Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje ALBI
›
Instrukcja Gra planszowa ALBI Parki 14838
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(10)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa ALBI Parki 14838
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Gra
przedstawia ameryk
ańskie parki narodow
e i zawier
a grafiki
z serii wy
dawniczej
F
ifty-Nine Par
ks Print Series.
Gracze w
cielają się
w rolę turystó
w
, k
tórzy wędrują po szlak
ach, aby zobaczyć ciek
awe miej-
sca, obserwo
wać dzik
ą przyrodę, robić zdjęcia i zwiedzać parki nar
odowe.
INSTRUK
CJ
A
WERSJ
A 1.1
HENRY
AUDUBON
Zobacz, jak grać, pod adr
esem
P
ARKSGAME.COM
P
ARKI •
P
otasujcie wszystkie karty park
ów (zakryte),
tworząc talię parkó
w
. U
mieśćcie tę talię na jej obszarze
w pra
wym górn
ym rogu planszy
. Odkryjcie trzy wierzchnie
karty z tej talii i połóż
cie je na polach parków u góry planszy
.
EKWIPUNEK •
P
otasujcie wszystkie k
arty ekwipun-
ku (zakryt
e), tworząc talię ek
wipunku. U
mieśćcie tę talię na
jej obszarze w pra
wym doln
ym rogu planszy
. Odkryjcie trzy
wierzchnie karty z tej talii i połó
żcie je na polach ekwipunk
u
u dołu planszy
.
PLANSZA I ZASOBY •
U
mieśćcie planszę na środk
u stołu.
Umieśćcie dwie tacki na znaczniki po bokach planszy
, g
dzie
będą łatwo dostępne dla wszy
stkich graczy i odłóżcie ich
po-
krywki do pudełka. K
ażda tacka mieści wszystkie typy znacz-
ników
, a także żetony zdjęć, tw
orząc pulę zasobów
.
1 plansza składana na 3 części
2 tacki na znaczniki
(KAŻDA MIEŚCI WSZYSTKIE TYPY ZNA
CZNIKÓW)
48 kart parkó
w
(ROZMIAR T
AROT • 7
0 X 120 MM)
1
0 kart sezonó
w
(ROZMIAR SMALL • 50 X 75 MM)
1
2 kart lat
(50 X 75 MM)
3
6 kart ek
wipunk
u
(50 X 75 MM)
1
5 kart manierek
(50 X 75 MM)
9
kart solo
(TRYB SOL
O) (50 X 75 MM)
10 miejsc na szlak
u
1 początek szlak
u i 1 koniec szlak
u
Każdy z gr
aczy wciela się w rolę pary turystó
w przemierzających ró
żne szlaki
podczas czterech pór rok
u (sezonó
w). Każdy szlak repr
ezentuje inny sezon,
a wraz z upły
wem każdego se
zonu szlaki zmieniają się i stopniowo w
ydłużają.
W swojej turze gr
acz wysyła jedneg
o z turystów na szlak. W tr
akcie wędr
ówki
turyści zobaczą ró
żne piękne miejsca i będą wyk
ony
wać związane z nimi
akcje. Gdy turysta dotrze do k
ońca szlak
u, może w
ydać posiadane znaczniki na
zwiedzanie parków i zdob
ycie punktó
w
. Celem jest uzbieranie na koniec rok
u
największej liczby punktó
w z parków
, zdjęć i osobistego bonusu.
10 turystów
(PO 2 NA GRA
CZA)
5 ognisk
(PO 1 NA GRACZA)
1 aparat
1 znacznik pierwszego turysty
(EMALIOW
ANY)
16 znaczników lasu
(DREWNIANE)
16 znaczników g
ór
(DREWNIANE)
30 znaczników słońc
a
(DREWNIANE)
30 znaczników w
ody
(DREWNIANE)
12 znaczników przyr
ody
(DREWNIANE, KAŻDY
W INNYM KSZT
AŁCIE)
28 zdjęć
(KAŻDE WARTE 1 PUNKT)
1
ELEMENTY GRY
OMÓWIENIE I CEL GRY
PRZYGO
TOW
ANIE GRY
OBSZAR EKWIPUNKU
OBSZAR P
ARKÓW
MANIERKI
SEZONY
PRZEBIEG
GRY
MANIERKI •
P
otasujcie karty manierek. R
ozdajcie każdemu gr
aczowi po jednej
karcie manierki. T
o będzie startow
a manierka gr
acza. Gracze trzymają sw
oje karty ma
-
nierek odkryte w sw
oim obszarze gry
. Umieśćcie resztę talii manier
ek (zakrytą) na jej
obszarze w lew
ym górnym rogu planszy
.
