Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa EGMONT Supernogi Stonogi

Instrukcja obsługi Gra planszowa EGMONT Supernogi Stonogi

Wróć
Cel gry
W trakcie gry zdobądź dla swojej stonogi jak najwięcej butów. Wygra gracz, którego stonoga będzie najdłuższa (czyli będzie posiadać najwięcej butów).
Elementy podstawowej gry
Elementy dodatkowe (opisane na końcu instrukcji)
4 kostki
15 płytek z butami (po 3 z każdego koloru)
4 płytki
z początkami stonóg
drugi zestaw 5 płytek
z 4 butami (po 1 w każdym kolorze)
6 płytek
ze złotym butem10 płytek z ogonkami
6 płytek
z bosą stopą
2 dodatkowe
płytki z początkami stonóg
Gra dla 2–6 graczy w wieku od 4 lat
1
z 2 butami z 3 butami z 4 butami
Poniżej opisano zasady podstawowej gry dla 2–4 graczy. Wariant gry 5–6-osobowej i rozszerzenia zostały opisane na końcu instrukcji.
Przygotowanie do gry
Odłóż elementy dodatkowe do pudełka, nie będą używane w podsta-
wowej grze (ogonki, złote buty, bose stopy, drugi zestaw 5 płytek z 4 bu-
tami, 2 dodatkowe początki stonóg). Dla ułatwienia dodatkowe elementy
zostały wyróżnione czerwonym kolorem tła na rewersie.
Każdy gracz wybiera jedną płytkę z początkiem stonogi i kładzie
na stole przed sobą. Nieużywane początki stonóg odłóż do pudełka.
Pogrupuj 15 płytek z butami według kolorów i umieść je na środku sto-
łu tak, by były widoczne dla wszystkich graczy.
Przebieg gry
Grę rozpoczyna gracz, który ma najmniejszy rozmiar buta (lub najmłodszy gracz).
Następnie gra przebiega w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
W swojej turze gracz rzuca 4 kostkami w celu zdobycia jednej z płytek ze środ-
ka stołu. Gracz może wykonać maksymalnie 3 rzuty. Po każdym rzucie może
(nie musi) odłożyć dowolne kostki na bok, a pozostałymi rzucić ponownie. Gracz
może także ponownie rzucać kostkami, które wcześniej odłożył.
Gwiazdka jest jokerem – zastępuje dowolny kolor buta.
Po zakończeniu rzutów gracz liczy buty na kostkach. Kolor butów i ich liczba
określają którą płytkę ze środka stołu gracz może zdobyć. Na przykład aby zdo-
być płytkę z 3 czerwonymi butami, gracz musi mieć co najmniej 3 czerwone
buty na kostkach.
Jeśli taka płytka nie jest już dostępna, gracz zdobywa płytkę z mniejszą liczbą
butów danego koloru. Jeżeli żadna płytka z mniejszą liczbą butów nie jest do-
stępna, gracz nie zdobywa płytki.
W swojej turze gracz może zdobyć tylko 1 płytkę. Jeśli wynik rzutów umożli-
wia wzięcie dwóch płytek, gracz musi zdecydować się na jedną z nich.
Zdobytą płytkę gracz zabiera ze środka stołu i umieszcza na końcu swojej sto-
nogi. Teraz do gry przystępuje kolejny gracz.
Przykład: Kacper po 3 rzutach ma: 2 czerwone buty, 1 żółty but i gwiazdkę. Teraz
musi wybrać płytkę z butami. Ma następujące możliwości:
2 czerwone buty + gwiazdka = 3 czerwone buty. Kacper może zatem zdobyć
płytkę z 3 czerwonymi butami (A). Jeśli płytka ta nie byłaby dostępna, Kac-
per mógłby wziąć płytkę z 2 czerwonymi butami (B).
1 żółty but + gwiazdka = 2 żółte buty. Kacper może zdobyć płytkę z 2 żółtymi
butami (C).
ABC
2
Koniec gry
Gra się toczy do chwili, gdy zostanie zabrana ostatnia płytka ze środka stołu.
Wygrywa gracz, którego stonoga ma najwięcej butów. W przypadku remisu
wygrywa stonoga, która ma najwięcej butów w jednym kolorze.
Warianty gry
