Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jak skrócić łańcuch w rowerze?

 2023-03-31 

Rowerowy łańcuch jest jedną z części, które z czasem się zużywają i podlegają wymianie. Nawet jeśli dbamy o niego, na bieżąco czyścimy i smarujemy, to przychodzi moment, kiedy jest na tyle rozciągnięty i zużyty, że biegi wchodzą z opóźnieniem i słychać jego działanie. Jedynym wyjściem jest wówczas zmiana na nowy łańcuch. Rowery, w zależności od typu, rodzaju napędu i wielkości ramy, mają zastosowane różne łańcuchy, o różnej długości. Kupując łańcuch musimy przede wszystkim pamiętać, by kupić model dopasowany do naszego napędu - a gdy już taki dobierzemy, powinniśmy odpowiednio dopasować jego długość. Na co więc zwrócić uwagę podczas wybierania łańcucha? Jak skrócić łańcuch w rowerze, aby pasował do naszego napędu?


Jaki łańcuch wybrać?


Najłatwiej będzie nam postawić ponownie na taki łańcuch rowerowy, jak mieliśmy do tej pory. Jeśli chcemy wprowadzić zmiany, nowy łańcuch musi być odpowiedni do liczby biegów, jaką obsługuje nasz napęd. Ten sam łańcuch zastosujemy w przypadku 6 do 9 biegów, inny w przypadku 10 i 11 i jeszcze inny w przypadku 12. Powyżej 10 biegów łańcuchy są kierunkowe, na co należy zwrócić uwagę podczas zakładania.

Łańcuchy rowerowe w naszej ofercie:

Rozpinanie łańcucha


Do demontażu starego łańcucha i montażu nowego potrzebne będzie tylko jedno narzędzie. Jest to skuwacz, który nie tylko rozepnie stary łańcuch połączony trzpieniem, zapnie nowy, ale też skróci go do odpowiedniej długości.


W pierwszej kolejności zdejmujemy stary łańcuch. Jego końce mogą być złączone spinką bądź trzpieniem. W pierwszym przypadku, jeżeli często korzystamy z tego rozwiązania łączenia łańcucha, warto zaopatrzyć się w specjalne szczypce, które pozwalają na jego proste spinanie i rozpinanie. Stosując zwykłe szczypce lub kombinerki łatwo możemy uszkodzić spinkę. W drugim przypadku musimy użyć wspomnianego skuwacza do jego rozpięcia. Ponieważ wymieniany łańcuch jest zużyty i wyląduje w koszu, wszystko jedno, które ogniwa rozepniemy.

Skracanie łańcucha


Zanim zaczniemy się zastanawiać, jak skrócić łańcuch w rowerze, sprawdźmy, jakiej powinien on być długości – być może w ogóle nie będziemy musieli go skracać. Najłatwiej sprawdzić długość przykładając stary, zdjęty łańcuch do nowego lub poprzez policzenie ogniw. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku, gdy wprowadzamy zmiany w napędzie, jak zamiana wielkości trybów w korbie i kasecie czy budujemy rower od podstaw. Wówczas powinniśmy na nowo wyznaczyć długość łańcucha. Jak skrócić łańcuch od roweru, który właśnie przeszedł zmiany? 


Jest kilka metod odpowiedniego dobrania długości. Najpopularniejsza to wrzucenie przerzutek na największe tarcze zarówno z przodu w korbie, jak i z tyłu w kasecie, a następnie nałożenie na nie łańcucha. Oczywiście należy łańcuch przewlec wcześniej również przez wózek przerzutki i połączyć jego końce tymczasowo drucikiem załączonym przeważnie do skuwacza lub wcześniej przygotowanym wygiętym kawałkiem szprychy. Pozwoli to na znalezienie odpowiedniej długość łańcucha poprzez sprawdzenie, czy przerzutka ma odpowiednie napięcie. 


W przypadku roweru z pełnym zawieszeniem należy dopasować długość łańcucha tak, aby nie ograniczał on skoku zawieszenia i nie uległ zerwaniu. Najlepiej zdjąć wcześniej damper i znaleźć miejsce, w którym zawieszenie potrzebuje największej długości łańcucha. 


Innym wyjściem, bez zdejmowania dampera, jest po prostu dodanie do otrzymanej wcześniej długości dodatkowych czterech ogniw.


Przychodzi moment, w którym należy w końcu przyciąć łańcuch do odpowiedniej długości. Jak skrócić łańcuch? Tym samym narzędziem, którym wcześniej rozkuliśmy stary. Robimy to identycznie, wyciskając trzpień z ogniwa.



Pamiętajmy, że inaczej skracamy łańcuch, gdy łączymy go trzpieniem, a inaczej gdy spinką. Spinka tworzy dodatkowe ogniwo zewnętrzne, więc końce łańcucha, które chcemy nią połączyć, powinny być z obu stron ogniwami wewnętrznymi. Z kolei trzpieniem łączymy ogniwo zewnętrzne z wewnętrznym.


Łączenie łańcucha


Przycięty na odpowiednią długość łańcuch wystarczy połączyć. Wydaje się, że jest prościej zrobić to przy pomocy spinki, gdyż wystarczy nią połączyć dwa wewnętrzne ogniwa i rozciągnąć, aby się zacisnęła. 


Jeżeli z kolei chcemy połączyć łańcuch trzpieniem, wykonujemy praktycznie podobną pracę, jak rozpinanie łańcucha, tylko tym razem nie wyciskamy trzpienia, a wciskamy.


Trzpień przed włożeniem jest dwa razy dłuższy. 


Pierwsza jego część łatwo przechodzi przez ogniwa łańcucha, ponieważ posiada zaokrąglony początek, a ta właściwa, druga część musi zostać wciśnięta tak, aby pierwsza w całości przeszła na drugą stronę. 


Aby wcisnąć trzpień, skuwacz musimy mocno rozkręcić. 


Układamy łańcuch z przełożonym do połowy trzpieniem. Staramy się, aby trzpień był wciskany idealnie równolegle. 


Przeciskając go poczujemy dwa razy momenty, w których będzie przechodził ciaśniej.


 Drugi raz oznacza, że trzpień jest na swoim miejscu. 


Pierwszy jego człon wyłamujemy kombinerkami. Sprawdzamy, czy ogniwa łańcucha w miejscu połączenia ruszają się swobodnie.


Jak skrócić łańcuch w rowerze? Widzimy, że nie jest to trudna czynność. Wystarczy do tego jedno narzędzie i trochę wiedzy. Za pierwszym razem pewnie zejdzie nam się z wymianą nieco dłużej, ale każdą kolejną wykonamy na pewno szybciej.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756