L
ATA
•
P
otasujcie karty lat. Rozdajcie po
dwie z nich każdemu z gr
aczy
. Każ-
dy gracz w
ybiera jedną z otrzymany
ch kart jako s
wój osobisty bonus na k
oniec rok
u
i odrzuca pozostałą, zakrytą. W
ybrana k
arta może zapewnić gr
aczowi dodatk
owe
punkty na koniec gry za st
opień osiągnięcia celu, który jest na niej przedsta
wiony
. Kar-
ty te powinn
y być trzymane zakryte aż do momentu podliczania punk
tów na końcu gry
.
W pierwszej grze r
o
zdajcie po pr
ostu po jednej karcie każdemu z gr
aczy
. W
szystkie pozo-
stałe (w tym odrzucone przez graczy) k
arty lat odłóżcie zakryte do pudełk
a.
SEZONY •
P
otasujcie talię sezonów
. Umieśćcie ją na obszarze sezonó
w na plan-
szy i odkryjcie górną kartę jak
o pierwszy sezon.
PRZYGO
T
OWANIE SZLAKU •
Zacznijcie przy
gotow
ywanie
szlaku na pierw
szy sezon, umieszczając poniżej planszy płyt-
kę
POCZĄ
TKU SZLAKU
(z lewej stron
y). Zbierzcie pięć
płytek podstaw
owy
ch miejsc na szlak
u oznaczonych s
amym
symbolem
w pra
wym dolnym r
ogu. Zaaw
ansowane miejsc
a
na szlaku są doda
tkow
o oznaczone
*
. W grze dla 4–5 gr
aczy doda-
jcie płytkę miejsca
(oznacz
oną
4+
w pr
aw
ym dolnym rogu)
do płytek podstaw
owy
ch miejsc na szlak
u – w przeciwnym razie
odrzućcie ją do pudełka. Następnie potasujcie płytki zaa
wanso-
wany
ch miejsc i dodajcie jedną z nich do płytek podstaw
ow
ych
miejsc, tworząc talię szlak
u.
Umieśćcie zakryty stos poz
ostałych płytek zaaw
ansow
a-
nych miejsc na le
wo od początk
u szlak
u. P
otasujcie talię
szlaku (płytki podsta
wo
wych miejsc or
az jedną płytkę
zaaw
ansowanego miejs
ca) i odkryw
ajcie z niej kolejne
płytki miejsc, umieszczając je po pra
wej stronie początk
u
szlaku. K
ażdą kolejną płytk
ę umieszczajcie na pra
wo od
poprzednio umieszczonej
, aż wszystkie zostaną odkryte.
Na k
oniec umieśćcie
KONIEC SZLAKU
na pr
aw
o od
ostatniego miejsca na szlak
u. Upewnijcie się, ż
e
nie
jest
odwrócony na str
onę z ikoną trybu
SOL
O
w pra
wym
dolnym rogu. Szlak na pierwszy se
zon jest teraz goto
wy!
KOL
ORY GRA
CZY •
Rozdajcie każdemu gr
aczowi po dw
óch turystów w w
ybran
ym przez nie-
go kolorze i umieśćcie ich na płytce począ
tku szlak
u
. Rozdajcie k
ażdemu z graczy ognisko
w tym samym k
olorze, co kolor wybr
any
ch turystów
. Każdy z graczy umiesz
cza je przed sobą od-
wrócone na stronę z zapalonym ogniskiem. Dajcie
ZNA
CZNIK PIERWSZEGO TURYSTY
graczo
wi, który jako ostatni b
ył na pieszej wyciecz
ce. Dajcie
AP
ARA
T
graczowi siedzącemu
po pra
wej stronie pierwszego tury
sty
. Odłóżcie nieużyw
anych turyst
ów i ogniska do pudełk
a.
