Zdaniem eksperta
Valve, znany producent sprzętu i oprogramowania dla graczy, konsekwentnie rozszerza swoje horyzonty, dostarczając innowacyjne rozwiązania, które rewolucjonizują rynek gier. Firma stojąca za sukcesem Steam Decka, przenośnej konsoli do gier, po raz kolejny pokazuje, że nie zamierza zwalniać tempa. Valve potwierdziło, że system operacyjny SteamOS, który napędza Steam Decka, będzie wspierał także inne urządzenia przenośne. Przeczytaj więcej w naszym artykule.
Valve od lat rozwija SteamOS, system operacyjny oparty na Linuksie, który został zaprojektowany z myślą o graczach. Początkowo firma miała wizję, że każdy producent komputerów PC będzie mógł stworzyć własną "Steam Machine" – konsolę do gier działającą na SteamOS. Choć ta koncepcja nie zyskała na popularności, Valve nie porzuciło swojego marzenia i skoncentrowało się na stworzeniu własnego urządzenia – Steam Decka.
Steam Deck szybko zdobył popularność dzięki swojej wszechstronności i dostępowi do ogromnej biblioteki gier dostępnych na platformie Steam. Valve od samego początku zaznaczało, że ma zamiar udostępnić SteamOS innym producentom, co otworzyłoby drogę do powstania większej liczby urządzeń przenośnych z tym systemem operacyjnym.
Valve potwierdziło, że SteamOS będzie wspierać ROG Ally, przenośną konsolę do gier od Asusa. W notatkach dotyczących najnowszej aktualizacji SteamOS pojawiła się wzmianka o "dodaniu wsparcia dla dodatkowych klawiszy ROG Ally". Choć początkowo mogło to budzić pewne wątpliwości, czy chodzi jedynie o wsparcie na poziomie klienta Steam dla systemu Windows, Valve szybko rozwiało te wątpliwości.
Lawrence Yang, projektant Valve, w rozmowie z The Verge potwierdził, że wsparcie dla ROG Ally jest częścią szerszej strategii wspierania zewnętrznych urządzeń przez SteamOS. Valve pracuje nad dodaniem obsługi kolejnych przenośnych konsol, co oznacza, że w przyszłości możemy spodziewać się jeszcze większej kompatybilności SteamOS z różnymi urządzeniami.
Valve nie tylko pracuje nad wsparciem dla ROG Ally, ale także nad możliwością uruchamiania Windowsa na Steam Decku. Ujawniono, że firma przygotowuje sterowniki dla Windowsa, które pozwolą na pełne wykorzystanie możliwości Steam Decka, w tym jego nowego ekranu OLED oraz funkcji Bluetooth.
Choć dual boot, czyli możliwość wyboru między SteamOS a Windowsem, jest priorytetem dla Valve, firma przyznaje, że jeszcze nie jest gotowa do wprowadzenia tej funkcji na rynek. Prace nad SteamOS 3, który ma być dostępny także dla komputerów stacjonarnych, również postępują, ale na finalną wersję systemu musimy jeszcze poczekać.
Valve nie jest jedynym graczem na rynku, który rozwija systemy operacyjne dla przenośnych konsol do gier. Przykładem jest Universal Blue, który zaprezentował swój system operacyjny Bazzite, obsługujący ROG Ally jeszcze przed jego oficjalnym wydaniem. To pokazuje, że rynek gier mobilnych jest dynamiczny i konkurencyjny, a Valve musi działać szybko, aby utrzymać swoją pozycję lidera.
Wsparcie dla ROG Ally i innych przenośnych konsol przez SteamOS to kolejny krok w rozwoju strategii Valve. Firma konsekwentnie dąży do stworzenia otwartego ekosystemu, który pozwoli na szerokie zastosowanie jej systemu operacyjnego w różnych urządzeniach. Choć prace nad dual boot i pełną wersją SteamOS 3 jeszcze trwają, przyszłość wygląda obiecująco dla graczy i producentów sprzętu, którzy szukają alternatywy dla tradycyjnych systemów operacyjnych.