. Tradycyjne hamulce szczękowe, będą działały mniej wydajnie, gdy obręcze będą mokre, ale sprawdzą się w rowerach miejskich.


Rowery elektryczne wyposażone są oczywiście w przerzutki. Ich liczba zależy od konkretnego modelu a obecność jest dużą zaletą. Możesz bowiem wygodnie dostosować odpowiednie przełożenie do obciążenia i charakteru trasy. W podstawowych modelach miejskich czy składakach, z przodu znajduje się zazwyczaj jednorzędowa korba, a z tyłu kaseta lub wolnobieg mające do siedmiu rzędów. Bardziej wymagające pod względem napędu są rowery szosowe, górskie, trekkingowe czy crossowe. Z przodu znajduje się dwurzędowa lub trójrzędowa korba, z tyłu zaś wolnobieg lub kaseta mające od siedmiu do jedenastu rzędów. To pozwala na uzyskanie blisko trzydziestu kombinacji.


Zarówno turystyczne jak i miejskie rowery elektryczne wyposażone są w błotniki i bagażnik. To niezbędne wyposażenie, ponieważ będzie chronić Cię przed błotem w mniej pogodne dni, a do bagażnika możesz przymocować dodatkowo koszyk czy sakwy przydatne podczas codziennych zakupów czy dłuższych wyjazdów rowerowych. Jeśli w standardowym wyposażeniu Twojego roweru nie ma oświetlenia należy je koniecznie zakupić. Zapewni Ci ono bezpieczeństwo na drodze wieczorową porą oraz w warunkach ograniczonej widoczności.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756