2
PRZYGO
TOW
ANIE GRY C.D.
POCZĄ
TEK SZLAKU
KONIEC SZLAKU
Cztery
SEZONY
będą składać się na cztery rundy gry
.
Sezony zmieniają ro
zgrywkę w k
ażdej rundzie, a dany sezon
kończy się, gdy wszys
cy turyści dotrą na k
oniec szlaku
.
Na początek spr
aw
dźcie, jak dany sezon będzie wpły
wał na
rozgry
wkę w danej rundzie i czy z jego efek
tu wymagana jest
jakaś akcja nat
ychmiastow
a.
P
opatrzcie na
WZ
ORZEC POGODOWY
sezonu
przedstawion
y w praw
ym dolnym r
ogu karty
. Zaczynając od
DRUGIEGO MIEJSCA NA SZLAKU
, umieszczajcie
znaczniki wskazane przez
na szlaku – po jedn
ym na
płytkę miejsca – k
olejno od lewej do pr
aw
ej. P
owtarzajcie
po prostu ten wzorzec na k
olejnych płytk
ach aż do końca
szlaku.
J
este
ście got
owi do rozpoczę
cia gry!
Uwaga: Począte
k szlaku nie jest pierw
szym miejscem na szlaku!
Jest nim nast
ępna płytka.
Gracz ze
ZNA
CZNIKIEM PIERWSZEGO TURYS
TY
jako pierw-
szy wykonuje s
woją turę w dan
ym sezonie. W trak
cie swojej tury gr
acz
wybier
a dowolnego z
e swoich turystó
w i przenosi go na wybr
ane miejsce
na dalszej części szlak
u – gdziekolwiek na pr
aw
o od obecnej lokalizacji
tego turysty
. Gdy turysta dotrze na now
e miejsce na szlak
u, gracz w
yko-
nuje akcję tego miejsc
a. Następnie sw
oją turę wyk
onuje następny gr
acz
(w kolejności zgodnej z ruchem wsk
azówek z
egara). Gr
acze wyk
onują ko-
lejno swoje tury aż do zak
ończenia sezonu.
Jeśli inny turysta – na
wet własny – zajmuje już dane miejs
ce, to nie moż-
na go odwiedzić, o ile nie użyje się swojeg
o ogniska.
Jeśli turysta trafi jak
o pierwszy na płytkę miejsc
a ze znacznikiem pocho-
dzącym z wzorca pogodo
wego
, gracz bierze ten znacznik do s
woich
zasobów jak
o bonus – oprócz wyk
onania akcji danego miejsca.
Uwaga: Aby odwie
dzić dane miejsce, trz
eba być w st
anie wykonać akcję
tego miej
sca.
3
ROZPOCZĘCIE SEZ
ONU
WYKONYWANIE TUR
PRZYKŁAD WZORCA POGODOWEGO
W
zorzec zaczyna się od
DRUGIEGO MIEJSCA NA SZLAKU
i jest powtarzany aż do
końca szlak
u.
WZORZEC
POWTÓRZENIE
POCZĄ
TEK
SZLAKU
1. MIEJSCE 2. MIEJSCE
Zielony gr
acz decy
duje się na przenie-
sienie swojego tury
sty na płytkę szlaku
z dziką przyr
odą, aby wykonać akcję od-
powiadającą t
emu miejscu.
EFEKT SEZONOWY
PODST
A
WOWE MIEJSCA
Zdobądź znacznik lasu do swoich zaso
bów
.
Zdobądź znacznik gór do swoich zas
obów
.
Zdobądź dwa znaczniki słońc
a do swoich zasobó
w
.
Zdobądź dwa znaczniki w
ody do swoich zasobó
w
.
Dobierz manierkę
ALBO
oddaj 2 znaczniki, żeby zr
obić zdjęcie i zdobyć apar
at.