Polecamy je starszym graczom, którzy opanowali już zasady podstawowej gry. Warianty można wprowadzać pojedynczo albo grać ze wszystkimi jednocześnie.
Wariant gry – rozgrywka 5–6-osobowa
Rozłóż na stole dodatkowe 5 płytek z 4 butami. W sumie do zdobycia będzie 20 płytek z butami. Pozostałe zasady pozostają bez zmian.
Wariant gry – zabieranie butów
Gracz może zabrać buty ze stonogi innego gracza zamiast ze środka stołu.
Wolno zabrać tylko płytkę znajdującą się na samym końcu stonogi przeciw-
nika. Aby to zrobić, gracz musi wyrzucić na kostkach dokładnie tyle butów
i w takim kolorze jak na płytce, którą chce zabrać. Jokery też się liczą.
Przykład: Kacper ma 2 czerwone kostki i gwiazdkę. Może wziąć płytkę z 2 czer-
wonymi butami ze środka stołu albo zabrać ostatnią płytkę stonodze innego
gracza (3 czerwone buty).
Wariant – bose stopy
Każdy gracz na początku gry otrzymuje 1 płytkę z bosą stopą,
którą dokłada do swojej stonogi. W swojej kolejce gracz może
odrzucić bosą stopę do pudełka, aby wykonać dodatkowy rzut kostkami.
Na koniec gry niewykorzystana bosa stopa liczy się do punktacji jako 1 but.
Wariant gry – ogonki
Ogonki są tajnymi zadaniami, które na koniec
gry mogą dostarczyć dodatkowych punktów.
Przed rozpoczęciem gry odwróć wszystkie płytki
z ogonkami obrazkami do dołu i pomieszaj. Każdy
gracz losuje 1 ogonek, ogląda go w tajemnicy i odkłada
obok siebie obrazkiem do dołu. Nieużywane ogonki odłóż do pudełka.
W każdej chwili gracz może podejrzeć, jaki ogonek znajduje się na jego płytce.
Na koniec gry gracze odkrywają swoje płytki z ogonkami. Jeżeli stonoga gra-
cza ma wśród swoich nóg buty w obu wskazanych przez ogonek kolorach, to
gracz dokłada ogonek do swojej stonogi. W przeciwnym wypadku ogonek
odkładany jest do pudełka. Ogonek liczy się jako 2 buty do punktacji.
3
Przykład: Zadaniem Kacpra były buty w kolorach żółtym i czarnym. Na koniec
gry jego stonoga ma buty w tych kolorach, więc Kacper dokłada do niej ogonek.
Stonoga Kacpra na koniec gry ma w sumie 12 butów. Gdyby stonoga nie miała
żółtych lub czarnych butów, Kacper nie mógłby dołożyć do niej ogonka.
Wariant gry – złote buty
W tym wariancie można zdobyć dodatkowe buty dla stonogi.
Przed rozpoczęciem gry weź tyle złotych butów, ilu jest graczy, i rozmieść je lo-
sowo na płytkach z butami, zgodnie z opisem znajdującym się niżej. Gdy gracz
zdobędzie płytkę, na której znajduje się złoty but, to zdobywa także złoty but
i obie płytki dokłada do swojej stonogi. Każda płytka ze złotym butem liczy
się do punktacji jako 1 but. Płytki ze złotym butem nie można zabrać innemu
graczowi (patrz wariant zabieranie butów).
Przygotowanie złotych butów
Za każdy złoty but rzuć kostką i umieść go na wolnej płytce z największą
liczbą butów w kolorze wskazanym przez kostkę. Na każdej płytce może być
tylko 1 złoty but. Gdy wszystkie płytki w tym kolorze są zajęte, rzuć jeszcze
raz. Gdy na kostce wypadnie gwiazdka, rzuć jeszcze raz.
Przygotowanie złotych butów w rozgrywce 3-osobowej:
Grę polecają:
© 2017 HUCH! & friends
www.hutter-trade.com
EGMONT Polska Sp. z o.o.
ul. Dzielna 60, 01-029 Warszawa
www.WydawnictwoEgmont.pl
© 2017 Egmont Polska Sp. z o.o.
Autor gry: Klaus Kreowski
Ilustracje: Maciej Szymanowicz
Wydawca: Tomasz Kołodziejczak
Redakcja: Patryk Blok
Koordynacja produkcji: Agnieszka Kupczyk
Opracowanie graficzne i DTP: Cezary Szulc

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756