Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Fotografia koncertowa – jak robić zdjęcia na koncertach?

Data dodania: 18-07-2023

Być może brałeś udział w koncercie i widziałeś fotografów pracujących w strefie fotograficznej. Może robiłeś zdjęcia telefonem jako fan i zastanawiasz się, jak zrobić kolejny krok i wykonać zdjęcie z akredytacją fotograficzną? Fotografia koncertowa, to jedna z trudniejszych dziedzin fotoreportażu. Fotografowanie na koncertach lub występach na żywo, może być ekscytującą pracą, zbliżającą z wykonawcą lub zespołem. Czerpiąc energię z tłumu, fotografia koncertowa polega na wyczuciu czasu, technice i odrobinie kreatywności, aby uzyskać idealne ujęcie.

Fotografia koncertowa – od czego zacząć?

Na początek zacznij regionalnie, w mniejszych klubach muzycznych, fotografując lokalne zespoły i koncerty na mniejszych scenach, czy festynach. W każdym mieście są małe kluby muzyczne, które nie mają ograniczeń dotyczących sprzętu fotograficznego, niezależnie od tego, czy jest to aparat kompaktowy, lustrzanka pełnoklatkowa, czy aparat bezlusterkowy


Większe koncerty mogą mieć urok większych nazwisk, ale mają też ogromną ilość ograniczeń: często ograniczenie do 3 piosenek lub mniej, podczas których można robić zdjęcia, fotografowanie z wyznaczonej pozycji i brak gwarancji zatwierdzenia przepustki fotograficznej, która jest często wymagana przez zespoły i ich managerów.


Fotografowanie mniejszych zespołów da Ci doświadczenie w budowaniu portfolio, które będzie bardzo pomocne w uzyskiwaniu akredytacji na duże koncerty. Akredytacja fotograficzna to poświadczenie, które jest zatwierdzane przez managerów zespołu i przeznaczone jest dla fotoreporterów, w celu publikacji zdjęć w mediach.

Jak fotografować koncerty?

Fotografia koncertowa może być bardzo trudna do realizacji, ponieważ często trzeba wziąć pod uwagę wiele elementów, z którymi poza koncertami nie mamy do czynienia. To między innymi oświetlenie sceniczne, muzycy, ograniczenia miejsca, w końcu bariery prawne, które wiążą fotografa. Z całą pewnością, warto zastosować się do trzech, podstawowych zasad:


  1. Poznaj swój sprzęt – wydaje się to oczywiste, ale kiedy pracujesz w ciemności, wśród tłumu reporterów i fanów, musisz dokładnie wiedzieć, jak używać swojego sprzętu. Musisz nauczyć się, jak szybko zmienić przysłonę, migawkę lub kartę pamięci w aparacie w ciemnym pomieszczeniu.
  2. Poznaj wykonawcę – przed występem, powinieneś dowiedzieć się kilku rzeczy o artyście lub zespole, który będziesz fotografować: Jaka jest pozycja zespołu na scenie? Czy są muzycy leworęczni, czy praworęczni? Jakie są typowe zachowania artystów na scenie? To kilka przydatnych informacji, które warto wiedzieć przed naciśnięciem przycisku migawki.
  3. Poznaj miejsce, gdzie będziesz fotografował. Jaka jest wielkość i wysokość sceny, rodzaj oświetlenia, obecność barier, itd. Im więcej wiesz przed koncertem, tym lepiej.

Aparaty lustrzanki w naszej ofercie:

Fotografia koncertowa – kilka zasad wstępnych

Użyj trybu ręcznego lub priorytetu przysłony

Dla początkujących fotografów koncertowych, ustawienie trybu priorytetu przysłony, w którym Ty decydujesz o przysłonie, a aparat ustawia odpowiednio czas otwarcia migawki, to dobre rozwiązanie. Jednak z czasem nabierzesz przekonania, że warto mieć całkowitą kontrolę nad aparatem i wtedy przejdziesz gładko do ustawień manualnych. Często fotografując koncerty, trzeba reagować na otoczenie i dostosować ustawienia aparatu, do konkretnego ujęcia lub kąta widzenia. Korzystanie z ręcznego trybu aparatu, zapewnia elastyczność we wstępnym ustawianiu parametrów aparatu, a następnie dostosowywaniu ich podczas pracy.