Zdobądź znacznik słońca i znacznik wody do s
woich zasobów
(TYLK
O W ROZGRYWKACH DLA 4+ GRACZY)
ZAAW
ANSOW
ANE MIEJSCA
Oddaj dowoln
y 1 znacznik, aby zdobyć znacznik
przyrody
.
Oddaj dowoln
y 1 znacznik i zdobądź dowoln
y znacznik
(POZA PRZYRODĄ
).
Możesz powt
órzyć tę operację drugi r
az.
Zarezerwuj lub zwiedź park
ALBO
k
up kartę ek
wipunk
u.
Oddaj 1 znacznik wody
, aby skopio
wać akcję z inneg
o miejsca zajmow
anego przez dow
olnego turystę.
UWA
GA: POCZĄ
TEK SZLAKU
I KONIEC SZLAKU
NIE SĄ MIEJSCAMI NA SZLAKU
.
PRZYRODA I LIMIT ZNACZNIK
ÓW
PRZYRODA •
Znaczniki przyrody wyst
ępują w 12 różny
ch kształtach, ale wszyst-
kie oznaczają po prostu dzik
ą przyrodę. Znaczniki te służą jako dżok
ery
. Znacznika
przyrody można użyć zamiast do
wolnego innego znacznik
a przy zwiedzaniu parków
,
robieniu zdjęć, k
upow
aniu ekwipunk
u i odwiedzaniu miejsc.
Znaczniki przyrody nie
mogą być używane do napełniania manier
ek ani nie mogą by
ć zwrac
ane / zdobywane
jako część akcji miej
sca
x
2
lub manierki.
4
LIMIT ZNACZNIK
ÓW •
Gr
acz może pomiędzy turami prz
echowy
wać maksymalnie
12 znaczników
. Jeśli na koniec sw
ojej tury masz więcej niż 12 znaczników
, musisz od-
rzucić nadmiarow
e.
LIMIT 12
MIEJSCA NA SZLAKU
W
szystkie podstawo
we i zaaw
ansow
ane miejsca na szlak
u są
ogólnie trak
tow
ane jako miejsca na szlak
u
.
SYMBOL ZNA
CZNIKA•
Brązo
wy
, k
wa-
drato
wy symbol o
znacza, że można użyć
dowolnego znacznik
a, a liczba w środk
u
określa, ilu znaczników trze
ba użyć.
SYMBOL MIEJSCA•
K
arty ek
wipun-
ku cz
ęsto odwołują się do określonego
miejsca na szlak
u poprzez ikonę miejsc
a
i symbol szlak
u.
x
2
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Tekken 8
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
NA CZASIE
Karma dla psa
Karma dla kota
Obroża Foresto
MagSafe
Kolagen
Frytkownica beztłuszczowa
Ranking suszarek do prania
Piekarnik do zabudowy ranking
Termometr bezdotykowy ranking
Ranking zmywarek
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
POMYSŁ NA PREZENT
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Mamy
Prezent na komunię
Prezent na Dzień Dziecka
Słuchawki bezprzewodowe ranking
Prezent dla mężczyzny
Etui iPhone 16 Pro Max
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking robotów kuchennych [TOP10]
Ranking najlepszych anten do telewizji naziemnej [TOP10]
Zintegrowana czy dedykowana karta graficzna?
Rodzaje preparatów na pchły i kleszcze dla psa
Ranking rowerów elektrycznych trekkingowych [TOP10]
Ranking gier planszowych [TOP10]
Ranking pralek [TOP10]
Ranking smartwatchy damskich [TOP10]
Chłodzenie, które nie tylko działa, ale też mówi. Zobacz, co potrafi Antec Vortex View
Jaki pistolet do malowania ścian wybrać?
Jaki aparat do vlogowania wybrać?
Rodzaje i zastosowanie obroży dla kota
Kolagen od A do Z – wszystko, co musisz wiedzieć
Ranking zmywarek do zabudowy 45 cm [TOP10]
Ranking inhalatorów dla dzieci [TOP10]
Sprawdź więcej poradników