Poradniki Eksperta

Stare porzekadło mówi „kto smaruje, ten jedzie”. I choć zazwyczaj używamy go w przenośni, mając na myśli niechlubną praktykę łapówkarstwa, dosłowne znaczenie też jest prawdą. Dotyczy ono praktycznie wszystkich urządzeń mechanicznych, w tym pojazdów. Wszystkie elementy, które się obracają, muszą mieć odpowiednie smarowanie. Technologia cały czas idzie do przodu, mechanizmy są coraz bardziej precyzyjne i do prawidłowego działania potrzebują odpowiednich smarów. Kiedyś praktycznie cały rower – od piast, po łożyska sterów czy suportu, smarowany był popularnym „towotem”. Niektórzy raczyli nim nawet łańcuch, a inni robili to oliwką do maszyny do szycia, co było nieco lepszym rozwiązaniem. Takie były czasy i smarowało się tym, co było dostępne. Dzisiaj, w czasach skomplikowanych maszyn, do różnych rodzajów łożysk mamy specjalne smary. Również w przypadku rowerów smary dopasowywane są do warunków, w jakich się one poruszają – także pogodowych, zarówno jeżeli chodzi o temperaturę, jak i opady. Inne smary przeznaczone są do jazdy w lato, a inne zimą, inne do jazdy w suche dni, a jeszcze inne w deszczowe. Wybór jest naprawdę duży. Tak więc, jaki smar do łożysk w rowerze sprawdzi się najlepiej?

Co to jest smar?


Smar to produkt przyjmujący konsystencję od płynnej do stałej. Otrzymywany jest poprzez rozmieszanie zagęszczacza (substancji żelującej) w oleju bazowym, w wyniku czego powstaje jednolity chemicznie preparat. Aby udoskonalić niektóre właściwości smarów, w ich recepturę mogą wchodzić również inne składniki, takie jak dodatki uszlachetniające. Do podstawowych parametrów smarów stosowanych w rowerach należą: lepkość – uważana za najważniejszą właściwość środka smarującego, smarowność – mówiąca o zdolności smaru do przyczepiania się jego cząstek do powierzchni podlegającej smarowaniu, konsystencja, penetracja, odporność na działanie wody, ochrona przed korozją, długość życia smaru, stabilność mechaniczna oraz neutralność w stosunku do innych materiałów.

Kosmetyki rowerowe w naszej ofercie:

Jaki smar do łożysk w rowerze zastosować?

Rower, jak każda maszyna, aby lekko i bezawaryjnie się toczył, potrzebuje dobrych smarów. Odpowiedni smar o odpowiednich właściwościach to cicha jazda, bez pisków i szumu łożysk, precyzyjne działanie, dobre zabezpieczenie przed korozją i zapobieganie wczesnemu zużyciu. Kiedyś smarowano czymkolwiek, co dawało poślizg, głównie w celu zmniejszenia siły potrzebnej do poruszenia. Dzisiaj zwraca się uwagę na więcej aspektów. Smar ma za zadanie nie tylko zmniejszyć opory toczenia, ale także konserwować. Powinien być odporny na zużycie, pracę w wysokich temperaturach i powoli się starzeć. To wszystko ma na celu zabezpieczenie mechanizmów roweru, ale także jak najrzadsze ich serwisowanie. Smar powinien być dobrze dobrany, ale także w odpowiedniej ilości nałożony i również na czas wymieniony. Smary są obecnie tak bardzo specjalistyczne, że nie należy ich stosować zamiennie.


Łańcuch smarujemy oliwą – a dlaczego? Bo dobrze wnika we wszystkie ogniwka łańcucha. Niestety, ponieważ ma konsystencję cieczy i działa w otwartym obiegu, to szybko „odparowuje”. Nie starcza na tak długo, jak smar stały, więc łańcuch trzeba oliwić częściej. Z kolei dzięki dobrej penetracji i wnikaniu pomiędzy ogniwa, zapobiega szybkiemu zużyciu i zapewnia cichą pracę, czego nie zapewniłby smar. Smar z kolei idealnie nadaje się do łożysk, gdzie możemy wepchnąć go w każdą szczelinę i działa w obiegu zamkniętym, przez co jest mniej narażony na zanieczyszczenia z zewnątrz i zdecydowanie wolniej go ubywa.

Co należy smarować w rowerze?

Najczęściej i najwięcej uwagi, jeżeli chodzi o smarowanie w rowerze, poświęcamy łańcuchowi. Oliwki, których używamy w jego przypadku, powinny być dopasowane głównie do warunków pogodowych. Wilgoć i deszcz wymagają tych gęstszych, bardziej odpornych na „wypłukanie” oraz zawierających więcej środków konserwujących. Podczas jazdy w suchych warunkach, oliwki powinny być rzadsze, odporniejsze na przyczepianie kurzu i innych drogowych nieczystości.


Do smarowania łożysk użyjemy smarów stałych. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że inną pracę wykonują łożyska piast kół i suportu, a inną – stery kierownicy. Łożyska kierownicy wykonują wolne ruchy i są one niewielkie w porównaniu do ciągle obracających się łożysk w piastach kół, czy korby.


W rowerze mamy również elementy, które się nie poruszają podczas jazdy, ale należy je przesmarować w celach konserwacyjnych, aby łatwo je można było zdjąć podczas serwisu, czy wymiany. To różnego rodzaju połączenia gwintowe i zaciski.

Smarujemy elementy karbonowe

W rowerze, podczas montażu, smarujemy również elementy z karbonu. Tu jednak smary mają zupełnie odwrotne zadanie. W celu zmniejszenia siły potrzebnej do dokręcenia elementów karbonowych, stosuje się pastę, która zwiększa tarcie pomiędzy elementami, dzięki czemu możemy skutecznie dokręcić dany element przy użyciu znacznie mniejszej siły. Pasta ta również zabezpiecza karbonowe elementy przed ich spieczeniem.


Istotne jest natomiast, aby pamiętać, że tak jak różną pracę wykonują poszczególne elementy roweru, tak różne są rodzaje smarów stosowane podczas ich użytkowania, czy montażu.


Jaki smar do łożysk w rowerze powinno się używać, zależy od tego, co smarujemy. Odpowiednio dobrany, zapewni długie życie naszemu pojazdowi, zmniejszy ilość awarii, zapewni więcej przyjemności z jazdy i da nam większe szanse dojechania do celu.

Rowery w naszej ofercie:

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756