Jeśli tego dokonacie, osobiście wręczę Jeśli tego dokonacie, osobiście wręczę
Wam medale Splendoru.Wam medale Splendoru.
ZASADY GRY
KONIEC GRYKONIEC GRY
-
PRZYKŁAD
Wykonujecie tury wkolejności zgodnej zkierunkiem ruchu wskazówek zegara,
zaczynając od pierwszego podróżnika.
Ztacki na zasoby możesz wziąć:
3 żetony zasobów
wróżnych kolorach
(poza złotymi monetami).
2 żetony zasobów
wtym samym kolorze
(poza złotymi monetami).
1 żeton złotej monety
(żółty).
ALBOALBO
Żetony zasobów umieść na swojej planszetce sakiewki.
Na swojej planszetce sakiewki możesz mieć jednocześnie maksymalnie 8 żetonów zasobów.
Jeśli wdowolnym momencie gry, np. po wzięciu lub otrzymaniu żetonów zasobów,
masz ich więcej niż 8, odrzuć wybrane żetony zasobów na tackę na zasoby, aby mieć ich 8.
Możesz przesunąć swój pionek podróżnika wzdłuż pojedynczej drogi. Aby to zrobić, musisz opłacić koszt wzasobach wskazanych na sztandarze obok drogi, którą wybierzesz .
Zależnie od pola, na które przesuwasz pionek, możesz następnie dostarczyć te zasoby do miasta , żeby zebrać żeton miasta ,albo do wioski , żeby rozegrać dodatkową turę .
Podany koszt musisz opłacić zasobami ze swojej planszetki sakiewki. Możesz zrobić to za pomocą żetonów zasobów lub płytek miast .
Każdy użyty żeton zasobów odłóż na tackę na zasoby.Odwróć każdą wykorzystaną płytkę miasta stroną zzasobami
do dołu ipołóż ją nad swoją planszetką sakiewki.
Złote monetymogą zastąpić dowolny inny zasób.
Następnie przesuwasz swój pionek podróżnika wzdłuż opłaconej drogi, co reprezentuje dostarczanie żywności ludności Królestwa.
Jeśli Twój pionek podróżnika dotrze do miasta , natychmiast dobierz nową płytkę miasta
zwierzchu stosu iumieść ją odkrytą nad swoją planszetką sakiewki. Następnie odwróć swoje
pozostałe płytki miast stroną zzasobami do góry.
Jeśli Twój pionek podróżnika dotrze do wioski, natychmiast wykonujesz dodatkową turę .
Możesz wtedyalbo dobrać żetony zasobów, albo ponownie przesunąć swój pionek
podróżnika (musisz opłacić koszt jak zwykle).
Podczas swojej tury Olek bierze 1 żeton wody,
1żeton kapusty i1 żeton grzyba ztacki na zasoby.
Teraz ma łącznie 9 żetonów zasobów, dlatego
zwraca 1 żeton orzecha na tackę na zasoby
izachowuje pozostałe 8 żetonów na swojej
planszetce sakiewki.
Podczas swojej tury Lidia
bierze 2 żetony kapusty
ztacki na zasoby
idokłada je na swoją
planszetkę sakiewki.
Podczas swojej
tury Helena bierze
1 żeton złotej
monety ztacki
na zasoby.
Wswojej następnej turze Olek
decyduje się przesunąć swój pionek
podróżnika do pobliskiej wioski. Odkłada
2żetony grzyba i1 żeton jabłka ze swojej
planszetki sakiewki na tackę na zasoby
iodwraca swoją płytkę Miasta Orzecha
zakrytą stroną do góry. Następnie
przesuwa swój pionek do wioski.
Dzięki dostarczeniu jedzenia
do wioski może natychmiast
wykonać dodatkową turę .
Bierze 2 żetony orzechów
ztacki na zasoby idokłada je
na swoją planszetkę sakiewki.
Podczas swojej tury Lidia chce
przesunąć swój pionek do sąsiedniego
miasta. Najpierw odkłada 2 żetony
kapusty i2 żetony wody na tackę na
zasoby. Następnie odwraca swoją
płytkę Miasta Wody na zakrytą
stronę iprzesuwa swój pionek.
Wkońcu, gdy dociera do miasta,
aby dostarczyć jedzenie, dobiera
nową płytkę miasta ze stosu
ikładzie ją nad swoją planszetką
sakiewki. Odwraca również
swoje pozostałe 2płytki miast
stroną zzasobami do góry.
• Podczas swojej tury Olek przesuwa swój pionek do miasta 1.
• Następnie Lidia przesuwa swój pionek do pałacu Splendoru 2A. Królowa wręcza Lidii
wybrany przez nią medal Splendoru 2B. Następnie wrota pałacu zaczynają się zamykać 2C,
co sygnalizuje, że trwa ostatnia runda rozgrywki.
• Helena rozgrywa swoja ostatnią turę. Jej pionek również dotarł do pałacu Splendoru 3A,
dzięki czemu ona również może wybrać dla siebie medal Splendoru 3B.
• Następuje koniec rozgrywki. Olek nie może rozegrać kolejnej tury, ponieważ siedzi po lewej
stronie podróżnika zwrotami pałacu. Lidia iHelena współdzielą zwycięstwo .
