Znaleziono w kategoriach:
Gra karciana REBEL 6. Bierze 2015898

Instrukcja obsługi Gra karciana REBEL 6. Bierze 2015898

Powrót
Liczba graczy: 2–10 Wiek: od 8 lat Czas: ok. 45 min
Zawartość: 104 karty, instrukcja
CEL GRY CEL GRY
Staraj się zebrać jak najmniej kart! Każdy byk na każdej z zebranych przez Ciebie kart będzie
Cię kosztować punkt karny. Zwycięzcą zostaje gracz, który skończy grę z najmniejszą liczbą
byków!
PRZYGOTOWANIE DO GRY PRZYGOTOWANIE DO GRY
Potasujcie wszystkie karty i rozdajcie każdemu graczowi po 10 kart, pozostałe karty two-
rzą talię. Wszyscy gracze trzymają karty na ręce. Będziecie potrzebowali kartki i ołówka
do zapisywania wyników.
4 rzędy
Weźcie 4 wierzchnie karty z talii i umieśćcie je odkryte na środku stołu.
Każda z tych kart jest pierwszą kartą w swoim rzędzie. W każdym rzę-
dzie może znajdować się maksymalnie 5 kart, wliczając w to 1. kartę.
Odłóżcie pozostałe karty na bok, nie będą potrzebne aż do następnej rundy.
Rys. 1. 4 rzędy na początku rundy.
PRZEBIEG GRY PRZEBIEG GRY
1. Zagrywanie kart
Każde z Was wybiera 1 kartę z ręki i kładzie ją zakrytą przed sobą na stole. Karty są
odkrywane, gdy wszyscy dokonacie wyboru.
Gracz, który zagrał kartę o najniższej wartości, dodaje zagraną przez siebie kartę na
koniec 1 z 4 rzędów. Następną kartę dodaje gracz, który zagrał kartę o drugiej najniższej
wartości, i tak dalej aż wszystkie zagrane karty zostaną dodane do rzędów. Powtórzcie
tę czynność jeszcze 9 razy, aż wszystkie 10 kart z ręki każdego z Was zostanie dodanych
do rzędów.
Do którego rzędu dodać kartę?
Każda karta pasuje do tylko 1 rzędu. Obowiązują następujące zasady:
Zasada 1. Kolejność rosnąca
Wartości kart w każdym z rzędów muszą zawsze rosnąć od lewej do prawej.
Zasada 2. Najmniejsza różnica
Karta musi być zawsze dodana do rzędu, który kończy się kartą o najbliższej niższej wartości.
Przykład. Jak pokazano na rys. 1, ostatnie karty w rzędach od 1. do 4. mają
następujące wartości: „12”, „37”, „43” i „58”. 4 graczy zagrywa karty
o następujących wartościach: „14”, „15”, „44” i „61”. Najniższa wartość
na tych kartach to „14”. Zgodnie z zasadą 1 ta karta musi zostać dodana
do 1. rzędu, obok karty o wartości „12”. Następnie karta o wartości „15”
zostaje dodana do tego samego rzędu, obok karty o wartości „14”.
Zgodnie z zasadą 1 karta o wartości „44” może być dodana do 1., 2. albo
3. rzędu, więc należy spojrzeć na zasadę 2. „Najmniejsza różnica” oznacza,
że karta musi zostać dodana do 3. rzędu, gdyż „44” jest bliżej „43” niż „37”.
Karta o wartości „61” musi zostać dodana do 4. rzędu, zgodnie z zasadą 2.
Rys. 2. 4 rzędy po 1. turze.
2. Zbieranie kart
Wszystko idzie gładko, dopóki możesz dołożyć kartę do 1 z 4 rzędów. Problemy zaczynają
się, gdy rząd jest pełny albo zagrasz kartę, która nie pasuje do żadnego z 4 rzędów. W obu
tych przypadkach musisz wziąć karty ze stołu i dodać je do swojego stosu byków.
Zasada 3. Pełny rząd
Rząd jest pełny, gdy składa się z 5 kart. Jeśli zgodnie z zasadą 2 zagrana przez Ciebie karta
miałaby się stać 6. kartą w rzędzie, musisz najpierw zebrać wszystkie 5 kart w tym rzędzie,
a następnie dodać swoją kartę jako 1. kartę nowego rzędu.
Przykład. 4 graczy zagrało karty o następujących wartościach: „21”, „26”,
„30” i „36”.
Karty o wartości „21” i „26” zostają dodane do 1. rzędu, który teraz składa
się z 5 kart, czyli jest pełny. Teraz gracz, który zagrał kartę o wartości „30”,
także musi dodać ją do 1. rzędu. Ponieważ jest to 6. karta, musi najpierw
zebrać wszystkie 5 kart w tym rzędzie, a następnie dodać swoją kartę
jako 1. kartę nowego rzędu. Karta o wartości „36” musi zostać dodana do
nowego rzędu, obok karty o wartości „30”.
Rys. 3. 4 rzędy po 2. turze.
gra autorstwa Wolfganga Kramera
z ilustracjami Franza Vohwinkela
Zasada 4. Karta o najniższej wartości
Jeśli zagrasz kartę, której wartość jest tak niska, że zgodnie z zasadą 1 nie może zostać
dodana do żadnego rzędu, musisz zebrać wszystkie karty z dowolnego rzędu i dodać
zagraną kartę jako 1. kartę nowego rzędu.
