Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Brak dostępu do Internetu? Sprawdź, co może być przyczyną

 2023-08-08 

Sieć bezprzewodowa, jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Z Wi-Fi korzystamy w domu, biurze oraz lokalach gastronomicznych, czy galeriach handlowych. A co, jeśli zaskoczy Cię brak dostępu do Internetu? Warto wiedzieć, jak zdiagnozować problemy i w jaki sposób sobie z nimi poradzić. Polecamy lekturę poniższego poradnika, a na pewno następnym razem szybciej uporasz się z brakiem połączenia. Do dzieła!

Brak dostępu do Internetu – paraliż?

Brak dostępu do Internetu, może być wyjątkowo problematyczny. O ile wiąże się z przerwą w oglądaniu filmu czy grze wieloosobowej, można to przeżyć. Sytuacja jest o wiele gorsza, gdy przebywasz na home office, a nagle Twój Internet odmawia posłuszeństwa. Wtedy na pewno bardzo szybko, każdy z nas chciałby rozwiązać problem. Nie na wszystko masz wpływ, ale jest wiele sposobów na zdiagnozowanie błędów Wi-Fi, a także naprawę usterek we własnym zakresie. Postanowiliśmy spisać wszystkie możliwe scenariusze, a także zaproponować Ci rozwiązania problemu, które pozwolą opanować sytuację.

Weryfikacja problemu krok, po kroku

Jeśli połączenie z Internetem zostało przerwane lub wyraźnie spadła prędkość transferu, powinieneś sprawdzić, co dzieje się z Twoim Wi-Fi. Pierwszym krokiem, jest inspekcja warunków. Sprawdź, co mówi system operacyjny. Ikona połączenia zazwyczaj mieści się po prawej stronie, na pasku startowym. Może zostać tam wyświetlona informacja o braku połączenia lub problemach. Sprawdź także, co dzieje się z routerem. Diody umieszczone w jego obudowie, pozwalają na zdiagnozowanie problemów, które dotyczą Twojej sieci.


Jeśli korzystasz z połączenia przewodowego, pierwszym i najprostszym sposobem na sprawdzenie problemu z Internetem, jest weryfikacja poprawności umieszczenia przewodu w gnieździe sieciowym. Możesz ponownie połączyć przewód, jeśli masz wątpliwości co do prawidłowości umieszczenia kabla w porcie. To czasami może wystarczyć. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli wykorzystujesz do połączenia router.

Problem z siecią bezprzewodową? Przyczyną może być router

Przyczyną problemów z Wi-Fi, może być router. O ile nie doszło do uszkodzenia urządzenia, możliwe jest łatwe uporanie się z błędami. Bez znaczenia, w jakiej formie dostarczany jest Internet do routera, rozwiązania usterek bywają podobne. Urządzenia Wi-Fi mogą mieć dostarczany sygnał za pomocą przewodu, światłowodu lub karty SIM, która pozwala korzystać z sieci 4G lub 5G. To, co dzieje się z Internetem później, jest już jednak identyczne dla każdego rodzaju Internetu.


Nawet, jeśli router działa, ale nie ma Internetu, zbawiennym działaniem może okazać się reset urządzenia. Warto więc odłączyć z zasilania sprzęt na co najmniej kilka sekund, aby po chwili uruchomić go ponownie. Być może problem był nieznaczny i takie działanie wystarczy, aby zapewnić sobie stabilność połączenia. Jeśli po resecie routera, połączenie Wi-Fi z Twoim komputerem lub smartfonem będzie funkcjonowało poprawnie, sprawę uznaj za rozwiązaną. Jeśli to nie pomoże, przyczyna może tkwić w ustawieniach sieci i urządzenia. Być może doszło do niepożądanych zmian, które utrudniają korzystanie z Wi-Fi.


W takim wypadku, konieczne jest zalogowanie się do panelu konfiguracyjnego. Jak to zrobić? Przede wszystkim, musisz podać adres IP routera w pasku adresu Twojej przeglądarki internetowej. Następnie, na ekranie ukaże się okno logowania. Wpisz login i hasło, aby uzyskać dostęp do ustawień. Sprawdź, czy któryś z parametrów nie budzi Twoich podejrzeń. Z tego poziomu również możliwe jest zresetowanie routera – bez potrzeby odłączania zasilania. Taki sposób może z resztą okazać się bezpieczniejszy dla urządzenia.


Kolejnym rozwiązaniem na problemy z routerem, jest dokonanie twardego resetu, który polega na przywróceniu ustawień fabrycznych. Czy warto to robić? Na pewno, jeśli wiesz, że dokonywane były zmiany parametrów, od których zaczęły się Twoje problemy. Niestety, ingerencja w ustawienia sieci i urządzenia, może skończyć się awariami Wi-Fi. W takim wypadku, twardy reset może okazać się jedynym możliwym rozwiązaniem problemu.


Czym skutkuje taki proces? Absolutnym usunięciem dotychczasowych ustawień, w tym dotyczących nazw sieci oraz haseł. Będziesz musiał na nowo zdefiniować sieć Wi-Fi. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wykorzystał poprzednią nazwę i hasło, choć to także dobra okazja do zmian, które wpłyną na bezpieczeństwo sieci i urządzeń pracujących w jej środowisku. Po pomyślnej konfiguracji, konieczne będzie ponowne połączenie się z wszystkimi urządzeniami, chociaż ten pierwszy raz, aby zapamiętały one dane do logowania.


