Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Pomiń menu
Produkty
Promocje i nowości
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Pomiń menu
Produkty
Promocje i nowości
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje ALBI
›
Instrukcja Gra planszowa ALBI Balada 26931
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(10)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa ALBI Balada 26931
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Gdzie bylib
y bohaterowie bez ty
ch, którzy śpiew
ają o ich
czynach? Jak mogliby stać się legendą, gd
yby nikt nie
świętow
ał ich
osiągnięć? Ktoś mógłb
y powiedzieć, że bardowie
są ważniejsi niż sami bohater
owie... ale to oczywiście byłab
y
przesada. Albo i nie?
O grze
Przy
goto
w
anie do gry
W Baladzie wcielisz się w barda, kt
óry prowadzi kr
onikę
heroiczn
ych czynów dzieln
ych bohater
ów
. Z
wycięży ten, kto
opowie najbardziej poryw
ającą historię!
Każdy gr
acz dostaje mapę (stroną dnia do góry
) i ołówek.
Potasuj osobno karty wy
darzeń „A
” i „B” oraz karty otoczenia
i umieść wszystkie trzy stos
y na środku s
t
ołu.
Napisz na swojej mapie imię bohater
a,
któremu będziesz t
owarzyszy
ć w podróż
y
.
Wyznacz jednego gr
acza, który będzie
odpowiedzialny za obr
acanie kart
.
Na początku każdej tury wyznaczon
y gracz
odwr
aca
1 kartę otoczenia, 1 kartę wy
darzenia
„A
” i 1 kartę wy
darzenia „B”
z odpowiednich
stosów
. T
er
az musisz narysow
ać jeden z symboli
pokazany
ch na odwrócony
ch kartach wydarzeń
w pustym polu na swojej mapie, tak aby
odpo
wia-
dało odwr
óconej karcie otoczenia
na wy
branym
obszarze (las, pustynia lub góry). Nie musisz dzielić
się swoim wybor
em z innymi gr
aczami.
R
ozgrywka
R
unda
Gra składa się z
2 rund
i r
ozpoczyna się na mapie dnia
.
Runda składa się z 12 tur i zak
ończenia. W każdej turze naj-
pierw odwr
aca się karty
, a następnie rysuje 1 s
ymbol z 1 z od-
wrócon
ych kart wy
darzeń w 1 wolnym polu na mapie. Gd
y
wypełnisz wszystkie 12 pól, następuje zak
ończenie – prześle-
dzenie ścieżki twojego bohater
a. Następnie obracasz mapę i
kontynuujesz podr
óż po stronie nocy
.
Aby policzy
ć swój
końco
wy wynik, zsumuj punkty z obu stron mapy
. Gr
acz
z największą liczbą punktó
w wygrywa.
Karty otoczenia (12×)
Dwustronna mapa (100×)*
Ołówek (6×)
Karty wydarzeń „A
“ (12×) i „B“ (17×)
P
otasuj
osobno
k
arty
wy
darzeń
„A
”
i
„B”
or
az
k
arty
ot
oczenia
P
otasuj
osobno
k
arty
wy
darzeń
„A
”
i
„B”
or
az
k
arty
ot
oczenia
i
umieść
w
szy
stkie
trzy
st
os
y
na
śr
odk
u
st
ołu.
kt
ór
emu
będziesz
t
o
w
arzy
szy
ć
w
podr
óży
.
K
AREL
P�������:
Gracz musi narysować
miecz lub przeszko
dę
o wartości „2” na o
bs
z
a-
rze z górami.
Ponieważ na jego ście
ż-
ce są już przeszk
ody
,
wybiera miecz.
Gr
acz
musi
nar
y
so
w
ać
miecz
lub
prz
e
s
z
k
odę
o
w
art
ości
„2”
na
obs
z
a-
Jeżeli chcesz zacząć od prostszej wersji, wypr
ó-
buj najpierw wariant łatwy - znajdziesz go na
stronie 4.