PRZYKŁADOWE RUNDY ROZGRYWKI
PRZESUNĄĆ SWÓJ PIONEK PODRÓŻNIKA
WZIĄĆ ŻETONY ZASOBÓW
1
2A
2B
2C
3A
3B
ALBO
Po zakończeniu Twojej tury
swoją turę wykonuje podróżnik
po Twojej lewej stronie.
Wswojej turze możesz:
Gdy Twój pionek podróżnika dotrze do pałacu Splendoru, królowa
natychmiast nagradza Cię medalem Splendoru – możesz wybrać dowolny
zdostępnych nad planszą medali.
Podróżnik, którego pionek dotrze do pałacu jako pierwszy, zmienia pozycję wrót pałacu
na zamknięte (wrota pałacu pozostają po prawej stronie pierwszego podróżnika).
Oznacza to, że wrota pałacu zaczynają się zamykać. Gra jest kontynuowana do momentu, aż swoją turę wykona
podróżnik siedzący po prawej stronie podróżnika zwrotami pałacu, po czym dobiega końca. Dzięki temu wszyscy
podróżnicy rozegrają taką samą liczbę tur.
Wszyscy podróżnicy, których pionki dotarły do pałacu Splendoru iktórzy otrzymali medal, zostają zwycięzcami!
TAJEMNICE W KRÓLESTWIE SPLENDORU
Po zapoznaniu się ze standardowymi zasadami jako doświadczeni podróżnicy możecie spróbować rozgrywki wtym trybie na podanych niżej zasadach:
PRZYGOTOWANIE GRY
Podczas przygotowania gry wtym trybie wykorzystajcie wszystkie 3 segmenty planszy Królestwa.
Wramach ostatniego etapu przygotowania rozłóżcie losowo po 1 zakrytymżetonie wioski
na każdym polu wioski na środkowym segmencie planszy. Wszystkie nieużyte żetony odłóżcie
do pudełka bez podglądania ich.
Następnie weźcie 3 płytki miast zwierzchu stosu iumieśćcie je odkryte obok stosu płytek miast,
aby stworzyć rynek (może wyglądać na przykład tak:).
ZASADY DODATKOWE
ZBIERANIE PŁYTEK MIAST
Gdy bierzesz płytkę miasta po dostarczeniu żywności do miasta, możesz wybrać 1 znastępujących opcji:
• Możesz dobrać zakrytą płytkę miasta ze stosu dobierania.
• Możesz wziąć 1 z3 odkrytych płytek zrynku. Jeśli podróżnik weźmie płytkę zrynku, natychmiast musi zastąpić ją nową odkrytą
płytką miasta zwierzchu stosu dobierania.
EFEKTY PŁYTEK WIOSEK
Gdy Twój pionek podróżnika dotrze do wioski na środkowym segmencie planszy, apłytka tej wioski nie została jeszcze odwrócona,
odwróć ją inatychmiast zastosuj jej efekt. Następnie odłóż tę płytkę wioski do pudełka (chyba że to płyta skarbu albo klejnotu królowej).
Po zastosowaniu efektu żetonu wioski możesz skorzystać również ze zwykłego efektu wioski, który pozwala na wykonanie dodatkowej tury.
TORNADO(× 1)
Rynek został zniszczony! Odłóż wszystkie 3 płytki zrynku (odkryte płytki obok stosu dobierania płytek miasta) zpowrotem do pudełka.
Do końca rozgrywki możecie brać płytki miast tylko z zakrytego stosu dobierania.
SKARB(× 2)
Podróżnik, który odkrył tę płytkę, umieszcza żeton skarbu na swojej planszetce sakiewki. Żeton skarbu działa tak samo jak żeton złotej
monety: może zastąpić dowolny inny zasób i wlicza się do limitu 8 żetonów zasobów na planszetce sakiewki, a po użyciu należy go odrzucić.
SUSZA (× 2)
Wszyscy podróżnicy, którzy mają więcej niż 5 żetonów zasobów, muszą natychmiast odrzucić po tyle żetonów zasobów, aby na ich
planszetkach sakiewek pozostało maksymalnie po 5 żetonów. Wdalszej części rozgrywki wciąż obowiązuje limit 8 żetonów zasobów.
MIŁY ZŁODZIEJ(× 2)
Wtej wiosce grasuje złodziej! Podróżnik, który odkrył tę płytkę, wybiera 1 ze swoich żetonów zasobów ioddaje go innemu, wybranemu
przez siebie podróżnikowi.
KLEJNOT KRÓLOWEJ(× 1)
Wtej wiosce odnaleziono zaginiony klejnot królowej! Podróżnik, który odkrył tę płytkę, bierze żeton klejnotu królowej iumieszcza go obok
swojej planszetki sakiewki. Na koniec gry, jeśli podróżnikowi zklejnotem królowej uda się dotrzeć do pałacu Splendoru, ten podróżnik
wygrywa grę jako jedyny.
Dzięki!
Dziękujemy wszystkim dzieciom, małym i dużym, które brały udział w testowaniu tej gry.