Czy sztuczna inteligencja usprawnia pracę? Yahoo Japan i Shopify w mocnej opozycji do badań

Mariusz Bielski
Data dodania: 24-07-2025
sztuczna inteligencja

Yahoo Japan zdecydowało, że wszyscy pracownicy muszą korzystać z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Firma uważa, że AI pozwoli znacząco zwiększyć wydajność i odciąży ludzi od rutynowych zadań. Ambitny plan zakłada, że do 2028 roku produktywność zespołów podwoi się. Badania wykazują jednak, że sztuczna inteligencja wywołuje również strach w kontekście wykonywanej pracy.

Yahoo Japan stawia na sztuczną inteligencję

Według doniesień PC Watch obowiązek wdrażany przez Yahoo Japan dotyczy około 11 tysięcy pracowników. AI ma wspierać ich m.in. przy przygotowywaniu dokumentów, robieniu notatek ze spotkań, wyszukiwaniu informacji czy codziennej komunikacji. Firma twierdzi, że te czynności zajmują obecnie aż 30% czasu pracy.


W związku z tym firma z Kraju Kwitnącej Wiśni wdraża narzędzie o nazwie SeekAI. Służy ono np. do obsługi zwrotów kosztów, tworzenia promptów i korekty dokumentów. Ma też pomagać w organizowaniu spotkań czy pisaniu podsumowań.

Smartfony w naszej ofercie:

Efekt odwrotny do oczekiwanego

Pomysł, by AI przejęła czasochłonne obowiązki i dała ludziom więcej przestrzeni na pracę kreatywną, brzmi sensownie. Nie wszystko jednak wygląda tak różowo. Coraz więcej badań sugeruje, że AI czasem spowalnia pracę, zamiast ją usprawniać, mimo iż jest dostępna w wielu formach na różnych urządzeniach: od smartfonów, po komputery stacjonarne.


Przykład? W jednym z eksperymentów doświadczeni programiści potrzebowali o 19% więcej czasu na wykonanie zadań, gdy korzystali z AI. Innym razem okazało się, że w firmach, które ograniczały liczbę pracowników, licząc na to, że AI załatwi resztę, praca zaczynała przypominać linię produkcyjną. W efekcie spadała kreatywność i zadowolenie zespołu. Podobne problemy zgłaszali pracownicy call center – AI miała ich odciążyć, a zamiast tego generowała dodatkowe zamieszanie.

Wymowne wyniki badań ws. sztucznej inteligencji

Niepokojące wyniki badań przedstawiła też firma rekrutacyjna Howdy. Wynika z nich, że w wielu firmach korzystanie ze sztucznej inteligencji jest wręcz oczekiwane. Niezależnie od intencji, z których to wynika, budzi to pewne kłopoty z perspektywy pracowników.

  • Co piąty pracownik przyznał, że korzysta z AI, mimo że nie posiada na jej temat elementarnej wiedzy;
  • Co czwarty badany stwierdził, iż konieczność używania AI wywołuje u niego stres;
  • Jedna trzecia badanych wyznała, że obsługa AI i weryfikowanie jej wyników zajmuje podobną ilość czasu, co wykonanie zadania samodzielnie;
  • 16% respondentów zdradziło z kolei, że używa AI tylko dlatego, by nie wyjść przed innymi na technicznie zapóźnionego;

Dodatkowo badania przeprowadziło również Slack Workforce Index, a ich wyniki są równie intrygujące. Wynika z nich bowiem, że niemal połowa pracowników biurowych boi się przyznać przełożonemu, iż korzysta ze sztucznej inteligencji w ramach codziennej pracy. Lęk ten powoduje fakt, że te osoby boją się, iż zostaną uznane za leniwe lub nieprofesjonalne. Jakby tego było mało, pracownicy boją się również o utratę stanowisk i zastąpienie ich właśnie przez AI.

AI kontra ludzie i budżety

Powyższe wyniki badań sugerują, że w wielu przypadkach kwestia wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy rozmija się pod względem oczekiwań przełożonych względem odczuć ich podopiecznych. Mimo tego obowiązkowe używanie AI to coraz częstszy trend


Yahoo Japan nie jest jednak jedynym przedsiębiorstwem, które tak mocno chce stawiać na sztuczną inteligencję. Wcześniej podobny krok ogłosił Tobi Luetke, szef Shopify. Przekazał wtedy liderom poszczególnych zespołów, że zanim poproszą o nowych ludzi czy większy budżet, muszą najpierw sprawdzić, czy tego samego nie da się osiągnąć dzięki AI.

Tablety w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756