* Możesz pobr
ać mapy do samodzielnego wydruku pod adr
esem:
www
.albipolska.pl/balada/
1
Następnie należy odwr
ócić kolejne trzy karty i
powtórzy
ć cały proces. Narysow
anych symboli nie
można już zmienić.
Po wypełnieniu 12 pól na mapie przejdź do zakoń-
czenia rundy
.
W toku przy
gody twój bohat
er napotka wrogów
, ma-
giczne portale i niebezpieczne wieże. Może również
próbow
ać uwolnić k
siężniczkę lub zdoby
ć skarb.
Gdy zak
ończysz wypełnianie pól na swojej mapie, r
ozpatrz
portal (patrz: następna strona) i wy
ślij bohatera w podróż.
Zacznij od pierwszego pola z lew
ej strony
portal
(patrz:
nast
ępna
str
ona)
i
wy
ślij
bohat
er
a
w
podr
óż.
, a na-
stępnie – krok po kr
oku - rozpatrz wszy
stkie wydarzenia
narysow
ane na mapie zgodnie z zasadami podanymi w
dalszej części instrukcji. Zanotuj sw
ój wynik w tabelce.
Po zak
ończeniu rundy po stronie dnia
, od
wróć mapę
na drugą stronę i r
ozpocznij rundę drugą.
Kart wydarz
eń „B” jest
więcej niż rund, dlatego
nie wszystkie z nich
zostaną odkryte.
Zak
ończenie rund
y
W
y
darzenia
Raz w trak
cie rundy możesz
skorzystać z możli
wości
zmiany otoczenia. W
ybierz
2 puste miejsca
na mapie i zamień je
ze sobą.
Przekreśl i prz
erysuj symbole
terenu na tych polach.
P��������
�
Przeszkoda to r
odzaj wydarzenia. Mówi
o tym, ile
obrażeń
otrzyma bohater za
pokonanie jej. P
odczas zakończenia rund
y
musisz zaznaczyć tę w
artość w odpo-
wiednim miejscu w tabelce.
Niewyleczone
obrażenia będziesz musiał prz
enieść do
następnej rundy
. Przeszkodę można pokonać
przy użyciu miecza – patrz strona 3.
F
���
����
Gdy bohater napoty
ka fontannę,
leczy
wszystkie obr
ażenia
(maksymalnie 5).
Blizny to oznaki bohat
erstwa – zaznacz
w tabelce, ile punktów życia wy
leczyłeś.
Wykr
eśl wyleczone obraż
enia.
Kiedy bohater otrzyma 6 lub więcej obr
ażeń –
pada z wyczerpania. Będzie k
ontynuował sw
oją podróż,
ale musi zaznaczyć, ile obr
ażeń otrzymał – nie będą one
mogły zostać wyleczone, więc stracisz za nie punkty
.
T
eraz bohater może wrócić do gry
.
pada
z
wy
czerpania.
Będzie
k
ontynuo
w
ał
s
w
oją
podr
óż,
pada
z
wy
czerpania.
Będzie
k
ontynuo
w
ał
s
w
oją
podr
óż,
5
P�������:
W górach bohater otrzymał
3 obrażenia, a kolejne dw
a na
pustyni. Na szczęście następnie
napotkał fontannę, dzięki
której leczy się o maksymalnie 5
punktów i otrzymuje 5 punk
tów
zwycięstwa.
4
1
17
3
2
7
Karel Zabójca smoków
Zmiana otoczenia
2
M����
Na polach z bronią bohater otrzymuje
miecz
. Zaznacz to w polu wyposażenia.
Miecz jest jednorazow
ego użytku i znika
po wykorzy
staniu.
Niewykorzystane miecz
e
przechodzą do rundy drugiej.
B���
Musisz
zużyć 2 miecze
ab
y pokonać Bossa.
Za każde miejsce między polem Bossa
(włącznie z nim) a końcem mapy otrzymasz
wtedy 1 punkt.
Jeże
li nie chcesz albo nie
możesz pok
onać bossa, zignoruj to wydarze-
nie – nie otrzymasz punktó
w
.
