Łańcuch rowerowy to jeden z tych elementów, który – nieserwisowany na bieżąco – najbardziej hałasuje. Miłośnicy kolarstwa wiedzą, że to od niego zależy lekkość pedałowania oraz działanie napędu roweru. Zatem czym smarować łańcuch rowerowy, jak się za to zabrać i jak często wykonywać tę czynność? Poznaj wskazówki w poradniku Media Expert.
W artykule znajdziesz:
1. Jak przygotować łańcuch do smarowania
2. Czym smarować łańcuch rowerowy
Łańcuch smarujemy tylko wtedy, gdy jest czysty. Smarowanie brudnego łańcucha sprawi, że owszem, piski ustaną, ale w dalszym ciągu będzie się ciężko jechało, a przede wszystkim przyczynimy się do znacznie szybszego zużycia napędu. Zanim zaczniemy więc smarowanie, musimy wyczyścić łańcuch, ale także zębatki, tarcze korby i kółka wózka przerzutki. Dopiero gdy mamy czysty cały napęd, możemy przejść do smarowania łańcucha. Wówczas możemy się też zastanowić, jakiego smaru użyć.
Dawniej łańcuchy rowerowe smarowano najczęściej smarem grafitowym. Łańcuch, owszem, był porządnie nasmarowany, ale ten rodzaj smaru był na tyle lepki, że łapał cały kurz i bród unoszący się wokół roweru podczas jazdy. Łańcuch już po jednej jeździe był cały brudny. Obecnie stosuje się do smarowania łańcucha oliwę, która łatwo dociera we wszystkie zakamarki łańcucha, ale też posiada różnego rodzaju opatentowane składniki, które powodują, że brud nie przyczepia się do niego tak łatwo.
Jaki smar do łańcucha rowerowego użyć? Określeń takich jak oliwka, smar, olej czy wosk używa się zamiennie, a oznaczają one po prostu produkty o różnej charakterystyce smarowania.
Smar do łańcucha ma przeważnie dość gęstą strukturę. Może być wzbogacony o składniki takie jak teflon, cząsteczki ceramiczne lub syntetyczne polimery. W zależności od formuły może on być przeznaczony na warunki suche, mokre lub mieszane.
Olej lub oliwka do łańcucha rowerowego ma rzadszą konsystencję, dlatego szybciej rozprowadza się po ogniwach. Również może być wzbogacony różnymi dodatkami dostosowanymi do konkretnych warunków. Woski do łańcucha działają na ogniwa inaczej niż oleje, dlatego wymagają więcej czasu na wniknięcie. Odwdzięczają się za to czystszą, cichszą i wydajniejszą pracą napędu.
Jeżeli chodzi o zastosowanie, spotkamy się z podziałem na smary do stosowania w warunkach suchych oraz mokrych. Te do stosowania w warunkach mokrych są gęstsze i dłużej się utrzymują na łańcuchu. Niestety łatwiej też przyczepia się do nich brud. Ich stosowanie jest wskazane, gdy nasze rowerowe przejażdżki odbywają się bardzo często w deszczowe dni lub w mokrym terenie. Jeżeli natomiast jazda w deszczu przytrafia nam się rzadko, zaleca się użyć suchy smar do łańcucha rowerowego, a w deszczowe dni po prostu częściej go stosować.
Wbrew pozorom, poprawne smarowanie łańcucha nie jest trudne, ale jest za to czasochłonne. Łańcuch zbudowany jest z około 100 ogniw. Każde ogniowo to dwie metalowe płytki, kształtem przypominające cyfrę osiem lub znak nieskończoności, między którymi jest rolka, a przez nią przechodzi łączący wszystko razem sworzeń. Prawidłowo oliwa powinna być naniesiona na łańcuch tylko na samą rolkę i przeniknąć do sworznia. Elementy te są w ciągłym ruchu i mają styczność z zębatkami. Boczne płytki łańcucha powinny pozostać suche.
Czeka nas więc zakraplanie po kropelce oliwy kolejno na każdą rolkę. Musimy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ nasmarowanie ponad 100 rolek może nieco potrwać. Następnie odczekujemy kilka minut, aż oliwa dostanie się do środka rolek, czyli do sworznia. Nadmiar smaru po pewnym czasie wycieramy szmatką.
Zobacz także: Ranking rowerów [TOP10]
Łańcuch smarujemy w zależności od tego, jak często i w jakich warunkach używany jest nasz jednoślad. Jeżeli używamy roweru praktycznie tylko w mieście i jeździmy po utwardzonych nawierzchniach, smarowanie łańcucha przeprowadzamy rzadziej. Zazwyczaj użyjemy wtedy smaru do warunków suchych. Jeżeli jeździmy na rowerze cały rok, powinniśmy używać smarów przeznaczonych do suchych i mokrych warunków. Jesienne i zimowe, mocno deszczowe i mokre dni, wymagają bardziej odpornego na te warunki typu smarowania.
Jeśli dużo jeździmy w terenie, po piaszczystych drogach, błocie, a także podczas deszczu – powinniśmy częściej czyścić napęd, praktycznie po każdej takiej jeździe. Czym smarować łańcuch rowerowy, gdy jeździmy w trudnych warunkach? Powinniśmy wtedy używać smaru o specjalnych właściwościach. Idealny produkt będzie wzbogacony o polimery odpychające wodę oraz dodatki ograniczające zużycie. Sprawią one, że smar mniej będzie przyciągał brud i nie będzie się tak łatwo wypłukiwał.