Wybierz odpowiedni obiektyw

Stałoogniskowy obiektyw 50 mm, jest świetną długoterminową inwestycją w fotografię koncertową, ponieważ jest w stanie szybko i skutecznie uchwycić wiele różnych kątów widzenia. Większość fotografów koncertowych wybierze obiektyw 50 mm f/1,4 lub 50 mm f/1,8 tej samej marki, co ich korpus aparatu. Oczywiście, po dojściu do pewnej wprawy, można zacząć fotografować także innymi obiektywami.

Zacznij od najniższej liczby przysłony

Jednym z największych wyzwań w fotografii koncertowej, są warunki słabego oświetlenia, ponieważ prawdopodobnie będziesz fotografować zespoły w ciemnym miejscu. Ustaw przysłonę na najmniejszą liczbę na obiektywie, na przykład f/1,8. Dzięki temu, do czujnika dostanie się największa ilość światła, a wtedy będziesz mógł robić zdjęcia z szeroko otwartym obiektywem. Jeśli to możliwe, rób zdjęcia obiektywami z przysłoną f/2,8, f/1,8, f/1,4 lub f/1,2.

Użyj krótkiego czasu otwarcia migawki

Zwykle na koncertach, ruch sceniczny jest niezwykle dynamiczny. Tego typu akcje, to świetna fotografia koncertowa – ale żeby zamrozić taki ruch, musisz użyć krótkiego czasu otwarcia migawki. Najlepiej ustawiać czas otwarcia migawki na 1/200 s lub szybszy. Takie czasy zapewnią uchwycenie ruchu, bez rozmycia obrazu. Pamiętaj, że będziesz musiał dostosować czas otwarcia migawki, w zależności od ustawienia i wykonawców na scenie.

Użyj ustawienia wysokiej czułości ISO

ISO w aparacie określa, jak wrażliwy jest aparat na światło. Wyższa czułość ISO, oznacza większą czułość na światło i pozwala czujnikowi aparatu szybciej na to światło reagować. Wysoka czułość ISO jest kluczowa przy fotografowaniu w słabym świetle, ponieważ pomoże zapewnić prawidłowe oświetlenie zdjęć, a obraz nie będzie zbyt ciemny lub rozmyty. Zacznij od ISO 1600 podczas koncertu i podnieś go do nie więcej niż ISO 3200, aby w razie potrzeby przeciwdziałać słabemu oświetleniu.

Użyj pomiaru punktowego

Pomiar punktowy ogranicza odczyty ekspozycji aparatu do środka sceny, co pozwala określić ekspozycję na podstawie małego obiektu, na przykład twarzy artysty. Działa to szczególnie dobrze, gdy obiekt i tło są różnie oświetlone. Pomiar punktowy może pomóc w uniknięciu problemów ze słabym oświetleniem, takich jak prześwietlone twarze, co pojawia się dosyć często, gdy tło jest ciemne i używane jest światło punktowe.

Użyj środkowego punktu autofokusa

Różne punkty autofokusa, mają różne poziomy dokładności, natomiast centralny punkt autofokusa, pozostaje skuteczny zarówno w dobrym, jak i złym świetle. Takie ustawienie będzie najdokładniejsze i zapewni najostrzejsze rezultaty, bez względu na to, co artysta robi na scenie.

Użyj automatycznego balansu bieli

Balans bieli zwalcza niechciane przebarwienia w Twojej scenie i jest ważne, aby używać go, jeśli chcesz mieć dobrze wyglądające zdjęcia. Jeśli fotografujesz w RAW, balans bieli jest całkowicie elastyczny i możesz przy nim manipulować po powrocie z koncertu.

Użyj trybu RAW

Jeśli fotografujesz w formacie JPEG, aparat automatycznie doda przetwarzanie, takie jak kontrast, nasycenie i ostrość. Natomiast w formacie RAW, aparat w ogóle nie przetworzy zdjęcia. W ten sposób, możesz zmieniać parametry, takie jak ekspozycja, balans bieli, nasycenie, czy kontrast, długo po naciśnięciu spustu migawki.

Fotografia koncertowa – uwarunkowania prawne

Wybierając się na koncert z aparatem, trzeba wziąć pod uwagę kilka drobiazgów niefotograficznych. Przede wszystkim, nie na każdym koncercie można robić zdjęcia. Fotografia koncertowa, to szereg reguł prawnych, których trzeba przestrzegać – przede wszystkim prawa autorskie, RODO i inne, które ustalają organizatorzy koncertów.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756