Ten rower szosowy powstał z zupełnie innych pobudek. Argon 18 Nitrogen Pro jest szybki i lekki

Mariusz Bielski
Data dodania: 15-09-2025
argon 18 nitrogen pro

Kanadyjska marka Argon 18 zaprezentowała właśnie swój najszybszy rower szosowy – Nitrogen Pro. Co ciekawe, nie projektowano go pod kątem najlepszego wyniku w tunelu aerodynamicznym. Zamiast tego zespół postawił na wydajność w prawdziwych warunkach, czyli takich, w jakich jeździ większość użytkowników: z bocznym wiatrem, w deszczu, na nierównych drogach.

Argon 18 Nitrogen Pro nie powstał z myślą o testach w tunelu

Alexandre Cote, menedżer Argon 18 przekonuje, że producentów zupełnie nie interesuje to, które miejsce ich jednoślad zajmie w testach przeprowadzanych w tunelu. Co prawda dodał, że uzyskanie wysokiej lokaty byłoby satysfakcjonujące, ale dla codziennego użytkowania jest to kompletnie bez znaczenia. Zarówno amatorscy rowerzyści, jak i profesjonalni kolarze nie startują przecież w laboratorium, lecz w prawdziwym świecie.


Co to oznacza w praktyce? Marka odcina się od trendu skupiania się na danych z tunelu aerodynamicznego kosztem wagi, komfortu i praktyczności. Rower szosowy powstał jako kompletny system. Posiada nie tylko aerodynamiczną ramę, ale też dobrane komponenty, własny kokpit, koszyki na bidony, zestaw kół i konkretne opony.

Rowery szosowe w naszej ofercie:

Projekt zaczął się od opony

Co ciekawe, pracę nad tym modelem rozpoczęto nie od ramy, ale od opon Vittoria Corsa Pro 30c. Właśnie na takich rozmiarach jeżdżą obecnie zawodowcy i amatorzy. To ona jako pierwsza „spotyka się” z oporem powietrza. Dalsze decyzje projektowe były podejmowane w oparciu o to, jak współgrają z oponą.


Ponieważ dostępne na rynku koła nie były zoptymalizowane pod oponę 30c, Argon 18 nawiązał współpracę z firmą Scope i wspólnie stworzyli nową wersję kół Artech 6.A. Ich waga to 1320 g, głębokość obręczy 65 mm, a piasty powstały w technologii druku 3D. Sama opona po założeniu miała szerokość 31,4 mm, więc rama i widelec musiały być do niej dopasowane. Przetestowano 130 kształtów rur i 25 wariantów widelca, zanim udało się znaleźć optymalne połączenie.

Wyjątkowo lekki Argon 18 Nitrogen Pro i własne komponenty

Oprócz szybkości, Argon 18 Nitrogen Pro wyróżnia się też pod innym względem. Jest bardzo lekki – zestaw ramy waży 950 g, a cały rower w topowej konfiguracji (Red AXS, z miernikiem mocy, bidonami i licznikiem) 6,95 kg. Sztywność też poszła w górę – według producenta o 18,5% w porównaniu z SUM Pro – dzięki zmianom w profilu rur i układzie włókien węglowych.


Ponadto marka uznała, że dostępne na rynku kokpity i akcesoria nie spełniają jej oczekiwań, więc postanowiono zaprojektować je od zera. Tak powstała nowa linia komponentów Atten (nazwa pochodzi od duńskiego słowa oznaczającego liczebnik „18”).

Zaskakujący wpływ koszyków

Najbardziej widoczny jest zintegrowany kokpit o kształcie przypominającym strzałę, z 3-stopniowym odchyleniem kierownicy do środka. Chodzi o to, by ręce układały się naturalnie, bez potrzeby skręcania klamkomanetek – co dziś robi wielu kolarzy. W testach kokpit Atten pozwalał zaoszczędzić 3,2 wata w porównaniu do popularnego Vision Metron 5D ACR Evo.


Argon 18 Nitrogen Pro nie pominął nawet detali takich jak uchwyty na bidony. Rower był testowany z założonymi bidonami, bo – jak stwierdził Cote – ludzie zawsze powinni mieć wodę przy sobie podczas jazdy. Co ciekawe, rower okazał się szybszy z koszykami niż bez nich. Zaleca się też jazdę z jednym bidonem na rurze podsiodłowej, bo wtedy powietrze może swobodnie przepływać przez otwarty front ramy.

Cena jest wysoka, ale są różne opcje

Argon 18 Nitrogen Pro z osprzętem SRAM Red AXS będzie kosztował 13 000 funtów/13 500 dolarów/13 995 euro. W przeliczeniu na polską walutę daje to kwotę na poziomie 50-60 tys. złotych. Rower trafi do sprzedaży w lutym 2026 roku.


Dla tych, którzy nie chcą wydawać tyle, Argon 18 przygotował też tańszą wersję Nitrogen – ten sam projekt ramy, ale z innym układem karbonu. Bazowy model z grupą 105 Di2 kosztuje 5200 funtów/5400 dolarów/5995 euro. W przeliczeniu to cena rzędu 20-25 tys. złotych. W zestawie także znajdziemy kokpit Atten, koszyki i 42-milimetrowe koła.

Kaski rowerowe w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756