Przykład. Zostały zagrane karty o następujących wartościach: „3”,
„9”, „68” i „83”. Najniższą wartością spośród nich jest „3”, więc karta
o tej wartości musi być zagrana pierwsza, ale nie pasuje do żadnego
rzędu. Gracz, który ją zagrał, musi wziąć wszystkie karty z 1 z rzędów.
Wybiera 2. rząd, bo jest w nim najmniej byków, i bierze kartę o warto-
ści „37”. Następnie rozpoczyna nowy rząd, kładąc kartę o wartości „3”.
Graczowi, który zagrał kartę o wartości „9”, się poszczęściło, bo może
teraz dodać swoją kartę obok karty o wartości „3”.
Rys. 4. 4 rzędy po 3. turze.
Wskazówka. Jeśli musisz zebrać karty z rzędu, ponieważ wartość zagranej przez Ciebie
karty jest zbyt niska, często najlepiej jest wybrać rząd, który da Ci najmniejszą liczbę byków!
BYKI = PUNKTY karne
Na każdej karcie między wartościami widnieje liczba byków. Każdy byk jest wart 1 punkt
karny!
Wszystkie karty o wartościach zawierających liczbę 5 („5”, „15”, „25” itd.) mają po 2 byki.
Karty, których wartości są wielokrotnościami 10 („10”, „20”, „30” itd.), mają po 3 byki,
a te, których wartości składają się z takich samych cyfr („11”, „22”, „33” itd.), mają po
5 byków. Liczba 55 składa się z takich samych cyfr i zawiera 5, więc na karcie o tej war-
tości jest 7 byków!
STOS BYKÓW
Gdy musisz zebrać karty, odkładasz je na stos byków przed sobą na stole.
Ważne. Nie dodawaj zbieranych kart na swoją rękę!
KONIEC RUNDY KONIEC RUNDY
Runda dobiega końca, gdy wszyscy zagracie swoje 10 kart. Zsumujcie liczbę byków na
swoich kartach. Zapiszcie liczbę otrzymanych punktów karnych i rozpocznijcie nową rundę.
Rozgrywajcie rundy, aż któreś z Was zbierze więcej niż 66 byków. Zwycięży to z Was,
któremu uda się zebrać najmniej byków.
Oczywiście możecie też wybrać inny cel przed rozpoczęciem rozgrywki albo rozegrać
ustaloną liczbę rund!
WSKAZÓWKI I RADY WSKAZÓWKI I RADY
2 poniższe przykłady przedstawią pułapki, które można napo-
tkać podczas rozgrywki:
Przykład 1. Gracz chce zagrać kartę o wartości „45”, bo myśli,
że może ją umieścić obok karty o wartości „41” w 3. rzędzie.
Myli się. Zgodnie z zasadą 2 musi dodać tę kartę do 4. rzędu,
obok karty o wartości „42”. Jest to 6. karta, co oznacza, że
będzie musiał zebrać pozostałe 5 kart z rzędu!
Rys. 5. Karty z przykładu 1.
Przykład 2. Gracz myślał, że wykonał dobry ruch, decydując
się na zagranie karty o wartości „62” z intencją dodania jej
do 1. rzędu obok karty o wartości „61”. Okazuje się jednak,
że nie miał racji, bo inny gracz zagrał kartę o wartości „29”
i opróżnił 1. rząd, ponieważ jest w nim najmniej byków. Gracz,
który zagrał kartę o wartości „62”, musi teraz dodać swoją
kartę do 4. rzędu, przez co zbiera wszystkie 5 kart!
Rys. 6. Karty z przykładu 2.
Tryb zaawansowany dla 2–6 graczy Tryb zaawansowany dla 2–6 graczy
Polecamy ten tryb gry każdemu, kto lubi myśleć taktycznie. Obowiązują wszystkie podsta-
wowe zasady plus 2 dodatkowe.
1. Wartości wszystkich kart używanych podczas rozgrywki
znane
Liczba kart używanych podczas rozgrywki zależy od liczby graczy. Jest ona równa liczbie
graczy razy 10 plus 4.
Przykład. 3 graczy 34 karty o wartościach od 1 do 34,
4 graczy 44 karty o wartościach od 1 do 44 itd.
Wszystkie karty o wyższych wartościach odłóżcie do pudełka.
2. Każde z was wybiera swoje 10 kart
Połóżcie karty na stole odkryte. W kolejności zgodnej z kierunkiem ruchu wskazówek
zegara każde z Was bierze po 1 karcie, aż wszyscy będą mieli po 10 kart na ręce. Pozostałe
4 karty stają się 1. kartami rzędów.
Poza tym gra toczy się zgodnie z zasadami trybu podstawowego.
Wersja 2.6
Już po rozgrywce?
Podziel się wrażeniami z innymi graczami
w grupie PLANSZOWA REBELIA
FB/groups/planszowarebelia
Tłumaczenie: Kacper Podliński
Redakcja: zespół Rebel
Dystrybucja w Polsce: Rebel Sp. z o.o.
ul. Budowlanych 64c, 80-298 Gdańsk
wydawnictwo@rebel.pl
www.wydawnictworebel.pl
Producent:
© AMIGO Spiel + Freizeit GmbH,
D-63128 Dietzenbach, Niemcy, 1994, 2011

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756