Jeśli nic nie pomaga i po wykorzystaniu naszych podpowiedzi problem nadal występuje, polecamy sprawdzić, czy to nie operator Internetu jest winny. W przypadku większych dostawców, warto sprawdzić serwisy, takie jak downdetector.pl. Użytkownicy zgłaszają tam awarie poszczególnych serwisów, sieci komórkowych, a także operatorów Internetu. Jeśli problem dotyczy tylko Ciebie, a Wi-Fi nadal nie działa, możesz skontaktować się z biurem obsługi klienta – o ile router został zamontowany przez pracowników dostawcy. Jeśli nie, pomyśl o zmianie urządzenia. Jeśli router ma kilka lat, możliwe jest jego uszkodzenie. Przypominamy, że jest to sprzęt elektroniczny, który zazwyczaj pracuje 24 godziny na dobę. To z kolei wpływa na nagrzewanie się urządzenia, co po kilku latach eksploatuje każdy podzespół – nawet jeśli wykonany jest z najlepszych materiałów.


Jeśli problem wystąpił nagle, a Ty potrzebujesz pilnie dostępu do Internetu, rozwiązaniem może okazać się Twój telefon. Smartfony są wyposażane w funkcję, pozwalającą stworzyć tzw. Hot Spot. Telefon zadziała jak router, udostępniając Internet na inne urządzenia. To doraźne rozwiązanie, które może pomóc w nagłych przypadkach.

Korzystasz z Internetu w telefonie lub routera 4G/5G?

Jeśli korzystasz z Internetu dostarczanego przez operatora komórkowego, możliwe, że trwają problemy związane z zasięgiem. Warto umieszczać router 4G lub 5G blisko okna, aby sygnał sieci komórkowej docierał do niego bez większych przeszkód. Czasami nawet grube mury budynku są problemem, który utrudnia korzystanie z dobrodziejstw Internetu mobilnego. Jeśli operujesz telefonem i znajdujesz się poza domem, spróbuj zmienić lokalizację. Niektóre miejsca są pozbawione zasięgu. To na przykład gęste lasy, które utrudniają dotarcie sygnału do urządzenia odbiorczego.


Warto także sprawdzić, czy nie włączyłeś omyłkowo trybu „Nie przeszkadzać” lub tzw. „samolotowego”. W takim wypadku, wszystkie formy komunikacji są przerywane, aby nie rozpraszać użytkownika. Jeśli Internet wyraźnie zwolnił, sprawdź, czy nie przekroczyłeś transferu danych, określonego w umowie lub pakiecie wykupowanym przy doładowywaniu telefonu.

Problemy po stronie komputera

Problemy z połączeniem, nie muszą być winą routera lub dostawcy Internetu. Czasami przyczyny takich błędów, należy szukać w komputerze. Najczęściej problemy dotyczą samej karty sieciowej, w którą wyposażono sprzęt. Warto sprawdzić, czy system nie wykrył problemów z podzespołem. Możesz tego dokonać, za pomocą Panelu Sterowania. Wejdź w listę urządzeń i sprawdź, czy przy nazwie karty sieciowej nie znajduje się żadna ikona. Jeśli zauważysz na przykład żółty znaczek z wykrzyknikiem, koniecznie zapoznaj się z treścią informacji. Czasami może wystarczyć aktualizacja sterowników, która pozwoli działać karcie prawidłowo.


Możesz także sprawdzić, czy przypadkiem nie uruchomiono trybu samolotowego w laptopie. Czasami wystarczy użycie skrótu klawiszowego, aby do tego doszło. To samo dotyczy modułu Wi-Fi. Sprawdź, czy nie został przez Ciebie wyłączony. Takie porady mogą wydawać się pozornie bardzo banalne, ale w natłoku pracy może okazać się, że pominąłeś sprawdzenie tych elementów.


Brak dostępu do Internetu, mimo połączenia z siecią? To możliwe. Dzieje się tak, gdy dostawca Internetu ma problemy i do routera nie dociera sygnał. Mimo wszystko, połączenie Wi-Fi jest aktywne. Jeśli problemy powtarzają się lub trwają zbyt długo, skontaktuj się z biurem obsługi Twojego dostawcy.

Jak poprawić funkcjonowanie sieci Wi-Fi?

Niezależnie od miejsca, w którym pracuje router, możesz wpłynąć na poprawę jakości sieci. Przede wszystkim, znaczenie ma umiejscowienie urządzenia. Najlepiej, aby sprzęt znajdował się blisko urządzeń odbiorczych. Pamiętaj, że ściany i odległość mają wpływ na zasięg. Podczas instalowania Internetu w Twoim biurze lub mieszkaniu, poproś instalatora aby umieścił router możliwie w centralnym miejscu lub tam, gdzie potrzebujesz najlepszej jakości połączenia. Urządzenie powinno być umieszczone na wysokości około 160 centymetrów. Co ważne, anteny routera powinny być ustawione pionowo. Właśnie wtedy, możliwe jest zagwarantowanie najlepszego zasięgu, a co za tym idzie – transferu.


Jeśli Twoje biuro, mieszkanie lub dom są dużej powierzchni, możesz pomyśleć o inwestycji w router mesh. To zestaw co najmniej dwóch urządzeń, które współpracują ze sobą, dostarczając Internet bezprzewodowo do sprzętu w swoim zasięgu. Każdy z routerów możesz umieścić w skrajnych punktach lokalu, aby stan sieci Wi-Fi był świetny w każdym miejscu. Zestawy mesh mają bardzo ważną cechę. Jeśli poruszasz się z telefonem po mieszkaniu i wchodzisz w zasięg drugiego routera, nie dochodzi do ponownego zalogowania. Użytkownik nie poczuje żadnej przerwy w dostawie Internetu. To ważne, gdyż łączenie się z kolejnymi routerami, mogłoby być irytujące, zwłaszcza podczas prowadzenia wideorozmowy. Często stosowanym, innym rozwiązaniem, jest tak zwany „punkt dostępu”. To wzmacniacz sygnału Wi-Fi, który montuje się w gniazdkach elektrycznych.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756