P���
��
Na początku fazy zak
ończenia rundy
możesz skorzystać z portalu – przenieść
w jego miejsce jedno dowolne wy
darze-
nie.
W����
Pola z wieżą mają wpływ na oba
przy-
legające
pola przeszk
odami. Poziom
trudności tych przeszk
ód zawsze wzr
asta
o 1 (np. z 2 do 3). Jeżeli wcześniej udało
ci się zdoby
ć
klucz
, wieża zapewnia ci
2 punkty
.
P�������:
Kaja zużyw
a 2 miecze aby
pokonać Bossa. Znajdowa
ł
się on na 7 polu od końca
mapy
, więc Kaja otrzymuj
e
7 punktów
.
P�������:
Bohater otrzymał 4 obrażenia. Następnie
zdobył miecz. Po
winien teraz otrzymać kolej-
ne 3 obrażenia, przez co b
yłby wyczerpany
.
Gracz decyduje się zamiast teg
o zużyć miecz
do pokonania przeszk
ody: niszczy ją, otrzy-
muje więc jej wart
ość jako punkty zwycięstwa
(tu: 3) a jego bohater nie ponosi obraż
eń.
P�������:
W górach znajduje się wie
ża, która podnosi
poziom trudności przeszk
ód na przylegających
polach. Zamiast 2, w lesie bohater otrzymuje aż
3 obrażenia. Na pustyni nie ma żadnych prz
e-
szkód, więc wież
a nie ma na nią wpł
ywu.
P�������:
Przed zakończeniem rund
y
T
omek przenosi klucz przez por-
tal – na jego miejsce. Dzięki t
emu
otrzymuje 2 punkty za wieżę.
3
Zdobyte miecze
Zużyte miecze
Pok
onać przeszkodę i otrzymać jej wart
ość
punktową bez otrzym
ywania obrażeń.
2 miecze
służą
do pokonania
Bossa.
Otworzy
ć skrzynię. Zdo-
byw
asz
3 punkty
.
Miecz można zużyć, b
y:
Otrzymujesz
2 punkty
jeżeli przed wej-
ściem na wieżę udało ci się zdoby
ć klucz.
Podczas r
ozpatrywania wydarzenia
„Księżniczka
” wieża traktow
ana jest jako
niebezpieczeństwo (
patrz następna str
ona
).
R���
Za narysow
ane na mapie ryby otrzymasz
punkty według tabelki poniżej, niezależ-
nie od tego, na jakim obszarze zostały
narysow
ane.
1 ryba = 1 punkt, 2 ryby = 4 punkty
, 3 ryby = 9 punktów
nie
–
nie
otrzymas
z
punk
t
ó
w
.
K
aj
a
zużyw
a
2
miecz
e
ab
y
pok
onać
Bossa.
Znaj
do
w
ał
map
y
,
więc
K
aj
a
otrzymuj
e
nie
–
nie
otrzymas
z
punk
t
ó
w
.
K
aj
a
zużyw
a
2
miecz
e
ab
y
pok
onać
Bossa.
Znaj
do
w
ał
map
y
,
więc
K
aj
a
otrzymuj
e
4
1
17
17
3
2
7
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
3
3
3
K����
Na tym polu bohater może zdoby
ć
klucz
,
potrzebny mu do otw
orzenia skrzyni ze
skarbem lub wieży
. Klucz nie zużywa się
po wykorzy
staniu.
K����������
Za ocalenie księżniczki zdobędziesz punk
-
ty w liczbie zależnej
od liczby niebez
-
pieczeństw (w nieprzerwan
ym ciągu)
,
które musisz pok
onać po drodze. Za
niebezpieczeństwa u
waża się przeszkod
y
,
Bossa i wieżę. W
szystkie niebezpieczeń-
stwa muszą znajdow
ać się obok siebie.
Jeżeli Boss nie został pokonan
y lub
przeszkoda spr
awiła, że bohater jest wy-
czerpany przeryw
ają one ciąg niebezpie-
czeństw i nie są liczone jako punkty
.
S�������
Jeżeli bohater zdobył już
klucz
, może
otworzy
ć skrzynię z jego pomocą i zdoby
ć
za nią tyle punktów
, ile pól dzieliło skrzy-
nię i klucz (nie wliczając tych d
wóch pól,
więc maksymalnie 10). Skrzynię można
również otw
orzyć
mieczem
i otrzymać
za to 3 punkty (miecz zużyje się).
W
artość punkto-
wa przeszk
ody
.
W
artość pokonanego Bossa.
Wieża nie przery-
wa ciągu niebez-
pieczeństw
.
W trak
cie zakończenia rundy zsumuj s
woje punkty
. Otrzy-
mujesz je za wyleczone ran
y
, otwarte skrzynie, pokonanie
Bossa, ryby
, ocalenie księżniczki i wejście na wieżę. Gr
acz
z największą liczbą punktów wy
grywa
grę.
W przypadku r
emisu zwycięzcą
zostaje ten z gr
aczy
, który mniej razy
skorzystał z opcji zmian
y otoczenia.
Grasz samodzielnie? S
taraj się pobić
swój własny wynik! I nie wstydź się poch
walić swoimi
rezultatami.
Punktacja
A������:
Petr V
ojtěch, Jindřich Pav
lásek,
Jakub Muřín, Josef Bělehrádek
T�
���������
: Magdalena Włodarczyk
O����
��
����:
Time Slug Studio
W��
�
���:
ALBI Česká r
epublika, a. s.
Dziękujem
y wszystkim, którzy pomogli nam
testow
ać grę!
Po zak
ończeniu 1 rundy (mapa po stronie dnia
) i za-
pisaniu uzyskanej liczb
y punktów
, odwr
óć mapę na drugą
stronę (noc
). Następnie
przenieś do wyposażenia
wszystkie nie
zużyte miecze. Przenieś także niewy
-
leczone ran
y
.
Nie przenoś zdobyty
ch kluczy
. Przetasuj
wszystkie karty
, utwórz z nich stosy i zacznij 2. rundę.
R
unda druga
P�������:
Tuż przed polem księżnicz
ki znajduje się
wieża, uznawana za nie
bezpieczeństwo, na-
wet, jeśli nie ma przypisanej wartości punk
-
towej. Prze
szkoda „2” dzięki sąsiadow
aniu
z wieżą ma wartość 3. Boss – je
żeli zostaje
pokonany – zapewni 9 punk
tów
. Pozostałe
elementy nie liczą się, bo przerywa je pole
leczenia. Gracz zdob
ywa więc 12 punktów za
ocalenie księżniczki.
12
W
������ ��
���
Jeśli grasz z dziećmi albo chcesz zacząć od łatwiejszego
wariantu i uczy
ć się zasad w toku gry – przy
chodzimy
z pomocą. Wy
starczy
, że rozegracie tylk
o jedną rundę, na
dowolnej str
onie mapy
, używając tylko talii wy
darzeń
.
W tym wariancie będziesz dobier
ać tylko 1 kart
ę otocze-
nia i 1 kartę wy
darzeń w turze. Wy
gra ten, kto na k
oniec
rundy zdobędzie najwięcej punktó
w
.
4
Pomiń
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Jacuzzi
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Domek dla dzieci
Pomysł na prezent
Zabawki
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking soundbarów [TOP10]
Zalany laptop – co zrobić w takiej sytuacji?
Ranking smartwatchy [TOP10]
Ranking spalaczy tłuszczu [TOP10]
Wuchang: Fallen Feathers - wymagania PC. Gdy pierwszym bossem może stać się twój komputer
Ranking suszarek do prania [TOP10]
Ranking kaw rozpuszczalnych [TOP10]
Ranking parownic do ubrań [TOP10]
Ranking zabawek dla 4-latka [TOP10]
Premiery gier 2025. Na te tytuły warto czekać
Ranking kamer samochodowych [TOP10]
Ranking płyt indukcyjnych [TOP10]
Ranking rowerów elektrycznych [TOP10]
Soki z sokowirówki - jakie owoce wybrać?
Rodzaje pomp wodnych
Sprawdź więcej poradników